Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat er weer een deel 5 geopend is. Ik ben sinds kort ook aan het hardlopen. Echt fascinerend om te zien hoe jullie het allemaal presenteren om zo'n grote afstand te lopen en steeds de moed erin houden. Ik denk ook dat het naarmate je vaker loopt, het een stuk leuker en gemakkelijker is. Dat moment moet ik nog vinden geloof ik ;)
Alle reacties Link kopieren
Symbiont het is juist hoe langer je loopt hoe harder je moet trainen en hoe meer je moet afzien om nog te verbeteren of zelfs in de buurt van je eigen tijden te komen. De eerste jaren vliegen de pr's je om de oren, dat is op een gegeven moment echt over. Maar je rustige duurloopje loop je op een gegeven moment natuurlijk wel veel gemakkelijker.

Denk maar zo een ieder is bij het allereerste begin moeten beginnen. En de eerste stap van niet lopen naar een half uur aaneen gesloten lopen is een veel grotere stap dan al de verdere uitbouw van steeds 30min daarna.
Alle reacties Link kopieren
Mijn PR is puur en alleen relaxed een stukje rennen
Alle reacties Link kopieren
quote:Symbiont schreef op 02 mei 2016 @ 22:24:

Mijn PR is puur en alleen relaxed een stukje rennen Ja maar ook dat gaat in het begin bijna iedere keer gemakkelijker en kun je iedere keer wat verder als je wil dus kun je zonder al te veel inzet gemakkelijk grenzen verleggen. Hoe langer je loopt of eigenlijk hoe meer grenzen je verlegd hebt hoe meer moeite je moet doen om nog verder grenzen te verleggen.
Alle reacties Link kopieren
Ha, hier zijn jullie. Morgen mss weer lopen als het hoesten weg is. In onbekend terrein, want paar dagen weg, spannend.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
quote:anke1211 schreef op 02 mei 2016 @ 21:36:

hé, grappig een hoop nieuwe mensen ineens!

Ik loop wanneer het mij het beste uitkomt, maar als ik mag kiezen: 's avonds als het lekker lang licht blijft.



@ernstigeschade: zo ben ik ook begonnen; voor die kilootjes, nog geen 5 jaar geleden en nu.... een week zonder 3 trainingen komt alleen voor als ik écht ziek ben. Ga zo door!



over sportrusten las ik vandaag dit: sportrusten: hoe is het de 14km lopers vergaan bij de marathon in rotterdam



De marathon des Sables zou echt niks voor mij zijn, veel te warm. Ik zit stiekem te kijken naar de triatlon. tweeduizendzeventien. Nu eerst trilrunning uitproberen.



@rozebriefpapier: ik begon ook hard te lopen met skechers, maar dat waren geen officiele hardloopschoenen! Het ging heel goed, maar ik zou toch aanraden bij een speciaalzaak langs te gaan.Dank voor de informatie! Als je een speciaalzaak kent die ook echt goed is in Leiden/DenHaag/Zoetermeer hoor ik het graag.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, allemaal nieuwe mensen!



Rozebriefpapier: de run2day in Den Haag vind ik persoonlijk wel goed. Als je daar je schoenen koopt, mag je gratis meedoen aan een looptraining, dat is ook een aanrader.

.

quote:ErnstigeSchade schreef op 02 mei 2016 @ 19:58:

Wanneer lopen jullie het liefst hard?

Liefst doe ik het zo:

- opstaan rond een uur of 8. Koffie, water, banaan of boterham

- rustig wakker worden, spullen aantrekken, wachten tot ik naar de wc moet (je wilt geen volle blaas tijden het lopen, en koffie werkt ook nogal laxerend )

- rond een uur of 10 gaan lopen.

In de praktijk ben ik vaak langzamer, tenzij ik daarna nog plannen heb. En op werkdagen moet het in de namiddag, dat voelt altijd het zwaarst.



In de zomer vind ik het ook heerlijk om net na zonsopgang te lopen, als het nog koel en rustig is.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
M'n schema voor de 10 km aanhoudend moest ik gisteren 35 minuten hardlopen en ik besloot om van iedere vijf minuten er eentje wat sneller te doen. (Niet zo snel als tijdens de intervaltraining van het schema, maar gewoon nét een tandje harder.) Achteraf bleek dat ik gemiddeld een langzamer tempo had gelopen dan toen ik de laatste keer 35 minuten op een en hetzelfde tempo liep...
-
Alle reacties Link kopieren
Orangesss het is bij die versnellingen tussendoor wel de bedoeling eigenlijk je goede basissnelheid weer aan te nemen. Bij mij is het vaak zo dat mijn bassnelheid door versnellingen tussendoor vaak hoger ligt. Iets langzamer dan de tussen versnellingen voelt dan langzaam aan terwijl iets langzamer mij bij dan vaak nog te snel is. Maar als je je versnellingen te snel doet loop je inderdaad het risico dat je je niet meer vast kunt houden aan het basistempo omdat je de eerste minuten nog echt aan het herstellen bent. Zou dus de volgende keer de versnellingen net iets langzamer doen.



Mandarijn wat jij omschrijft is meer een hit training dan een echte interval training. Ook heel effectief overigens. Persoonlijk zou ik beginnen met een meer gedoseerde intervaltraining. Maar zowel hit training als interval training kun je niet op hartslag doen. Het draait allemaal wel om het opjagen van de hartslag maar bij hit training en bij korte intervallen is de tijd te kort om je hartslag te doen oplopen na de bijpassende hartslag. Die zal dan ook nog doorstijgen in het volgende blokje wat daarmee ook weer vertekend wordt. Buiten dat zegt een gemiddelde maximale hartslag op een bepaalde leeftijd niets over jou maximale hartslag dus is dat nooit een goed uitgangspunt bij het trainen op hartslag.
Alle reacties Link kopieren
Baukje, hoe bepaal je je hartslagzones? Doe je dat dmv een speciale training?



Ik moest gisteren trouwens enorm wennen aan de warmte! Ik moest twee keer stoppen vanwege een steek. Uiteindelijk viel mijn snelheid mee, maar dus wel een beetje gesmokkeld
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je zones laten bepalen bij een uitgebreide sportkeuring tijdens een maximaal test of inspanningstest. Maar er zijn ook methodes om ze zelf te bepalen.

overigens moet je wel al over wat duurvermogen beschikken om die testen te kunnen doen.

http://www.runinfo.nl/zoladztest.htm
Alle reacties Link kopieren
Yes ik heb jullie gevonden!



Weer heerlijk 7.7 km. gelopen met het hardloopgroep van mijn werk.

Ik ga even teruglezen.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Fijn mother dat jij er ook weer bent.

Ik ben net terug van een heerlijk rondje bos met kees. Met een hond vertrokken maar op een gegeven moment had ik er 3 mee op sleeptouw. Toen werd het wel heel erg hink stap sprong om niet mijn nek over een hond te breken.
Alle reacties Link kopieren
quote:baukje schreef op 03 mei 2016 @ 12:16:

Orangesss het is bij die versnellingen tussendoor wel de bedoeling eigenlijk je goede basissnelheid weer aan te nemen. Bij mij is het vaak zo dat mijn bassnelheid door versnellingen tussendoor vaak hoger ligt. Iets langzamer dan de tussen versnellingen voelt dan langzaam aan terwijl iets langzamer mij bij dan vaak nog te snel is. Maar als je je versnellingen te snel doet loop je inderdaad het risico dat je je niet meer vast kunt houden aan het basistempo omdat je de eerste minuten nog echt aan het herstellen bent. Zou dus de volgende keer de versnellingen net iets langzamer doen.Ik dacht dat ik m'n basissnelheid tussendoor steeds wel weer te pakken had, maar dat viel dus tegen! Volgende keer m'n versnellingen toch nog maar wat langzamer doen. Thanks voor de feedback. Ik overweeg een eenvoudig sporthorloge (de TomTom Runner) te kopen zodat ik m'n snelheid tijdens het lopen kan bekijken.
Toch maar Skechers Memory Flex Appeal aangeschaft. Morgen testen!

Mij valt op dat ze veel lichter zijn dan mijn vrije tijd sneakers.
Alle reacties Link kopieren
orangesss, een hardloophorloge is echt een aanrader vind ik, je kan veel preciezer trainen en ook zien of je vooruit gaat, en je leert herkennen hoe je lichaam voelt. Dus dat je bijvoorbeeld weet hoe een tempo van 6:00/km voelt.



rozebriefpapier, ben benieuwd hoe je schoenen bevallen.



Mandarijn, ik zou een simpeler intervaltraining doen, bijvoorbeeld: 10 minuten rustig inlopen, dan om en om 1 minuut snel en 1 minuut rustig. Na 5 herhalingen nog even uitlopen.

Intervaltraining moet je ook opbouwen, dus niet gelijk 10 herhalingen op sprinttempo.

De stukken snel doe je op een tempo dat hoog ligt, maar niet zo snel als een sprint. Het moet pittig zijn maar je moet daarna nog gewoon door kunnen dribbelen. De stukken rustig doe je op een tempo dat je wel jogt maar nog goed in korte zinnen kunt praten (dat zal de eerste seconden na de versnelling niet gelijk zo zijn).



Ik heb net 45 minuten gelopen op middelmatig tempo. Het bos was prachtig en de temperatuur is echt ideaal om te lopen nu. Had wel een beetje een moe lijf, moest echt mijn best doen om niet in langzaam duurlooptempo te gaan lopen. In totaal iets meer dan 8 km.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Wat knap van je dat je het hebt volgehouden Tyche! Deze temperatuur is inderdaad ideaal en in het bos lopen is zo fijn.



Zelf kom ik net terug van het hardlopen en ben als een kind zo blij: ik heb 40 minuten achter elkaar hardgelopen. Ik doe mee met de cursus van Evy (start to run) en eigenlijk mocht ik pas sinds de volgende les een half uur zonder pauze's lopen, maar ik merkte al een tijdje dat ik er aan toe was en kon het dan ook niet laten.



Het was best inspannend, maar tegelijkertijd ging het ook zo goed en had ik het nog best even kunnen volhouden. Moest mezelf echt afremmen.



Ik heb overigens geen flauw idee hoeveel km ik per uur ga. Ik gebruik geen app of horloge met GPS. Vind persoonlijk dat ik nog wel wat langer moet hardlopen, voordat ik allemaal dingen ga aanschaffen of serieuze metingen ga maken.
test
Alle reacties Link kopieren
Ernstige schade wat goed 40min. Op zich wel goed hoor om in het begin gewoon puur op gevoel te lopen en je nog niet gek te laten maken door cijfertjes.



Tyche ja heerlijk he het weer nu om te lopen, het is echt genieten in het bos.



Na de 19km van gisteren vandaag een klein rondje van 12km in het bos met kees. Dit keer een ander bos. morgen weer intervaltraining maar vanwege hemelvaart een keertje niet op de baan. Dus wijk ik maar uit naar de 'baan' van de roadrunners.
Alle reacties Link kopieren
hoe kun je fysiek een marathon lopen......conditioneel okee....maar fysiek
Alle reacties Link kopieren
quote:sanne75 schreef op 05 mei 2016 @ 22:21:

hoe kun je fysiek een marathon lopen......conditioneel okee....maar fysiekHoe bedoel je fysiek? Fysiek gewoon door goed te trainen. En als je hem op de toppen van je kunnen uit wil lopen speelt er ook nog een behoorlijk mentaal aspect mee in de laatste pakweg 5km.
Alle reacties Link kopieren
fysiek....ja, wat betreft gewrichten en zo...spieren....



das echt zwaar
Alle reacties Link kopieren
quote:sanne75 schreef op 05 mei 2016 @ 22:41:

fysiek....ja, wat betreft gewrichten en zo...spieren....



das echt zwaar

Wat betreft spieren/ gewrichten is het een kwestie van goed de belastbaarheid op bouwen en dan valt de belasting van het lopen van een marathon reuze mee. Niet goed getraind is het een aanslag op je lichaam. de uitdaging zit goed voorbereid dan ook niet in de fysieke belasting maar als je de marathon ook snel wil lopen in het feit dat het een energie uitdaging is. Hoe hard kun je 42,195km lopen dat je voldoende brandstof hebt en niet al km eerder door je energie voorraad heen bent. En hoe sterk ben je om als eenmaal toch de energie voorraad langzaam begint uit te putten, de verzuring langzaam toe begint te slaan om toch nog die laatste km's te overbruggen zonder het tempo te laten zakken.

Maar puur fysiek geweest in verhouding tot die afstand is het lichaam toch veel meer in staat dan die 42km. Er zijn ultralopen over veel langere afstanden. Een mens is in principe een goede duurloper hoewel dat niet voor elk individu op zal gaan.
De aangeschafte Skechers bevallen goed. Helaas kan ik ze niet vergelijken met echte hardloopschoenen.
Alle reacties Link kopieren
Ernstige Schade: wat heerlijk zo aan één stuk kunnen lopen.

Als je je tempo/afstand zou willen bijhouden: daar zijn ook (gratis) apps voor, bijvoorbeeld Looptijden of Runkeeper. Weet alleen niet of je die tegelijk met Evy zou kunnen aanzetten.



Ik heb een rustige duurloop van 80 minuten gedaan. Prachtig zonnig weer dus naar de duinen gefietst. Was warm en had het ook echt zwaar, maar het was wel heel mooi. Uiteindelijk moe maar voldaan ongeveer 13,5 km afgelegd. De eerste keer dat ik weer in short rende, altijd even wennen maar was blij dat ik weinig kleren aanhad.
What a nuanced anxiety

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven