besparen op de boodschappen

01-10-2008 19:39 224 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben een boodschappenrekening waar aankopen bij de supermarkt van worden gedaan. Daaraan gekoppeld zit een internetspaarrekening om het geld dat maandelijks overblijft naar toe te sluizen voor etentjes e.d.



De laatste maanden of misschien al wel jaar gaat daar eigenlijk geen geld meer naartoe. Deels is dit natuurlijk logisch, ons boodschappen budget is niet gestegen maar verpakkingstax, duurdere stapelgoederen, gewone inflatie tikken aan. Daarnaast zijn we verhuisd en zit inplaats van de Jumbo de Appie nu dichterbij, ook een slok op een borrel... Kortom tijd om eens kritisch naar het budget te kijken, al was het maar om niet op mijn schoonmoeder te gaan lijken die geen flauw idee heeft wat een liter melk kost. (terwijl zij wel de boodschappen doet)



De feiten; Het maandelijks boodschappenbudget: 292 euro. Benodigdheden; eten, drinken, schoonmaakmiddelen en een deel van dingen als shampoo, deo e.d. voor twee personen. Geen huisdieren, geen kinderen. Winkel; bijna uitsluitend AH



Doelstelling; Zonder al te veel aanpassingen 10% overhouden aan het eind van de maand, zodat er zo'n 30 euro extra per maand naar leuke dingen kan. (natuurlijk kan het nog veel beter maar het hele punt is om niet wezenlijk er op achteruit te gaan alleen bewuster te kopen/ eten)



Hoe; Het idee is dat door beter te plannen, minder weg te gooien, meer in het seizoen te eten, minder vlees, en nauwkeuriger porties koken er geld overblijft.



Dit topic is er ter motivatie en verslaglegging, wellicht zelf anderen die mee willen denken/ doen. Goede ideeen uiteraard welkom!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je in ieder geval aanraden om af en toe (bijvoorbeeld eens in de maand) met de auto naar een aldi of lidl te gaan. Door daar alle basisprodukten groot in te slaan (denk aan rijst, pasta, toiletpapier, keukenrollen, afwasmiddel enz enz) kun je al ontzettend veel besparen en kun je toch lekker dichtbij huis de aanvullende dingen kopen.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Het zal vast wel goedkoper kunnen, maar ik vind 292 per maand bepaald geen ruim budget. Daarnaast zijn de boodschappen de laatste maanden echt fors duurder geworden, dus het feit dat jullie al een jaar uit kunnen met dit budget geeft eigenlijk aan dat je al bezuinigd hebt.



Dingen die over het algemeen duur zijn, zijn voorgesneden groentes en vlees, zelf snijden bespaart een hoop.

Daarnaast inderdaad wat je al schrijft seizoensproducten gebruiken. En kant en klaar- en gemaksproducten zijn over het algemeen ook behoorlijk prijzig.

Ik weet niet of er in de buurt iets van een Landwinkel zit, maar daar zijn groente en fruit beduidend goedkoper dan in een supermarkt.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Het kan ook al flink schelen om bij Appie voor het eigen merk te kopen ipv de bekende A merken, scheelt vaak behoorlijk en het is prima spul. Ook dingen die afgeprijsd zijn met 35% korting omdat het uit het assortiment gaat of omdat het tegen de datum zit loont best de moeite. En niet te vaak boodschappen doen, dat scheelt ook wel want je doet dan minder impulsaankopen. En niet met een lege maag, dan koop je minder ''lekkeré'' dingen.



S6

Risotje
Alle reacties Link kopieren
Elke week een weekplanning maken van wat je gaat eten. Dit inkopen op 1 dag en daar een vast bedrag voor zetten. Bijvoorbeeld ik ben alleen en koop op maandag ochtend mijn boodschappen voor 20 a 30 euro. Dan koop ik dus al het eten dat ik ga eten die week zodat ik niet meer naar de supermarkt hoef voor eten want dan haal ik altijd veel meer dan ik nodig heb!



En bedenken of je iets echt nodig hebt of dat het 2 euro extra is die je ook uit kunt gegeven aan dat gezellige etentje met je vriend.



Lijstjes maken! Niet zomaar ff naar de supermarkt gaan en ook echt kopen wat je nodig hebt. Koop je elke maand shampoo? Of zeep en deo? Heb je dat ook echt nodig op dat moment? Is je fles nog niet leeg dan niks kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ha het zoveelste bezuinigtopic (niet rot bedoeld hoor...maar pleit maar weer eens voor de financien-pijler die er hopenlijk ooit eens gaat komen)



Tips van Banba zijn al goed.



Mijn tips:



aanbiedingenkrantjes spellen en in verschillende supers boodschappen doen.

Aanbiedingen zoals: toiletpapier, vaatwastabletten, keukenrollen etc...groot inslaan (gaat toch wel op)

Heb je in de buurt een markt...ga er dan heen, scheelt in groente, fruit en kaas, verse vis en lekkere noten ook enorm.

Gerechten zoals pasta, chili con carne etc...in grote hoeveelheden koken en invriezen.

1 keer per week soep maken (kun je makkelijk 2 dagen van eten en met al die kant en klare soepgroenten etc...helemaal niet veel werk)

Weet niet of ze bij jou in de buurt zitten maar als er turkse en of marokkaanse winkels zijn (bakkers, groenteboeren etc...) ga daar dan ook eens heen, ook dat scheelt.



En wat de markt betreft...ik heb het ook moeten leren en door schade en schande wijs geworden (bedoel hiermee dat ik in het begin ook spullen weg heb moeten gooien omdat ze toch niet goed bleken) maar door bij verschillende kraampjes te shoppen heb ik nu mijn vaste adresjes waarvan ik weet dat ze mij geen rommel aansmeren.



Wat betreft de non food en cosmetica: drogisterijketens als Kruidvat en Trekpleiser stunten vaak ook enorm...dus let op de foldertjes.



succes.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het niet eens met Pauline. Ik vind 292 enorm veel geld. Ik ben alleen maar heb wel een vriend die ongeveer 4 keer per week hier mee eet. En ik ben zon 90 euro per maand kwijt, in een gekke maand 100. En ik eet iedere dag groente en iedere dag fruit. Ik eet wel niet iedere avond vlees of vis, maar toch ook zon 3 keer per week. En ook ik winkel voornamelijk bij de AH.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, een andijvietopoc! Een goede vriezer aanschaffen (als je die nog niet hebt) waar je de aanbiedingen in kan bewaren. Zoals de vers gesneden groenten, pizza's, vlees of vegaproducten en weet ik veel wat. Zo kan je ook beter preciese porties koken, wat je niet nodig hebt kan terug in de vriezer (niet na ontdooien uiteraard).

Verder kan je ook restjes gaan invriezen, al werkt dat bij mij niet goed want dan blijft het er zo lang in liggen dat ik het op een gegeven moment weer weg gooi. Vooral omdat ik vaak niet meer kan zien wat het ooit geweest is ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ach Pauline vroeger hielden we er meestal nog wel 20 euro van over ook! Zuinig hé :-p We kopen over het algemeen wel alleen (runder)gehakt en kipfilet qua vlees, vis alleen uit de diepvries en misschien 1 keer in de maand wat duurder vlees. We kopen ook al die kip en gehakt per kilo en snijden het dan zelf, verdelen het over diepvrieszakjes. En ach, zuinig qua boodschappen doen we volgens mij niet daar is écht nog wel ruimte denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Dingen die lang houdbaar zijn bij de Aldi en Lidl kopen. Bijv van die potten chicken tonight die je in de super voor 1,80 ofzo koopt en bij de aldi toch wel bijna 50 cent goedkoper.



W.C papier niet van Edet en dure merken maar bijv huismerken. Zelfde als met schoonmaakmiddelen.



Je kunt echt heel veel bezuinigen op je boodschappen als je er maar bewust mee bezig gaat.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouwdekees schreef op 01 oktober 2008 @ 19:55:

Ach Pauline vroeger hielden we er meestal nog wel 20 euro van over ook! Zuinig hé :-p We kopen over het algemeen wel alleen (runder)gehakt en kipfilet qua vlees, vis alleen uit de diepvries en misschien 1 keer in de maand wat duurder vlees. We kopen ook al die kip en gehakt per kilo en snijden het dan zelf, verdelen het over diepvrieszakjes. En ach, zuinig qua boodschappen doen we volgens mij niet daar is écht nog wel ruimte denk ik.
Hmm, dan vallen de kosten voor vlees wel mee. Is het biologisch en eet je iedere dag vlees?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouwdekees schreef op 01 oktober 2008 @ 16:11:

Boodschappen hier zijn wel appie/ geen verse vis, wel voorgesneden groente ook een hoop euroshopper, wel vlees, meestal kiloknaller, geen rookwaar, wel alcohol, vers fruit, meestal seizoen, wel honigpakken, geen stoommaaltijden, enz. Met twee personen zijn wij gemiddeld 70 euro per week aan boodschappen kwijt.Dusse 280 per maand, delen door 2 + 15% = 161, nog een paar daajes extra in de maand kom ik op zo'n 170 euro boodschappen uit, nou dan kan ik me goed voorstellen dat er weinig extra's overblijven....
Even mezelf gequote uit een ander topic (qua andijvie inspireren ze elkaar, dit soort topic's, ja) om een beetje aan te geven hoe wij boodschappen doen.
Alle reacties Link kopieren
Moordwijf schreef op 01 oktober 2008 @ 19:54:

Ik ben het niet eens met Pauline. Ik vind 292 enorm veel geld. Ik ben alleen maar heb wel een vriend die ongeveer 4 keer per week hier mee eet. En ik ben zon 90 euro per maand kwijt, in een gekke maand 100. En ik eet iedere dag groente en iedere dag fruit. Ik eet wel niet iedere avond vlees of vis, maar toch ook zon 3 keer per week. En ook ik winkel voornamelijk bij de AH.




90 euro per MAAND????? Wat eet je dan in vredesnaam???

Om een aantal zeer basale producten per week te noemen:

2 pakken melk 2,30

1 brood 2,25

2 ons vleeswaren 3,50

stukje kaas 3,00

fruit 3,00

groente 5,00

Dan neem ik echt heel lage bedragen en als je alleen deze dingen optelt zit je al aan 80 Euro per maand.



Ik begrijp werkelijk niet hoe je uitkunt met 90 Euro per maand.
Alle reacties Link kopieren
@ moordwijf ; nope er wordt hier niet biologisch vlees gegeten en wel iedere dag vlees of vis. Dat vind ik ook niet problematisch. Hoeveelheden wél dat wil ik wel wat verminderen.
Alle reacties Link kopieren
Pauline65 schreef op 01 oktober 2008 @ 20:01:

[...]





90 euro per MAAND????? Wat eet je dan in vredesnaam???

Om een aantal zeer basale producten per week te noemen:

2 pakken melk 2,30

1 brood 2,25

2 ons vleeswaren 3,50

stukje kaas 3,00

fruit 3,00

groente 5,00

Dan neem ik echt heel lage bedragen en als je alleen deze dingen optelt zit je al aan 80 Euro per maand.



Ik begrijp werkelijk niet hoe je uitkunt met 90 Euro per maand.


Brood van 2,25? Ik heb brood van 70 cent, ah eigen merk, prima brood. 1 pak melk per week, 60 cent. Vleeswaren uit de aanbieding, 2 ons voor 1,50. Ik eet geen kaas. Fruit 5 euro per week. Groente 2 euro. Kilo boontjes kost 80 cent, daar eet ik 3 keer van. Wortels hetzelfde verhaal. En ga zo maar door.

Dit kost bij elkaar nog geen 10 euro.
Alle reacties Link kopieren
Dagbudget vaststellen en daar niet overheen gaan. Geeft houvast, ook al lukt het niet altijd.



Strikt kopen wat je nodig hebt. Dus per dag de maaltijden en twee tussendoortjes. Tandpasta e.d. als het op is.

Extra's kun je bijv. in het weekend kopen -niet te veel- of aan het eind van de maand.

Nog goed voor de lijn ook.
Alle reacties Link kopieren
Wij kopen geen frisdrank. Lusten het zelf niet, dus alleen als bezoek komt staat er wel wat klaar. Daarvoor drinken wij siroop, melk, thee, water...niet uit bezuinigingen, maar het is ook gewoon lekker. Bovendien minder gesleep.



Ik ga nooit naar de Aldi/Liddl. Vreselijk die lange rijen. Heb drie jongens en een man en we eten graag. Kook bijna elke dag zelf met verse groente (meestal wel koud zoals komkommer, tomaat, paprika etc) en eenpansgerechten (we lusten allemaal geen aardappel). Verder ga ik voor drogisterij artikelen naar Kruidvat of Kaufland (we wonen bij de Duitse grens). Ga ook maar naar een supermarkt, je betaalt tenslotte ook met tijd en benzine.

Verder vlees zoals rundergehakt en kipfilet.

Ik weet eigenlijk niet wat heel duur is...het enige dat me opvalt is de chocoladepasta voor de kinderen (grote pot 3 euro zoveel).

Ons budget is 150 euro per week en dat redden we makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Weekplanning maken en eens per week boodschappen doen scheelt heel veel impulsaankopen.

Zoek hier en daar eens goedkope recepten op en maak die.



Hier in de buurt zit bijvoorbeeld een aardappelwinkel, ideaal en spotgoedkoop! Ook handig dus.
Alle reacties Link kopieren
Kijk moordwijf, ik weet dat het zoals jij doet ook kan,maar dat vind ik dus niet meer leuk. Ik heb dus gewoon lekker waldkornbrood en beleg dat ik lekker vind. Ik suggereer ook niet te kort te komen oid. wel dat ik er bewúster mee om wil gaan. Zal straks eens kijken of ik een bonnetje kan vinden van afgelopen week.
Alle reacties Link kopieren
Hehe, ik red het met 150 euro per maand nog gemakkelijk :)



heb zelfs maanden met 50 euro voor boodschappen ed (inclusief kind in de luiers) kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, 3 dagen in de week boontjes eten vind ik ook niet gezellig.

Ik houd toch wel van afwisseling...
Alle reacties Link kopieren
Moordwijf, ieder z'n feestje, maar ik geloof er echt helemaal niks van dat je voor 90 Euro per maand, zijnde 3 Euro per dag voor 1,5 persoon al je boodschappen kunt doen.

Ik noemde zo maar wat willekeurige artikelen (en ja mijn brood komt van de bakker en zal ongetwijfeld goedkoper kunnen), vleeswaren 2 ons voor 1,50?? echt niet; zelfs de goedkoopste vleeswaren zijn al (fors) duurder en allerlei dingen zoals schoonmaakmiddelen, vlees, sapjes, frisdrank, een keer zoutjes, chips of koekjes etc etc heb ik niet eens genoemd.
Alle reacties Link kopieren
[b]Mevrouwdekees schreef op 01 oktober 2008 @ 20:11:[/ Ik heb dus gewoon lekker waldkornbrood




Ik ook! en dat kost dus 2,25.



Iets wat me in elk geval wel opviel dat echt fors duurder is geworden is melk. Eerste kostte 1,5 liter iets van 72 cent en nu 1,14.
Alle reacties Link kopieren
Vinyl schreef op 01 oktober 2008 @ 20:13:

Nee, 3 dagen in de week boontjes eten vind ik ook niet gezellig.

Ik houd toch wel van afwisseling...
Ik eet dan ook niet 3 dagen achter elkaar hetzelfde he :-d Maar veel groente zijn gewoon heel lang houdbaar. En als het er aan zit te komen dat het niet meer goed gaat worden maak je het klaar en vries je het in.
Alle reacties Link kopieren
Pauline65 schreef op 01 oktober 2008 @ 20:14:

Moordwijf, ieder z'n feestje, maar ik geloof er echt helemaal niks van dat je voor 90 Euro per maand, zijnde 3 Euro per dag voor 1,5 persoon al je boodschappen kunt doen.

Ik noemde zo maar wat willekeurige artikelen (en ja mijn brood komt van de bakker en zal ongetwijfeld goedkoper kunnen), vleeswaren 2 ons voor 1,50?? echt niet; zelfs de goedkoopste vleeswaren zijn al (fors) duurder en allerlei dingen zoals schoonmaakmiddelen, vlees, sapjes, frisdrank, een keer zoutjes, chips of koekjes etc etc heb ik niet eens genoemd.




Bedankt dat je me een leugenaar noemt!



Iedere week zijn er vleeswaren in de aanbieding, verder zijn er ook nog voorverpakte vleeswaren waarvan sommige (niet allemaal) ook echt lekker zijn.

Schoonmaakmiddelen kosten geen drol en koekjes chips sap en frisdrank komt er hier niet in. (behalve af en toe voor mijn vriend, maar goed laat dat een kostenpost van 2 euro per maand zijn)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven