Groep 1-2 topic schooljaar 2020-2021

02-07-2020 16:11 562 berichten
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over het wel en wee van de kinderen in de groepen 1 en 2 en voor iedereen die een kind heeft dat dit schooljaar komt instromen.

Maar allereerst: (alvast) een fijne vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Ik volg alvast, mijn dochter start begin november!
Alle reacties Link kopieren
Dochter kan haar eigen billen vegen maar wil liever dat mama of papa het doet. Die blijft gewoon roepen.

Tasje mag ze een nieuwe uitzoeken ze heeft er nu nog 1 van woezel en pip. Die heeft ze al vanaf eerste dag kdv.

Ik weet eigenlijk niet hoe hier de kleuters precies naar binnen gaan. Ze gebruiken volgens mij dezelfde ingang als het kdv. Ik neem aan dat ik het tzt wel hoor.
Due-scimmie schreef:
05-07-2020 15:21
Welk merk Dino-rugzak heb je? Ik verwacht dat mijn peuter dat geweldig zal vinden.
Hij heeft deze uitgezocht: Bekijk Fabrizio Dinosaurus - Rugzak - 32 x 27 x 11 cm - Multi op: https://www.bol.com/nl/p/fabrizio-dinos ... _iphoneapp

Groot genoeg voor broodtrommel, fruitbakje, waterfles en melkbeker, en reserve broek & onderbroek.
Slimmekip schreef:
05-07-2020 15:57
Ik weet niet. Ik hoop het wel. Heb ik in ieder geval nog een paar maanden om te oefenen met zelfstandig aankleden enzo. Ritsen lukt nog niet echt. Maar ik vraag me wel af hoe dat gaat op zo’n allereerste dag. Afzetten bij het hek en hopen dat hij het lokaal zelf vindt? Dat lijkt me wel heel veel gevraagd. Hoe gaat dat bij anderen, komt de juf ze dan op het plein opvangen?
Hier staat de juf in de deuropening van het eigen lokaal, directrice bij het hek op het plein. Zoon werd door juf verwelkomd met ‘he naam’, en hij liep er huppelend op af (ondanks dat hij haar niet kende. We zijn vooraf een keertje langs gereden om aan te wijzen bij welk lokaal juf zou staan.
Qua bso, we hadden een week met 1 dag wennen, toen week met 2 dagen (ivm Corona) zonder bso en daarna 2 dagen per week met bso. Dat 2 weken en toen 5 dagen school en 2 dagen bso.
Ging prima, wel echt gesloopt na zo’n dag. Hij heeft het naar zijn zin volgens mij, maar moet op de bso wel echt wennen aan de drukte van de hoeveelheid kinderen en dat ze een stuk ouder zijn. Dat geeft ook een andere dynamiek. ‘S ochtends zegt hij dan soms dat hij geen zin heeft in de bso (school wil hij altijd).
Mijn zoon heeft vanmiddag zijn eerste speelafspraakje. Hij wil dit al zoooo lang (ziet het natuurlijk bij zijn broer) maar komt nooit met een concrete naam of voorstel. En ik ken zijn klas en de ouders die bij de kinderen horen ook nog niet heel goed, dus het bleef allemaal wat vaag bij een idee/wens.

Vorige week of de week ervoor ging de oudste spelen bij een vriendje, liep mee vanuit school. Ik met jongste mee naar huis en die werd boos, BOOS!!! Plofte neer op de grond omdat hij ook mee wilde. Nu gaat hij vandaag mee met ditzelfde gezin alleen dan als speelafspraakje met het jongere zusje (dat nét bij hem is gestart in de groep) en ook nu haar eerste speelafspraakje heeft. Hij verheugt zich er al helemaal op.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
06-07-2020 11:34
Mijn zoon heeft vanmiddag zijn eerste speelafspraakje. Hij wil dit al zoooo lang (ziet het natuurlijk bij zijn broer) maar komt nooit met een concrete naam of voorstel. En ik ken zijn klas en de ouders die bij de kinderen horen ook nog niet heel goed, dus het bleef allemaal wat vaag bij een idee/wens.

Vorige week of de week ervoor ging de oudste spelen bij een vriendje, liep mee vanuit school. Ik met jongste mee naar huis en die werd boos, BOOS!!! Plofte neer op de grond omdat hij ook mee wilde. Nu gaat hij vandaag mee met ditzelfde gezin alleen dan als speelafspraakje met het jongere zusje (dat nét bij hem is gestart in de groep) en ook nu haar eerste speelafspraakje heeft. Hij verheugt zich er al helemaal op.
Aah leuk eerste speeldate!

Zoon vroeg er de 2e dag al om 😂, uiteindelijk echt gepland na 2 weken. Ze hadden het super gehad! Vanmorgen liep hij samen met een meisje hand in hand het plein op.
Ik volg even.

Mijn zoon start na de herfstvakantie met wennen en vanaf november start hij officieel in groep 1.
Alle reacties Link kopieren
Die van mij heeft een Tula rugzak met safari print. Broodtrommel en bidon heeft hij zelf uitgekozen en zijn van Mepal met een flamingo erop.

Over een week start hij op de BSO en dan begin van het schooljaar meteen school + 2 dagen BSO.

Op het kdv zit hij nu op de peuter plus groep en daar leren ze de kinderen ook om zelf hun billen te geven.

Hier staan alle leerkrachten buiten met een gekleurd hesje aan en geef je je kind af op het plein.
Zelfs met wennen liep hij zonder problemen met de juf mee.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het wennen bij jullie vormgegeven? Hoe vaak, hoe ver vooruit etc.?
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
06-07-2020 12:07
Hoe is het wennen bij jullie vormgegeven? Hoe vaak, hoe ver vooruit etc.?
Bij ons niet echt wennen omdat ze na de zomervakantie start. Deze week 1 kennismakingsuurtje.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
06-07-2020 12:07
Hoe is het wennen bij jullie vormgegeven? Hoe vaak, hoe ver vooruit etc.?
Ik mocht kiezen tussen een halve of hele dag en dan eenmalig voor de vakantie. Na de vakantie fulltime starten.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
06-07-2020 12:07
Hoe is het wennen bij jullie vormgegeven? Hoe vaak, hoe ver vooruit etc.?
Niet wennen, gewoon zo naar school. Normaal mogen ze wel komen wennen, maar nu met dw corona kon dat niet.
Due-scimmie schreef:
06-07-2020 12:07
Hoe is het wennen bij jullie vormgegeven? Hoe vaak, hoe ver vooruit etc.?
Wij kregen een pakket thuisgestuurd met alle startinformatie. Daarbij zat ook een formulier waarop we 5 dagen mochten aangeven waarop hij mag gaan wennen. Er stond ook een datum bij vanaf wanneer dat zou mogen (ca. 3 weken voor de officiële start). Dus wij mogen zelf 5 willekeurige dagen kiezen.
Alle reacties Link kopieren
zussel schreef:
06-07-2020 12:10
Bij ons niet echt wennen omdat ze na de zomervakantie start. Deze week 1 kennismakingsuurtje.
Dit. Wennen was wel bij de wendag van de hele school (iedere klas naar de nieuwe juf en het nieuwe lokaal), dus er zaten geen 32 kinderen in de groep, maar alleen de kinderen die er volgend jaar ook zitten.

Hij is net een uurtje geweest en daarna door naar de psz met aansluitend overblijf en plusgroep, dus zal wel bekaf zijn als hij thuiskomt :proud:

Heb hem net ook alvast opgegeven voor zwemles, staat hij in elk geval op de wachtlijst. Als hij te snel bovenaan staat, kunnen we hem altijd weer omlaag zetten.
Alle reacties Link kopieren
Hier mochten ze normaal 10 dagdelen wennen vanaf 6 weken voor de verjaardag. Dochter is 2x geweest voor Corona. Dat ging redelijk, beide keren moest ze ergens tijdens school even huilen en had ze moeite met afscheid nemen. Nu staat de juf op het plein te wachten. Ik kan nog net een kus krijgen voor ze op de klas af rent. Vanaf dag 1 in mei trouwens niet meer gehuild en makkelijker afscheid nemen.

Echte speelafspraakjes vanuit de klas heeft ze niet gehad. Ze speelt nog wel eens thuis bij een vriendje van het kdv en hij hier. Ook speelt ze met een klasgenootje in de buurt en een ander buurkindje bij hun of hier thuis. Dus in die zin wel speelafspraakjes gehad.

Volgend jaar komt ze in een bijna helemaal nieuwe klas, ben benieuwd hoe dat weer is.

Zwemles wil ik starten bij (bijna) vijf. Hier is geen wachtlijst bij de zwemschool waar de oudste zat.
Alle reacties Link kopieren
carpincho schreef:
05-07-2020 12:30
Hebben jullie al nagedacht over omgaan met starten BSO? Mijn zoon zal 2 dagen naar BSO gaan, maar twijfel wat wijsheid is. Gelijk laten starten zodat hij niet beter weet, of vanwege de vele nieuwe indrukken eerste maand alleen school en dan BSO erbij......?

Ik heb de eerste schoolwerk vrij genomen en ben de eerste week steeds meegelopen met de VSO en de bso van en naar school, zonder mijn kind daar te laten blijven. Zo kon ze wel vast wennen aan de looproute en de andere kinderen. In de tweede week is ze “gewoon” naar de Bso/VSO gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is bso in school. Ik had gepland dochter in april nog niet naar de bso te brengen en in mei wel. Nu ivm Corona kwamen de volledige schoolweken ineens toch gelijk met de bso. Ze is na de bso wel afgemat.

Oudste is de eerste drie maanden nog niet naar de bso geweest, daar had ik vrije dagen voor gespaard toen.
Alle reacties Link kopieren
Wennen is bij ons normaal 2 dagdelen, maar omdat dochter direct naar de kerstvakantie is gestart, wilden ze dat niet in de drukke decemberzegels. Dus die ging gelijk 5 dagen inclusief continu rooster. Voor de vakantie hadden we nog wel na schooltijd een kennismaking met de juf en kon ze het lokaal zien. Ook kindjes die gelijk na de zomervakantie starten, wennen niet, omdat de klas waar ze in komen anders is dan voor de zomer (oude groep 2 kinderen zijn dan naar 3)
BSO deden wij ook gelijk, maar dat is ook maar 1 middag in de week, dus dat valt mee.
Ik moet zeggen dat ik het wel handig vind om dochter bij het hek af te leveren in plaats van in de gang bij de klas. Daar was het met 5 kleuterklassen vaak erg druk. Er zijn bij de plein ingangen leerkrachten om op te letten dat alle kinderen de goede kant op gaan, en dan gaan ze gelijk door de buitendeur van hun lokaal naar binnen, waar de juf ook is.
Alle reacties Link kopieren
Jongste is tijdens het eerste weekend van de schoolsluiting 4 geworden en dus nu ook een echte kleuter. Ze gaat huppelend naar binnen, haar klas heeft zijn eigen ingang. Ze zou heel graag spelen met heel veel verschillende kinderen in haar klas, maar met de verspreide breng en haaltijden heb ik nog geen idee wie er bij welk kind hoort. Dat regelt toch makkelijker als iedereen tegelijk wordt opgehaald.

Wennen was hier 10 dagdelen, in te delen in overleg met de juf. Door corona hebben we ze niet volgemaakt, maar dat maakt voor deze dame helemaal niks uit. Uit haar rapport begrepen we wat ze supersociaal is en heel begaan met alles wat er in de klas gebeurt. Volgend jaar gewoon lekker weer in groep 1. Hier zijn er 2 groepen 1/2 volgend jaar. Juffen zijn nog niet bekend, maar dat verwachten we ergens deze week te horen.
Alle reacties Link kopieren
starfish0704 schreef:
06-07-2020 14:38
Jongste is tijdens het eerste weekend van de schoolsluiting 4 geworden en dus nu ook een echte kleuter. Ze gaat huppelend naar binnen, haar klas heeft zijn eigen ingang. Ze zou heel graag spelen met heel veel verschillende kinderen in haar klas, maar met de verspreide breng en haaltijden heb ik nog geen idee wie er bij welk kind hoort. Dat regelt toch makkelijker als iedereen tegelijk wordt opgehaald.

Wennen was hier 10 dagdelen, in te delen in overleg met de juf. Door corona hebben we ze niet volgemaakt, maar dat maakt voor deze dame helemaal niks uit. Uit haar rapport begrepen we wat ze supersociaal is en heel begaan met alles wat er in de klas gebeurt. Volgend jaar gewoon lekker weer in groep 1. Hier zijn er 2 groepen 1/2 volgend jaar. Juffen zijn nog niet bekend, maar dat verwachten we ergens deze week te horen.
Hier komt zoon met klasgenootje naar me toe mag ik bij die en die spelen. Moeder van klasgenootje zoeken en dan samen afspreken. Zo is zoon vanmiddag ook bij iemand gaan spelen. Man kwam zonder hem thuis. Naam klasgenootje weet ik niet, maar (ken nu 3 namen) telefoonnummers zijn uitgewisseld en adressen ook.
Alle reacties Link kopieren
Ja zo gaat dat spelen hier ook. Alleen zoon wordt nog altijd hieperdepieper van elk speelafspraakje en spontaan Oostindisch doof. Ik hoop dat het toch snel wat minder spanning gaat geven (hij is ruim 5 nu).
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
06-07-2020 18:45
Ja zo gaat dat spelen hier ook. Alleen zoon wordt nog altijd hieperdepieper van elk speelafspraakje en spontaan Oostindisch doof. Ik hoop dat het toch snel wat minder spanning gaat geven (hij is ruim 5 nu).
Dat hieperdepieper en Oostindisch doof is heel herkenbaar. Alleen is hij dus net 4
Ik lees hier iets over zwemles, beginnen jullie daar met 4 of 5 jaar mee?
Alle reacties Link kopieren
Jagersvrouw schreef:
06-07-2020 19:15
Ik lees hier iets over zwemles, beginnen jullie daar met 4 of 5 jaar mee?

De meeste zwemscholen verwelkomen kinderen vanaf 5 jaar, sommige vanaf 4 jaar. Bij ons was er een wachtlijst van circa 9 maanden dus op tijd opgeven (als dit ook bij jullie is).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven