Wanneer beginnen met loslaten

12-08-2019 15:18 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit zal vast van kind tot kind verschillen, maar over het algemeen genomen: Wanneer begin je met het loslaten van je kind(eren)?
Dingen als bepalen hoeveel ze gamen, hoeveel ze snoepen, hoeveel ze überhaupt bezig zijn met eender wat, of ze moeten meegaan naar familie(feestjes), hoe laat ze moeten thuis zijn, dat soort dingen. Ik begrijp dat je op een bepaalde leeftijd een meer coachende rol krijgt in je opvoeding, maar wanneer is dat? Voel je die grens zelf aan? Een oprechte vraag aangezien ik dit, met vrij jonge kinderen, natuurlijk nog helemaal niet voor me zie en ik niet wil dat ik te verstikkend zou worden uit goede bedoeling. Waarden en normen gaan verschillen naarmate je kinderen ouder worden, maar wanneer stop je dus met dingen bepalen voor ze? Hoe zien/doen jullie dat?
anoniem_354250 wijzigde dit bericht op 12-08-2019 15:22
1.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik denk als je kind nog geen jaar is... het zit op zijn bips en moet leren kruipen naar een speeltje dat net buiten handbereik is

geef jij het speeltje aan?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je kunt vertrouwen dat ze verantwoordelijke beslissingen zullen leven (niet meer snoepen totdat ze overgeven omdat ze geen besef van zelfcontrole hebben enz.) Wanneer dit is is bij elk kind verschillend en ligt er ook aan hoeveel verantwoordelijkheid voor hun zelfcontrole je ze tot nu toe gegeven hebt. Kinderen die altijd heel erg controlerende ouders gehad hebben zullen het nooit zelf leren.
Dat zijn toch allemaal verschillende dingen met allemaal verschillende leeftijden waarop je eens probeert of ze het zelf aankunnen?
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
12-08-2019 15:21
ik denk als je kind nog geen jaar is... het zit op zijn bips en moet leren kruipen naar een speeltje dat net buiten handbereik is

geef jij het speeltje aan?
Dat snap ik ja, dat is ook niet wat ik bedoelde :-D vandaar dat ik een paar voorbeeldjes gaf in de OP.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf een jaar of 10 bleven onze zoons vaker alleen thuis (dus niet mee boodschappen doen of mee naar een verjaardag als je geen zin hebt), vanaf een jaar of 12 minder toezicht op gamen, snoepen, et cetera.

Onze oudste wordt binnenkort 15 en die laten we zoveel mogelijk los. Bijsturen doen we alleen als de schoolresultaten slecht worden (daar vraagt hij overigens zelf om, of we dan 'weer even streng willen zijn :) )
Dat zijn allemaal verschillende dingen. En dan verschilt het nog per kind. Het ene kind kun je gerust alleen thuis laten maar die zal een zak chips leeg eten en bij de ander is het anders om
Alle reacties Link kopieren
dylanking19999 schreef:
12-08-2019 15:22
Wanneer je kunt vertrouwen dat ze verantwoordelijke beslissingen zullen leven (niet meer snoepen totdat ze overgeven omdat ze geen besef van zelfcontrole hebben enz.) Wanneer dit is is bij elk kind verschillend en ligt er ook aan hoeveel verantwoordelijkheid voor hun zelfcontrole je ze tot nu toe gegeven hebt. Kinderen die altijd heel erg controlerende ouders gehad hebben zullen het nooit zelf leren.
Maar helemaal eens met deze post: de eerste zin van het goed samen!
Alle reacties Link kopieren
Alleen omtrent familiefeestjes (en dan zeker de verjaardagen van opa's en oma's). Hier moesten wij naar toe zolang als ze zouden leven.
Inmiddels ben ik 32 en heb ik die regel nog steeds - heb ik ook het geluk dat er drie nog in leven zijn.

Thuiskom tijden - basisschool was natuurlijk vrij strikt.
Maar weet nog goed dat ik rond 01.00 weg moest op zaterdagavond en vriendinnen mochten blijven (was een jaar of 16). Toch nu met zelf een dochter van net één snap ik dat wel.

Later was de regel, zeggen hoe laat je thuis komt. En anders laten weten als dat anders wordt.

Denk dat ik dochterlief tot haar dertigste thuis ga houden 😅🙈 Zie opeens veel meer beren op de weg.

Maar we groeien vast mee en dan krijg je een indruk van het verantwoordelijkheidsgevoel van je kind en de omgeving waar ze zich in gaat bevinden.
Ik vertrouw maar op mezelf. En dat zien we later allemaal ☺️!
momsterr schreef:
12-08-2019 15:23
Dat snap ik ja, dat is ook niet wat ik bedoelde :-D vandaar dat ik een paar voorbeeldjes gaf in de OP.
Maar denk je dan dat iemand precies op hetzelfde moment gamen, snoepen en thuiskomen loslaat?
Alle reacties Link kopieren
Dat wijst zich vanzelf. Hier mochten ze nooit zelf snoep, koek en chips uit de kast pakken. Ook niet toen ze 17 waren.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het meeste losgelaten, hoe laat ze gaan slapen, wat ze eten en vooral snoepen, hoeveel ze gamen en wat ze doen als ze vrij zijn. Ze gaan naar de stad met o.v. beetje wandelen, ze mogen alleen naar de film, zwembad en gewoon hun gang gaan ik wil alleen weten of ze thuis eten.
Wat ze nog niet mogen is als het in de avond donker is zwerven op straat, ik woon in een niet al te beste wijk.

Het zijn rustige verstandige jongens die het op school goed doen en daarbij ook fanatiek met hun sport bezig zijn, dus ik ben tevreden.

Oh ja ze zijn net 14 jaar.
Alle reacties Link kopieren
je groeit er in mee, en kinderen zijn verschillend. Dus hoe 'los' je ze laat verschilt ook.
Eerst al, door ze alleen achter te laten op een kdv/school.
Dan komt het punt, dat ze zelfstandig naar&van school mogen

Vanaf tien geen BSO meer, zelf naar huis. Zelf koekjes pakken etc. Zelf bepalen met wie & waar ze afspreken.

Familiefeestjes: Opa&oma zijn 'heilig' de rest is echt facultatief.

En dan zijn het pubers/jong volwassenen en merk je ineens, dat je er leuke zelfstandige mensen van hebt gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
12-08-2019 15:27
Dat wijst zich vanzelf. Hier mochten ze nooit zelf snoep, koek en chips uit de kast pakken. Ook niet toen ze 17 waren.
Klinkt gezellig. Zo of je echt thuis bent en je daar echt hoort.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
12-08-2019 15:27
Dat wijst zich vanzelf. Hier mochten ze nooit zelf snoep, koek en chips uit de kast pakken. Ook niet toen ze 17 waren.
Dat mag mijn peuter al.
Alle reacties Link kopieren
Loslaten. Dat begint bij het stoppen van voeden, borst of fles. Bij het eerste stapje letterlijk en figuurlijk. Loslaten zodat ze zelf gaan lopen zonder handjes vast.
En dat is met ieder ding en iedere fase hetzelfde. Loslaten de eerste keer dat je ze een half uur alleen laat. Loslaten de eerste keer dat je kind zelf naar school gaat. Alleen naar dat ver weg VO. De eerste keer uit. Logeren. Ieder stapje is loslaten.

En toch, eigenlijk laat je ze nooit los. Ook al zijn ze 40 als ze in de shit zitten sta je voor ze klaar en ben je hun ouder.
Vanaf de geboorte, in stapjes tot zijn denken dat ze alles zelf kunnen. Dan ben je er nog om te troosten als het net niet zo gaat als zij hadden gewild.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
12-08-2019 15:27
Dat wijst zich vanzelf. Hier mochten ze nooit zelf snoep, koek en chips uit de kast pakken. Ook niet toen ze 17 waren.

Wow..dus altijd te gast in eigen huis..
aloha66 schreef:
12-08-2019 15:33
Klinkt gezellig. Zo of je echt thuis bent en je daar echt hoort.

Ghe ghe.
Madeliefjees schreef:
12-08-2019 15:27
Dat wijst zich vanzelf. Hier mochten ze nooit zelf snoep, koek en chips uit de kast pakken. Ook niet toen ze 17 waren.

Want?
Waren ze dan op die leeftijd ook nooit alleen thuis? Gezellig alleen thuis komen en dan geen koek mogen omdat je ouders niet thuis zijn.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
12-08-2019 15:27
Dat wijst zich vanzelf. Hier mochten ze nooit zelf snoep, koek en chips uit de kast pakken. Ook niet toen ze 17 waren.
En nu ben ik serieus benieuwd wanneer ze dat dan wel mochten, of zijn ze met 17 uit huis gegaan?
Kan me nl niet voorstellen dat als zoon/dochter op je 20e nog vraagt of je een koekje mag pakken van mama/papa..
Madeliefjees schreef:
12-08-2019 15:27
Dat wijst zich vanzelf. Hier mochten ze nooit zelf snoep, koek en chips uit de kast pakken. Ook niet toen ze 17 waren.

Serieus? Waarom niet?
Onze stellingen die nog steeds werken binnen ons gezin;

- Als ze er om vragen zijn ze er aan toe.
- Met een goed plan mag alles.

Kinderen hebben hier van af jongsafaan geleerd om zelf te bedenken hoe ze de dingen die zij wilden vorm konden geven. Van voor het eerst alleen naar het winkelcentrum tot zelf koken, logeren bij mensen die wij niet kennen etc.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 12-08-2019 15:55
0.56% gewijzigd
Andersom schreef:
12-08-2019 15:51
Onze stellingen die nog steeds werken binnen ons gezin;

- Als ze er om vragen zijn ze er aan toe.
- Met een goed plan mag alles.

Dat is eigenlijk wel heel mooi gezegd, die ga ik onthouden.

Het gaat stapje voor stapje en je groeit daarin mee met je kind.
Hier is de oudste 10 jaar en hij mag steeds meer en meer en soms draagt hij dan ook wel de gevolgen van een niet zo slimme keuze.
Maar goed, daar leert hij van.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste is 13 en ik merk dat het loslaten stapje voor stapje vanzelf gaat. Sowieso al toen ze jonger was met buiten spelen, elk voorjaar als ze weer wat meer met buurmeisjes buiten ging spelen, mocht ze verder weg. Nu mag ze zelf naar de stad met de bus (of op de fiets, maar dat zal ze niet snel doen, ze is een beetje ene luie puber), maar dat mogen lang niet al haar vriendinnen hebben we gemerkt. Ik wil nu in de vakantie wel ongeveer haar plannen weten en zij checkt met mij op welke dagen ze kan afspreken en wanneer er plannen zijn waar zij bij betrokken is. Ze gaat volgende week naar 2VWO, dan zullen er wel weer nieuwe loslaatmomenten komen.

Familieverjaardagen gaat ze gewoon mee naar toe, dat vind ik ook wel normaal eigenlijk. En zij vindt het ook gezellig. Telefoon moet 's nachts beneden aan de lader, verder bemoeien we ons daar niet veel mee. Zoals ze zelf zegt zit haar hele leven in dat ding.

Zoon van 9 (wordt in oktober 10, gaat naar groep 7) krijgt net als dochter langzaam meer vrijheid. Hij is nogal een dromer, dus we gaan bij hem wat langzamer. De meer vrijheid zit hem nu vooral in alleen naar school lopen sinds vorig najaar, zelf naar huis komen na de bso en hij mag nu zelf naar vrienden toe die wat verder in de wijk wonen (is nog niet voorgekomen, maar zou hij zo doen mbh Google Maps) of zelf naar het winkelcentrum met een vriend of zus. Binnenkort ga ik kijken of de bso kan worden afgebouwd tijdens de schoolweken. Ik werk altijd thuis, dus dan is hij niet eens alleen thuis, of zus is er. Schermtijd wordt bij hem nog wel beperkt, hij wordt er niet gezelliger op als hij te lang op een scherm zit.

O ja, eten pakken doen ze eigenlijk pas na vragen. Niet dat het niet zou mogen, maar dat is er zo in gegroeid. Dochter is duidelijk in de groei en puber, die kan eten als een bootwerker. Zoon in fasen ook. Alleen als ik zou merken dat de zakken snoep er in hoog tempo door vliegen, zou ik daar wel wat van zeggen. Als je honger hebt kun je ook een boterham of een appel ofzo nemen. Maar het zijn geen enorme snoeperds.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven