Groep 1-2 topic schooljaar 2020-2021

02-07-2020 16:11 562 berichten
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over het wel en wee van de kinderen in de groepen 1 en 2 en voor iedereen die een kind heeft dat dit schooljaar komt instromen.

Maar allereerst: (alvast) een fijne vakantie!
Alle reacties Link kopieren
snowgirl1 schreef:
02-07-2020 18:57
Hier mocht hij gewoon zodra hij 4 was 😉
Dat ligt een beetje aan wanneer in juni hij 4 wordt en hoe vroeg de vakantie valt.
Een vriendje van mijn dochter is vorige week 4 geworden en start pas na de vakantie. Want dit is hier al de laatste schoolweek. Dan heeft het weinig zin al te starten. Maar sommige scholen hebben nog 2 weken hierna en dan zou het wel kunnen (in overleg).
Mijn zoontje gaat naar groep 2 na de vakantie. Hij is net 5 geworden. 1e schooljaar zit er alweer bijna op, nog een weekje. Is echt snel gegaan dat eerste jaar!
Alle reacties Link kopieren
Hier mag je afhankelijk van de school niet starten als je 4-6 weken voor zomervakantie jarig bent.

Ik kom vast meelezen. Mijn peuter gaat na carnaval beginnen op school. Voor de niet zuiderlingen ;-), dat is in februari dit keer.
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Mijn oudste zoon start na de vakantie in groep 1. Hij gaat volgende week kennismaken met zijn juf!
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Mijn oudste dochter (jan'15) heeft morgen haar laatste dag in groep 1, na de zomer naar groep 2. Middelste dochter wordt in april 4 en mag dan ook naar school!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het trouwens wel spannend, want zoon heeft nog steeds moeite met praten. Tenminste, híj heeft geen moeite met praten, maar de toehoorders vooral met hem te verstaan :-?

Hij heeft al sinds hij 2 is logopedie, en we waren in februari eindelijk aan de beurt bij Kentalis, maar toen kwam corona en duurde het langer voor alle testen waren afgenomen. Afgelopen week was de uitslag, hij heeft een fonetische stoornis waardoor de klanken verkeerd zijn opgeslagen. Daar moet hij dus voor onder behandeling, maar daar kan hij op zijn vroegst pas na de kerstvakantie terecht.

Ik vind het spannend hoe de andere kinderen op hem gaan reageren. Op de psz is het nooit een probleem geweest, maar daar zit hij ook al 2 jaar dus kent iedereen hem ondertussen wel. Misschien speelt het ook wel mee dat ik vroeger zelf gepest ben, dus dat ik extra op mijn hoede ben ofzo.

Gelukkig is de school wel al op de hoogte, alle rapporten zijn ook doorgegeven aan de IBer en de school staat open voor een samenwerking met Kentalis, dus dat is wel weer een geruststelling. Zijn taalbegrip, zinsbouw, etc. is wel gewoon op orde, het is echt puur de uitspraak waar hij op vastloopt de toehoorders op vastlopen.
Alle reacties Link kopieren
Giraffe90 schreef:
02-07-2020 20:13
Dat ligt een beetje aan wanneer in juni hij 4 wordt en hoe vroeg de vakantie valt.
Een vriendje van mijn dochter is vorige week 4 geworden en start pas na de vakantie. Want dit is hier al de laatste schoolweek. Dan heeft het weinig zin al te starten. Maar sommige scholen hebben nog 2 weken hierna en dan zou het wel kunnen (in overleg).
Thnx.... nouja daar ga ik me later in verdiepen de andere 2 zitten gewoon echt in het schooljaar dus nooit over nagedacht. Ik ben heel benieuwd volgend jaar dochter is behoorlijk vroege leerling (november) dus ben benieuwd hoe ze het oppakt met name sociaal. Maar eerst vakantie ;-)
Alle reacties Link kopieren
Leuk, mijn dochter is in januari gestart en gaat na de zomer naar groep 2. Wij hebben combi klassen 1/2, dus ze blijft bij dezelfde juffen als dit jaar.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
02-07-2020 20:48
Ik vind het trouwens wel spannend, want zoon heeft nog steeds moeite met praten. Tenminste, híj heeft geen moeite met praten, maar de toehoorders vooral met hem te verstaan :-?

Hij heeft al sinds hij 2 is logopedie, en we waren in februari eindelijk aan de beurt bij Kentalis, maar toen kwam corona en duurde het langer voor alle testen waren afgenomen. Afgelopen week was de uitslag, hij heeft een fonetische stoornis waardoor de klanken verkeerd zijn opgeslagen. Daar moet hij dus voor onder behandeling, maar daar kan hij op zijn vroegst pas na de kerstvakantie terecht.

Ik vind het spannend hoe de andere kinderen op hem gaan reageren. Op de psz is het nooit een probleem geweest, maar daar zit hij ook al 2 jaar dus kent iedereen hem ondertussen wel. Misschien speelt het ook wel mee dat ik vroeger zelf gepest ben, dus dat ik extra op mijn hoede ben ofzo.

Gelukkig is de school wel al op de hoogte, alle rapporten zijn ook doorgegeven aan de IBer en de school staat open voor een samenwerking met Kentalis, dus dat is wel weer een geruststelling. Zijn taalbegrip, zinsbouw, etc. is wel gewoon op orde, het is echt puur de uitspraak waar hij op vastloopt de toehoorders op vastlopen.
Dat herken ik van mijn oudste (heeft om die rede cluster 2 onderwijs gedaan) gaat nu super goed trouwens
Alle reacties Link kopieren
Chantelle2015 schreef:
02-07-2020 17:30
Wat leuk, mijn dochter start ook eind augustus in groep 1! Ze mocht al een keer een uurtje komen kijken op school en heeft er heel veel zin in.
Angel, met jou heb ik nog geschreven in het zwanger worden topic van 2015. Wat gaat de tijd toch snel!
Ja klopt. Ik herken je nog. Tijd gaat echt snel. Ze gaan al bijna naar school.
Alle reacties Link kopieren
@maartje: mijn oudste was in corona tijd jarig en we hadden georganiseerd dat ieder klasgenootje een filmpje opnam waarin hij gefeliciteerd werd. Toen viel me echt op hoeveel kinderen op die leeftijd nog slecht te verstaan zijn. Blijkbaar is het nog niet perse de norm dat ze duidelijk articuleren en ik heb mijn zoon daar toch nog nooit wat over horen zeggen, over hoe sommige klasgenootjes praten. Ik denk dat het op die leeftijd nog niet perse een ding is (ik bedenk me nu dat mijn zoon ook hele 'gesprekken' heeft met mijn 1 jarige en daarin ook niet lijkt te merken dat ze pas 5 woorden kent😄)
Alle reacties Link kopieren
Giraffe90 schreef:
02-07-2020 20:13
Dat ligt een beetje aan wanneer in juni hij 4 wordt en hoe vroeg de vakantie valt.
Een vriendje van mijn dochter is vorige week 4 geworden en start pas na de vakantie. Want dit is hier al de laatste schoolweek. Dan heeft het weinig zin al te starten. Maar sommige scholen hebben nog 2 weken hierna en dan zou het wel kunnen (in overleg).
Het is per school sowieso verschillend. Ook als hij vorige week 4 was geworden mocht het gewoon. Hij is hier dan nu 4 weken voor de vakantie geweest. Hier nog 1 week en dan vakantie
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al aan t zoeken online naar een toffe rugzak en gymtas en lunch spullen😂 leuk hoor maar ik ben veeleisend geloof ik voor een toffe rugzak
where ever you go, go with your heart
Skawa schreef:
05-07-2020 09:36
Ik ben al aan t zoeken online naar een toffe rugzak en gymtas en lunch spullen😂 leuk hoor maar ik ben veeleisend geloof ik voor een toffe rugzak
Mijn zoon hebben rugzakken van Kidscase (oudste) en Herschel (jongste). Over allebei tevreden. Herschel is steviger, Kidscase ruimer (terwijl ik via omschrijving had verwacht dat Herschel ruimer was dus of de maten kloppen niet, of ik heb per ongeluk toch een andere maat dan ik dacht). Maar het zijn fijne rugzakken. Die van de oudste gaat al 3 schooljaren goed mee.
Alle reacties Link kopieren
Skawa schreef:
05-07-2020 09:36
Ik ben al aan t zoeken online naar een toffe rugzak en gymtas en lunch spullen😂 leuk hoor maar ik ben veeleisend geloof ik voor een toffe rugzak
Maar het gaat er nu toch om wat je kind tof vind en niet wat jouw smaak is?

Hier hebben ze nu een tas van skip hop, maar we moeten nog even kijken of dat afdoende is voor de basisschool. Al zag ik van de week wel een kindje met dezelfde soort tas naar binnen lopen, dus we gaan er in elk geval maar mee beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Dochter zit na de zomer in groep 2 en kijkt ernaar uit Ik bij groep 2 te horen.

Over de rugzak, dochter heeft zelf een rugzak gekozen en is niet mijn keuze (unicorn). Is ook geen ruime rugzak ofzo maar er hoeft toch alleen maar fruit, een beker drinken en een broodtrommel in? Nemen jullie kinderen meer mee?

Gymschoentjes van dochter staan op school. Hebben een kast bij de speelzaal waarin alle kleuters een vakje hebben (lijkt op de schoenenkast bij de bowlingbaan). Heb voor haar gymschoentjes van scapino. Zijn er kleuters waar ze echt moeten omkleden voor de gym? Hier doen ze wel dikke truien of vesten uit als ze willen maar dat is het wel geloof ik.
duizel schreef:
05-07-2020 10:55
Gymschoentjes van dochter staan op school. Hebben een kast bij de speelzaal waarin alle kleuters een vakje hebben (lijkt op de schoenenkast bij de bowlingbaan). Heb voor haar gymschoentjes van scapino. Zijn er kleuters waar ze echt moeten omkleden voor de gym? Hier doen ze wel dikke truien of vesten uit als ze willen maar dat is het wel geloof ik.
Hier gaat dat hetzelfde met gymen. De gymspullen (schoenen en een tshirtje) liggen in de gang naast de klas in een soort vakjes kast.

Qua tas heeft mijn zoontje voor hij naar groep 1 ging een Star Wars rugzak uitgezocht en die wilt hij in groep 2 graag houden. Prima! X-D
Alle reacties Link kopieren
Dochter is afgelopen januari begonnen in de instroomgroep en gaat na de vakantie naar groep 1/2. Ze komt gelukkig bij haar 2 beste vriendjes in de klas en 1 van de juffen die ze nu heeft, krijgt ze dan ook voor 2 dagen.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie al nagedacht over omgaan met starten BSO? Mijn zoon zal 2 dagen naar BSO gaan, maar twijfel wat wijsheid is. Gelijk laten starten zodat hij niet beter weet, of vanwege de vele nieuwe indrukken eerste maand alleen school en dan BSO erbij......?
Alle reacties Link kopieren
Hier begint ze meteen met bso. Ze gaat ook 2 dagen in de week.

Net broodtrommel en drinkbeker gekocht voor op school. Grote Efteling fan hier dus ze krijgt er 1 van assepoester.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft al een tijdje een leuke rugzak. Die is prima voor school denk ik. Het is een egel, maar geen idee van wel merk eigenlijk.
Naast eten, doe ik ook een setje schone kleding erin, mocht ze een ongelukje hebben.
Trommel en beker gaan we nog uitzoeken voor haar verjaardag.

Gymspullen heb ik nog niet over nagedacht. Weet ook niet of ze helemaal moeten omkleden of alleen schoenen.

Hier worden het 3 dagen bso, maar de eerste weken werkt papa nog thuis dus dan nog niet. Eerst even aan school wennen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook even mee. Zoon is in februari "gestart" (een week school, toen vakantie, toen ziek en toen corona) en nu in mei weer "herstart".
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Skawa schreef:
05-07-2020 09:36
Ik ben al aan t zoeken online naar een toffe rugzak en gymtas en lunch spullen😂 leuk hoor maar ik ben veeleisend geloof ik voor een toffe rugzak

Ik heb hem zelf een rugzak uit laten kiezen, het werd een dino rugzak. Verder bij MyMepal lunch-dingen ontworpen, samen gedaan waarbij het zelf gekozen heeft. Mijn ontwerp is het niet (groen, geel, blauw met auto plaatjes), maar hij is er super blij mee.
carpincho schreef:
05-07-2020 12:30
Hebben jullie al nagedacht over omgaan met starten BSO? Mijn zoon zal 2 dagen naar BSO gaan, maar twijfel wat wijsheid is. Gelijk laten starten zodat hij niet beter weet, of vanwege de vele nieuwe indrukken eerste maand alleen school en dan BSO erbij......?
Mijn dochter start in november op school en start in januari op de BSO. Beide heeft voordelen en nadelen maar als ik naar dochter kijk verwacht ik dat die 5 dagen school al zwaar genoeg gaat vinden.
Alle reacties Link kopieren
carpincho schreef:
05-07-2020 12:30
Hebben jullie al nagedacht over omgaan met starten BSO? Mijn zoon zal 2 dagen naar BSO gaan, maar twijfel wat wijsheid is. Gelijk laten starten zodat hij niet beter weet, of vanwege de vele nieuwe indrukken eerste maand alleen school en dan BSO erbij......?
Ik ben van plan de eerste week minder uren te werken dat dat niet nodig is als dat kan met mijn werk, tweede week gaat hij gewoon naar bso.
Wel heb je hier keuze tussen gewone bso op school of sport bso op andere locatie. We beginnen met dat eerste, sportbso pas eventueel als ie gewend is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven