nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
We hebben nog niet eens een afspraak met de hypotheek adviseur kunnen maken, dus...to be continued.



Hoop wel een dezer dagen onze nieuwe buren online te ontmoeten, de makelaar stuurt ze naar de FB groep die ik heb aangemaakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:amby schreef op 16 januari 2015 @ 19:12:

We hebben nog niet eens een afspraak met de hypotheek adviseur kunnen maken, dus...to be continued.



Hoop wel een dezer dagen onze nieuwe buren online te ontmoeten, de makelaar stuurt ze naar de FB groep die ik heb aangemaakt.



Ik weet niet bij wie je tot nu toe geprobeerd, maar wij hebben ervaren dat organisaties zoals de Hypotheker sneller mogelijkheden tot een afspraak tegenover de standaard banken waar je vaak een paar weken moet wachten.



Leuk dat je een Facebook groep hebt waar je met je buren kan praten!
Alle reacties Link kopieren
quote:kaartje1 schreef op 14 januari 2015 @ 19:54:

@kimbrink ik noem een paar voorbeelden. Denk dat sommige kosten wel normaal zijn hoor. Maar had verwacht dat die bij de woning zouden horen.

Leveren en aanbrengen 2e toilet. ¤ 550,00. (ik had verwacht dat 2e toilet er wel bij zou zitten)

vaatwasser aansluiting ¤ 500,00

schuifpui i.p.v. deur en raamkozijn ¤ 3000,00. (hiervan had ik niet verwacht dat dit bij de prijs zou inzitten hoor)

aansluiting wasdroger ¤ 390,00.Ik dacht ook dat mijn 2e toilet erbij zat maar na jouw bericht ben ik is gaan kijken en alleen de aansluiting van de 2e toilet kost al ¤320. En dan heb ik nog geeneens een toilet want die moeten we er nog bijkopen! Pfff wat een kosten die je niet verwacht zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:Kimbrink2 schreef op 16 januari 2015 @ 20:30:

[...]





Ik weet niet bij wie je tot nu toe geprobeerd, maar wij hebben ervaren dat organisaties zoals de Hypotheker sneller mogelijkheden tot een afspraak tegenover de standaard banken waar je vaak een paar weken moet wachten.



Leuk dat je een Facebook groep hebt waar je met je buren kan praten!We willen en specifieke onafhankelijke adviseur bij een klein bureau. Maar als hij geen tijd heeft dan gaan we op zoek naar iemand bij een groter kantoor. Bedankt voor de tip. We hebben nu inmiddels niet meer alle tijd om dit te regelen.
Alle reacties Link kopieren
@kimbrink pff bij jullie dus ook geen 2e toilet. Ze weten wel hoe ze hun geld moeten verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Aansluiting wasdroger? Wat is dat is vredesnaam? Die van mij hoeft alleen in het stopcontact, geen bijzondere aansluiting voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zitten wasmachine en wasdroger op een aparte groep, zodat we ze zonder problemen tegelijkertijd kunnen gebruiken. Daarnaast sluiten we de droger aan op de afvoer, zodat we de bak die het gecondenseerde water opvangt niet meer hoeven legen.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons komen ze ook op verschillende groepen. Sommige drogers hebben toch ook een afvoer voor het water, ipv een bak die het opvangt? Maar geen idee of we een extra afvoer krijgen daarvoor, of dat dat evt bij de wasmachine afvoer erbij kan. Ik heb vroeger in studentenhuizen alleen van die drogers met bak gehad en momenteel hebben we niet eens een droger. In het volgende huis krijgen we er wel eentje, want het lijkt me toch wel weer heel erg fijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dit topic.

Afelopen maart zijn ze begonnen met de bouw van ons nieuwbouw huis. Eind okt was de oplevering!! Net voor de kerst verhuisd.. Zitten er nu een paar weken.



Waar ik spijt van heb:

- Omdat we verlaagd plafond met spotjes in badkamer wilden, hadden we beter het bovenlicht dicht kunnen zetten, was mooier geweest.

- 1 slaapkamer vergeten extra stopcontact op een muur te plaatsen, nu al irritant
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Loze leidingen gewoon zelf voorzien van de juiste kabels, dat kan ik zelfs! Zonde om te laten doen.



Onder ons huis zit geen kruipruimte, wij hebben dus als meerwerk een gasleiding voor de gashaard laten aanleggen.

Ook de buitenkranen hebben we laten aanleggen, onder het huis doorleggen was geen optie geweest.



Wij hebben zowel keuken als badkamer niet via de aannemer afgenomen, wel het leidingwerk.



Oja en het allerbelangrijkste. Hier was het een klein nieuwbouw project. We gingen vaak even kijken, namen taart mee voor de werklieden, brachten biertjes en bitterballen en op een vrijdagmiddag, positieve aandacht.



Ze hebben tijdens de bouw zoveel voor ons extra gedaan, ik was bv vergeten electra op zolder in te laten frasen, was standaard opbouw, ik baalde echt. Maar de uitvoerder zei 'wijffie ik ga eens kijken voor je '. Twee dagen later alles geregeld, geen factuur gezien, ik heb weer een lekkere taart gebakken.

Zo werkt het echt, wij waren de enige van ons project die af en toe eens aan die gasten vroegen hoe gaat het, etc bla bla. Kleinschalig project in dorp is wellicht ook toegankelijker. Officieel mochten wij ook niet veel de bouw op, officieus mochten we iedere week. Dat was zo leuk.



Veel succes allemaal!
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Oh, leuk Djoels dat je kon gaan kijken iedere week! Helaas wordt er bij ons een hele wijk de grond uitgestampt, dus denk niet dat dat bij ons gaat lukken. Zou ook wel een hoop bitterballen en taarten worden voor al die werklui.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen weekend zijn we even naar de bouwplaats gereden, erg leuk om te zien hoe het er nu uitziet. Maandag hebben we een gesprek gehad met de makelaar. Veel van onze vragen zijn beantwoord en er is veel duidelijk geworden. Helaas voor ons gaan ze al vrij snel bouwen. Ik weet niet of het ons gaat lukken om op tijd de financiering rond te krijgen, helemaal omdat we ons eigen huis nog moeten verkopen. We hebben straks een afspraak bij de hypotheekadviseur, hopelijk kan hij ons wat duidelijkheid geven.

We vinden het echt een super project, maar ik weet niet of het allemaal gaat lukken...



@ Kimbrink: dat van die leidingen bij de keuken is inderdaad lastig. Je wilt de keuken op die manier, dus dan heb je eigenlijk ook weinig keuze qua kosten voor de leidingen.

@ Amby: is het al gelukt om een afspraak te maken? Wij hebben ook een adviseur bij een wat kleiner bureau, hebben er een heel goed gevoel bij. En dat is ook heel belangrijk!

@ Djoels: leuk dat je je ervaringen komt delen. Een vriendin van mij had ook een huis bij een klein nieuwbouwproject en ging ook af en toe wat brengen bij de bouwvakkers, is goed voor hun motivatie Wij laten alleen de loze leidingen leggen, kabels trekken gaat vriend doen. Zijn er verder nog dingen waar je spijt van hebt?
Alle reacties Link kopieren
Hoe ging het bij de hyp. adviseur Sneeuwwitje?



Wij hebben dinsdag een afspraak. Ik heb de beste man nog niet gesproken, maar hij leek mijn vriend wel aardig. Ben benieuwd, überhaupt naar wat we kunnen lenen.
Alle reacties Link kopieren
Zozo wat een berichten. Fijn dat je dinsdag een afspraak hebt @amby.



Helaas voor ons, er worden 20 woningen gebouwd. Je komt in aanmerking voor een woning op volgorde van inschrijving. Wij zitter daar voorlopig niet bij. Wanneer er mensen afvallen misschien nog wel... Lastig. We waren er sowieso nog niet helemaal uit of we voor dit huis wouden gaan. Maar vind het toch wel heel jammer!! Wie weet komen we nog wel in aanmerking wanneer blijkt dat mensen toch afhaken/ of financiering niet rond krijgen.



Ik blijf dit topic wel volgen hoor. Nieuwbouwhuizen zijn leuk. en wie weet...
Alle reacties Link kopieren
Jammer Kaartje. Het kan heel snel gaan als het een geliefd project is. Zeker als er maar 20 huisjes worden gebouwd natuurlijk. Gelukkig hadden jullie nog niet helemaal je zinnen erop gezet. Enig idee hoeveel mensen moeten afzeggen voordat jullie een optie kunnen nemen?



Blijf je sowieso erkentelijk voor het openen van het topic. Hoop dat we de komende tijd nog veel (kunnen) blijven schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Ah, jammer Kaartje! Ons project bestaat ook maar uit 20 woningen, en wij hadden onze zinnen op dit ene appartement gezet. Een ander hadden we niet gewild, het was dit of niets. Wij konden gelukkig een optie nemen en zo nog eventjes denken of we echt wel wilden verhuizen. Achteraf hoorden we dat er veel meer belangstelling was voor onze woning, en een aantal toekomstige buren zeiden ook al dat ons appartement eigenlijk ook hun eerste keuze was. Ik hoop voor jullie dat een aantal gegadigden zich nog bedenken. Welk nummer op de wachtlijst zijn jullie?
Alle reacties Link kopieren
@kaartje en Prik bedankt voor de reacties. We zijn nummertje 40 van de 60. (dit is ongeveer zij de makelaar)

Dus dat wordt wel lastig denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Dat is wel een long shot ja, maar ik zal voor je duimen.
Alle reacties Link kopieren
@ Kaatje: wat super balen zeg. En wat hebben veel mensen zich ingeschreven op het project zeg. Maar ik merk bij ons project ook dat er veel 'verloop' is. Opties die niet worden verlengd en mensen die de financiering niet rond kunnen krijgen. De regels zijn in januari weer scherper geworden, dus misschien dat er nog wel mensen afhaken. Is er nog een ander project waar jullie in geïnteresseerd zijn?

@ Amby: hoe was jullie gesprek bij de adviseur?



Wij hebben een heel goed gesprek gehad bij de hypotheekadviseur. Die man denkt zo met je mee, heel fijn. We kunnen het kopen, ook als ons eigen huis nog niet verkocht is. Dat is natuurlijk wel een gok en daar twijfelden we erg aan. Tot vrijdagmiddag; want we hebben komende week twee bezichtigingen. We hopen echt dat het verkocht wordt, dan kunnen we zo door naar dit project.

Daarnaast hebben we uitgerekend dat we tot volgend jaar april makkelijk dubbele lasten kunnen dragen. Leuk is het niet, maar er zijn mogelijkheden.



Binnenkort is er een bijeenkomst voor alle geïnteresseerden van het project met uitleg van de aannemer. Ook kun je dan de badkamer bekijken en eventueel een keuken daar kopen.

Hopelijk weten we voor die tijd zeker of we het gaan doen, veel om over na te denken in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
@sneeuwitje fijn dat het gesprek goed ging. Lijkt me een lastige keuze huis wel eerst verkopen en misschien nieuwbouw huis mislopen of misschien wel een langere tijd met dubbele lasten zitten. Succes met nadenken.



Wij zijn ook nog geïnteresseerd in een ander nieuwbouw project. Mijn vriend studeert nog. Eind dit schooljaar is hij klaar. Dus maar even wachten totdat hij klaar is en dan weer verder kijken.

Oja ik denk denk trouwens dat zich zoveel mensen hebben ingeschreven op dit project omdat het wordt gebouwd op het laatste stukje bouwgrond van een populaire wijk.
Alle reacties Link kopieren
@sneeuwwitje; wij mogen dinsdag naar de HA, ik zal laten weten hoe het was. :-) Fijn dat jullie een goed gesprek hebben gehad, en dat er toch nog mogelijkheden zijn. Ik ben van het weekend alvast aan het rekenen geslagen. Wij zouden for the time being de dubbele lasten moeten kunnen dragen, en dan zelfs nog wat kunnen sparen. Dat is wel een prettig idee, ook voor later, dat de lasten dan goed te dragen zijn.



@kaartje, dat andere project, wanneer zou dat op de markt moeten komen? Of is dat sowieso pas als je vriend klaar is met studeren? En is dat dan in een andere wijk van de stad, of gaan jullie dan heel ergens anders naar uitwijken?
Alle reacties Link kopieren
@amby ik ben benieuwd hoe het gaat a.s. dinsdag. Ik zal voor je duimen.



Ander nieuwbouwproject is in een andere wijk van de stad. Ze hebben verschillende dingen, vrije kavels, duurdere vrijstaande woningen, twee onder een kap en rijtjeshuizen.

Het project van wij leuk vinden wordt in fases gebouwd. Het zijn in totaal 50 woningen. De eerste 10 worden in het najaar gebouwd. Wanneer de eerste 10 zijn verkocht komen pas de volgende 10 in de verkoop.
Alle reacties Link kopieren
Nou, we moesten wel opeens een uur eerder naar de HA, maar het ging prima. Hij zat goed op ons niveau, en had ook goeie tips zoals shoppen voor de notaris voor het passeren van de hypotheek akte. Ik dacht dat we voor die akte ook aan de projectnotaris vast zaten.



Verder mogen we zo'n ¤30k meer lenen dan we nodig denken te hebben, dus het zal wel goedkomen met onze financiering. Het was wel echt aanzienlijk teruggelopen tov vorig jaar. In december mochten we nóg ¤20k meer lenen



@kaartje; wel weer een redelijk klein project, maar hopelijk krijgen jullie tzt wel een optie!
Alle reacties Link kopieren
Dames, ik heb nieuws: we zijn gisteren tot een deal gekomen met kopers Ik kan het nog bijna niet geloven, omdat het allemaal heel bijzonder is gegaan. Maar ze gaan de komende dagen het contract tekenen, hebben bedenktijd en dan is het ook verkocht (gaat niet onder voorbehoud van financiering). Helaas wel wat onder het bedrag wat we in ons hoofd hadden, maar door de snelheid en het feit dat er geen ontbindende voorwaarden zijn hebben we toch hier voor gekozen.

Dit betekent dat we nu ook echt een beslissing gaan maken over het nieuwe huis



@ Amby: wat fijn dat jullie een goed gesprek hebben gehad. Wij mogen nu na 1 januari ook behoorlijk wat minder geld lenen (ook iets van 30 K). Vind het heel apart, want we verdienen niet ineens minder en we kunnen de maandelijkse lasten makkelijk betalen.

@ Kaatje: voor jullie dus nog even geduld, misschien komt er binnenkort toch nog iets anders op jullie pad.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd sneeuwwitje, wat een heerlijk gevoel moet dat zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven