Scheld- en vieze woorden

21-08-2016 08:09 61 berichten
Onze zoon van 4 gebruikt nu bijna in iedere zin wel een vies woord of een scheldwoord. Wat we ook doen het helpt allemaal niet. Uitleggen dat het niet ok is, apart zetten, straf geven etc het deert hem helemaal niks.



Hoe gaan jullie ermee om?
Volhouden met een wijze van straffen. Consequent zijn. Ieder kind heeft dit wel eens gehad. Houdt echt een keer op. Ik zou er ook geen woorden aan vuil maken. Geen goed gesprek voeren, maar benoemen en straffen.
WoW, van wie leert hij dat dan? En ben je wel consequent in je straffen? In ieder geval bespreken met leerkracht. Misschien kan die iets indruk maken?
Alle reacties Link kopieren
Wat moet ik me voorstellen bij elke zin een vies woord of scheldwoord? Kun je een voorbeeld geven?
Vroeger moest je je mond dan gaan spoelen met zeep. Maar dat is vast niet pedagogisch verantwoord.
Alle reacties Link kopieren
Hem belonen met een of ander als hij een bepaalde periode geen scheldwoord heeft gebruikt. Werkt veel beter dan straf.
Alle reacties Link kopieren
Stempelkaart invoeren. 3 stempels is een stuk speelgoed inleveren.



Is dat ern optie?
Been there, done that, got the T-shirt.
Hij gaat naar de Bso en daar hoort hij deze woorden. Daarbij heeft hij 2 jongens waar hij graag mee speelt die ouder zijn en die zulke woorden zeggen. Spelen mag hij nu niet meer met die 2.



Om een vb te geven wat hij zegt;



Nee ik wil geen shit boterham,



Tegen z'n zus kut kind je stinkt



He sexy mevrouw ( tegen de buurvrouw van 80)



Ok, het is overdreven in iedere zin maar zo voelt het op het moment wel.
Geen aandacht aan besteden werkt hier het beste. Iedere vorm van aandacht maakt het alleen maar spannender/interessanter. Hier was het ook altijd een fase die vanzelf weer over ging.
Alle reacties Link kopieren
Heb hier op het forum eens de tip velezen, benoemen en straffen, en daarnaast elke dag een moment van tien minuten ofzo inlassen waarin hij álles mag zeggen wat hij wil. Zodra het mag is de lol er gauw af.
"Whatever happened back there is being managed and kicked right up into its own ass one way or another, I know that."
Alle reacties Link kopieren
quote:jac-79 schreef op 21 augustus 2016 @ 08:18:

Hij gaat naar de Bso en daar hoort hij deze woorden. Daarbij heeft hij 2 jongens waar hij graag mee speelt die ouder zijn en die zulke woorden zeggen. Spelen mag hij nu niet meer met die 2.



Om een vb te geven wat hij zegt;



Nee ik wil geen shit boterham,



Tegen z'n zus kut kind je stinkt



He sexy mevrouw ( tegen de buurvrouw van 80)



Ok, het is overdreven in iedere zin maar zo voelt het op het moment wel.Hm, dat klinkt inderdaad vervelend. Heeft hij iets wat hij heel belangrijk vindt wat je kunt 'afpakken' of verminderen? Gamen? Voetballen? Snoep? Tv? Of, nog beter want positieve beloning en benadering als hij het goed doet: een uitje dat hij heel leuk vindt bedenken en hem uitleggen dat je hem wilt meenemen maar alleen als hij niet meer vloekt. En dan inderdaad een stempelkaart invullen?
Alles wat je aandacht geeft groeit.
Straffen en belonen werkt allebei niet. Ik zou een andere bso zoeken, waar hij niet steeds in een omgeving zit waarin dit gedrag normaal is.
Alle reacties Link kopieren
Pff wat vervelend!!



Iets inleveren, werkt dat? Wij hebben thuis een 'scheldpot': iedereen die vloekt (ook de volwassenen) moet 50 cent in de pot stoppen. Sinds oudste weet dat zijn zakgeld eraan gaat als hij scheldt, hebben we nooit meer wat gehoord. En ik ben er zelf ook alerter op



Overigens vind ik mond spoelen met een beetje zeep niet perse onpedagogisch. Ik heb het zelf 1x gedaan toen zoon bij een gesprekje aan zijn overgrootmoeder 'kut' zei. Daar verwacht ik echt keurig gedrag en dat weten mijn kinderen heel goed. Niet de beste oplossing, maar het maakte wel indruk. Dit was overigens voor de introductie van onze scheldpot.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 21 augustus 2016 @ 08:36:

Straffen en belonen werkt allebei niet. Ik zou een andere bso zoeken, waar hij niet steeds in een omgeving zit waarin dit gedrag normaal is.Mee eens! Dat spelen met die kinderen blijft hij toch wel doen, en die woorden blijft hij daar ook horen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 21 augustus 2016 @ 08:36:

Straffen en belonen werkt allebei niet. Ik zou een andere bso zoeken, waar hij niet steeds in een omgeving zit waarin dit gedrag normaal is.Als dit gedrag daar inderdaad normaal is, dan is dat ook een overweging inderdaad. Je mag van de leiding op de BSO en school verwachten dat ze scherp zijn op schelden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 21 augustus 2016 @ 08:36:

Straffen en belonen werkt allebei niet. Ik zou een andere bso zoeken, waar hij niet steeds in een omgeving zit waarin dit gedrag normaal is.Ook op school gaat dit gewoon komen hoor. Hoe "goed" de school of Bso ook is, er komt een moment dat ze dit soort woorden oppikken. Hier werkt negeren het beste. Want ze weten dondersgoed dat ze iets zeggen wat niet mag en zodra ze geen aandacht er boor krijgen dan gaat het over. Wel heb ik het er soms op andere momenten over dat ik schelden niet leuk, netjes etc vind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 21 augustus 2016 @ 08:36:

Straffen en belonen werkt allebei niet. Ik zou een andere bso zoeken, waar hij niet steeds in een omgeving zit waarin dit gedrag normaal is.





Want op een andere bso worden er geen scheldwoorden gebruikt



Het is vervelend dat dit gezegd wordt door jouw zoon en toch zou ik het niet teveel aandacht geven. Wel uitleggen dat het niet hoort, dat mensen het vreemd kunnen vinden als hij dit in het openbaar zou roepen. Waarschijnlijk is het een fase.
Vind het nogal wat om van Bso te wisselen. Op een andere Bso zal ook wat zijn. Ze zijn er al alert op en proberen het al de kiem in te smoren. Maar vind dat zoon ongeacht welke omgeving hij zit en met wie hij omgaat het niet hoeft te zeggen. Beetje fatsoen is wel gewenst.



Lees of belonen/straffen of helemaal negeren.

Vind van beide dat er voor en nadelen aanzitten.



Lijkt me bv bij negeren dat het heel lastig is om gewoon helemaal niet te reageren.



Het werken met een beloningssysteem of strafsysteem moet je juist op ieder woord gaan letten.
En neem ook even je eigen woordkeus onder de loep.



Moeder van vriendje beweerde dat mijn zoon, haar zoon rare woorden leerde. Nou heeft jongste een drie jaar oudere broer dus was dat een niet geheel ondenkbaar scenario. Ik er met zoon over praten, zoon gaf aan dat hij die woorden van de vader van vriendje had geleerd.



Verhaal van zoon werd voor mij bevestigd toen ik zoon daar eens ging halen. Vader gebruikte shit, shitzooi en klote in de helft van zijn zinnen. Omdat het klote weer was, hadden de jongens binnen met Lego gespeeld en of ik even kon wachten tot die shitzooi was opgeruimd. En daar moesten ze wel even mee opschieten want, shit, zijn zoon moest over een half uur al voetballen.
Dochter heeft dit echt nooit gedaan. Daar zeiden we altijd tegen dat ze woorden pas mocht zeggen als ze wist wat het betekend en dat ze dan de keuze kon maken of het gepast was. Nooit een onvertogen woord gehoord. Maar bij zoon is dit toch wel even een heel ander verhaal. Hij heeft er gewoon lak aan....
Alle reacties Link kopieren
Dan scheld je hem toch gewoon terug uit: Pietje, jij bent het grootste ongeluk wat ik heb., Je bent echt een k***er kind en hopelijk val je snel van een brug af met je vieze k*t kop. Dan gaat ie huilen en weet ie dat je schade kan aanrichten met vieze woorden
l'état c'est moi
Shit boterham? Boterham afpakken want is shit (of extra boterham toevoegen als hij hem juist niet wilde)



Zus stinkt? Hup nog heel snel zelf onder de douche



Sexy buurvrouw? Bloemtje voor buurvrouw halen want buurvrouw verdrietig



Zo bij elk scheldwoord kind een (minder leuke) actie laten doen. Gaat hem vanzelf wel tegenstaan
quote:LouisXIV schreef op 21 augustus 2016 @ 08:57:

Dan scheld je hem toch gewoon terug uit: Pietje, jij bent het grootste ongeluk wat ik heb., Je bent echt een k***er kind en hopelijk val je snel van een brug af met je vieze k*t kop. Dan gaat ie huilen en weet ie dat je schade kan aanrichten met vieze woorden





Ahhhh zielig
Alle reacties Link kopieren
Heb vaak gehoord dat dit bestraffen er echt voor zorgt dat ze het meer gaan doen. Het beste proberen te negeren of uitleggen dat het geen nette woorden zijn. Bij sommige kinderen helpt het om ze een paar minuten te geven waarin ze alle scheldwoorden mogen roepen die ze kennen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven