Werk & Studie alle pijlers

Vanaf welk bedrag kun je spreken van een hoog salaris?

20-06-2021 10:25 327 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor een medior professional van 35-45 jaar. Exclusief vakantiegeld en bonussen

Voor mij persoonlijk:
< €3,000 laag
< €4,750 gemiddeld
< €6,000 hoog
Vanaf €8,000 heel hoog.

Edit: Dit betreft bruto maandsalaris exclusief bonussen en eindejaarsuitkering tot 1 maandsalaris of 13de maand, eventuele reiskosten, opleidingsbudget en telefoonkosten.

Wat is een hoog salaris? Vanaf:

Totaal aantal stemmen: 350

€3,000 (19%)
€4,000 (18%)
€5,000 (27%)
€6,000 (12%)
€7,000 (5%)
€8,000 (9%)
€9,000 (1%)
€10,000 (4%)
€12,000 (1%)
Ander (4%)
vraaghetaanviva wijzigde dit bericht op 20-06-2021 17:31
42.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Overigens neem ik aan dat TO bedoelde: bij welk inkomen zou je het gevoel hebben dat je een hoog inkomen had. Dat is dan onafhankelijk van uren, baan etc. Gewoon het bedrag waarvan je denkt: wauw, dan zou ik lekker kunnen leven.
Natuurlijk verdient een chirurg met 48 uur in de week plus diensten meer dan een putjesschepper die 12 uur werkt, dat snapt iedereen. Maar het gaat om: wanneer heb je het idee dat je een hoog inkomen hebt.
Voor mezelf: ik zit boven de 5000 bruto, en dat voelt best als veel ja. Ik maak me nooit zorgen of er genoeg geld op mijn rekening staat voor de boodschappen, of ik mijn telefoonrekening kan betalen of mijn ov kan opladen. En ik merk dat dat voor anderen echt anders ligt.
Voor mijn gevoel kan ik ook best een hoop kopen, als ik een broodje of koffie wil onderweg kan dat. Als ik een leuke trui/broek/tas zie, kan ik die meenemen. Maar niet als die tas van Louis Vuitton is, en ik het 6 keer per week ga doen (1x ook niet overigens ;-) ).
Maar de categorie waarin dat wel kan, is voor mij niet ‘hoog inkomen’, maar ‘heel heel erg rijk’.
En dat hangt echt gewoon van de omgeving en gewenning af. Als je Paris Hilton bent, vind je het waarschijnlijk onbegrijpelijk dat mensen rond kunnen komen van minder dan 10.000 netto. Als je uit een part time minimumloon komt, vraag je je af waar je 2200 per maand aan uit zou moeten geven.
Kaascracker schreef:
20-06-2021 13:08
Als je dat roept, ben je echt wereldvreemd. Het is modaal en daarmee voor complete volksstammen absoluut onhaalbaar.

Naar mijn idee zou niemand het als hoog betitelen. Dat vind je dus wereldvreemd, dat ik een inkomen van €3000 bruto niet hoog vind? Oké, dan maar wereldvreemd.
DS1971 schreef:
20-06-2021 12:32
Salarissen bereken je per definitie met voltijds.

Anders kan 1.000 euro per maand een enorm salaris zijn (als dat voor 30 min werk per maand is).

Overigens is het werk van tuinmannen echt wel weer zwaarder dan van de schoonmaaksters. Ik vind dat nou echt niet het zwaarste werk wat er is.

En ik heb vakantiebaan vroeger ook jarenlang schoongemaakt, dus ik heb daar echt wel kijk op.

Beetje vreemd argument zo uit de losse pols.

Beetje vreemde aannames en conclusies zo uit de losse pols.

Zeker kan tuinman een zwaar beroep zijn en heb je locaties waar je als schoonmaker een flierefluitbaan hebt. Als ik naar mijn schoonmaakervaring kijk, dan heb ik echt wel een andere ervaring. Maar ja, ik stond dan ook om 5 uur in de ochtend de sectiekamers van de schouwarts schoon te schrobben om vervolgens een pand waar brand was geweest schoon te maken. Of hele ziekenhuiskamers inclusief plafond enkele keren per dag moeten schoonmaken omdat er een bacterie op de afdeling was. In heel wat industrieën is schoonmaken fysiek heel erg zwaar. Dus je kijk klinkt in ieder geval beperkt tot een klein gedeelte van de schoonmaakbranche.

En hier op Viva heeft het weinig zin om ergens "per definitie" van uit te gaan.
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
20-06-2021 13:32
Beetje vreemde aannames en conclusies zo uit de losse pols.

Zeker kan tuinman een zwaar beroep zijn en heb je locaties waar je als schoonmaker een flierefluitbaan hebt. Als ik naar mijn schoonmaakervaring kijk, dan heb ik echt wel een andere ervaring. Maar ja, ik stond dan ook om 5 uur in de ochtend de sectiekamers van de schouwarts schoon te schrobben om vervolgens een pand waar brand was geweest schoon te maken. Of hele ziekenhuiskamers inclusief plafond enkele keren per dag moeten schoonmaken omdat er een bacterie op de afdeling was. In heel wat industrieën is schoonmaken fysiek heel erg zwaar. Dus je kijk klinkt in ieder geval beperkt tot een klein gedeelte van de schoonmaakbranche.

En hier op Viva heeft het weinig zin om ergens "per definitie" van uit te gaan.
Mijn dochter heeft schoongemaakt in een verzorgingshuis, vakantiebaantje. Haar salaris zou op ft basis ruim 2000 bruto zijn, zonder vakantiegeld. Voor iemand van 21 en zulk soort werk, vond ik dat toch heel aardig betaald. Bij de AH verdien je minder.
Perlala_Gadeon schreef:
20-06-2021 13:25
Naar mijn idee zou niemand het als hoog betitelen. Dat vind je dus wereldvreemd, dat ik een inkomen van €3000 bruto niet hoog vind? Oké, dan maar wereldvreemd.
Het feit dat het 'modaal' inkomen is, zegt al wel dat het ergens in het midden hangt. Objectief gezien zou men dat 'gemiddeld' moeten vinden, alles erboven hoog en alles eronder laag.

Maar nee hoog is het inderdaad niet. Voor sommige individuen is lijkt het misschien veel/onhaalbaar omdat ze er zelf onder zitten, maar dat wil niet zeggen dat zij het in algemene zin als hoog bestempelen. Als ik een middag per week zou werken zou het voor mij ook 'veel' zijn, maar daarmee voel ik me nog niet het baasje met een hoog inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
20-06-2021 13:39
Voor sommige individuen is lijkt het misschien veel/onhaalbaar omdat ze er zelf onder zitten, maar dat wil niet zeggen dat zij het in algemene zin als hoog bestempelen. Als ik een middag per week zou werken zou het voor mij ook 'veel' zijn, maar daarmee voel ik me nog niet het baasje met een hoog inkomen.

Maar individuen die €2300 verdienen met een fulltime baan (magazijnmedewerker, receptioniste, kapper) vinden €3000 vaak wel veel.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is alles boven € 1100 netto een hoog salaris.
Niet geschoten is altijd mis
Mijn zoon heeft net getekend voor zijn eerste baan na het hbo, krijgt 3500,- bruto per maand. Ik vind dat echt godskoleres hoog.
Alle reacties Link kopieren
TeAbsolvo schreef:
20-06-2021 14:52
Mijn zoon heeft net getekend voor zijn eerste baan na het hbo, krijgt 3500,- bruto per maand. Ik vind dat echt godskoleres hoog.
Dat is zeker een mooi startsalaris. Welke branche is dat?
KamilleT schreef:
20-06-2021 14:54
Dat is zeker een mooi startsalaris. Welke branche is dat?
Nog gekker: retail. Oh,een het is inclusief een auto die ik niet kon betalen de eerste jaren. Hij heeft het volgens mij heel goed gedaan :)
GenieInABottle schreef:
20-06-2021 13:32
Beetje vreemde aannames en conclusies zo uit de losse pols.

Zeker kan tuinman een zwaar beroep zijn en heb je locaties waar je als schoonmaker een flierefluitbaan hebt. Als ik naar mijn schoonmaakervaring kijk, dan heb ik echt wel een andere ervaring. Maar ja, ik stond dan ook om 5 uur in de ochtend de sectiekamers van de schouwarts schoon te schrobben om vervolgens een pand waar brand was geweest schoon te maken. Of hele ziekenhuiskamers inclusief plafond enkele keren per dag moeten schoonmaken omdat er een bacterie op de afdeling was. In heel wat industrieën is schoonmaken fysiek heel erg zwaar. Dus je kijk klinkt in ieder geval beperkt tot een klein gedeelte van de schoonmaakbranche.

En hier op Viva heeft het weinig zin om ergens "per definitie" van uit te gaan.
Dat is allemaal geen schoonmaakwerk wat voor 15 euro per uur zwart wordt gedaan, wat in zijn algemeenheid nu eenmaal het gewone huishoudelijk werk is.

Daarnaast is het nogal raar om eerst zelf te stellen dat ik niet weet hoe zwaar schoonmaakwerk is (ik heb ook zwaar industrieel schoonmaakwerk gedaan, tot het moment dat de arbeidsinspectie ingreep, want dat mocht helemaal niet als 17 jarige) en dan in de volgende post mij te beschuldigen van aannames doen. Dat is een beetje de omgekeerde wereld.
Loekie12345 schreef:
20-06-2021 13:39
Het feit dat het 'modaal' inkomen is, zegt al wel dat het ergens in het midden hangt.
Nee. Het gemiddeld inkomen is hoger. Modaal betekent meest voorkomend.
Alle reacties Link kopieren
TeAbsolvo schreef:
20-06-2021 14:56
Nog gekker: retail. Oh,een het is inclusief een auto die ik niet kon betalen de eerste jaren. Hij heeft het volgens mij heel goed gedaan :)
Oh zeg, wat goed! Ik heb zelfs nog nooit een auto van de zaak gehad :)
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
20-06-2021 13:38
Mijn dochter heeft schoongemaakt in een verzorgingshuis, vakantiebaantje. Haar salaris zou op ft basis ruim 2000 bruto zijn, zonder vakantiegeld. Voor iemand van 21 en zulk soort werk, vond ik dat toch heel aardig betaald. Bij de AH verdien je minder.
Mijn schoonmaakwerk bij oudjes aan huis in de vakantie verdiende destijds ook leuk inderdaad.
DS1971 schreef:
20-06-2021 14:56
Dat is allemaal geen schoonmaakwerk wat voor 15 euro per uur zwart wordt gedaan, wat in zijn algemeenheid nu eenmaal het gewone huishoudelijk werk is.

Daarnaast is het nogal raar om eerst zelf te stellen dat ik niet weet hoe zwaar schoonmaakwerk is (ik heb ook zwaar industrieel schoonmaakwerk gedaan, tot het moment dat de arbeidsinspectie ingreep, want dat mocht helemaal niet als 17 jarige) en dan in de volgende post mij te beschuldigen van aannames doen. Dat is een beetje de omgekeerde wereld.

Oh als je het zo wil spelen:

Zwart is geen salaris. Bij salaris draag je ook af. Dus waarom je het daarmee vergelijkt, geen idee.

Het ging over schoonmaken, jij minimaliseert dit tot "het gewone huishoudelijke werk" en verwacht dat anderen ook zo beperkt denken. Het "gewone huishoudelijke werk" is misschien zelfs wel de kleinste markt binnen de schoonmaakbranche. Bij het zwartwerk het meest gangbare, dat dan weer wel.
En wow, je hebt een tijd als puber industrieel schoonmaakwerk gedaan, ja klopt, dan weet je precies wat er in die branche speelt en hoe zwaar het is als je alle taken moet doen die volwassenen wel mogen en moeten, elke dag, week in week uit. :there: Wat een domme en misplaatste arrogantie heb je toch soms.
TeAbsolvo schreef:
20-06-2021 14:52
Mijn zoon heeft net getekend voor zijn eerste baan na het hbo, krijgt 3500,- bruto per maand. Ik vind dat echt godskoleres hoog.
Gefeliciteerd voor en met zoon!!
KamilleT schreef:
20-06-2021 15:01
Oh zeg, wat goed! Ik heb zelfs nog nooit een auto van de zaak gehad :)
Ja, ik sta er ook nog een beetje met klapperende oren naar te kijken
GenieInABottle schreef:
20-06-2021 15:12
Gefeliciteerd voor en met zoon!!
Dank je!
GenieInABottle schreef:
20-06-2021 15:11
Oh als je het zo wil spelen:

Zwart is geen salaris. Bij salaris draag je ook af. Dus waarom je het daarmee vergelijkt, geen idee.

Het ging over schoonmaken, jij minimaliseert dit tot "het gewone huishoudelijke werk" en verwacht dat anderen ook zo beperkt denken. Het "gewone huishoudelijke werk" is misschien zelfs wel de kleinste markt binnen de schoonmaakbranche. Bij het zwartwerk het meest gangbare, dat dan weer wel.
En wow, je hebt een tijd als puber industrieel schoonmaakwerk gedaan, ja klopt, dan weet je precies wat er in die branche speelt en hoe zwaar het is als je alle taken moet doen die volwassenen wel mogen en moeten, elke dag, week in week uit. :there: Wat een domme en misplaatste arrogantie heb je toch soms.
Wat zit je toch raar te doen. Ik heb het vanaf het begin over zwart werk:
DS1971 schreef:
20-06-2021 11:07
Schoonmaakwerk a 15 euro per uur zwart
en vervolgens ga jij nu doen alsof ik het over een andere boeg gooi?

Daarnaast beweer jij dat ik niet weet hoe zwaar schoonmaakwerk is, terwijl ik dat gewoon heb gedaan. Maar dat is dan weer niet voldoende, want mijn ervaring telt niet volgens jou. Over misplaatste arrogantie gesproken dat je er automatisch vanuit gaat dat jij het beter weet!

En salaris is de financiële tegenprestatie voor arbeid, dus zwart is net zo goed salaris.
Loekie12345 schreef:
20-06-2021 13:39
Het feit dat het 'modaal' inkomen is, zegt al wel dat het ergens in het midden hangt. Objectief gezien zou men dat 'gemiddeld' moeten vinden, alles erboven hoog en alles eronder laag.

Maar nee hoog is het inderdaad niet. Voor sommige individuen is lijkt het misschien veel/onhaalbaar omdat ze er zelf onder zitten, maar dat wil niet zeggen dat zij het in algemene zin als hoog bestempelen. Als ik een middag per week zou werken zou het voor mij ook 'veel' zijn, maar daarmee voel ik me nog niet het baasje met een hoog inkomen.
Het is sowieso een raar gegeven om de modus als referentie te gebruiken; dat is statistisch gezien een weinig relevant gegeven als je het wil hebben over wat veel/weinig is. Een mediaan is dan al veel interessanter, liefst in combo met een gemiddelde.

Maar goed, 3000€ bruto is verre van hoog;; ets anders gaan stellen is eerder gedreven door een belerend vingertje, dan door statistiek. Eigenlijk zit er in de opties van de poll geen enkel echt hoog salaris. Zelfs 12k bruto per maand, kan je moeilijk als "hoog" bestempelen; Dan denk je toch echt wel aan veelvouden daarvan.
Alle reacties Link kopieren
Perlala_Gadeon schreef:
20-06-2021 13:25
Naar mijn idee zou niemand het als hoog betitelen. Dat vind je dus wereldvreemd, dat ik een inkomen van €3000 bruto niet hoog vind? Oké, dan maar wereldvreemd.
Dat het 'niet hoog' is, is iets anders dan dat het 'laag' is. En 3000 euro netto 'gemiddeld' noemen, is gewoon wereldvreemd. Gemiddeldes (of modaal, waar we het bij inkomen meestal over hebben) zijn namelijk objectief vast te stellen en dat is zeker niet 3000 euro netto.

Daar mag jij van vinden wat je wilt natuurlijk, maar ik vind het nog raarder als je zelf niet ziet dat je dan wel heel eenzijdig naar de NL maatschappij kijkt.
Airesopure schreef:
20-06-2021 12:16
Ah ja klopt. En 6000 bruto is inderdaad voor iedereen gemiddeld.
Voor iedereen? My god. Geen wonder dat anderen altijd zoveel meer geld overhouden en extra kunnen aflossen.
DS1971 schreef:
20-06-2021 14:58
Nee. Het gemiddeld inkomen is hoger. Modaal betekent meest voorkomend.
Dat weet ik, daarom zeg ik dat het 'ergens in het midden hangt' en niet 'precies het midden' (mediaan) of gemiddeld is. Ik heb het voor het gemak even opgezocht. 66,9% van de mensen verdient meer dan het modaal inkomen. Alleen maar meer reden om te zeggen dat modaal inkomen niet hoog is voor de meesten. (CBS over 2019)

Maar mijn punt is ook dat ook als je zelf eronder zit, je alsnog wel met objectieve blik kunt kijken en kunt zien dat modaal niet heel hoog is. Als je kijkt naar wat het leven kost, dan zou je op veel plekken in Nederland met een modaal inkomen maar moeilijk rondkomen.
anoniem_6557b4aea12ff wijzigde dit bericht op 20-06-2021 15:58
1.10% gewijzigd
dubbel
Sinjoren schreef:
20-06-2021 15:41
Zelfs 12k bruto per maand, kan je moeilijk als "hoog" bestempelen; Dan denk je toch echt wel aan veelvouden daarvan.
Eens, maar ik ben bang dat er nu users gaan zijn die dit heel raar vinden. ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven