Voedingsschema baby 11 maanden

01-11-2015 07:20 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoontje van bijna 11 maanden. Ik heb het idee dat hij teveel melk en te weinig vaste voeding eet.

Melk heeft hij echt nodig om in te slapen. Na de fles valt hij meteen in slaap. Eten gaat over het algemeen goed, alleen het avondeten is heel weinig.





05.00 150/5 fv

waarna hij meestal tot 07.00 uur doorslaapt.



08.00 boterham met beetje boter, beker aangelengde rooibosthee



10.00 150/5 fv

waarna hij slaapt tot 12.00 uur



13.00 1 stuk fruit, beker water



15.00 rijstwafel, beker water



17.00 warm eten,beker water

Ik laat hem met de pot meeeten, maar meer dan wat happen droge rijst, pasta, of halve aardappel eet hij niet.

Met groente net zo. Ik blijf het dagelijks aanbieden, ene dag is het meer dan de andere dag.

Hooguit 75 gram

soms 100 gram aan avondeten. Hij krijgt wel griekse yoghurt na, wat hij wel helemaal opeet.



18.30 180/6 fv



Waarna hij als een blok in slaap valt. Voorheen sliep hij later, maar dat kwam omdat hij toen nog een middagslaapje deed.

Daar wilt hij nu niets meer van weten. Ik heb geprobeerd ochtendslaapje uit te stellen naar de middag, maar dan ging hij gwn helemaal niet meer slapen of hooguit een uurtje. Ik heb mij er bijneergelegd dat hij het op 1 slaapje doet gedurende de dag.

Hij slaapt 14 a 14,5 uur over de gehele dag.



Moet ik beginnen met de melk af te bouwen ondanks dat hij het echt nodig heeft om in te slapen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van nu ook bijna 11 maanden heeft ook haar laatste flesje nog nodig. Volgens mij is dit ook de laatste fles die wegvalt.

Misschien bij het avondeten de groentjes en patatjes mengen. Heeft hij toch zijn groentjes op
Misschien om 13 uur ook een boterham proberen ipv alleen wat fruit? En hij mag toch ook wel beleg?? Hier at hij toen al gewoon in ons ritme mee. Alleen bij de boterhammen om 8 en 13 uur flesje melk. 180+6 Deze op zíjn verjaardag vervangen door beker gewone melk.
Alle reacties Link kopieren
Met 11 maanden was dit ons schema



7.30 uur pap of brood met melk

9.30 uur fruit en water

11.30 uur brood en melk of thee

12.00 uur slapen

14.30 uur rijstenwafel en stuk fruit en water

17.30 uur avond eten

19.00 uur een klein flesje melk maar rond de 12 maanden dronk ze deze niet meer maar kreeg ze een toetje (yoghurt ofzo)



Hier at ze rond 11 maanden ook een periode heel weinig, komt wel weer goed, inderdaad gewoon blijven aanbieden.
Hier een spruit van nu 1 jaar maar ze eet al n tijdje als volgt:

7.00 pap 180ml/6 en 6 banbix

Daarna ontbijt ik zelf en eet ze n half broodje met boter en pindakaas mee

10.00 fruit met liga

11.30/12.00 broidjeboter met pindakaas

Flesje 90/3

Slapen tot 14.00

14.30 vlatje met nijntje koekje

16.00 wortel if fruit

17.30 potje meestal op of mee eten met ins

19.00 in bad, flesje 120/4 en slapen



Ps mijn kleuntje is wat dun dus daarom rrijkelijk beleg. Ze drinkt verder water en diksap
Alle reacties Link kopieren
quote:TinkerBell34 schreef op 01 november 2015 @ 07:54:

Mijn dochter van nu ook bijna 11 maanden heeft ook haar laatste flesje nog nodig. Volgens mij is dit ook de laatste fles die wegvalt.

Misschien bij het avondeten de groentjes en patatjes mengen. Heeft hij toch zijn groentjes op





Het ligt allemaal op zijn bord, aardappeln eet hij minst. Rijst vind hij daarentegen wel weer heel lekker.

Er ligt ook altijd een bakje komkommerreepjes en tomaatjes op tafel. Soms zuigt er wat op, soms eet hij er wat van en soms kijkt hij er niet naar. Lastig
Alle reacties Link kopieren
quote:stadenland schreef op 01 november 2015 @ 08:08:

Misschien om 13 uur ook een boterham proberen ipv alleen wat fruit? En hij mag toch ook wel beleg?? Hier at hij toen al gewoon in ons ritme mee. Alleen bij de boterhammen om 8 en 13 uur flesje melk. 180+6 Deze op zíjn verjaardag vervangen door beker gewone melk.Soms wat jonge kaas, soms wat geplette banaan/advocado maar hij eet het liefst met alleen een beetje boter.
Alle reacties Link kopieren
Met 11 maanden sliep onze dochter in ieder geval nog twee keer en soms zelfs drie keer. Haar ritme was toen ongeveer:

7.30u: pap (180/6 met Bambix)

Tussendoor: fruit met roosvicee

Slapen

Lunch: brood met beleg, fles 180/6

Slapen

Tussendoor: fruit of koekje met roosvicee

Soms nog weer slapen

Avond eten: met ons mee of een potje. Meestal alles op.

19.00u: fles 180/6



Drinken deed ze slecht dus ze heeft heel lang drie flessen gekregen (waavan een als pap uit een kommetje met een lepel). Ander drinken dronk ze bijna niet.
quote:stadenland schreef op 01 november 2015 @ 08:08:

Misschien om 13 uur ook een boterham proberen ipv alleen wat fruit? En hij mag toch ook wel beleg?? Hier at hij toen al gewoon in ons ritme mee. Alleen bij de boterhammen om 8 en 13 uur flesje melk. 180+6 Deze op zíjn verjaardag vervangen door beker gewone melk.Dit idd, zijn lunch bestaat nu uit een stuk fruit en een rijstwafel. Dat vind ik wel heel karig om vanaf 10-17 uur op door te moeten. Ik zou het fruit naar 10 uur verplaatsen en dan wat melk na om op te slapen. Dan zie je vanzelf of hij daar nog veel of weinig van wil. En dan om 1 uur een boterham. Als tussendoortje om 3/half 4 de rijstwafel en dan gewoon avondeten en een fles voor het slapen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen jullie het dan slapen? Gwn in bed leggen? En wanneer stop je met flesje melk? Hij lijkt het echt nodig te hebben met slapen anders duurt het inslapen uren en nu is met 2 minuten in slaap.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 01 november 2015 @ 08:25:

[...]



Dit idd, zijn lunch bestaat nu uit een stuk fruit en een rijstwafel. Dat vind ik wel heel karig om vanaf 10-17 uur op door te moeten. Ik zou het fruit naar 10 uur verplaatsen en dan wat melk na om op te slapen. Dan zie je vanzelf of hij daar nog veel of weinig van wil. En dan om 1 uur een boterham. Als tussendoortje om 3/half 4 de rijstwafel en dan gewoon avondeten en een fles voor het slapen.Dit ga ik vandaag dan proberen. Dank jullie wel.
Hier heeft dochter tot zo'n 1,5 in de ochtend een fles pap gehad. De rest was er toen al vanaf. Maar wanneer dat precies was, weet ik zo niet meer. Het klinkt wel alsof het gewenning is van die fles. Fles = slapen, soort pavlov reactie je zou de flessen misschien wat kunnen verkleinen. En dat dan steeds verder afbouwen tot hij hem niet meer nodig heeft? Vanaf 1 jaar mogen ze ook gewone melk, dat kan je dan bij de boterham geven eventueel en zo de flesvoeding afbouwen langzaam.
Wat geeft het pak fv aan qua hoeveelheid op deze leeftijd eigenlijk? Ik dacht dat ik ergens via google 2-3 flessen a 200ml zag staan voor 11 maanden. Dan is het dus niet zo veel hoor
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het fruitmoment naar de ochtend verplaatsen en dan tussen de middag een boterham. Melk zou ik me niet zo druk over maken. Hier hebben ze tot ruim 3 en 4 een avondfles gehad. Nou ja met anderhalf heb ik de fles vervangen door een beker, maar het idee is hetzelfde. Je zou in die avondfles wat minder kunnen doen. Hier kregen ze nog 120 ml na een jaar.



Als je kind het verder goed doet zou ik mezelf niet zo druk maken.
okkervil wijzigde dit bericht op 01-11-2015 08:38
Reden: Dikke vingers, per ongeluk al verzonden
% gewijzigd
Met ongeveer een jaar zou een kindje mee kunnen in jouw ritme wat eten betreft. Een eigen schema wordt steeds minder belangrijk. Dus als je dingen wil wijzigen kijk dan vooral vooruit naar hoe je het uiteindelijk zou willen. Stem jullie ritmes op elkaar af, vond ik veel rust geven.



Ontbijt, tussendoor, lunch, tussendoor (eventueel 2) avondeten. Drie hoofdmaaltijden en drie tussendoortjes, waarbij het niet gek is dat een kind na zijn avondeten gaat slapen tot aan het ontbijt. Vroeger (in de tijd van mijn oma) was dit heel belangrijk omdat dan vaak de volgende baby al weer onderweg was. Die verse baby had een eigen ritme en de rest moest mee in het ritme van het gezin. Er was geen tijd voor nog een kind met een ander ritme. Nu is de noodzaak een beetje weggevallen, maar zelf vond ik het erg handig dat mijn kinderen gewoon met mij mee deden. Of ik soms met hen. Ik was gewend pas om 13.00 uur te lunchen, maar kinderen vielen om 12.00 uur vaak al in slaap, dus gingen we voortaan eerder lunchen, maar wel tegelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 01 november 2015 @ 08:30:

Wat geeft het pak fv aan qua hoeveelheid op deze leeftijd eigenlijk? Ik dacht dat ik ergens via google 2-3 flessen a 200ml zag staan voor 11 maanden. Dan is het dus niet zo veel hoor



Daar staat alleen een hoeveelheid tot 6 maanden op. Ik gebruik namelijk nog steeds zuigelingvoeding 1.

Ik woon in het buitenland dus mss is het advies net even iets anders dan NL, maar met 9 mnden waren we hier bij het cb

en die vonden 3 flesjes toen nog 3x 180/6 prima. Maargoed inmiddels is hij alweer bijna 11 maanden en ik weet dat je met 1 jaar de kv moet afbouwen naar gewone melk.
Alle reacties Link kopieren
Ik kon dochter gewoon in bed leggen en dan sliep ze. Ze was (is) een slaapkop. Tot iets na haar tweede verjaardag heeft ze 's avonds voor het slapen nog een fles warme melk gehad (gewone melk, geen poedermelk meer). Dat was alleen omdat ze zo tenminste genoeg vocht binnen kreeg op een dag, had niks met de combinatie slapen/melk te maken. Dochter is nu 3,5 en we moeten nog moeite doen om haar genoeg te laten drinken.
quote:neverbeen schreef op 01 november 2015 @ 08:41:

[...]





Daar staat alleen een hoeveelheid tot 6 maanden op. Ik gebruik namelijk nog steeds zuigelingvoeding 1.

Ik woon in het buitenland dus mss is het advies net even iets anders dan NL, maar met 9 mnden waren we hier bij het cb

en die vonden 3 flesjes toen nog 3x 180/6 prima. Maargoed inmiddels is hij alweer bijna 11 maanden en ik weet dat je met 1 jaar de kv moet afbouwen naar gewone melk.Maar bestaat er dan geen nr 2 daar? Want wat je nu geeft, heeft helemaal niet de hoeveelheid voedingsstoffen die hij nodig heeft. Dat is een hele andere verhouding dan de nr 2, die beter is toegespitst op de behoefte van een kind van bijna 1. Die behoeftes zijn nogal anders dan bij een kind van 6 maanden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 01 november 2015 @ 08:29:

Hier heeft dochter tot zo'n 1,5 in de ochtend een fles pap gehad. De rest was er toen al vanaf. Maar wanneer dat precies was, weet ik zo niet meer. Het klinkt wel alsof het gewenning is van die fles. Fles = slapen, soort pavlov reactie je zou de flessen misschien wat kunnen verkleinen. En dat dan steeds verder afbouwen tot hij hem niet meer nodig heeft? Vanaf 1 jaar mogen ze ook gewone melk, dat kan je dan bij de boterham geven eventueel en zo de flesvoeding afbouwen langzaam.Is deels ook gewennig inderdaad. Ik zal vandaag beginnen met fruit bij het ontbijt en een kleinere flesje en dan smiddags een boterham. Kijken hoe dit werkt, maar avondeten is al van het begin een probleem geweest. Het is niet dat hij minder of meer is gaan eten en altijd vers gekookt voor hem. Vlees wilt hij niet, alleen soms wat vis.
Is er geen nr 2 en 3 zuigelingenmelk?



Verder wat al gezegd is: ook een boterham tussen de middag. Ik geef altijd fruit na de lunch maar het kan zijn dat dat voor jouw zoon nog teveel is.
Alle reacties Link kopieren
Het bestaat wel, alleen heb ik toen de keus gemaakt om door te gaan met zuigelingvoeding 1, omdat opvolgmelk een teveel aan

proteine en een tekort aan ijzer, zink, vit B en essentiele vetzuren bevat. De WHO beveelt dit ook aan, dat opvolgmelk onnodig is.
quote:neverbeen schreef op 01 november 2015 @ 09:09:

Het bestaat wel, alleen heb ik toen de keus gemaakt om door te gaan met zuigelingvoeding 1, omdat opvolgmelk een teveel aan

proteine en een tekort aan ijzer, zink, vit B en essentiele vetzuren bevat. De WHO beveelt dit ook aan, dat opvolgmelk onnodig is.Volgens mij zegt de WHO dat opvolgmelk niet nodig is als je borstvoeding geeft omdat de samenstelling van bv 'mee'verandert met je baby. Als je flesvoeding geeft is dat een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
7:15u uit bed, papfles of melk met een boterham ( boter en beleg )

9:00u fruit met thee of sap

daarna een slaapje

11:30 2 boterhammen met boter en beleg + sap

12:45u bakje yoghurt

naar bed tot 15:00u

15:00 tussendoortje met drinken

17:00 warm eten

19:00 papfles 7 schepjes



Dan naar bed tot de volgende ochtend
Hier een dochter van 10 maanden. Schema is zo ongeveer als volgt:



07h30 papflesje van 180ml water, 6 schepjes nr 3 kunstvoeding en granen

10h30 tussendoortje (fruit, soepstengel, yoghurt met fruit) en water

12h flesje van 180 ml water en 6 schepjes nr 3, halve boterham met beleg (kindersmeerkaas, houmous, appelstroop)

Slapen (klein uurtje meestal)

15h30 tussendoortje (fruit, soepstengel, yoghurt met fruit) en water

18h30 avondeten, ze eet gewoon met de pot mee, zoveel als ze wil. In het weekend toetje erna (bv kwark met fruit)

19h30 papflesje van 180ml water, 6 schepjes nr 3 kunstvoeding en granen



Doet ze het prima op en het is voor ons ook goed te doen. Volgende fles die eraf gaat is die in de middag denk ik.
quote:Honeymoonquiz schreef op 01 november 2015 @ 09:17:

[...]



Volgens mij zegt de WHO dat opvolgmelk niet nodig is als je borstvoeding geeft omdat de samenstelling van bv 'mee'verandert met je baby. Als je flesvoeding geeft is dat een ander verhaal.Het WHO zegt ook dat als je flesvoeding geeft opvolgmelk niet nodig is. http://anurati.com/918/918

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven