Werk & Studie alle pijlers

Zouden jullie de gok nemen?

02-09-2017 19:29 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man (50 jr) heeft momenteel een vast contract bij een ICT bedrijf, dat hem detacheerd bij andere bedrijven.

Nu is hij al ruim 1,5 jaar gedetacheerd bij een bedrijf waar hij het super naar zijn zin heeft. Dit bedrijf heeft nu een functie open staan, waar hij op gesolliciteerd heeft en mag woensdag voor een gesprek komen (bij zijn huidige leidinggevende binnen het bedrijf)
Maar dan krijgt hij waarschijnlijk een jaar contract.

Dit is natuurlijk best een grote gok om te nemen op zijn leeftijd, dus twijfels.

Pluspunten:
- nieuwe bedrijf is een groot landelijk bedrijf, huidige werkgever werken maar 4 mensen.
- niet meer in de detachering

Nadelen:
- "zekerheid" opzeggen
Such a beautiful place to be with Friends.
Heeft hij er zicht op of er veel verloop is?
Ziet hij vaak mensen vertrekken / mensen wiens contract niet verlengd wordt?

Hoe is het verloop bij de oude werkgever?
Vertrekt er af en toe iemand en komt er dus een plek vrij?
Of werken ze bijvoorbeeld al 15 jaar met 't zelfde team en dezelfde 4 personen?
Alle reacties Link kopieren
Kan hij niet daar gedetacheerd blijven?
Waarom een jaarcontract als hij er al anderhalf jaar werkt? Ze kennen hem en ze weten hoe hij werkt. Ik zou proberen meteen een vast contract te krijgen of eventueel nog een jaar via het detacheringsbureau te werken.
Alle reacties Link kopieren
Mag hij bij een klant solliciteren, of is dat in overleg gegaan? Hij kan toch ook altijd weer terug naar een detacheerder als het niet goed loopt, daar is op ict gebied vraag genoeg.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Mag dit wel volgens zijn contract?
Ik mag niet bij een directe klant aan de slag namelijk, ook niet als ik er gedetacheerd zit.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
V1k1ng schreef:
02-09-2017 19:40
Mag dit wel volgens zijn contract?
Ik mag niet bij een directe klant aan de slag namelijk, ook niet als ik er gedetacheerd zit.

Zo'n relatiebeding mag niet zomaar meer. Het kan wel zijn dat de opdrachtgever geen contract mag aanbieden aan de gedetacheerde, maar dat ligt aan de afspraken tussen detacheringsbureau en opdrachtgever.

http://www.rischen-nijhuis.nl/2015/06/m ... e-bedrijf/
Alle reacties Link kopieren
Vaak kan het wel en wordt het detacheringsbedrijf afgekocht. Vraag in ieder geval om een vast contract, wie weet lukt het.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
02-09-2017 19:39
Waarom een jaarcontract als hij er al anderhalf jaar werkt? Ze kennen hem en ze weten hoe hij werkt. Ik zou proberen meteen een vast contract te krijgen of eventueel nog een jaar via het detacheringsbureau te werken.
Dit gaat hij natuurlijk zeker proberen, maar het is in een iets andere functie als hij nu zit.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Vaak kan het wel en wordt het detacheringsbedrijf afgekocht. Vraag in ieder geval om een vast contract, wie weet lukt het.

Zie nu pas dat hij 50 is. Dat is wel een risico op die leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
02-09-2017 19:33
Heeft hij er zicht op of er veel verloop is?
Ziet hij vaak mensen vertrekken / mensen wiens contract niet verlengd wordt?

Hoe is het verloop bij de oude werkgever?
Vertrekt er af en toe iemand en komt er dus een plek vrij?
Of werken ze bijvoorbeeld al 15 jaar met 't zelfde team en dezelfde 4 personen?
Binnen het bedrijf waar hij gesolliciteerd heeft, is voor zo ver hij gezien heeft weinig verloop, dit is de eerste vacature sinds hij er zit.

Dit is een vrij jong bedrijf (5 jaar) met weinig verloop. Zijn "baas" is ouder als hijzelf, dus weten ook niet of het bedrijf nog jaren blijft bestaan.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
popje85 schreef:
02-09-2017 19:37
Kan hij niet daar gedetacheerd blijven?
Het project waar hij op zit, houdt een keer op.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
V1k1ng schreef:
02-09-2017 19:40
Mag dit wel volgens zijn contract?
Ik mag niet bij een directe klant aan de slag namelijk, ook niet als ik er gedetacheerd zit.
Zitten een aantal haken en ogen aan, maar mag wel.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend zat onlangs in eenzelfde situatie, ook ICT, al is hij wel wat jonger.
Wat voor ons de doorslag maakte, was dat hij bij de detacheerder geen pensioenopbouw had, en dit wel opgenomen was in het contract van de werkgever.
In zijn geval was de detacheerder vollédig op de hoogte van de plannen om mijn vriend in dienst van het bedrijf te nemen, en heeft hij dit eerder bij dezelfde detacheerder gehad.

De volgorde was zeg maar zo: drie jaar in dienst van detacheerder op verschillende bedrijven. Laatste bedrijf nam hem na 1,5 jaar over. Door omstandigheden koos mijn vriend ervoor om na twee jaar daar niet langer te blijven werken en meldde zich weer bij detacheerder. Nu na een jaar kreeg hij al het aanbod om bij dit bedrijf te komen.

Het blijft natuurlijk een risico, maar zeker als er op bepaalde vlakken vooruitgang geboekt wordt, (denk aan pensioenopbouw, denk aan salaris, aangezien ze hem nu direct kunnen betalen ipv via de detacheerder die ook wat wil vangen) zou ik het risico wel nemen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
02-09-2017 19:46
Zo'n relatiebeding mag niet zomaar meer. Het kan wel zijn dat de opdrachtgever geen contract mag aanbieden aan de gedetacheerde, maar dat ligt aan de afspraken tussen detacheringsbureau en opdrachtgever.

http://www.rischen-nijhuis.nl/2015/06/m ... e-bedrijf/
Klopt, maar ik weet dat ze in het verleden wel een paar keer lastig hebben gedaan toen een collega dit wilde.
LoveDobby schreef:
02-09-2017 19:54
Zitten een aantal haken en ogen aan, maar mag wel.
Goed dat dit vooraf al duidelijk is, andes heb je natuurlijk alsnog gezeur (en dan vooral bij je huidige werkgever)
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Maatschappij denkt nog aan 55plus en met de vut ofzo?

Pensioenleeftijd voor een 50-er is 70 ofzo. Hij is nog maar net over de helft...

Ik zou overigens wel een vast contract proberen te onderhandelen. Ook als hij 40 of 30 was.
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
02-09-2017 20:11
Maatschappij denkt nog aan 55plus en met de vut ofzo?

Pensioenleeftijd voor een 50-er is 70 ofzo. Hij is nog maar net over de helft...

Ik zou overigens wel een vast contract proberen te onderhandelen. Ook als hij 40 of 30 was.
Gaat er meer om, kom je nog ergens aan de bak als je contract na een jaar niet verlengd wordt, dan heb je toch je leeftijd tegen.

Uiteraard is dat zijn inzet, gelijk een vaste aanstelling.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet gewoon proberen een vast contract te krijgen? Wat in de vacature staat is bij de meeste bedrijven ook niet in steen gehouwen. Het bedrijf weet wie hij is en wat hij kan, dus het risico is niet zo groot voor ze. Daarnaast zegt een vaste aanstelling ook niet zo veel. Het detacheringsbedrijf kan over een half jaar ook omvallen of moeten bezuinigen. Verder is met de huidige transitievergoedingregelgeving het risico voor het bedrijf ook niet zo groot. Als ze na een jaar van m af willen zijn de kosten niet zo groot.

Lijkt me een win-win situatie: hij een vaste aantelling, het bedrijf een flinke kostenbesparing t.o.v. hem via een detacheerder inhuren.
Alle reacties Link kopieren
Onderhandel over een vast contract. Er is een groot tekort aan IT'ers dus je man bevindt zich in een gunstige positie
Alle reacties Link kopieren
Met een contract voor onbepaalde tijd ben je tegenwoordig ook niet meer zeker, al helemaal niet in zo'n klein bedrijf lijkt mij. Het nieuwe bedrijf klinkt goed, ik zou er wel voor gaan denk ik.
Als hij bang is een vast contract op te geven, dan zou hij dus tot aan zijn pensioen bij zijn huidige baas blijven?

Een vast contract geeft echt geen zekerheid.
En verder vind ik het onzin om nu ergens te blijven hangen omdat je bang bent dat je straks te oud bent om ergens aangenomen te worden. Kom op zeg, je man is 50! Je doet net of hij al afgeschreven is. Ook op je 53e of 55e of 60e kun je nog prima aangenomen worden. Althans, als je gemotiveerd en gedreven bent en graag wilt en niet gaat piepen dat je vast te oud bent.
Alle reacties Link kopieren
Wat doet hij precies in de ICT? Hoe is de markt voor mensen met zijn kennis/ervaring/opleiding?
Alle reacties Link kopieren
Als ik ergens al 1,5 jaar gedetacheerd zat zou ik echt geen genoegen nemen met een tijdelijke aanstelling. Hij heeft een goede onderhandelingspositie, maak daar ook gebruik van!
Aan de andere kant zegt 'vast' natuurlijk ook niet zoveel meer, maar het is ook een teken van waardering.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het doen. Werkgelegenheid trekt enorm aan dus ik zou het risico gewoon nemen. Zeker als dit een groot en landelijk bedrijf is, dat heft dan weer het risico op dat hij nu bij een heel klein bedrijf werkt dat zomaar kan ophouden te bestaan. Gewoon doen als de voorwaarden goed zijn!
Beter een half motto....
Splinter_ schreef:
02-09-2017 21:56
Als hij bang is een vast contract op te geven, dan zou hij dus tot aan zijn pensioen bij zijn huidige baas blijven?

Een vast contract geeft echt geen zekerheid.
En verder vind ik het onzin om nu ergens te blijven hangen omdat je bang bent dat je straks te oud bent om ergens aangenomen te worden. Kom op zeg, je man is 50! Je doet net of hij al afgeschreven is. Ook op je 53e of 55e of 60e kun je nog prima aangenomen worden. Althans, als je gemotiveerd en gedreven bent en graag wilt en niet gaat piepen dat je vast te oud bent.
In welke wereld leef jij? Je hebt zeker geen werkloze 50 plussers in je omgeving. Ik helaas wel en geloof mij dit heeft niets te maken met 'motivatie en gedreven zijn'. Je weet m.i. niet waar je het over hebt.

TO, betreft het soortgelijk werk als het huidige werk van je man? Dan kan er sprake zijn van opvolgend werkgeverschap waardoor een jaarcontract na een contract voor onbepaalde tijd niet van rechtswege aflopen. Je man zou evt ook een terugkeergarantie bij zijn huidige werkgever kunnen overeenkomen indien het jaarcontract na 1 jaar niet wordt omgezet naar vast. Lastige keuze dit. De risico's zijn reeel maar laten leiden door schijnzekerheid is een beperking. Het kan ook goed gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven