Stel hier je 'gekke vraag'..

12-12-2015 16:11 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb regelmatig dat ik me kleine dingen afvraag.

Geen grote wereldse vragen, maar gewoon dingetjes die ik me dan afvraag terwijl ik bijvoorbeeld onder de douche sta ofzo.



Ik vraag me bijvoorbeeld af of je haren net ietsje harder groeien als je eraan trekt. (Dit omdat ik een moeder ken die haar dochtertje van 2 jaar dagelijks vrij strakke staartjes indoet omdat ze zo hoopt dat haar haren sneller groeien )



En ik vraag me af of het zo kan zijn dat iedereen andere kleuren waarneemt. Dat mijn definitie van 'blauw' behoort bij een plaatje 'blauw', dat mss niet overeenkomt met jouw plaatje 'blauw'. Dat jij mss een andere kleur waarneemt. Want hoe kun je dat nou checken? Jij doet als baby je ogen open, en ziet een kleur X, je ouders wijzen naar die kleur en leren je dat het woordje 'blauw' daarbij hoort. Maar mss zien jouw ouders wel een hele andere tint.

Nouja, dat soort vragen.



En droomt een blinde in beelden?



En, als iemand heel erg scheel ziet, (dat je duidelijk ziet dat beide irissen richting neus staan), ziet die dan net zo dubbel als ik, als ik probeer met mijn ogen (zonder afwijking) bewust scheel te kijken?



En, als je in een bootje op zee dobbert, en je droogt bijna uit van de dorst, kun je dan beter wel of niet een slok zeewater nemen..?



En, als ik droom, dan voelt mijn droom vaak heel vanzelfsprekend en normaal, tot de wekker gaat. Dan schakel ik binnen 2 seconden over naar de 'werkelijkheid', parkeer de droom en 'weet' dat dit een illusie was.

Maar wat nu als er nog meer 'lagen' zijn. Dat er dadelijk NOG een soort van wekker gaat, ik uit mijn zo vanzelfsprekende leventje stap, en dit dus OOK niet 'de' werkelijkheid is..?

(Droom ik mijn droom of droomt mijn droom mij..? )





Antwoorden, en nog meer gekke vragen zijn welkom!
Leuke vragen! Die van die kleuren heb ik me ook wel eens afgevraagd Zeewater moet je echt niet drinken, zelfs niet als je uitdroogt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me altijd afgevraagd of, als je hoger vliegt, je meer afstand in dezelde tijd aflegt dan als je lager vliegt. Stom eigenlijk...
Over die kleuren, ik vraag me dus af hoe dat bij een kleurenblinde is. Mijn vader verward groen en bruin met elkaar, maar hoe weet hij dan welke van de twee hij ziet?
Hier wordt het zeewaterverhaal uitgelegd.
Waar ik als kind over nadacht: wat is er aan het einde van het heelal?
quote:Krullevaer schreef op 12 december 2015 @ 16:16:

Over die kleuren, ik vraag me dus af hoe dat bij een kleurenblinde is. Mijn vader verward groen en bruin met elkaar, maar hoe weet hij dan welke van de twee hij ziet?

Hoe bedoel je dat?



Mijn zoon is kleurenblind en ziet alles als een nuance van 1 bepaalde kleur. Er is een site waarop je ziet wat een kleurenblinde ziet.
quote:krakeling30 schreef op 12 december 2015 @ 16:16:

Ik heb me altijd afgevraagd of, als je hoger vliegt, je meer afstand in dezelde tijd aflegt dan als je lager vliegt. Stom eigenlijk...Dat zou kunnen afhankelijk van de luchtstromen. In vliegtuigen heeft tegenwind of wind mee altijd een flinke impact.
quote:-NummerZoveel- schreef op 12 december 2015 @ 16:17:

Hier wordt het zeewaterverhaal uitgelegd.In geheimzinnige inkt?
hahaha, nou dat van die staart is absoluut niet waar want dan breekt je haar juist af.

kleuren, ik denk wel dat mensen kleuren anders zien ik heb vaak discussie's gehad met mensen erover.



weet niet of je ooit zeewater hebt geproefd?.. het is vreselijk zout dus denk dat je eerder meer dorst krijgt.



aaah dat heb ik ook vaak alleen duur het 5min voor ik me realiseer dat het (soms) helaas niet waar is
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 12 december 2015 @ 16:18:

Waar ik als kind over nadacht: wat is er aan het einde van het heelal?Heelal, want die is toch oneindig volgens sterrenkundigen. Dus geen einde.
Het vivaforum heeft wel een hoop regels waar de werkelijkheid slecht in past. *Feow
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 12 december 2015 @ 16:18:

Waar ik als kind over nadacht: wat is er aan het einde van het heelal?Dat vraag ik me soms ook wel eens af.
quote:-NummerZoveel- schreef op 12 december 2015 @ 16:18:

Waar ik als kind over nadacht: wat is er aan het einde van het heelal?Het restaurant aan het einde van het heelal natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
Zeewater moet je filteren toch? Hoe weet ik ook niet hoor Regenwater opvangen lijkt me het slimst in zo'n geval.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
quote:nijntje021 schreef op 12 december 2015 @ 16:21:

kleuren, ik denk wel dat mensen kleuren anders zien ik heb vaak discussie's gehad met mensen erover.

Nou je het zegt; op mijn vorige werk hadden we dossiermappen. Sommigen waren er stellig van overtuigd dat ze blauw waren en anderen vonden dat ze groen waren (ik ook)
quote:-NummerZoveel- schreef op 12 december 2015 @ 16:18:

Waar ik als kind over nadacht: wat is er aan het einde van het heelal?Dit vraag ik me nog steeds af
quote:Star schreef op 12 december 2015 @ 16:20:

[...]



In geheimzinnige inkt?



sorry!



http://myithaka.nl/water/ ... /overleven-in-zout-water/
Ik vraag me door de enorme hoeveelheid aan oorlogsgerelateerde (wo2) films/docu's/etc altijd af of het kijken daarvan inmiddels langer duurt dan de hele tweede wereldoorlog.
quote:Moiren_ schreef op 12 december 2015 @ 16:25:

[img]https://www.accessibility.nl/content/im ... circel.jpg[/img] [img]https://www.accessibility.nl/content/im ... eldich.jpg[/img]Wow is het echt zo heftig?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik vraag me bijvoorbeeld af of je haren net ietsje harder groeien als je eraan trekt. (Dit omdat ik een moeder ken die haar , dochtertje van 2 jaar dagelijks vrij strakke staartjes indoet omdat ze zo hoopt dat haar haren sneller groeien )



Het haar kan uitgerekt raken, maar natuurlijk niet sneller groeien. Primitieve volkeren rekken zo hun nek bijvoorbeeld ook uit met ringen, maar het gevolg is dat die nek lang en slap wordt, dat is dus duidelijk iets anders dan dat cellen er sneller van gaan delen/groeien.



quote:En ik vraag me af of het zo kan zijn dat iedereen andere kleuren waarneemt. Dat mijn definitie van 'blauw' behoort bij een plaatje 'blauw', dat mss niet overeenkomt met jouw plaatje 'blauw'. Dat jij mss een andere kleur waarneemt. Want hoe kun je dat nou checken? Jij doet als baby je ogen open, en ziet een kleur X, je ouders wijzen naar die kleur en leren je dat het woordje 'blauw' daarbij hoort. Maar mss zien jouw ouders wel een hele andere tint.



Zou zomaar kunnen.



Dit zijn de leukste wezensvragen, want onbeantwoordbaar.



quote:En, als je in een bootje op zee dobbert, en je droogt bijna uit van de dorst, kun je dan beter wel of niet een slok zeewater nemen..?



Absoluut niet, het zout doet je geen goed, dit is een simpele vraag.



quote:

En, als ik droom, dan voelt mijn droom vaak heel vanzelfsprekend en normaal, tot de wekker gaat. Dan schakel ik binnen 2 seconden over naar de 'werkelijkheid', parkeer de droom en 'weet' dat dit een illusie was.

Maar wat nu als er nog meer 'lagen' zijn. Dat er dadelijk NOG een soort van wekker gaat, ik uit mijn zo vanzelfsprekende leventje stap, en dit dus OOK niet 'de' werkelijkheid is..?

(Droom ik mijn droom of droomt mijn droom mij..? )

Welkom in The Matrix!
Alle reacties Link kopieren
Aangezien 80% van de zee nog niet ontdekt is, wat schuilt er in de duistere dieptes?
quote:Justmaartje123 schreef op 12 december 2015 @ 16:26:

Ik vraag me door de enorme hoeveelheid aan oorlogsgerelateerde (wo2) films/docu's/etc altijd af of het kijken daarvan inmiddels langer duurt dan de hele tweede wereldoorlog.Dat zou best kunnen, want er kan natuurlijk gelijktijdig op meerdere plekken gefilmd zijn
Ik vraag me af waarom ze in het Frans zo raar tellen..

niet 60 - 70 - 80 - 90

maar 60 - (60+10) - (4x20) - (4x20+10)



Rare jongens die fransozen
quote:winters schreef op 12 december 2015 @ 16:24:

[...]





Nou je het zegt; op mijn vorige werk hadden we dossiermappen. Sommigen waren er stellig van overtuigd dat ze blauw waren en anderen vonden dat ze groen waren (ik ook)Turquase is voor mij blauw, maar ik hoor heel veel mensen zeggen dat het een groentint is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven