nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Bibi, en schrijf gezellig mee!



Onze bouwtijd is 13 maanden 'vanaf de ruwe grondvloer', daarna gaan ze ons rente vergoeden. Maar hoe lang het duurt voordat die grondvloer er ligt is me niet heel erg duidelijk, dus voor ons ook nog een raadseltje. We hopen dat ze binnen 1,5 jaar toch wel klaar zullen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons het 250 werkbare dagen vanaf de ruwe beganegrond vloer. Die is als het goed is deze week gereed, morgen weer kijken :-) Bij ons zijn ze in januari begonnen met heien, dus heeft een kleine 2 maanden geduurd. Denk dat het vanaf nu wel snel zal gaan, de geplande oplevering voor de eerste huizen is al in augustus!
Noem mij maar Nil!
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zijn het 200 werkbare dagen. Ik weet eigenlijk niet of dat vanaf de start bouw is of vanaf de begane grond vloer.

In sommige stukken staat dat de oplevering in het 4e kwartaal van 2015 zal zijn, in andere stukken dat het in het 1e kwartaal van 2016 zal zijn. De bouwer doet hier nogal vaag over.

Inmiddels is de fundering wel al gestort en kunnen we nu echt zien hoe groot het huis wordt. Erg leuk om te zien.



@ nil: 250 dagen vanaf nu en dan al in augustus af is wel heel snel. Staat jullie huis ook al voor dan op de planning?
Alle reacties Link kopieren
@bibi fijn dat de bouw begonnen is. Lijkt me altijd leuk om dan even te gaan kijken. Veranderd er elke keer weer wat.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons begonnen ze vorig jaar eind maart en eind oktober hadden we de sleutel, zo snel!!



Ik vind het ook zo leuk om alles steeds te zien, die fundering is al tof, qua afmeting Zie je dan echt iets.



Zo leuk :-o
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Djoels, wat snel! Een vriendin van mij heeft ook nieuwbouw gekocht en dat ze dit jaar nog gaan opleveren terwijl ze ook nog moeten beginnen met bouwen. Ik hoop echt dat ze bij ons ook zo snel klaar zijn, maar er moeten wel 4 woonlagen (waaronder kelder) gebouwd worden, waardoor ik toch ook wel een beetje vrees voor langere bouwtijd.
Alle reacties Link kopieren
Hier inderdaad drie woonlagen, geen kelder



Het ging echt zo snel, ongekend. Hier zeiden ze wel van tevoren dat het binnen 8 maanden klaar zou zijn. Het waren er 7, het zat dus mee.



Maaaaar ze gaan beginnen aan je huis, dat is heerlijk!
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Bibi: Ja augustus/september voor ons. Het gaat echt super snel, ze hebben nu binnen een week de benedenverdieping van de eerste vier huizen neegezet, van betonblokken. Super zo snel! Hopelijk volgende week van ons huis, wij lopen 1-2 weken achter op de eerste woningen.

Die 250 werkbare dagen is de max. ze gaan natuurlijk voor veel eerder, des te eerder krijgen ze hun geld
Noem mij maar Nil!
Alle reacties Link kopieren
Onze bouwtijd is 180 werkbare dagen. Ze hopen het voor de feestdagen klaar te hebben, en misschien nog wel eerder. Wij gaan er vanuit dat we misschien al wel de sleutel krijgen in december. Maar dat we pas verhuizen in januari (kan het altijd meevallen).



We hebben de keuken uitgezocht, het wordt echt zo mooi. Zijn wel iets boven budget gegaan, maar ik denk dat dat het wel waard is. Badkamer is bijna uitgezocht en blijft (gelukkig) binnen budget. De hypotheek is ook bijna rond. Dus de komende tijd hoeven we niet zoveel meer te regelen. We kunnen dan rustig eens gaan kijken naar vloeren ed.



@ Nil.nequit.amor: snel gaat het he als ze eenmaal die platen gaan plaatsen. In onze buurt zijn ze nu ook aan het bouwen, ik fiets er elke dag langs en dat gaat ook zo snel.

@ Djoels: dat is altijd fijn als het een maand sneller is dan gedacht!



Onze aannemer, of eigenlijk de bouwbegeleider, is niet zo snel met mails beantwoorden. Herkennen jullie dat? We hebben best veel vragen (o.a. nog iets over de lengte van een keukenwand, die is belangrijk voor de installatie tekening, die de aannemer weer moet hebben binnenkort, dus zij hebben er ook belang bij lijkt me), maar we moeten er elke keer achteraan bellen. Afgelopen weekend een mail gestuurd, maar nog geen reactie...
Alle reacties Link kopieren
Leuk Sneeuwwitje! Wij moeten binnenkort ook maar eens op keukenjacht, de sanitair leverancier zou vanzelf contact met ons op moeten nemen. Ik heb alleen echt zo geen zin om een keuken te kopen, ik word vrij snel pissig als ik het idee heb dat mensen me op proberen te lichten en daar is de keuken business toch wel berucht om.



We hadden deze week ook een gesprek met onze kopersbegeleider, en ik werd al een beetje giftig op hem. Hij moest ons een offerte doen om de plafonds te laten afwerken. Toen ik zei dat de kelder niet hoefde, toen zei hij; 'ja, maar in de bouw moet je alles laten doen of niets.' Ja daaaaaag, ik mag wel op de centimeter nauwkeurig bepalen waar m'n stopcontact komt, maar een hele verdieping plafond niet afwerken, dat begrijpen bouwers niet? Ga een stuk fietsen. Nou goed, hij heeft ons nu iig een offerte gedaan per verdieping.



Die slechte bereikbaarheid herken ik overigens wel, niet alleen bij die bouwer, maar bij iedereen. Ik merk dat bellen echt niet helpt ook, die mensen zijn continue in gesprek. De HA die whatsappen we, de bouwer mailen we, de makelaar hebben we algeheel opgegeven. Op die manier gaat het redelijk. Het is wel vreselijk vervelend.
Alle reacties Link kopieren
@ djoels: wow dat is echt snel.



@ amby: kan me voorstellen dat het allemaal langer duurt als er ook een kelder onder moet. Maar is wel handig straks om te hebben natuurlijk. Wanneer gingen ze bij jullie starten met de bouw?

Over de keuken: ja, heel veel mensen proberen je op te lichten. Wonen jullie niet toevallig dicht bij duitsland, daar is dat schijnbaar veel minder en nog goedkoper ook. Wij zijn bij de keukenconcurrent geweest en ik voelde me echt heeeel erg onder druk gezet. Die verkoper wilde per se dat we die dag zouden beslissen (binnen 10 minuten was de prijs ook al van 18.000 naar 10.000 gegaan.) Voelde echt niet goed, dus daar ook nier meer terug gegaan. We gaan nu met de keukenshowroom van het project in zee. Dan krijgen we bijna 5000 euro aan vouchers.



@ nil: wow dat gaat inderdaad snel, ben benieuwd of dat bij ons ook zo is.



@ sneeuwwitje: ja dat budget dat is altijd wel een dingetje. Alls is zo snel zo duur en zeker als je het goed wil laten doen. Hebben jullie al een idee wat je voor vloer wil? Zijn ze bij jullie al gestart met de bouw?



@ aannemer: Hier ook veel communicatieproblemen. Ergens deze maand zouden we een overzicht moeten krijgen van de verwachte planning en oplevering. Verder wachten we nog op een reactie over onze badkamer van de bouwer en de offerte van het tegelwerk, wat ook echt heel erg lang duurt.



@ hier: inmiddels ligt al het leidingwerk in de kruipruimtes en gaan ze waarschijnlijk deze of volgende week de vloer leggen. Ben erg benieuwd. Vind het wel heel leuk om te kunnen zien al waar de voordeur en alle ramen komen.
Alle reacties Link kopieren
@ Amby: ik vond dat ook zo erg dat die keukenboeren je willen afzetten en dat er altijd ineens heel veel van het bedrag af kan. Wij hebben gelukkig een keukenzaak gevonden die niet is aangesloten bij een keten, hier in onze stad. We zijn ook bij de grote zaken geweest, maar bij deze zaak hadden we een heel goed gevoel. Eerlijk, open en vooral echt meedenken. Haha, moet wel om je lachen met die plafonds, maar je hebt groot gelijk. Andere dingen moeten los, en dan zou dat ineens niet kunnen?!?!

@ Bibi: wij krijgen vloerverwarming, dus ik denk dat wij beneden een PVC vloer gaan nemen. Boven is het even afhankelijk van de prijs van PVC, als het te duur wordt gaan we voor Novilon. Jullie hebben dus ook problemen in de communicatie, echt irritant he dat het zo lang duurt. Ik snap dat echt niet. Wel super leuk dat ze bij jullie al begonnen zijn met bouwen, dan krijg je echt een idee hoe het huis er uit komt te zien.



We hebben vandaag maar gebeld. Ze zijn nog bezig met dingen uitzoeken, daarom nog niet gereageerd. Dan denk ik: hoeveel moeite is het om even een mailtje te sturen dat je daar mee bezig bent. Meer dan 2 weken niets van je laten horen, terwijl klanten 3x mailen (heel uitgebreid) is toch ook niet netjes. Als ik dat op mijn werk zou doen, dan zou het niet best zijn
Alle reacties Link kopieren
@ sneeuwwitje: wij krijgen ook vloerverwarming en gaan waarschijnlijk voor houtlooktegels. Boven hebben we geen vloerverwarming dus daar komt voorlopig gewoon goedkoop laminaat in te liggen.



@ hier: gister gebeld met verschillende mensen over de badkamer. Maar degene die er over gaat (en die al meerder mailtjes van ons heeft gehad) had geen idee waar het over ging. Hij heeft ter plekke de mails opgezocht, want hij had ze wel gewoon gekregen en gaat er vandaag als het goed is op reageren. Ben benieuwd.



Vanavond naar de keukenleverancier en kijken of we nog wat van de prijs af kunnen halen. Het keukenblad wat we uitgekozen hebben is zo’n beetje het duurste wat je kunt kiezen, maar al het andere is zo veel minder mooi. Hopelijk komen we er uit.



Hoe is het bij de rest?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel jammer te horen dat iedereen zo'n trage communicatie heeft met de bouwers en aanverwanten. Het kost mij een hoop energie in ieder geval, en zoveel hebben we nog niet eens gedaan...



Hier nog weinig nieuws aan de horizon. Als het goed is tekenen we volgende week de offerte voor de hypotheek, en dan mag voor ons het grote bel- en mailfeest naar alle betrokkenen ook beginnen. De Facebook groep voor onze wijk begint aardig te lopen, het is leuk te zien dat mensen daar hun nieuwe buren ontmoeten, en tot dusver is iedereen erg aardig. :-)
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Bij ons huis vertelt de bouwer dat ze in mei gaan starten met heien. Allemaal erg spannend maar ik word soms wel gek van al het geregel eromheen. We zijn momenteel bezig met de badkamer uitzoeken en iedereen (bouwer en aangesloten sanitairshowroom) heeft weer een ander verhaal. Volgens onze optielijst van de bouwer kost iets bijvoorbeeld 95 euro en dan bij de showroom 250 euro. We snappen er helemaal niets van soms;) hoe is dat bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
Kim, wij hadden niet echt veel keuze met de badkamer helaas. Konden hem casco laten opleveren of laten aanpassen via de winkel. We hebben voor aanpassen gekozen. Goedkoop was het niet, maar we willen zsm verhuizen dus kiezen voor gemak. We hebben een andere tegel gekozen voor in de douche, een douchemuurtje incl. nisjes, een douchedrain en regendouche. Kosten waren bijna ¤2000. Badmeubel gaan we nog laten maken van steigerhout.



Bij ons staat de benedenverdieping inmiddels! Denk dat ze deze week gaan starten met de eerste etages. Ben al in ons huis geweest, echt super leuk :-) We hebben ook een vloer gekocht, hele mooie eiken duoplank welke door het hele huis komt te liggen. Echt liefde <3
Noem mij maar Nil!
Alle reacties Link kopieren
quote:nil.nequit.amor schreef op 16 maart 2015 @ 22:55:

Kim, wij hadden niet echt veel keuze met de badkamer helaas. Konden hem casco laten opleveren of laten aanpassen via de winkel. We hebben voor aanpassen gekozen. Goedkoop was het niet, maar we willen zsm verhuizen dus kiezen voor gemak. We hebben een andere tegel gekozen voor in de douche, een douchemuurtje incl. nisjes, een douchedrain en regendouche. Kosten waren bijna ¤2000. Badmeubel gaan we nog laten maken van steigerhout.



Bij ons staat de benedenverdieping inmiddels! Denk dat ze deze week gaan starten met de eerste etages. Ben al in ons huis geweest, echt super leuk :-) We hebben ook een vloer gekocht, hele mooie eiken duoplank welke door het hele huis komt te liggen. Echt liefde <3Super dar ze al aan het bouwen zijn zeg! Ik kijk er echt naar uit bij ons (en dat alle beslissingen zijn genomen;)) wat betreft de badkamer, lekker zeg een regendouche! Wij wilden dat ook graag maar de meerkosten zaten niet meer in het budget. Ach dan hebben we als het huis staat weer iets om voor te sparen!
Alle reacties Link kopieren
Een eiken duoplank, prachtig!!!



Wij kwamen er ook niet uit met de bouwer en sanitair boer van het project inzake de badkamer. Ze waren veel te duur. We hebben het inderdaad casco laten opleveren, maar dan ben je wel meer tijd kwijt. Als je snel over wilt gaan is dat andere fijner vermoed ik. Dan is de badkamer al klaar als je de sleutel krijgt?



De ruimte waar de badkamer bij ons eigenlijk zat wilden wij niet als badkamer. Wij wilden een hele grote badkamer en hebben dus een slaapkamer geruild voor badkamer. daar zaten wel behoorlijke kosten aan maar daarvoor werd het leidingwerk wel gelijk goed neergelegd op ons verzoek.



Ook wij moesten heel vaak bellen en mailen naar verkopende partij van huis, en nadat ik een keer een niet zo leuk gesprek had met de kopersbegeleider, kreeg hij eindelijk peper in zijn reet, ik heb hem verteld dat ik het belachelijk vond hoe hij met ons om ging.

Hij lulde maar over dat we iets moesten tekenen maar ik wilde eerst alle juiste prijzen hebben. Wij hadden zoveel aanpassingen op het standaard huis dat we eerst wilde weten wat dat ging kosten. Man man wat deden ze moeilijk...



Wat leuk dat ze zijn begonnen Nil!



Kim badkamer uitzoeken is echt een klus maar goed uitzoeken loont echt qua prijs. Badkamers zijn gewoon zo duur... Maar de mijne is nu helemaal af en het is iedere euro waard geweest, echt prachtig.



Wij hebben ook een stortdouche, ik gebruik 'm zo nu en dan, heerlijk. Ik ben heeel blij met mijn bad, van 1.90 x 0.90, zo groot. Ik ben zelf ook heel groot.



Mijn badmeubel heeft een vriend gemaakt en dat heb ik door een spuiter laten spuiten. Ik heb 200 km gereden voor betonnen wasbakken die ik per se wilde hebben. Maar het is mooi Geworden. Echt een nieuwbouwhuis is zo leuk. Ieder ding is over nagedacht..



Afgelopen weekend is mijn woonkamer afgemaakt. Er werd nog een kast op maat gemaakt naast mijn haard, een kast voor tv, in een l vorm, overlopend in een zitje onder het raam. In dat zitje opbergruimte, dus dvds, games etc niet in het zicht.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Vandaag worden er allemaal bomen bezorgd, vorige week bij een bomenkwekerij geweest



Ik zit dus nu in fase twee... De tuin
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben inmiddels de vooroplevering en de oplevering achter de rug. Na anderhalve week keihard werken (vooral 's avonds en in de weekenden, want we hebben geen verlof genomen) kunnen we al bijna verhuizen. En het zat zowaar allemaal eens mee! De vloer ligt, de keuken staat er, de gordijnen hangen, de berging is gevuld met rekken en de garderobekast staat. We rijden nu elke avond heen en weer met doosjes met spullen, zodat we aanstaand weekend alleen nog maar grote spullen hoeven verhuizen. Het gaat nu echt opschieten!
Alle reacties Link kopieren
Djoels en Prik: foto's?
Noem mij maar Nil!
Alle reacties Link kopieren
Oh Djoels, Prik, ik ben jaloers op jullie. Wij hebben vandaag de offerte van de bank getekend...ja, ja, het is een begin.
Alle reacties Link kopieren
@ amby: wat leuk dat jullie een facebookgroep hebben. Er is bij ons wel een facebookpagina van het project maar sinds een standaard gelukkig nieuwjaar is er niets meer opgeschreven. Gefeliciteerd met jullie getekende offerte!



@ kim: leuk dat ze ook bij jullie gaan starten. Het is echt leuk om dat regelmatig te gaan kijken, elke week verandert er wel weer wat. De kosten van aanpassingen zijn bij ons ook heel onduidelijk. Snap echt niet waarom ze dat niet gewoon transparant maken.



@ nil: oew de benedenverdieping al af. Dat gaat snel. Jullie vloer klinkt ook mooi.



@ djoels: Klinkt alsof het bij jullie ook erg mooi wordt allemaal. Misschien dat ik ook maar weer eens de bouwer moet bellen. Want het heen en weer mailen schiet ook voor geen meter op. Misschien als ik een keer boos wordt dat dat helpt. Ben erg benieuwd naar je badmeubel.



@ prik: zoo, dat hebben jullie snel gedaan. Aan de ene kant heb ik echt totaal geen zin om weer te verhuizen, maar aan de andere kant is het dan ook wel voor de echt en hoef je voorlopig niet meer weg. Lijkt me zo leuk om alles in te gaan richten!



@ hier: de beganegrondvloer is af en ze zijn deze week gestart met de wapening en bekisting van de muren. Ben erg benieuwd of ze deze week ook al gaan storten.

Verder is alles gelukt met de keuken. We hebben een groot kook(schier)eiland met aan een kant kastjes er onder en aan de andere kant niks zodat we daar barkrukken bij kunnen zetten. Ben zelf vooral erg blij met het blad.

Verder nog steeds veel gedoe rondom de badkamer. Na 6 weken eindelijk nieuws van de tegels. We wilden op de vloer graag de 30x30 tegel vervangen voor de 60x60. Het heeft ze 6 weken gekost om tot de conclusie te komen dat dit wel kan maar dan moeten we een douchegoot ipv doucheput.

Sanitairmensen gebeld en dat grapje kost 700 euro (nog exclusief de kosten van de andere tegels, maar we weten nog niet hoeveel dat kost want dat hebben ze nog niet doorgegeven)

Dus ik denk dat het toch de 30x30 tegel gaat worden.



Daarnaast ook nog bezig met de indeling van de badkamer. We zouden de indeling krijgen zoals in de modelwoning maar op de tekening staan er een aantal dingen anders, die in onze ogen volstrekt onlogisch en onhandig zijn. (meerdere overgangen in diepte in de muur, ipv een recht muur. Een loze ruimte van 10 cm naast het bad ipv netjes met een plankje afgewerkt.)

We hebben nu met de bouwer contact gezocht maar die reageert niet. Hebben hem donderdag gebeld en hij zou ons vrijdag mailen maar helaas geen reactie. Als het goed is gaat mijn man vandaag weer bellen.



Een hoop gedoe allemaal maar als het goed is wordt het straks wel echt ons droomhuis en daar houden we ons dan maar aan vast.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag zijn er nog wat laatste puntjes afgewerkt die nog niet helemaal naar onze zin waren; er moest nog een deur overgeschilderd worden, en er is meteen een kozijn bijgewerkt dat niet helemaal netjes in de lak zat. Nu is echt alles helemaal klaar, dus we kunnen verhuizen! We zijn daar al volop mee bezig hoor; het halve huis is al ingericht, en gisteren hebben we al onze kleding en schoenen overgebracht. Ik dacht dat ik flink had opgeruimd de afgelopen anderhalf jaar, maar wát een berg kleren hebben we nog steeds, er kwam geen einde aan! En dat moest allemaal in ons ieniemini-autootje, we sjouwen wat af met dat ding. Gelukkig hangt en ligt de kleding nu allemaal in de nieuwe kast, vanavond gaan we weer verder met spullen overbrengen. Inmiddels hebben we ook internet, telefoon en televisie in het nieuwe huis. Dat is wel lekker, want het was in het oude huis al afgesloten. Het oude huis wordt per dag onleefbaarder, we komen er dan ook alleen nog om te slapen en te ontbijten. Eten doen we in het nieuwe huis. Hoe meer spullen we van het ene naar het andere huis verslepen, des te meer zin we krijgen om er ook echt te gaan wonen. Nog drie nachtjes slapen...
Alle reacties Link kopieren
En Prik, hoe bevalt het? :D



Wij kunnen vlak na Pasen onze aktes gaan passeren bij de notaris en dan gaan ze half mei beginnen met de bouw. Dan komt er ook een feestje en gaan we voor het eerst ook de buren irl ontmoeten. Can't wait, ben heel blij dat het begin van de bouw geen vertraging oploopt.



In de tussentijd wachten we nog steeds op offertes van de bouwer van allerhande dingen, dat is wel vervelend. Ik wil dingen gaan regelen voor de keuken en badkamers, maar niet wetende hoeveel budget je nog hebt, is dat toch wat lastig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven