Werk & Studie alle pijlers

Is dit gebruikelijk tegenwoordig? (Reactie op sollicitatie)

19-06-2018 12:32 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben, na jarenlang redelijk vastgeroest te zijn bij een bepaald ministerie, voorzichtig om me heen aan het kijken naar wat anders. Onlangs heb ik dus gesolliciteerd bij een ander onderdeel van de rijksoverheid, via hun site met CV en motivatie.
In de vacaturetekst stond vermeld dat de gesprekken op donderdag 14 juni plaats zouden vinden; vorige week dus.
Naar aanleiding van mijn sollicitatie kreeg ik direct een (geautomatiseerde) ontvangstbevestiging, "bedankt voor je sollicitatie (....) je ontvangt zo snel mogelijk een reactie van ons". Maar goed, die 14e juni is al lang en breed verstreken en ik heb niets meer gehoord. Waaruit ik dus opmaak dat ik niet door de selectie heen ben gekomen; maar dan had ik toch inmiddels wel een afwijzing verwacht. Of ben ik te ongeduldig?
Toevallig een HRM medewerker hier die weet wat gebruikelijk is, of hoelang zo'n procedure in beslag neemt (lang, weet ik als ambtenaar ;-D - en normaal gesproken zou ik geduldig afwachten maar omdat die datum waarop gesprekken worden gevoerd, zo expliciet is bepaald, vraag ik het me gewoon af.
Nothing happens for a reason
Soms hoor je gewoon niets meer. Dat heb ik ook eens gehad en toen heb ik er achteraan gebeld en bleek dat ik inderdaad niet bij de selectie zat om uitgenodigd te worden voor een gesprek. Maar het telefonische contact was toen zo leuk en verhelderend dat ze daardoor van mening veranderden, me uitnodigden en toen had ik de baan!
Kortom: als je echt graag wil, gewoon bellen en wie weet kan je jezelf alsnog verkopen. Niet geschoten is altijd mis...
Alle reacties Link kopieren
Fatsoen is tegenwoordig ver te zoeken. Jij als sollicitant mag alle moeite doen, maar bedrijven doen net alsof ze een machtspositie hebben, terwijl ze jou net zo hard nodig hebben als jij hen.

Ik heb heel veel gesolliciteerd en heb de gekste dingen gezien. Bedrijven die het wel netjes en persoonlijk afhandelen zie je maar zelden. Ik geloof dat ik in al die jaren twee keer een persoonlijke reactie heb gehad over waarom ik het niet geworden ben. En dan bedoel ik niet dat ik ‘niet in het team paste’.
minnimouse schreef:
23-06-2018 09:12
Fatsoen is tegenwoordig ver te zoeken. Jij als sollicitant mag alle moeite doen, maar bedrijven doen net alsof ze een machtspositie hebben, terwijl ze jou net zo hard nodig hebben als jij hen.

Ik heb heel veel gesolliciteerd en heb de gekste dingen gezien. Bedrijven die het wel netjes en persoonlijk afhandelen zie je maar zelden. Ik geloof dat ik in al die jaren twee keer een persoonlijke reactie heb gehad over waarom ik het niet geworden ben. En dan bedoel ik niet dat ik ‘niet in het team paste’.
Hier ongeveer dezelfde ervaringen ( wel iets meer persoonlijke terugkoppeling, ong. 50%). Ik heb om die reden ook al keer mijn sollicitatie ingetrokken, voor een organisatie die zo met kandidaten omgaat wil ik niet werken.
In mijn omgeving heeft iemand zelfs meegemaakt niets meer te horen na een 3e gesprek ( incl. een assessment). De contactpersoon reageerde ineens nergens meer op. Tot op heden niets meer gehoord ( is inmiddels 3 maanden geleden)

Het lijkt wel of veel bedrijven/ recruiters niet meer weten hoe ze op een normale/ respectvolle manier met kandidaten om moeten gaan/ communiceren. De meeste kandidaten stoppen veel tijd en energie in een sollicitatie.
Vreemd en niet verstandig in deze arbeidsmarkt, waar in sommige branches goed personeel erg moeilijk te vinden is. Mensen praten met elkaar en wanneer jouw bedrijf een slechte naam heeft op dat gebied, zal het moeilijker zijn goede mensen aan te trekken.
Tess1981 schreef:
19-06-2018 19:47
Ik snap wel dat dat je een afwijzing wil ontvangen maar vraag me af of dat ook mogelijk is en of je hier wat aan hebt. Een ontvangstbevestiging kun je automatisch instellen. Bij ons solliciteren zo veel mensen op de vacature, laatst nog 400 brieven ontvangen. Het is dan eigenlijk niet mogelijk iedereen te benaderen. Al zou je het kunnen automatiseren dan is het een standaard mail en daar heb je weinig aan.
Dan nog verwacht ik van een werkgever dat er netjes met de kandidaat gecommuniceerd wordt, minimaal een nette (afwijzings) e-mail. Het merendeel van de sollicitanten hebben veel tijd en energie gestoken in de brief/ motivatie.

Ik begrijp ook niet waarom jullie een vacature niet eerder sluiten, als er zoveel reacties binnenkomen, dat jullie het zelf niet aankunnen. Wellicht goed om daar eens naar te kijken. Wanneer de juiste kandidaat niet bij de eerste sollicitanten zit, is het altijd mogelijk om de vacature weer opnieuw open te zetten. Dan kan je iig wel netjes reageren naar alle kandidaten.
anoniem_370597 wijzigde dit bericht op 23-06-2018 10:27
Reden: Typo
1.48% gewijzigd
Automatische ontvangst mail is bijna bij elke sollicitatie volgens mij. Of je een reactie krijgt is geheel afhankelijk per organisatie, vacature, interesse daarvoor.
Schroom vooral niet om er zelf anders over te bellen/mailen zou ik zeggen
Bloesempje234 schreef:
23-06-2018 12:10
Automatische ontvangst mail is bijna bij elke sollicitatie volgens mij. Of je een reactie krijgt is geheel afhankelijk per organisatie, vacature, interesse daarvoor.
Schroom vooral niet om er zelf anders over te bellen/mailen zou ik zeggen
Ik heb het niet over een automatische ontvangst bevestiging natuurlijk, maar over een reactie daarna. Ik vind het zeer onprofessioneel/ onbeleefd wanneer een organisatie totaal niets laat horen daarna (onafhankelijk van de soort organisatie, vacature of interesse)
Mensen in mijn omgeving nemen zelf contact op via de email of telefonisch als men niets hoort, solliciteren kost namelijk veel tijd en energie en sommige mensen hebben echt een baan nodig (financieel).
Zelfs dan wordt er in een aantal gevallen totaal niet gereageerd/ de telefoon niet opgenomen.
Dit zijn banen op HBO/WO niveau, meerdere jaren werkervaring.

Echt schandalig.
Alle reacties Link kopieren
juliet64 schreef:
19-06-2018 12:32
Ik ben, na jarenlang redelijk vastgeroest te zijn bij een bepaald ministerie, voorzichtig om me heen aan het kijken naar wat anders. Onlangs heb ik dus gesolliciteerd bij een ander onderdeel van de rijksoverheid, via hun site met CV en motivatie.
In de vacaturetekst stond vermeld dat de gesprekken op donderdag 14 juni plaats zouden vinden; vorige week dus.
Naar aanleiding van mijn sollicitatie kreeg ik direct een (geautomatiseerde) ontvangstbevestiging, "bedankt voor je sollicitatie (....) je ontvangt zo snel mogelijk een reactie van ons". Maar goed, die 14e juni is al lang en breed verstreken en ik heb niets meer gehoord. Waaruit ik dus opmaak dat ik niet door de selectie heen ben gekomen; maar dan had ik toch inmiddels wel een afwijzing verwacht. Of ben ik te ongeduldig?
Toevallig een HRM medewerker hier die weet wat gebruikelijk is, of hoelang zo'n procedure in beslag neemt (lang, weet ik als ambtenaar ;-D - en normaal gesproken zou ik geduldig afwachten maar omdat die datum waarop gesprekken worden gevoerd, zo expliciet is bepaald, vraag ik het me gewoon af.
5 dagen is vrij snel om dan als ministerie te reageren op jouw sollicitatie. Ik weet dat je z.s.m. wil weten waar je aan toe bent maar Rijk & Gemeenten werken nu eenmaal ambtelijk en je uitgaan van minstens 1 week (volle) eer je iets hoort. Meer 1 week tot 10 dagen max. Hoor je niets nadien dan kan jij ervan uitgaan dat je niet door bent aangezien men vaak vele sollicitaties op een vacature krijgt en dan shift en alleen de interessante cv's behandeld en bericht. De rest laat men voor wat het is. Ik weet dat dat niet netjes is maar zo werken mensen nu eenmaal anno 2018. Toen ik zelf ooit in ene ver verleden solliciteerde kreeg je altijd vrij snel (en toen had je geen social media/internet) antwoordt op je sollicitatibrief ongeacht of je wel of niet werd behandeld/aangenomen voor die bepaalde baan.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet fatsoenlijk maar gebeurt steeds vaker. Helaas.
Je bent het dan niet geworden maar normaal is het niet.
Gelukkig zijn er nog bedrijven die netjes een afmelding sturen.

Bij sommige kom je trouwens op de wachtlijst. Als de eerste selectie toch niks is dan kijken ze naar de tweede selectie (dus 1/2 mensen die ze dan nog willen benaderen).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op het moment best wel pech met solliciteren, en ik heb behoorlijk wat brieven verstuurd waar gewoon geen reactie op is gekomen. Werd ik uitgenodigd voor een gesprek dan gebeurde dat meestal telefonisch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven