nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn Sneeuwwitje! Van harte gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de felicitaties meiden!

Gisteren is het koopcontract getekend. Er zijn nog wat dagen bedenktijd, maar de makelaar zei dat het (bijna) nooit voorkomt dat mensen zich toch nog gaan bedenken. Super raar idee, maar we zijn heel blij (uiteindelijk heeft het huis 2 weken te koop gestaan en we hebben geen enkele bezichtiging gehad ). Blijft wel apart dat deze mensen het huis nooit gezien hebben! Daarnaast gaan we binnenkort in gesprek met deze mensen, want ze gaan het verhuren en misschien kunnen wij het wel huren totdat we een nieuw huis hebben Zou super zijn, want scheelt een heleboel gedoe met verhuizen enzo!!

We hebben bijna de beslissing gemaakt voor het nieuwe huis. Willen dit weekend nog de laatste dingen doorlezen en dan de beslissing maken. En ook alvast nadenken over het meer-/minderwerk, zodat we dat ook snel kunnen beslissen. Als ze dan willen beginnen met dingen bestellen dan zijn wij er al uit.



Hoe staat het met jullie projecten?
Alle reacties Link kopieren
Wow Sneeuwwitje, ideaal zeg! Zou fijn zijn als je voor de tijd nog even zou kunnen blijven huren, dat scheelt weer een verhuizing.



Hier weinig nieuws verder. :-)
Alle reacties Link kopieren
@ Djoels Mag ik je vragen waar je de badkamer laat doen? Ik vind de badkamer die wij hebben uitgezocht hebben als meerwerk voor de aannemer erg duur worden. Ik zou graag wat andere offertes willen opvragen om dit te kunnen vergelijken.



De keuken vond ik via hun ook al belachelijk duur. Vandaag in Duitsland een veel luxere keuken uitgezocht voor een fractie van de prijs.
Alle reacties Link kopieren
@sneeuwitje gefeliciteerd met de verkoop van jullie huis! Dat is echt super snel gegaan. Fijn hoor.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, dat is mazzel, als je je huis zo snel verkoopt. Ik ben jaloers!

Wij hebben dit weekend gordijnen uitgezocht. Dat was ongeveer het laatste wat we nog moesten beslissen. Nu is het wachten op de oplevering. We horen ongeveer drie weken van tevoren wanneer dat precies is. Het is in ieder geval ergens in maart hebben we al gehoord, dus binnen vier tot acht weken krijgen we de sleutel. Spannend!
Alle reacties Link kopieren
@prik zo dat is snel! Spannend!
Alle reacties Link kopieren
Oh, spannend Prik! Hartstikke leuk!



Ik had trouwens wel gedacht dat je wat eerder zou horen wanneer de oplevering zou zijn. Wanneer denken jullie in te kunnen trekken?
Alle reacties Link kopieren
en @amby hoe gaat het bij jullie? Lukt alles een beetje?
Alle reacties Link kopieren
Donderdag weer naar de HA Kaartje :-) Verder een beetje op zoek geweest naar een goedkope notaris, maar zal binnenkort ook even offerte bij de project notaris opvragen voor een samenlevingscontract en de hypotheekakte.
Alle reacties Link kopieren
quote:amby schreef op 02 februari 2015 @ 20:58:

Oh, spannend Prik! Hartstikke leuk!



Ik had trouwens wel gedacht dat je wat eerder zou horen wanneer de oplevering zou zijn. Wanneer denken jullie in te kunnen trekken?Het is ook hartstikke kort, drie weken van tevoren. Ik ben nu al allemaal lijstjes liggen van dingen die ik moet regelen op het moment dat ik weet wanneer de oplevering is. We verwachten dat we er in maart in kunnen, dus het schiet gelukkig al op!
Alle reacties Link kopieren
We hebben het nieuwe huis gekocht!! Komende week hebben we het meer-/minderwerk gesprek, ben heel benieuwd want het is een hele lijst Zijn nu druk aan het oriënteren op keukens en badkamers, wat een keuze. Soms kan mijn hoofd het niet meer aan

Ons eigen huis is verkocht en we kunnen het huren totdat het nieuwe huis klaar is. Echt een hele grote opluchting, geeft zoveel rust. En scheelt in kosten en tijd, want we hoeven nu maar 1x te verhuizen!

Zoals het er nu uitziet is het huis aan het eind van het jaar klaar.



@ Prik: wat kort inderdaad, hoe zorg je er dan voor dat de werklui (bv. van de vloer en de wanden) er direct in kunnen? Want zij hebben ook een volle agenda.

@ Amby: hoe staat het bij jullie? Is alles al rond?
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk Sneeuwwitje, gefeliciteerd met het nieuwe huis en de gunstige omstandigheden!



Hier is het angstvallig stil rondom de bouw, ik vind het frappant. Ik heb contact gehad met de gemeente, de omgevingsvergunning moet er eind maart zijn als het goed is, en op twee huizen na is ook 80% verkocht (de rest is onder optie), dus dan zouden ze begin april toch moeten kunnen gaan bouwen. Maar nog nada gehoord van de kopersbegeleiding, terwijl we waarschijnlijk toch ook een getekende meerwerklijst nodig hebben voor de hypotheek aanvraag. Binnenkort maar eens bellen denk ik, de makelaar had ons wel een veel proactievere houding beloofd van de bouwer...



De financiering vordert, maar ik vind het maar langzaam gaan. Deze week hebben we een gesprek om onze wensen te bespreken, denk dat we de week erna een keuze gaan maken en dat ze dan een offerte gaan aanvragen. Ik wil het graag rond hebben. Ik begin me af te vragen of ik wel geduld heb voor een nieuwbouwhuis.
Alle reacties Link kopieren
quote:sneeuwwitje1 schreef op 14 februari 2015 @ 19:48:

@ Prik: wat kort inderdaad, hoe zorg je er dan voor dat de werklui (bv. van de vloer en de wanden) er direct in kunnen? Want zij hebben ook een volle agenda.

De opleverdatum is inmiddels bekend, we hoorden de datum vier weken van tevoren. Binnenkort hebben we eerst een vooroplevering. Daarbij kunnen we controleren of al het meer- en minderwerk goed is uitgevoerd. Als er dan nog iets niet klopt hebben ze nog even de tijd om het aan te passen.

De tijd lijkt nu nóg langzamer te gaan, we kijken er zo naar uit om in ons nieuwe huis te wonen!



De wanden zijn allemaal al gespachtelputzt. Met de vloerleverancier en keukenboer hebben we gelukkig goede afspraken kunnen maken; de vloer wordt meteen na de oplevering gelegd, de keuken volgt zodra de vloer erin ligt. Het was gelukkig geen probleem dat we pas zo kort van tevoren een datum konden doorgeven.



Twee weken na de oplevering verhuizen we. Dat had misschien ook al na een week kunnen zijn, maar dit kwam beter uit. En in die extra week kunnen we alvast lampen ophangen, de garderobekast in elkaar zetten en kleine dingen verhuizen, zodat we op de verhuisdag alleen nog maar grote meubels e.d. moeten overbrengen.

Het blijft spannend!
Alle reacties Link kopieren
quote:amby schreef op 14 februari 2015 @ 21:10:

Binnenkort maar eens bellen denk ik, de makelaar had ons wel een veel proactievere houding beloofd van de bouwer...De makelaar had ons ook van alles beloofd, zoals dat we waarschijnlijk, als de winter niet al te streng zou zijn, al voor de kerst konden verhuizen. Nou, deze en vorige winter heeft het geen dag echt gevroren, in ieder geval niet zo hard dat de bouwers niet konden werken, maar het huis wordt geen dag eerder opgeleverd dan de aannemer anderhalf jaar geleden al voorspelde. Dat waren dus echt verkooppraatjes van de makelaar. Heel vervelend, want ergens hoop je dan toch dat je er echt voor de kerst al zit, dus dat viel wel tegen toen dat niet zo bleek te zijn. Als verkooppraatje was het in ieder geval niet nodig geweest, we wilden het huis toch wel kopen.
Alle reacties Link kopieren
Onze makelaar was eigenlijk niet zo van de verkooppraatjes. Er waren genoeg wachtende achter ons, ze was niet afhankelijk. De bouwtijd heeft ze ook geen uitspraken over gedaan, die is bij ons ook afgekaderd in een waarborg, en we gaan maar uit van het ergste.



Maar onze aannemer is geen kleine, en ze gaan toch ettelijke huizen daar de grond uit stampen. Ook van hen had ik wel een wat professionelere, klantvriendelijke houding verwacht. Morgen gaan we weer naar de HA, dan horen we vast wat we de komende tijd alvast moeten regelen met ze.
Alle reacties Link kopieren
Als je het over de duivel hebt...de bouwer belde ons vandaag. We gaan zeer binnenkort het meerwerk bespreken, ook vanwege de financiering. Met de HA vandaag ging het ook prima, die stuurt ons volgende week een aantal voorstellen. Ik voel me weer enigszins chill.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat er wat schot in zit Amby! Wij hadden geen meerwerklijst nodig voor de hypotheek, hebben ¤20.000 erbij genomen voor het meerwerk. Ruim binnen ons budget (konden een ton meer lenen) dus denk dat de bank misschien daarom niet moeilijk deed? Of ze hoeven sowieso geen meerwerklijst te zien, dat kan ook.
Noem mij maar Nil!
Alle reacties Link kopieren
Oh, onze HA zei juist dat die meerwerklijst juist altijd wel gevraagd. Misschien omdat we alles meefinancieren en daarvan ons eigen vermogen aftrekken. Maar dat is ook grotendeels schatten wat we nog extra aan de keuken kwijt zullen zijn en aan de afwerking. Verder wil ik het ook gewoon graag weten, we willen toch wat dingen die niet op de meerwerklijst staan.



Maar zeker wel blij dat er schot in zit! Begin maart gaan we met de bouwer praten.
Alle reacties Link kopieren
@ Amby: wij moeten ook een meerwerklijst aanleveren. Dit is straks ook de richtlijn voor je bouwdepot. Leuk dat jullie een afspraak hebben met de aannemer, komt alles toch weer een stukje dichterbij.

@ Prik: spannend, voor jullie is het bijna zo ver. Onze makelaar had wel verkooppraatjes, heb ik zo'n hekel aan. Als het huis een maand later klaar is, dan koop ik het huis nog steeds. Heb liever dat ze gewoon eerlijk zijn...



We hebben vrijdag een gesprek gehad met de aannemer. De man was nog al lang van stof en wij hadden heel veel vragen (en willen ook wel wat meerwerk opties), dus aan het eind werd het haastwerk. Hebben wel alles door kunnen geven en hij gaat nieuwe tekeningen maken. Zei dat het niet vaak voorkwam dat mensen zo veel vragen hadden en overal zo over nagedacht hadden

Zaterdag voor de keuken op pad geweest en we zijn bij een hele fijne zaak uitgekomen, zonder allemaal verkooptrucs. Gewoon degelijk advies en een vrijblijvende tekening. Deze week krijgen we de 3D tekening te zien, ik ben zo benieuwd. Zoals het nu lijkt past het ook gewoon binnen ons budget allemaal! Twijfelen alleen nog over een stoomoven...

Zaterdag gaan we verder kijken naar de badkamer, daar gaan ze ook een tekening van maken. Onze badkamer zit er "bij in", maar we hebben alle standaard dingen er uit gegooid en andere opties genomen. Ben heel benieuwd naar de offerte
Alle reacties Link kopieren
@iedereen leuk om alle ontwikkelingen te lezen en dat het topic nog actief is.

@prik jullie mogen bijna in jullie huis. Zo super leuk!!

Op dit moment is het bij ons even rustig met nieuwbouwhuis. Ik heb nog wel een leuk project op het oog maar dan moet mij mijn vriend eerst een baan hebben. (die studeert die schooljaar af) Dus nog maar even geduld.



Toevallig vorige week een brief in huis gekregen dat onze huurflat grondig wordt verbouwd. Volgende week horen we wat er precies gaat gebeuren. Ik heb echt het gevoel dat onze huurflat net klaar is verbouwd als we zelf een (nieuwbouw) koophuis hebben gekocht. Dus dat wordt 2x in de troep. haha.
Alle reacties Link kopieren
@Sneeuwwitje; Stoomoven? Doe maar luxe hoor! ;) Leuk dat jullie je gesprek hebben gehad met de aannemer. Heb je nog goede vragen voor ons om te stellen? Of andere dingen om rekening mee te houden?



@Kaartje; Jeetje, ik hoop dat jullie niet in de rommel in jullie huurflat komen te zitten! Een collega van mij krijgt tijdelijk een ander huis omdat ze zo dusdanig verbouwd gaat worden bij haar (sociale woningbouw), maar een extra keer verhuizen is natuurlijk ook ellende. Keep us posted, ik zal voor je duimen dat het niet al te ernstig is.
Alle reacties Link kopieren
@amby dank je wel. Volgende week horen we meer. Zal met benieuwen.

Leuk dat jullie op korte termijn het meerwerk gaan bespreken. Maakt het wel weer een stukje echter denk ik?

Hoop voor jullie dat de bouw in april van start gaat! Lijkt me lastig al dat wachten. Maar je krijgt er een mooi huis voor terug.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mag ik hier ook mee schrijven?

Wij hebben vorige week officieel de financiering rond gekregen voor ons nieuwbouwhuis en gaan de eerste week van maart tekenen bij de notaris.

Ze zijn in de eerste week van februari begonnen met de bouw, maar wanneer het precies af zal zijn daar doet de bouwer heel erg vaag over.

Het lijkt me leuk om met jullie mee te lezen en te schrijven over alles wat er ons te wachten staat de komende periode.

groetjes Bibi
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!

In het koopcontract staat waarschijnlijk een aantal 'werkbare dagen' waarbinnen de bouw gereed moet zijn. Dat zijn dus werkdagen, exclusief de dagen dat er niet gewerkt wordt door bijvoorbeeld vorst. In ons geval moest de bouw binnen 360 werkbare dagen klaar zijn, zo'n anderhalf jaar dus. En gelukkig waren het twee zachte winters, dus de bouw kon gewoon al die tijd doorgaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven