Werk & Studie alle pijlers

Kinderopvangtoeslag deeltijdstudie

26-10-2017 22:17 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Ik ben een alleenstaande moeder die op dit moment geen werk heeft, maar wel graag een opleiding wil gaan doen. Ik wil in februari gaan starten met de pabo en dan de verkorte deeltijd opleiding.

Ik kan alleen op www.toeslagen.nl niet vinden of je ook kinderopvangtoeslag krijgt als je een deeltijd studie doet. Ik kan niet de voltijd studie gaan doen, omdat ik naast de studie moet werken (op dit moment zoekende).

Alvast bedankt.
Als je werkt kan je ook kinderopvangtoeslag krijgen hè, heb je een proefberekening gemaakt? Je hebt in ieder geval geen recht op alles van duo als je deeltijd studeert.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook werken naast deze studie. Maar voor de uren dat ik naar school moet heb ik ook kinderopvang nodig. Als ik een proefberekening doe op toeslagen.nl, dan wordt er niet gevraagd of het een deeltijd studie is.
Nee, niet voor deeltijd studie. Wel voor werk of (door de bd goedgekeurde) voltijd studie. Tip: zoek het heel goed uit, liefst zwart op wit van de bd. Vertrouw niet dit forum of vrienden ed. Is niet grappig als je na 3 jaar opeens alles terug moet betalen. Je zal niet de eerste zijn.
anoniem_317117 wijzigde dit bericht op 26-10-2017 23:02
Reden: Aanvulling
63.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat nagevraagd omdat vrienden hier ook de deeltijd pabo verkort ging doen. Hij werkte toen niet en ook geen recht op studiefinanciering. Ik werk wel. We hebben wel recht op kot. Zolang de opleiding voldoet aan de eisen, maakt het niet uit of het deeltijd of voltijd is.
Alle reacties Link kopieren
Of je studie voltijds is of deeltijd maakt voor de kinderopvangtoeslag niet uit. Je opleiding moet geaccrediteerd zijn.

Voor de kinderopvangtoeslag ben je dan student wat je tot `doelgroeper` maakt.
(Doelgroepers zijn studenten, mensen die verplicht een inburgerings cursus volgen en mensen die in het kader van participatiewetgeving werken met behoud van uitkering of een re-integratietraject volgen).
Het voordeel van doelgroeper zijn is dat je tot 230 dagopvang of BSO uren mag gebruiken per maand per kind. Waar je uiteraard alleen de uren opgeeft die je daadwerkelijk afneemt.
Alle reacties Link kopieren
Hou er wel rekening mee dat als je nu werkloos je kot aanvraagt en ineens gaat verdienen, je ook nog een bedrag van de ontvangen kot moet gaan terugbetalen.
Kijk ook of je wellicht voltijd ingeschreven kan staan en bijvoorbeeld je propedeuse in twee jaar kan doen. Heeft echt voordelen, omdat je oa recht hebt op: https://duo.nl/particulier/studiefinanc ... oeslag.jsp#

En op veel plekken korting als student. Dat heb je minder als je deeltijd studeert heb ik zelf ervaren. En deeltijd is 340 oid goedkope per collegejaar, dus met eenoudertoeslag is het dan voordeliger voltijd student te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Onoodles schreef:
26-10-2017 23:26
Hou er wel rekening mee dat als je nu werkloos je kot aanvraagt en ineens gaat verdienen, je ook nog een bedrag van de ontvangen kot moet gaan terugbetalen.
Dat valt mee als je tijdig je inkomen aanpast in mijn toeslagen, werkt dan ook gelijk door op de andere toeslagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven