Clomid & kans tweeling

18-06-2018 13:46 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel ben ik ongeveer 5 weken zwanger na een half jaar ovulatie-inductie d.m.v. Clomid. Afgelopen vrijdag (toen was ik volgens eigen berekening 4+5) was de dame van Moeders voor Moeders er en de test was echt enorm donker. Mijn hcg-levels zijn dus flink hoog (ondanks dat ik er nauwelijks iets van merk) en zij gaf aan dat de hoeveelheid hcg heel erg verschilt per persoon/zwangerschap, maar dat het ook een indicatie kan zijn van een tweelingzwangerschap.

Overigens denk ik dat het allemaal wel meevalt, maar ik vroeg me toch af of de kans dat het een tweeling is nu groter is? Niet zo zeer door die donkere test, maar door de clomid? Ik heb de eerste cyclus nl. wel echo's gehad ter controle en toen groeide er gewoon 1 eitje, daarna heb ik medicatie meegekregen voor thuis en is de dosis hetzelfde gebleven. De kans op een meerling met Clomid is 7-8% lees is overal, maar is dat ook zo als je al eerder maar 1 eitje hebt gehad met dezelfde dosis? Lijkt me dat je dan de maanden daarop toch hetzelfde reageert en niet ineens 2 eitjes gaat produceren?

Ik heb gegoogeld, maar kan behalve het algemene percentage niks vinden erover. Snap dat we het vanzelf zien op de echo, maar was ineens benieuwd hoe het nu precies zit.
Ik heb 2 keer een half jaar Clomid geslikt. Voordat ik er aan begon zei de arts mij dat de kans op een meerling aanzienlijk groter was. Hij herhaalde zich zelfs en zei meerling en geen tweeling.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
18-06-2018 14:11
Ik heb 2 keer een half jaar Clomid geslikt. Voordat ik er aan begon zei de arts mij dat de kans op een meerling aanzienlijk groter was. Hij herhaalde zich zelfs en zei meerling en geen tweeling.
Ja, dat klopt ook, dat gaf mijn arts ook aan en met 3 of meer eitjes zouden wij ook geen seks mogen hebben om dit risico te beperken. Maar ik nam aan dat dit alleen zo was als je met een bepaalde dosis meerdere eitjes hebt gezien in de eerste cyclus. Dus als je op 50 mg bv. 2 eitjes hebt zien groeien, snap ik dat de volgende cyclus met dezelfde dosis weer verhoogde kans op meerling is. Maar als je met 50mg dus maar 1 eitje gemaakt heb in de eerste cyclus, is het dan mogelijk dat er een volgende cyclus met dezelfde dosis toch 2 eitjes groeien?
Alle reacties Link kopieren
Eeneiige tweeling?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Flomo schreef:
18-06-2018 15:20
Ja, dat klopt ook, dat gaf mijn arts ook aan en met 3 of meer eitjes zouden wij ook geen seks mogen hebben om dit risico te beperken. Maar ik nam aan dat dit alleen zo was als je met een bepaalde dosis meerdere eitjes hebt gezien in de eerste cyclus. Dus als je op 50 mg bv. 2 eitjes hebt zien groeien, snap ik dat de volgende cyclus met dezelfde dosis weer verhoogde kans op meerling is. Maar als je met 50mg dus maar 1 eitje gemaakt heb in de eerste cyclus, is het dan mogelijk dat er een volgende cyclus met dezelfde dosis toch 2 eitjes groeien?
Ja natuurlijk kan dat, je lichaam is namelijk geen machine.
Ook zonder medicijnen kan je lichaam soms 1 (meestal) en soms 2 (komt minder vaak voor) eitjes laten rijpen.

Ik ben een beetje verbaasd dat je slechts één cyclus gevolgd bent met echo´s. Ik dacht dat men bij clomid elke cyclus zouden monitoren.

Gefeliciteerd trouwens! Spannend :)
Nouschi schreef:
18-06-2018 15:22
Eeneiige tweeling?
Dat is inderdaad ook nog een optie.
Of toch twee eitjes.
Of "gewoon" een vrij hoge hCG spiegel bij een eenling.
De echo zal het uitwijzen!
Alle reacties Link kopieren
IJskoffie, dank voor je reacties. Ik ben nogal van de overanalyse en statistieken (komt ook een beetje door het hele medische). Maar inderdaad is het natuurlijk sowieso mogelijk om dubbele eisprong te hebben, ook zonder stimulatie, maar dan zou die kans MET clomid gewoon weer even groot zijn als in de 'normale' populatie.

Bij ons op het ziekenhuis werken ze altijd met 1 cyclus monitoren en daarna zelf proberen tot de dosis verhoogd moet worden, dus ik weet eerlijk gezegd niet beter.

En inderdaad, eeneiig zou dus ook kunnen, daar heb ik geen moment bij stilgestaan. Ik ga zelf gewoon uit van een hoge HCG-spiegel hoor, maar ik werd er wel door getriggerd :)
De kans op een meerling (dus ook een drieling) is wel groot met Clomid. Ik kom zojuist terug van mijn arts en die gaf opnieuw aan dat de kans op een meerling met Clomid wel echt een stuk groter is. Daarom krijg ik ook geen iui met hormonen, omdat zij een meerling als een groot risico zien en daarom niet zo snel meer hormonen geven (vroeger ging dat een stuk makkelijker in onze kliniek).
Alle reacties Link kopieren
Appeltje-- schreef:
18-06-2018 15:43
De kans op een meerling (dus ook een drieling) is wel groot met Clomid. Ik kom zojuist terug van mijn arts en die gaf opnieuw aan dat de kans op een meerling met Clomid wel echt een stuk groter is. Daarom krijg ik ook geen iui met hormonen, omdat zij een meerling als een groot risico zien en daarom niet zo snel meer hormonen geven (vroeger ging dat een stuk makkelijker in onze kliniek).
Maar dus ook na een 1e cyclus met 1 eitje of zei je arts dat over clomid in het algemeen (dat is dus die 7-8%, dat weet ik). Overigens heb ik zonder Clomid geen eisprong, dus vandaar dat het bij mijn ziekenhuis wel gegeven wordt in mijn situatie.
Flomo schreef:
18-06-2018 15:39
IJskoffie, dank voor je reacties. Ik ben nogal van de overanalyse en statistieken (komt ook een beetje door het hele medische). Maar inderdaad is het natuurlijk sowieso mogelijk om dubbele eisprong te hebben, ook zonder stimulatie, maar dan zou die kans MET clomid gewoon weer even groot zijn als in de 'normale' populatie.
Nee hoor. Het kan natuurlijk best dat je lichaam niet elke keer precies hetzelfde op de clomid reageert.
Je zal met dezelfde dosis niet in één keer van 1 naar 6 eitjes gaan maar als er maar één cyclus gekeken is wil dat natuurlijk niet zeggen dat het er de volgende keer geen twee kunnen zijn.
Het is algemeen bekend dat je bij stimulatie meer kans op een dubbele (of meer) eisprong hebt.

Ik stuur je even een PB. Als dat lukt.
Alle reacties Link kopieren
Flomo schreef:
18-06-2018 15:46
Maar dus ook na een 1e cyclus met 1 eitje of zei je arts dat over clomid in het algemeen (dat is dus die 7-8%, dat weet ik). Overigens heb ik zonder Clomid geen eisprong, dus vandaar dat het bij mijn ziekenhuis wel gegeven wordt in mijn situatie.
Het aantal eitjes kan per cyclus verschillen. Ik spuit zelf hormonen en de ene maand heb ik er 1, de andere weer 2. Ik heb vriendinnen die er de ene maand 4 hadden en de andere 1. Dus alles kan. Maar een hele donkere test 4 dagen na je NOD kan ook gewoon bij een eenlingzwangerschap voorkomen hoor!
Alle reacties Link kopieren
DaisyLiz schreef:
18-06-2018 16:11
Het aantal eitjes kan per cyclus verschillen. Ik spuit zelf hormonen en de ene maand heb ik er 1, de andere weer 2. Ik heb vriendinnen die er de ene maand 4 hadden en de andere 1. Dus alles kan. Maar een hele donkere test 4 dagen na je NOD kan ook gewoon bij een eenlingzwangerschap voorkomen hoor!
Ah dat wist ik echt niet, weer wat geleerd. Ik dacht gewoon dat een bepaalde dosis bij een bepaald persoon een bepaald effect had en dan steeds hetzelfde, maar zo 'betrouwbaar' is het dus niet ;-D
Ik ga ook nog steeds uit van 1 kindje en hoop gewoon heel hard dat dat allemaal goed gaat hoor, het is meer dat ik getriggerd werd door de opmerking en me nu afvroeg of die kans inderdaad groter was :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn tante is twee keer zwanger geworden met Clomid, en daar heeft ze 4 kinderen aan overgehouden 😂

Toen ik het gebruikte, werd ik ook gewaarschuwd voor de kans op een meerling. Zonder echo weet je gewoon nog niet zoveel.

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven