Wanneer kinderen alleen met de trein?

29-04-2019 10:13 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een paar dagen gaan de kinderen (10 en 12) logeren bij oma; ik wilde ze gewoon brengen en halen maar nu wil oudste graag met de trein (1 uur enkele reis)
Jongste heb ik nog niet gesproken hier over. Vinden jullie dit verantwoord op deze leeftijd? Ze zijn heel verantwoordelijk maar ik twijfel toch; stel de trein krijgt pech en ze zitten uren vast? Ze hebben allebei een telefoon dus aan de ene kant denk ik; wat is het probleem. Aan de andere kant merk ik toch dat ik het een dingetje vind ;-)

Aan de andere kant; ooit moet je ze beginnen los te laten. Benieuwd naar jullie ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Hier was ze 11. Ik heb de conducteur aangesproken dat ze alleen reist en vervolgens mocht ze in de eerste klas zitten en heeft hij een oogje in het zeil gehouden. Echt helemaal goed! Was een rechtstreekse reis van een uur ongeveer.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Als kind het zelf aan durft zou ik het denk ook wel durven zolang ze niet over hoeven te stappen en ze afgehaald worden.
20 jaar geleden (ik weet het, tijden veranderen) deed ik dat meerdere keren per week (weliswaar iets korter traject, maar niet afgehaald worden en veel minder informatievoorziening).
.
Moeten ze over stappen?
De 12 jarige zou ik zo laten gaan. Die van 10 vind ik een twijfel geval. Een uur is best lang. Gedragen ze zich in de trein?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 9 en wilde nu al alleen met de trein, 2,5u, niet overstappen. Ik heb het afgehouden, maar als ze 10 is denk ik dat we het gewoon doen.
Ik las ooit eens dat kinderen zelf heel goed in kunnnen schatten wat ze wel of niet kunnen. Wat zeggen ze zelf?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van tien wilde dit een paar weken geleden ook. Het ging om een stuk van 20 minuten zonder overstappen. Op het station van aankomst zou hij zijn neef treffen en samen werden ze afgehaald door iemand. Ging prima! Van te voren besproken wat je in welke situatie zou kunnen doen. Hij was bv bang dat hij bij de verkeerde halte zou uitstappen. Dan bel en dan halen we je op.

Hier was het wel zonder overstap. Als je zoon het zelf graag wil dan zou ik het doen. Wordt hij groot van. ;)
Geel is het nieuwe blauw.
Ga eerst een keer samen! Daarna alleen laten gaan.
Is het een boemeltje van Appelscha naar Lutjebroek of is het van Rotterdam naar Amsterdam? Hoe druk is het traject, hoe groot is het station? Is er een conducteur in de trein?
Verschilt per kind en ouder. Ik zou mijn kinderen dat dus niet laten doen.

Mijn oudste raakt in paniek van niks helaas. Zij zou dat zelf wel willen maar gaat me huilend bellen als ze haar OVchip niet kan vinden, het poortje niet open gaat of ze de trein mist. Ik laat haar vaak dingen zelf doen en dit is tot nu toe vaak het resultaat.

Jongste is veel zelfstandiger( maar 6 jaar jonger dus nu sowieso niet) ...zie die dat wel doen als ze 12 is.
Maar niet als ze 10 is en ik zou oudste nu ook niet die verantwoording geven.

Maar goed ik word zo vast afgemaakt omdat ik een hele beschermende moeder zou zijn. Terwijl dat op andere vlakken niet ben. ;-)
Dus alleen met 10 en 12 met de trein ( met mijn kinderen in het achterhoofd) Nope.


In jouw geval zou ik ze deze keer brengen. Met de trein gaan en dan ze dan alles zelf laten doen. Dus kijken of het goed gaat, weten ze wat ze moeten doen, waar ze heen moeten enz.

Weet jij dat ze het kunnen en hebben zij nog een achterwacht als ze iets niet weten of eng vinden.
Alle reacties Link kopieren
Kennen ze het traject?
Ik ging bijvoorbeeld vroeger best vaak met mijn moeder met de bus naar de stad, dus ik wist hoe lang het duurde, welke halte waar zaten, dus alleen een keer naar mijn oma was dus geen probleem.

Sowieso is de informatievoorziening een stuk beter nu. En de kans dat een trein uren vast staat is klein. Daarbij kun je ze nu gewoon bellen.

Maak wel goede afspraken voor als ze toch verkeerd uitstappen of zo!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Op zich vind ik dat het kan, maar het is kind afhankelijk. Mijn jongste 2 (12 en 9) komen binnenkort alleen naar oma. 20 minuten bus, dan 20 minuten trein en daar een stukje lopen. Vooraf via google maps de looproute bekeken.

Middelste was 11 toen dat voor het eerst alleen deed. Ze vond het spannend - maar wilde wel graag- en was veel te vroeg bij de bushalte, maar ging top.

Maar het is wel kind afhankelijk. Oudste zag ik zo iets niet doen en wilde ook nooit alleen met het OV. Tot hij op de middelbare school ineens moest kiezen tussen 25 km fietsen of met het OV gaan. Toen wilde hij wel (en bleek het ook prima zelf uit te kunnen zoeken).
Alle reacties Link kopieren
Oudste wil heel graag met de trein. Ze kennen het traject; meestal gaan we met de auto maar ben ook weleens met ze met de trein geweest. Rechtstreekse verbinding (niet in de randstad)

Ik zal het er eens met jongste over hebben. Ze gedragen zich zeker, daar ben ik absoluut niet bang voor. Het gaat me meer om als er iets gebeurd (pech onderweg); of ze dan niet in paniek raken.

Uiteraard zou man of ik ze dan naar station brengen en oma haalt ze dan op.
eva1977 wijzigde dit bericht op 29-04-2019 11:06
2.74% gewijzigd
Als ze het (allebei) zelf aandurven lijkt het me geen probleem.
Ik zou zelf geen andere plannen maken die eerste keer en klaarstaan om ze eventueel ergens op te halen mocht er toch iets mis gaan.

Mijn zoon was 9 toen hij voor het eerst zelf met de trein wilde. Hij was in Amsterdam bij zijn tante aan het logeren. Wij wonen ongeveer een uurtje, rechtstreekse trein, ervandaan.
Op het allerlaatste moment durfde hij toch niet, tante is tot halverwege meegereisd en daar stond ik klaar met de auto. Helemaal prima.

Inmiddels, 10jr, gaat hij wekelijks zelf een klein stukje, binnen de plaats, met de trein. Zelf naar t station, inchecken, uitchecken en een paar uur later zelf weer terug. Gaat hartstikke goed.
Nu staat het volgende uitje naar tante in Amsterdam gepland- hij wil het weer proberen. Telefoon mee, en uiteraard wordt hij daar op het perron opgewacht.
We gaan het zien, als hij het ziet zitten mag het van mij en zo niet dan reis ik mee.
anoniem_364908 wijzigde dit bericht op 29-04-2019 10:40
0.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ging op m'n 11e met een vriendinnetje van 12 op tienertoer.. Is de wereld dan zo veel enger geworden?

Zoals je zegt: wat is het probleem eigenlijk bij verantwoordelijke kinderen die het zelf willen, èn een mobiel bij zich hebben. Noem eens één ding wat er mis kan gaan als jij ze op de trein zet en opa en oma ze afhalen?
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
29-04-2019 10:37
Ik zal het er eens met jongste over hebben. Ze gedragen zich zeker, daar ben ik absoluut niet bang voor. Het gaat me meer om als er iets gebeurd (pech onderweg); of ze dan niet in paniek raken.
Ten eerste kan je het ze vragen: wat zou je doen als er pech onderweg is en je zit een paar uur vast in de trein.

Maar anders: in het zeer onwaarschijnlijke geval dat ze echt uren in die trein zitten. Dan raken ze een beetje in de stress, en dan? Dan kunnen ze jullie bellen, dan zijn er andere passagiers, dan zijn er conducteurs die echt wel doorhebben dat er twee kinderen in de trein zitten... Daar gaan ze toch niet dood aan?
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt toch niet van de leeftijd af, maar van het karakter van het kind?

Mijn oudste (inmiddels volwassen) kan nog steeds nauwelijks alleen met OV, mijn jongste kon dat op zijn 10e al moeiteloos.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
29-04-2019 10:21
Moeten ze over stappen?
De 12 jarige zou ik zo laten gaan. Die van 10 vind ik een twijfel geval.
Dit. Met 12 jaar gaan ze ook naar de middelbare school, soms wel een uur fietsen. Maar tussen 10 en 12 zit toch best een wereld van verschil. Mijn jongste dochter is bijna 10 en die zou ik het niet zo snel laten doen. Maar het ligt het ook aan hoe ze samen overweg kunnen, of ze een beetje verantwoordelijkheidsgevoel hebben etc. Ligt echt aan de kinderen zelf.
Alle reacties Link kopieren
Hangt helemaal van de kinderen zelf af, vooral of ze hun hoofd koel kunnen houden als er iets onverwachts gebeurt en weten wat ze dan moeten doen. Telefoons goed opgeladen, eventueel inderdaad conducteur inseinen voor vertrek, als ze niet over hoeven stappen zou het moeten kunnen. Checken uiteraard of er werkzaamheden zijn en ze misschien een deel met de bus moeten, dat lijkt me dan best een ding.
Oma op het hart drukken haar mobiel aan te hebben, of kunnen ze zelf van het station naar haar huis lopen? (zou hier het grote knelpunt zijn, haha, oma's telefoon leeg of ze hoort hem niet...)

Mijn zoon van 15 (met mild autisme) is pas onlangs een keer zelf met OV gereisd. Hij moest drie bussen en een trein nemen, het was mooi weer, zijn chipkaart en telefoon waren opgeladen en hij had zeeën van tijd, dus geen vuiltje aan de lucht. Het is prima gegaan. Mijn jongste zou ik dat niet zo snel laten doen, die loopt echt in zeven sloten tegelijk, haha.

Succes! Komt vast prima in orde.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Lonneke ging met tien jaar naar Oostenrijk. Nee, niet alleen, maar met Oma.

Achteraf bleek dat Oma degene was die in paniek raakte en Lon was degene die haar hersens gebruikte en ervoor zorgde dat het goed kwam.

Waarmee ik maar wil zeggen; leeftijd zegt niet alles.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Mijn nichtje van 8 gaat alleen, ik vroeger op die leeftijd ook. Grote verschil is dat zij een mobieltje mee heeft. Ze kan lezen en gaat al heel haar leven met het ov. Alleen op de bus doet ze ook al een paar jaar.
De 12 jarige zou ik overwegen te laten gaan. De 10 jarige niet.
En ik zou de verantwoordelijkheid over de jongste niet bij de oudste willen neerleggen.
Hier was dochter 11 toen ze voor het eerst alleen met de trein ging. Eerder was het ook niet ter sprake gekomen/nodig geweest. Ze hoefde niet over te stappen, half uur reizen en werd opgehaald door familie en dat ging prima. IK was op mijn werk, dus ze is zelf naar het station gegaan, zelf inchecken etc.

Ze is nu 13. Ze heeft een vriendin in het westen van het land, daar zou ze dan ook wel alleen heen willen. Maar daar moeten we het dan nog maar eens over hebben. Overstappen in- en uit checken bij verschillende vervoerders en zo'n 3 uur treinen..... ik geloof dat zij het meer ziet zitten dan ik :-D
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
29-04-2019 10:50
Mijn nichtje van 8 gaat alleen, ik vroeger op die leeftijd ook. Grote verschil is dat zij een mobieltje mee heeft. Ze kan lezen en gaat al heel haar leven met het ov. Alleen op de bus doet ze ook al een paar jaar.
Jeetje, dat vind ik wel heel erg jong.
Ik weet ook niet zo goed wat 'jong' is in dit geval. Ik ben nu midden 40, maar vanaf mijn 8e ging ik ook alleen met OV. Met trein of bus, naar sporten in de grote nabij liggende stad. Maar ik was dan ook een kind met veel verantwoordelijkheidsgevoel. Ging prima. Maar was wel in een andere tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven