Zomerdepressie?

29-05-2017 22:24 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is volgens vele prachtig weer, lekker bbq'en, terrasjes pakken, vakantie boeken. Mensen zijn vrolijker en energieker...

Voor mij heel bijzonder, ik ben namelijk een wintermens! Ik bloei op wanneer het buiten koud is, de straten gezwaaid zijn met sneeuw, de regen tegen de ramen hoor, mijn dekentjes uit de kast kan trekken, de openhaard aansteken, het vroeg donker is en de kaarsjes kan aansteken. Tijdens de zomer voel ik een bepaalde verplichting om leuke dingen te MOETEN doen en de gezelligheid te moeten opzoeken. Ik zit het allerliefst lekker thuis met een kop warme chocomelk, home alone te kijken, met een bak vers gebakken koekjes.

Vroeger had ik dit gevoel niet, maar is de laatste jaren gegroeid. Nu het vroeg licht en later donker is, voel ik mijn vermoeid, vaker last van hoofdpijn en een soort van depressie. Voor mij is de zomer geen gezelligheid, maar een verplichting. Helaas kan ik het niet anders uitleggen.

Wanneer het buiten koud is, is het binnen warmer en dat vind ik fantastisch!

Hebben meerdere mensen dit gevoel of ben ik gewoon vreemd? :)
It's better to end things and start over than to imprison youself and hope for the impossible
Alle reacties Link kopieren
Ik denk er precies zo over! De winter vind ik echt prachtig als er een laagje sneeuw ligt. Lekker binnen zitten met warme chocolademelk en een goed boek en ik ben zo uren zoet. Bedenk maar zo; als de zomer weer voorbij is dan nog maar een paar maanden en dan is de winter er weer! Hopelijk met lekkere dikke laag sneeuw!
Van wie moet je dan dingen doen? Ik ken dat gevoel wel, maar het is alleen maar een idee van wat jij hebt dat andere mensen misschien denken. Laat dat los. Wat maakt het jou uit of Pietje vindt dat jij op een terras moet zitten? En als Pietje er al wat van vindt, laat hem dat dan lekker denken. Als jij binnen wil zitten, ga je fijn binnen zitten. Zou het dekentje op de bank wel weglaten met dit weer 😁
Fomo dus. Fear of missing out. Maar dan omgekeerd. Angst dat mensen denken dat jij wat mist.

Ik houd ook van binnen zitten. Een vriendin vraagt vaak of ik al buiten ben geweest. Ik heb haar wel eens gevraagd of zij dacht dat ik nooit buiten kom? Ja, eigenlijk​ wel. Toen ik haar uitlegde dat ik meestal wel vier uur per dag buiten ben met mijn peuter en dat ik met bezoek gewoon lekker op de bank wil zitten, viel ze even stil. Ik heb gelijk afgeleerd om me iets aan te trekken van Andermans mening in dezen.

Ga lekker binnen zitten, doe de gordijnen dicht en geniet. Dat moet je toch zelf doen.
Alle reacties Link kopieren
Net een prachtig onweer gehad hier!

Ik ben ook een fan van die onmogelijk kneuterige wintertafereeltjes waarop je buiten (waar het dan donkerblauw moet zijn) mensen ziet rondlopen (bij voorkeur in de sneeuw) terwijl door de ramen geel licht naar buiten stroomt. Als je op een of andere manier kan zien dat het kersttijd is dan is zo'n tafereeltje nóg beter!
Alle reacties Link kopieren
bericht verwijderd
anoniem_257823 wijzigde dit bericht op 07-10-2017 15:44
98.67% gewijzigd
Doe mij maar de herfst. Ik hou sowieso niet echt van buiten zijn, ben gek op regen en donker en met dit warme weer zit ik het liefst heel de dag binnen met de gordijnen dicht. In de herfst kom ik tot rust, heb ik inspiratie en motivatie voor leuke dingen. Nu, als het zo licht en warm is, komt er weinig uit m'n handen en voel ik me niet echt vrolijk. Ook niet somber, gewoon, wat bedrukt. Is trouwens al heel m'n leven zo hoor, had als kind ook nooit zin in de zomervakantie, want dan moest ik naar buiten.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, dat heb ik ook in zekere mate. Bij het begin van het jaar begin ik al uit te kijken naar de herfst en de voorbereiding voor de wintermaanden. Net zoals ik vroeger alles wou overslaan voor de zomervakantie.

Maar als je meer dan je helft van de tijd wil overslaan dan leef je korter is het niet? Dus ik zoek de voordeeltjes van de andere seizoenen ook op. In de lente kan je leuk tuinieren bijvoorbeeld. En de bossen zijn dan heel mooi en de lucht is vol verwachting met het vogelgezang, de nieuwe planten en al die nieuwgeboren dieren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
De zomer vind ik dan wel het minst. Alles groeit nog wat na totdat de bladeren tenslotte afgestoten worden. Het is vaak warm. Maar dan is het alweer bijna herfst.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Ik ben ook veel vrolijker en fitter in de herfst en winter. Ik probeer wel de leuke dingen van de zomer te zien, maar ik moet er wel echt naar zoeken. De zomer heeft voor mij eigenlijk meer nadelen dan voordelen. Slecht slapen door de warmte en het licht en lawaai buiten. En daardoor dus veel vermoeider. Wespen en muggen. Minder leuke kleren. Overdreven blij gedoe van anderen. Ik zal ook blij zijn als de zomer ten einde loopt en we weer gezellig de herfst in gaan. Tot die tijd probeer ik zo veel mogelijk te genieten van de zomer, bijvoorbeeld door te kijken naar mijn kinderen die zich uren vermaken met een paar emmers water en waterpistolen. Of de mooie planten die in bloei staan. Een jonge kauw die probeert te vliegen.
Ik lees en schrijf ook mee bij het topic voor winterliefhebbers. Fijn om te weten dat ik niet de enige ben, want om mij heen zijn maar heel weinig mensen die net zo denken als ik.
Als het regent is het nat en als het vriest is het glad!
Ik hou wel van de lente maar die hitte van afgelopen dagen vind ik echt vreselijk...dan zit ik stiekem ook liever binnen ..
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig ben ik niet de enige! Het is niet dat ik niets heb te doen in de zomer. Terrasjes, festivals, vakanties, ect. Het is echter dat ik er geen zin in heb.

Er is niets mooiers dan de herfst/winter met veel verlichting in de straten, kaarsjes die branden en de gezelligheid binnenshuis. Ik vind het dan ook gezelliger.
It's better to end things and start over than to imprison youself and hope for the impossible
Alle reacties Link kopieren
BunnyLover87 schreef:
29-05-2017 22:24
Het is volgens vele prachtig weer, lekker bbq'en, terrasjes pakken, vakantie boeken. Mensen zijn vrolijker en energieker...

Voor mij heel bijzonder, ik ben namelijk een wintermens! Ik bloei op wanneer het buiten koud is, de straten gezwaaid zijn met sneeuw, de regen tegen de ramen hoor, mijn dekentjes uit de kast kan trekken, de openhaard aansteken, het vroeg donker is en de kaarsjes kan aansteken. Tijdens de zomer voel ik een bepaalde verplichting om leuke dingen te MOETEN doen en de gezelligheid te moeten opzoeken. Ik zit het allerliefst lekker thuis met een kop warme chocomelk, home alone te kijken, met een bak vers gebakken koekjes.

Vroeger had ik dit gevoel niet, maar is de laatste jaren gegroeid. Nu het vroeg licht en later donker is, voel ik mijn vermoeid, vaker last van hoofdpijn en een soort van depressie. Voor mij is de zomer geen gezelligheid, maar een verplichting. Helaas kan ik het niet anders uitleggen.

Wanneer het buiten koud is, is het binnen warmer en dat vind ik fantastisch!

Hebben meerdere mensen dit gevoel of ben ik gewoon vreemd? :)
Kon even niet op een andere manier een reactie plaatsen

Maar same here, kan sinds een paar jaar na een flinke verbranding en daardoor erg ziek geweest geen zomer meer zien, kan er steeds slechter tegen lijkt wel.

Het liefst en meestal als ik niet weg hoef blijf ik de hele dag binnen, moet ik boodschappen doen dan is dat sochtends heel vroeg, afspraken ook zo vroeg mogelijk. En dan de hele dag binnen tot savonds.

Krijg ook altijd een beetje hyperventilatie van t warme weer en allerlei andere kwalen, gewoon niet fit.
Alle reacties Link kopieren
Ja heel herkenbaar, het is bij mij de laatste jaren ook erger geworden. Ik voel me ook echt down in de zomer.
Ik probeer er wel zo positief mogelijk in te staan en dingen te blijven doen, ik ga veel naar buiten, maar ik kom toch elke keer weer tot de conclusie dat ik me gewoon happy-er voel in de Herfst/Winter.

Voel me dan ook fitter en opgeruimder, in de zomer hangt er zo'n wolk om me heen van vermoeidheid.
Wat sommige mensen in de Winter hebben heb ik juist in de Zomer.

Maar nog even geduld en dan kunnen de laarsjes weer uit de kast, ik kijk ernaar uit :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven