Nieuwe keuken kopen

15-09-2017 21:43 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Niet zo lang geleden hebben wij een nieuwbouw huis gekocht.
Nu zijn we opzoek naar een nieuwe keuken, het liefst met een luxe uitstraling zonder de hoofdprijs te betalen.

We hebben een opstelling met vier hoge wandkasten met twee ovens (bak- en stoomoven + combi oven/magnetron) van 60cm en een koelvriescombinatie.

Verder hebben we een eiland van 0.9m bij 2.7m met een composiet werkblad. In het eiland zit verder een vaatwasser en een quooker.

Nu hebben we 3 offertes opgevraagd bij Grando, Aswa en Bouwcenter Nobel. Bij Grando en Aswa hebben we te horen gekregen dat we met onze wensen rekening moeten met een offerte van 20-23k en dan zou de keuken systemat/siematic met Siemens (studioline) apparaten zijn.

Nu zijn we bij Bouwcenter Nobel geweest (voorkeursleverancier van de bouw) en zij hebben een offerte gemaakt van 21k voor een Ballerina keuken met Siemens apparatuur.

Ik vind dit best duur omdat Ballerina niet in het top segment zit qua keukens.

Daarnaast zie ik dat de apparaten online veel goedkoper zijn. Zouden we dat eventueel zelf in de keuken kunnen plaatsen?

Hebben jullie misschien nog ervaring of advies? Volgens mij worden we bij Bouwcenter Nobel opgelicht. We hebben trouwens (nog) niet onderhandeld.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met de genoemde bedrijven en wij hebben een kleinere keuken. Enkel je vraag over de apparaten: oven, magnetron, koelkast en vriezer is slecht kwestie van stekker aansluiten en erin schuiven. Gaskookplaat was nog extra handeling, die zou ik zelf niet doen.
Bij vaatwasser zou je dan zelf nog de deur eraan moeten bevestigen ook.

Ik zou aangeven dat de apparatuur online veel goedkoper is en dat je het voor die prijs wil. Als ik iets geleerd heb is het dat je altijd veel kan afdingen bij een keuken. En dan hoef je ook niet zelf te gaan sjouwen met die apparaten. Als je zo een dure keuken neemt dan is het wel fijn en makkelijk als alles geplaatst wordt.

Altijd lastige keuzes zulke aankopen, succes!
Je wordt pas opgelicht als je met ze in zee gaat, natuurlijk. Ik vind dat een vreemde formulering.
Alle reacties Link kopieren
http://www.gewoonovergeld.nl/artikelen/ ... de-school/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
En kijk wel even goed of het inbouwapparatuur is waar je het mee vergelijkt!
Alle reacties Link kopieren
Ook een goeie : http://www.slimmefinanciering.nl/de-pri ... 6-11-2014/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vorig jaar een keuken bij Aswa gekocht.
Ik denk wel ongeveer vergelijkbaar:
3 hoge kasten van 60cm + 120cm lade met werkblad en eiland van 3,2 meter, zelfde apparatuur muv enkel grote koelkast (geen vriezer), bora kookplaat (incl afzuiging). Geen composiet maar een Corian werkblad (volgens mij qua prijs vergelijkbaar/iets duurder dan composiet).
Eerste offerte was ook meer dan 20k, uiteindelijk (na 1x onderhandelen) gekocht voor € 14.500 en installatie door iemand anders laten doen. Installatiekosten waren bij Aswa 3k volgens mij, kostte ons nu € 600.
Verder echt een prettig bedrijf en tevreden over het meedenken en de levering etc.
Alle reacties Link kopieren
Misschien nog iets om over na te denken als je alleen een kastenwand combineert met een eiland: waar zet je de losse apparatuur neer? Bijvoorbeeld koffiezetapparaat? Als je dat op het eiland zet dan kijk je altijd tegen de achterkant aan. Daarom hebben wij 3 hoge kasten en een lage kast met werkblad tegen de achterwand aan.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Super leuk dat ik al zo snel een hoop nuttige reacties krijg!

@Mayolijn28, we gaan de koffiezetapparaat in de hoge kast plaatsen op een lade plateau. Als we de bonen of het waterreservoir moeten bijvullen, dan kunnen we de lade uittrekken en hoeven we dus niet het apparaat uit de kast te tillen. Daarnaast staat het zo niet in het zicht.

Wat goed dat je een soortgelijke keuken hebt kunnen aanschaffen voor 14.5K! We hebben nu de online prijzen voor de apparaten erbij gezocht en die zijn een stuk lager dan prijzen in de folder die ik heb meegekregen. Daar wil ik ook op onderhandelen. Mag ik trouwens vragen door wie je de keuken hebt laten plaatsen? En welk keukenmerk hebben jullie geplaatst?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ah die oplossing met het koffiezetapparaat klinkt ook goed!

Wat ons ook goed bevalt: in het gootsteenkastje hebben we een uittrekkast met 4 prullenbakken. 1 voor plastic, 1 voor papier, 1 voor groenafval en 1 voor restafval. 1x per dagen gooien we ze leeg in de kliko etc. Heel fijn om alles snel weg te kunnen gooien gedurende de dag en het is mooi weg gewerkt.

Kastjes zijn van Silverline. En ons eiland is overigens 110cm. We hebben aan de "achterkant" 3 kastjes en de rest open voor 2 krukken.

De productcodes van onze huidige keuken wijken af van de Siemenscodes in de internetshops, daardoor konden wij het niet goed vergelijken. Uiteindelijk snap ik best dat ze er iets op moeten verdienen en was het voor ons voornamelijk van belang dat we de keuken hebben die we willen voor het budget dat we willen.

Onze keuken is geplaatst door een neef van man die dat naast zijn werk doet (wel echt veel ervaring mee, niet zomaar een klusser). Leidingen etc zijn overigens aangelegd door de electricien en loodgieter. Ik weet niet of dat in jouw offerte zit of niet?
Alle reacties Link kopieren
Oh als je bij een keukenzaak gaat kopen echt ontzettend onderhandelen. Ze zetten echt veel te hoog in. Dus niet alleen uitgaan van het verschil in apparatuur.

Ik heb trouwens gewoon altijd ikeakeukens. Apparatuur kun je nog van een ander metk er in plaatsen, maar is eigenlijk niet nodig. Ik heb het verschil eigenlijk nooit gemerkt.

Scheelde bij mijn offerte zelfs na onderhandelen nog meer dan 8000 euro. Kan ik een hoop leuke dingen mee doen :).
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt idd als een hoop geld. Wij zijn ook bezig met een nieuwe keuken, we hebben iets minder inbouw apparaten.

Tip's die ik je mee kan geven, ik heb onze keuken ingetekend in Ikea keuken planner (wil geen Ikea keuken) maar dat was om te kijken wat de meest 'basic' prijs zou zijn voor kasten enzo. Dit bedrag heb ik x 2 gedaan als uitgangspunt voor de offertes.

In Hoofddorp is een experience centrum van Siemens, bosch en nef, hier kan je je laten voorlichten over deze producten. Als je Siemens inbouw wilt hebben, zou je online de product folder met (inbouw) apparatuur kunnen opzoeken met advies verkoopprijzen en deze vergelijken met Nef, deze zijn net iets beter betaalbaar en de kwaliteit komt overeen.

Verder vroeg ik mij af, één van de eigenschappen van composiet is dat het onder hitte kan buigen/ vervormen. Hoe gaat dat met een quooker samen?

Wij hebben een offerte laten maken bij bulthaup en we kregen een tot op de plank gespecificeerde offerte. En die wa 2k goedkoper dan de x2 prijs van de Ikea :yes:
Alle reacties Link kopieren
Oja, hoorde van iemand die bij de mandemakergroep gewerkt heeft dat je -20% op apparatuur aan korting kan krijgen en -40% op de kasten enzo. Dat was voor ons ook een reden om daar niet heen te gaan.

Door het programma 'de rekenkamer' is er ooit een aflevering gemaakt over wat een keuken kost. Misschien een idee om die ook terug te kijken op de npo
Je kan in plaats van de keukenboer een timmerman in de arm nemen. Wij hebben een vrij grote keuken die dus door een timmerman is gemaakt. Een goede timmerman kan een prachtige keuken maken die veel minder kost dan wanneer je het door Grando/elke willekeurige ander zou laten doen.
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn gevoel is er overigens bij Aswa wel te onderhandelen maar gewoon op een normale manier zoals bij een grote aankoop en niet de "ik-moet-het-even-aan-mijn-baas-voorleggen"-smoesjes die je bij zaken als Mandenmakers hoort.
Daarbij hadden we 1 kast van 110cm nodig ipv 120. Die hebben ze kosteloos ingekort.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ook aan het kijken voor een systemat en hebben bijna dezelfde keuken. Wij hebben 5 hoge kasten met 3 app (stoomoven, koffiezet app en oven/mag) en een eiland van 3.m bij 1,2 m breed. Nu hebben wij deze in magnolia wit en de kastenwand in een echte houtfront (dure prijsklasse).

Wij komen ook rond de 20 k uit, nu hoop ik dat het goedkoper kan, maar dat lukt niet echt. We zijn bij DMG geweest en daar kom ik ver boven de 20 k uit (we kwamen op 45k en na korting op 20), onderhandelen was niet mogelijk omdat ze dus echt niet lager kon. Dus ik lees heel graag mee. We hebben veel en duur app. We komen op het app alleen al uit boven de 8.000 euro en dat zijn dus echte bodemprijzen.
Alle reacties Link kopieren
Als een offerte van 45k naar 20k kan, zegt dat heel erg veel. Dat is voor mij dus reden om nooit te kopen bij dat soort lui. Want ze maken écht nog winst hoor, ook bij 20k. En dat mag, moet. Maar zoveel marge is echt bizar.
Alle reacties Link kopieren
Frankies schreef:
16-09-2017 13:02
Als een offerte van 45k naar 20k kan, zegt dat heel erg veel. Dat is voor mij dus reden om nooit te kopen bij dat soort lui. Want ze maken écht nog winst hoor, ook bij 20k. En dat mag, moet. Maar zoveel marge is echt bizar.
+1
Ik sluit me volledig bij mayolijn aan. Wij hebben een vergelijkbare keuken met luxe keuzes voor ongeveer 16.000 gekocht (ook precies dezelfde overweging met een plaats voor losse apparatuur :) ). Dat is inclusief plaatsen, leidingen verleggen, etc.

Een dergelijk bedrag vind ik dus ook niet onrealistisch met jullie wensen.

Ik weet niet waar je woont maar zijn er ook kleinere keukenbedrijven in de buurt? Daarmee vonden wij het een stuk beter zaken doen. Kan je alsnog wel wat onderhandelen, maar binnen het redelijke. 45k naar 20k vind ik belachelijk.

Weet je trouwens zeker dat je een eiland van 0.9 wil? Smaken verschillen maar ik vind dat eigenlijk altijd te smal. 1 meter is al veel mooier.
Alle reacties Link kopieren
Frankies schreef:
16-09-2017 13:02
Als een offerte van 45k naar 20k kan, zegt dat heel erg veel. Dat is voor mij dus reden om nooit te kopen bij dat soort lui. Want ze maken écht nog winst hoor, ook bij 20k. En dat mag, moet. Maar zoveel marge is echt bizar.
Dat klopt en toch zijn er mensen die er elke dag weer intrappen. Zojuist is mijn man naar een keukenzaak gegaan voor een offerte. Ze kwamen op een eindprijs uit van 26 k terwijl wij een gunstigere offerte hebben liggen. Dit aangeven en de beste man is aan het rekenen en hopelijk horen we nog of hij mee kan met de offerte. De offerte is van Duitsland. Nu koop ik liever mijn keuken hier, maar als het prijsverschil te hoog blijft dan wordt het over de grens.

Systemat wordt alleen door de DMG zaken verkocht en lokale keukenboeren hebben dit merk niet. Ben namelijk ook bij een lokale keukenboer geweest en daar kom ik ook rond de 20 k uit, voor een onbekend keukenmerk, dus dan kies ik liever voor een Systemat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven