gescheiden en kinderverjaardag vieren: hoe

01-10-2018 23:56 37 berichten
Het zoveelste topic over scheiden. De meningen lopen uiteen hoe we verjaardagen van de kinderen gaan vieren, we hebben daar afspraken over gemaakt in het ouderschapsplan,, maar in de praktijk blijkt dat de wensen wel eens anders zijn dan destijds afgesproken.

Het leek mij logisch op de dag zelf hetzelfde clubje aan familie uit te nodigen, dus van beide kanten , als voor de scheiding. Het hoeft ook niet perse bij mij te zijn, als kind op dat moment bij ex is kan het net zo goed bij ex worden gevierd. Kind is tenslotte maar 1x echt jarig en ik denk dat hij/zij dan wel graag beide ouders erbij heeft. En het liefst iedereen samen ziet.

Mijn ex vindt dat awkward, hij voelt er meer voor dat ieder voor zich het apart viert, dus hij voor zijn familie, ik voor de mijne. Hij vindt dat kind er maar aan moet wennen want we zijn nou eenmaal gescheiden, dat we dus geen dingen samen meer doen

hoe vieren jullie verjaardagen en waarom?
en als je het nog wel met zijn allen viert, hoe gaat het met nieuwe partners en gezinnen? komen die ook allemaal en gaat dat goed?

hoe vieren jullie de kinderverjaardagen sinds de scheiding

Totaal aantal stemmen: 68

2 x dus ieder apart (66%)
1x en beide kanten van de familie/nieuwe partners inclusief zijn welkom (28%)
1x maar zonder eventuele nieuwe partners (1%)
anders namelijk: (4%)
anoniem_309749 wijzigde dit bericht op 02-10-2018 00:26
23.70% gewijzigd
Je bent niet gescheiden om een stel stinkvoeten, waarschijnlijk.

Elk apart dus.
Waarbij kind het ene jaar bij ouder 1 is en het volgend jaar bij ouder 2.

De andere ouder kan dan op een andere dag vieren.
Alle reacties Link kopieren
Je bent en blijft allebei de ouder dus de geschillen voor één dagje even opzij zetten voor het kind lijkt me niet te veel gevraagd.
Wel is de vraag of de oma's en opa's dat aankunnen. Vriendin is ook aan het scheiden en naar dezelfde camping voor de kinderen hun vakantie ging prima Maar verjaardag,.. daar gooide de ene oma toch echt wel roet in het eten. Want eh jaaa zijn nieuwe liefje was er ook en dat was zo ongemakkelijk.. dat ze wel op dezelfde camping staan voor een aantal weken gaat ze maar even aan voorbij. ZIJ vind het blijkbaar ongemakkelijk en komt dus maar niet.
Hoop TO dat het bij jullie in goede harmonie kan gaan, wel zo fijn voor het kind.
Voor een kind kan het leuk zijn als beide ouders (en overige familieleden) daar ontspannen mee om kunnen gaan.
Zodra het een gespannen sfeertje wordt, is het geen leuke verjaardag.

Sommige ouders kunnen direct na de scheiding al gezamenlijk een verjaardag vieren, sommigen pas na een paar jaar en sommigen helemaal niet.

Ik denk wel dat je het moet respecteren als één van de ouders het niet ziet zitten. Pushen lijkt me niet raadzaam.
Alle reacties Link kopieren
Mijn voorkeur zou zijn samen, maar als dat niet van harte gaat, dan lekker los doen. Misschien een minder idyllisch plaatje, maar als je zo spanningen en irritatie kan vermijden lijkt het me dat zeker waard.
In de praktijk werkt dit zelden. Bij een scheiding zal je de helft aan contacten verliezen. Familie zal vaak het contact verbreken met de schoonfamilie. En vrienden kiezen ook vaak één van de twee. Een scheiding is een scheiding. Dan ga je ieder je eigen weg. Dat betekent inderdaad twee keer een verjaardag vieren. Ieder met eigen gasten.
Verwachten dat het hetzelfde gevierd kan blijven worden is een onhaalbare wens. Wat wel kan is dat de ene ouder de eigen sociale kring uitnodigt en dat de andere ouder altijd welkom blijft.
Alle reacties Link kopieren
Samen lijkt mij...
Wij zijn al jaaaaaren uit elkaar maar vieren dit altijd samen met beider families. Gelukkig denkt mijn ex er ook zo over, net als zijn nieuwe partner.
Ook aanhang, opa's en oma's etc zijn aanwezig.
Kind is jarig. Daar gaat het om toch.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
janco wijzigde dit bericht op 02-10-2018 02:38
96.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zeg tegen je ex zich eens in kind te verplaatsen.
Dan zich maar even awkward voelen toch? Komt ie wel weer over heen. Het gaat om zijn kind, niet zijn ego.
En je geeft zelf het voorbeeld. Als jij en ex uitstralen dat het niet awkward is, zal de rest van de familie daarin volgen.
Alle reacties Link kopieren
Wij vieren het gescheiden. Kind heeft bij moeder een sociale kring met feestje en bij ons idem dito. Het contact tussen ouders is ontzettend goed, lopen vrij elkaars huis binnen, maar juist de verjaardag wordt echt apart gevierd. Zeker nu er nieuwe partners aan beide kanten zijn, met bijbehorende families waar kind volledig in wordt opgenomen, is samen vieren niet te doen. Dus viert kind twee keer feest!
Hips, hopsakee en pierlala.
Bij de puber van mn vriendin gingen de exen samen met haar uit eten op de dag zelf. En bij wie haar had in de zomervakantie kwam de visite in een nabijgelegen weekend. Koude kant deed zelf iets voor haar.
Bij man en ex is samen geen optie.

Vroeger toen mijn ouders gescheiden waren was het altijd bij mijn moeder en kwamen beide kanten. Maar we waren toen pubers, mansdochter van 7 weet niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ex vieren de verjaardag van kind apart voor eigen familie en 'nieuwe' familie van nieuwe partners. Maar nodigen wel de ex en partner uit om ook te komen. Dit omdat het kan en omdat het kindje bij de ene ex echt jarig is die dag. Gezamelijke vrienden komen gewoon bij beide verjaardagen even langs.
Wij hadden de intentie het samen te vieren, maar de praktijk bleek idd akward. Er hing een beladen sfeer, niet zozeer door ons maar ook doordat broers en zussen, opa's en oma's elkaar niks meer te vertellen hadden.

Wij hebben dus besloten het apart te vieren, met eigen familie en vrienden.
We hebben het een jaar of drie samen gevierd, maar zijn daarmee gestopt omdat mijn ex ook graag zijn hele schoonfamilie wilde uitnodigen. Dan zouden er een man of zes van mij zijn en twintig van hem, of zo. Die heb ik liever in kleine kring.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al jaren gescheiden en wij vieren het nog altijd samen.
De familie van mijn ex en mijn ex zelf zijn hier nog altijd welkom.

Bij mijn nieuwe partner wordt het wel 2x gevierd. Zijn zoon viert hier zijn verjaardag voor deze familie en bij zijn moeder voor haar familie.
Alle reacties Link kopieren
Wij vieren het altijd apart. Vanwege logistieke redenen, ex is na de scheiding verhuist naar de andere kant van het land dichter bij zijn familie. Praktische redenen, beide een nieuwe partner met een enorme familie waar dochter volledig in op is genomen. En ook omdat zijn familie een hekel aan mij heeft (altijd al gehad) Dochter is daarom op de dag zelf meestal bij mij, tenzij het toevallig in zijn weekeind valt.

Dochter is hier dus 3-4 keer jarig. De dag zelf (als dit niet in een weekeind valt) dan komt oma oom/tante en mijn schoonouders
Dan haar feestje bij mij, feestje bij vader en een kinderfeestje. Niet perse in die volgorde.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Ik snap de redenen dat het 3 of 4x gevierd wordt wel maar ik vind dat echt een overkill aan verjaardagen, dat wil ik juist voorkomen. Vrees dat het daar hier ook op uit gaat draaien. En beide kinderen ook nog in dezelfde periode jarig.
Alle reacties Link kopieren
Uit een ander topic blijkt dat je nog erge moeite hebt met de scheiding.


Komt de wens om de verjaardag van je dochter gezamenlijk te vieren echt voort uit dat je het belang van je dochter voor ogen hebt?

Of omdat jij eigenlijk hoopt dat het ooit weer goed komt tussen je ex en jou.
sugarmiss schreef:
02-10-2018 07:43
Uit een ander topic blijkt dat je nog erge moeite hebt met de scheiding.


Komt de wens om de verjaardag van je dochter gezamenlijk te vieren echt voort uit dat je het belang van je dochter voor ogen hebt?

Of omdat jij eigenlijk hoopt dat het ooit weer goed komt tussen je ex en jou.
Ik heb geen moeite met de scheiding omdat ik hoop dat het nog goed komt. Dat hoop ik absoluut niet. Mocht die indruk ergens zijn ontstaan, dan is dat onterecht. Ik heb moeite met hoe ex tijdens ons huwelijk met mij om is gegaan en nu na de scheiding met mij omgaat.

Maar kind is echt een gezelligheidsdier en ziet het liefst iedereen samen op verjaardagen
Alle reacties Link kopieren
Je ex wil het niet en dan houdt het dus op. Samen vieren kan alleen als je het ook echt samen wilt en daar allebei meerwaarde in ziet.

In andere topics beschrijf je dat de scheiding nog vers is en je met veel frustraties en emoties zit. Maak je kind niet de dupe door koste wat het kost die verjaardag samen te willen vieren terwijl jullie nog helemaal niet ontspannen met elkaar omgaan. Voor de familie ook erg vervelend.

Je kind heeft meer aan 2 ontspannen verjaardagsfeestjes dan aan 1 ongemakkelijke.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geprobeerd om het samen tevieren maar dat eindigde in 2 groepjes die elkaar angstig zat aan te staren en dodelijke stiltes terwijl ex en ik er prima mee om konden gaan. Uiteindelijk is oma hysterisch in een huilbui uitgebarsten waarna iedereen ongemakkelijk naar huis is gegaan o_o helaas keert zijn familie mij nog steeds de kont toe als ik ze tegenkom, terwijl het al 10 jaar geleden is, we allebei een nieuwe partner hebben en wij zelf nog steeds alle afspraken die over zoon gaan samen waarnemen en ook wel eens in 1 auto daarheen gaan. Aan ons ligt het dus niet.. maar ik laat zoon zijn verjaardag niet nog eens zo ongemakkelijk verlopen dus wij vieren het ieder met onze eigen familie.
Alle reacties Link kopieren
Wij vieren het gescheiden. Ik ben voor mijn eigen veiligheid vertrokken toentertijd, en sindsdien is de communicatie altijd ruk, ook met ex-schoonouders.
Het ligt er ook aan hoe oud je kind is, denk ik. Mijn kinderen waren pubers toen wij uit elkaar gingen. Op hun verjaardag gingen we als gezin uit eten, in het restaurant van de keuze van de jarige.

Het draait natuurlijk helemaal om communicatie. Als die enigszins goed verloopt, dan kun je zoiets best regelen. Neutraal terrein, een avondje gezelligheid, ik vind het helemaal prima. Bij stroeve communicatie lijkt het me beter de boek gescheiden te vieren. Twee keer een feestje, voor sommige kinderen is dat helemaal niet zo erg.
bluebirdie schreef:
02-10-2018 07:43
Ik snap de redenen dat het 3 of 4x gevierd wordt wel maar ik vind dat echt een overkill aan verjaardagen, dat wil ik juist voorkomen. Vrees dat het daar hier ook op uit gaat draaien. En beide kinderen ook nog in dezelfde periode jarig.
Dan kun je dat in elk geval samentrekken en het weekend tussen hun verjaardagen gezamenlijk vieren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven