nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
@sneeuwitje nee helaas nog geen brochure. Morgen maar weer even mailen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook even mee! Wij hebben afgelopen december getekend voor een nieuwbouwwoning. We hopen dat ze in maart gaan starten en aan het eind van het jaar klaar zijn. Leuk om anderen verhalen te lezen!
Alle reacties Link kopieren
Sneeuwwitje, wij huren idd ondetussen. Ik heb mijn huis kunnen verkopen toen het 6 mnd te koop stond, dus dat heb ik maar gedaan. Inmiddels wonen we alweer 9 maanden in deze huurwoning.

Ik hoop dat je je woning ook snel kunt verkopen, scheelt een hoop stress!
Noem mij maar Nil!
Alle reacties Link kopieren
@sneeuwwitje; de traagheid heeft ook een beetje de de feestdagen te maken. Bouwer was twee weken gesloten. Nu ze weer open zijn lijken ze een beetje overweldigd met de interesse en het feit dat ze moeten gaan bouwen. Ze maken sowieso geen dikke winst op het project, marges op bouw zijn al erg dun, en ze hebben een flinke klap gehad op de vervuilde bouwgrond. Dus ze willen nu de prijzen wel verhogen om schade in te halen, maar de makelaars protesteren natuurlijk.



@kimbrink2; welkom in het topic! Ze bouwen wel razendsnel als jullie huis binnen dit jaar nog klaar zou zijn. Leuk! Hoop dat het allemaal volgens plan gaat.



@nil.equit.amor; Prettig dat je je huis tijdig hebt kunnen verkopen. Ik vind het wel jammer aan nieuwbouw dat je überhaupt zo'n lange tijd nog hebt te overbruggen, maar dan ook nog eens in een (huur)huis dat het waarschijnlijk nét niet is, plus de evt. extra verhuizing... Hopelijk is het het uiteindelijk allemaal waard.
Ik heb niet het hele topic doorgespit, dus hopelijk zeg ik niets dubbels anders sorry.



Ik wil je in ieder geval adviseren om lid te worden van de Vereniging Eigen Huis. Zij kunnen je helpen met o.a. de opleveringskeuring en andere adviezen. Tijdens de bouw en het 1e jaar na de bouw echt heel waardevol.



Verder zou ik je adviseren om, als je dat nog niet hebt, een rechtsbijstandverzekering af te sluiten. Wij hebben bijvoorbeeld een geschil gehad met het bouwbedrijf over het wel/niet afschilderen van een trap.

Nu blijkt ons huis (4 jaar later) een constructiefout te hebben en help de rechtsbijstand ons om te zorgen dat het allemaal goed en netjes wordt opgelost.

De premie van zo'n verzekering is best hoog (wij betalen zo'n 250 euro per jaar), maar hebben de premie er allang en breed uit.

In onze nieuwe keuken was er bijvoorbeeld ook een probleem met een koelkast wat ze hebben opgelost.



Ik zeg dit helemaal niet om je angst aan te praten hoor. Nieuwbouw huizen zijn super en ik zou het zo weer doen, maar omdat alles nieuw is en nieuw geleverd wordt kun je gewoon tegen problemen aanlopen die een hoge financiële impact kunnen hebben. Zo'n verzekering is dan echt heel erg prettig.



Veel plezier met de aankoop van je woning!



Oh ja, nog een nabrander. Bespaar niet op meerwerk tenzij je zelf heel handig bent. Laat gewoon in alle kamers kabelaansluitingen, stopcontacten en dat soort dingen aanleggen. Als je dit later zelf nog moet doen kost het zoveel werk..... Ook bij de keuken (aanrecht) gewoon heel veel stopcontacten op verschillende plekken laten maken.
Alle reacties Link kopieren
Goede tips, AndersdanAnders!
Alle reacties Link kopieren
O, en aansluitend daaraan: mocht een van jullie rentepunten sparen bij ING; daarmee krijg je korting op het lidmaatschap van Vereniging Eigen Huis.
Alle reacties Link kopieren
De brochure is binnen!! Lekker kijken

en andersdananders. Goede tips. Ga ze na het neuzen in de brochure zeker nog even rustig door lezen.
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor de tips andersdananders! We moeten zeker nog een rechtsbijstand afsluiten.



Kaartje, hoe bevalt de brochure?
Alle reacties Link kopieren
De brochure bevalt goed. Alleen schrik best van de meerwerk kosten.
Alle reacties Link kopieren
quote:kaartje1 schreef op 14 januari 2015 @ 19:42:

De brochure bevalt goed. Alleen schrik best van de meerwerk kosten.hoe hoog zijn de meerwerkkosten?
Alle reacties Link kopieren
@kimbrink ik noem een paar voorbeelden. Denk dat sommige kosten wel normaal zijn hoor. Maar had verwacht dat die bij de woning zouden horen.

Leveren en aanbrengen 2e toilet. ¤ 550,00. (ik had verwacht dat 2e toilet er wel bij zou zitten)

vaatwasser aansluiting ¤ 500,00

schuifpui i.p.v. deur en raamkozijn ¤ 3000,00. (hiervan had ik niet verwacht dat dit bij de prijs zou inzitten hoor)

aansluiting wasdroger ¤ 390,00.
Alle reacties Link kopieren
quote:kaartje1 schreef op 14 januari 2015 @ 19:54:

@kimbrink ik noem een paar voorbeelden. Denk dat sommige kosten wel normaal zijn hoor. Maar had verwacht dat die bij de woning zouden horen.

Leveren en aanbrengen 2e toilet. ¤ 550,00. (ik had verwacht dat 2e toilet er wel bij zou zitten)

vaatwasser aansluiting ¤ 500,00

schuifpui i.p.v. deur en raamkozijn ¤ 3000,00. (hiervan had ik niet verwacht dat dit bij de prijs zou inzitten hoor)

aansluiting wasdroger ¤ 390,00.Ja wij vonden de meerwerkkosten ook tegenvallen maar dit komt wel overeen met wat het bij ons kost. Een schuifpui was bij ons ook ¤3000 geweest geloof ik!
Alle reacties Link kopieren
@kimbrink bedankt voor je reactie. In de brochure kijken is zeker leuk.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zit er best veel al bij gelukkig, alles wat je opnoemt zit standaard in de prijs alleen hebben wij openslaande deuren naar de tuin ipv een schuifpui. Maar er zijn ook projecten hier in de stad waar dat niet het geval is, veelal de goedkopere projecten. Bij ons liggen de prijzen tussen ¤225.000-280.000 dus dan verwacht je ook wel wat opzich.

Je kunt ook beslissen om sommige dingen achteraf te doen, eventueel kan je nu al offertes aanvragen. Kan soms best veel schelen, zo kosten twee dakkapellen ¤12.000 via de bouwer en achteraf zouden ze ¤8.000 zijn via een bekende winkel. Dus dan is de keuze snel gemaakt.
Noem mij maar Nil!
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad duur Kaartje! En ik dacht dat wij al de hoofdprijs betaalden... Schuifpui en aansluiting vaatwasser zaten er al standaard bij. Voor een extra stopcontact plus extra groep in de meterkast voor de wasdroger betalen we 165 euro. Dat valt dan nog wel mee als ik jouw prijzen lees.
Alle reacties Link kopieren
@ AndersdanAnders: bedankt voor de tips, wij zijn vorige week ook lid geworden van Vereniging Eigenhuis.

@ Amby: wel goed dat er zoveel interesse is, snap dat de aannemer dan de prijs wil verhogen, maar daardoor haken misschien ook wel weer mensen af. Dus ik snap de makelaar ook wel.

@ Kimbrink2: welkom! Is de start in maart al zeker?

@ Kaatje: meerwerk is altijd even schrikken, helemaal als je alles op gaat tellen. Op de site van Eigenhuis staat volgens mij zo'n voorbeeldlijstje met wat gemiddeld is voor meerwerk. Bij ons zat het aardig op dat bedrag, soms minder. Ik vind vooral aansluiting voor vaatwasser zo dom, dat wil toch iedereen?!?

@ Nil.nesquit.amor: laten jullie nog dingen achteraf doen?



Wij zijn bezig met een lijstje met vragen voor maandag als we met de makelaar gaan praten. Ik ben zo benieuwd hoe dat gaat en of er ook dingen uit naar voren komen waardoor we het misschien niet gaan doen (dat hoop ik niet natuurlijk...).
Alle reacties Link kopieren
Dat is jammer Kaartje. Tweede toilet, en vaatwasseraansluiting, snap niet dat dat niet standaard is, dan willen ze echt aan je verdienen. Gelukkig is ons huis ook vrij compleet, met openslaande deuren naar de tuin. Maar goed, een stopcontact op nieuwe groep kost bij ons ook zo'n 300¤, dus dat maakt dan weer weinig uit.
Alle reacties Link kopieren
Is idd lastig, hou je rekening met een koopprijs en komt er nog zoveel meerwerk bij! Ik vind onduidelijk meerwerk ook lastig! We moeten voor onze keuken straks de leidingen laten omleggen, maar het leidingenplan van de keukenboer(wat we pas krijgen als de keuken is gekocht) is nodig voor een offerte voor de kosten van het omleggen. We moeten dan voor mijn gevoel altijd de prijs voor het omleggen van de leidingen accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons was er al rekening gehouden met een keuken. Die we voor een gereduceerde prijs bij een keukenboer konden kopen. Alle leidingen stonden dus al op de tekening, en alleen als we de indeling drastisch zouden omgooien zou dat voor extra kosten zorgen. De indeling was prima, die hebben we zo gelaten. Wel hebben we voor andere kastjes, een ander werkblad en andere apparatuur gekozen (een heel andere keuken dus).

Maar het is inderdaad een kip-ei-verhaal als je vooraf niet weet wat de kosten worden voor het omleggen van de leidingen. Je zit aan de aannemer vast als je niet meteen na oplevering zelf alles wilt gaan omleggen en verbouwen (en waarom zou je je al die ellende op de hals gaan halen als het niet nodig is), en dus heb je die meerprijs maar gewoon te accepteren. Kan de aannemer geen indicatie vooraf geven?
Alle reacties Link kopieren
@ iedereen. Het is toch wat met die meerwerkopties. Ik baal er best een beetje van. Er wordt geadverteerd met, nieuwbouw huis met compleet opleveringsniveau. Nou dat is het toch niet helemaal. Ik snap best dat niet alles inclusief is maar sommige dingen zijn zo duur dat je echt denkt van ze proberen er een slaatje uit te slaan.



Bij ons worden er loze leidingen aangelegd voor het aansluiten van televisie, telefoon e.d. Wanneer je wilt dat de bedrading in deze leidingen ook meteen wordt uitgevoerd, moet je hier extra voor betalen.

Bedraden loze leiding telefoon: ¤ 185,00

Bedraden loze leiding CAI: ¤ 180,00



Is dit iets wat vaak voorkomt?
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat was bij ons ook. Tenminste; er ligt 1 kabel voor telefoon en 1 voor televisie, de rest zijn loze leidingen voor eventuele extra tv's en telefoons. Ik weet niet meer precies wat het bij ons zou moeten kosten om die ook te bedraden, wij hebben ervoor gekozen om de kabels voor een tweede tv zelf door te trekken.
Alle reacties Link kopieren
@prik nee bij dit huis moet je ook nog die ene kabel voor de televisie en telefoon betalen. De loze leidingen voor extra tv e.d. als je die wilt moet je er ook extra voor betalen. (ik bedoel als je wilt dat ze daarvoor extra leidingen gaan aanleggen)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 1x tv en telefoon ook standaard, extra leidingen bedraden kost ¤130, nieuwe bedrade leiding kost dan weer ¤185, terwijl een loze leiding ¤100 is. Dat bedraden is volgens mij dus zeker ¤45 te duur. Die ¤185 die ze bij kaartje rekenen voor enkel het bedraden is dus al helemaal volledig idioot.
Alle reacties Link kopieren
@amby hoe gaat het eigenlijk met de financiering lukt het een beetje??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven