Werk & Studie alle pijlers

Vanaf welk bedrag kun je spreken van een hoog salaris?

20-06-2021 10:25 327 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor een medior professional van 35-45 jaar. Exclusief vakantiegeld en bonussen

Voor mij persoonlijk:
< €3,000 laag
< €4,750 gemiddeld
< €6,000 hoog
Vanaf €8,000 heel hoog.

Edit: Dit betreft bruto maandsalaris exclusief bonussen en eindejaarsuitkering tot 1 maandsalaris of 13de maand, eventuele reiskosten, opleidingsbudget en telefoonkosten.

Wat is een hoog salaris? Vanaf:

Totaal aantal stemmen: 350

€3,000 (19%)
€4,000 (18%)
€5,000 (27%)
€6,000 (12%)
€7,000 (5%)
€8,000 (9%)
€9,000 (1%)
€10,000 (4%)
€12,000 (1%)
Ander (4%)
vraaghetaanviva wijzigde dit bericht op 20-06-2021 17:31
42.48% gewijzigd
Ligt aan het perspectief denk ik ook. Zelf heb ik jaren onder het sociaal minimum gezeten. Elk dubbeltje omdraaien en boodschappen doen voor 25€ p/w.
Nu verdien ik bruto 2800€ en vind ik mezelf meer dan rijk. :) Objectief gezien zie ik dat ik niet veel verdien (HBO+ functie in de zorg) maar van waar ik vandaan kom is het echt dikke prima.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou €3000 bruto per maand niet hoog noemen, maar een groot deel van de werkende Nederlanders verdient een stuk minder. Zelf verdien ik ca €3000 bruto, waarbij ik leiding geef aan 20-25 medewerkers. Met het salaris ben ik nooit tevreden geweest, door dit topic versterkt dat gevoel alleen maar.
Om antwoord te geven op de vraag, vanaf €4500 zou ik zelf een hoog salaris noemen, daar zou je goed van moeten kunnen leven.
Perlala_Gadeon schreef:
20-06-2021 12:15
€3000 bruto is voor niemand hoog.
Voor mij wel.
Alle reacties Link kopieren
Het leuke als je jong bent, is dat er nog zoveel groei in zit (vaak). Ik kan me nog wel herinneren dat 2000 gulden netto echt bijna in het bereik lag en dat ik echt blij was toen ik erboven kwam. Vervolgens zat ik bruto boven de 4000 gulden, gingen we naar de euro :( Toen was het ineens nog maar 1996 euro. Dat was destijds net onder de ziekenfondsgrens volgens mij, dus om en nabij modaal?
Bruto 4500 +- vind ik een riant salaris.

Zelf verdien ik als semi starter 2880 obv 36 uur en dat vind ik ook hoog (hbo).
DS1971 schreef:
20-06-2021 15:58
Eens, maar ik ben bang dat er nu users gaan zijn die dit heel raar vinden. ;)
Ach, dan is dat ook maar zo.
Alle reacties Link kopieren
Dit is natuurlijk hartstikke subjectief en je schaalverdeling in de OP vind ik bijzonder. Een salaris van onder de €3000 bruto per maand laag...? Een modaal salaris ligt daaronder.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
Gamayun schreef:
20-06-2021 17:20
Dit is natuurlijk hartstikke subjectief en je schaalverdeling in de OP vind ik bijzonder. Een salaris van onder de €3000 bruto per maand laag...? Een modaal salaris ligt daaronder.
Bruto zonder vakantiegeld kan dat toch nog net onder modaal zijn? Alleen TO heeft nagelaten te vermelden of het bruto of netto betreft.
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor de onduidelijkheid. Ik bedoel bruto salaris exclusief alle extra’s omdat dat aardig kan verschillen per werkgever. Maar gemiddeld genomen zit er bij de meeste mensen vakantiegeld bij en in de meeste gevallen ook een bonus, eindejaarsuitkering tot 1 maand salaris of een 13de maand. Gemiddeld genomen dus pin me er aub niet aan vast!!!
Tis moeilijk rekening houden met elk denkbare situatie.

Ik zal de OP aanpassen! Bedankt voor jullie bijdrage tot nu toe. :-)
Gamayun schreef:
20-06-2021 17:20
Een modaal salaris ligt daaronder.
Modaal zegt je letterlijk niets; als je wetgever pakweg zo verplichten dat elke starter wettelijk gezien op 2000€ bruto moet beginnen, en dat nadien alles afhangt van kunnen en kennen, dan wordt die 2000€ bruto je modaal salaris. Dat zegt niets over wat de verspreiding is binnen je werkende populatie.
Alle reacties Link kopieren
Perlala_Gadeon schreef:
20-06-2021 13:25
Naar mijn idee zou niemand het als hoog betitelen. Dat vind je dus wereldvreemd, dat ik een inkomen van €3000 bruto niet hoog vind? Oké, dan maar wereldvreemd.

Het is ook niet hoog hoor. Je bent zeker niet wereldvreemd.
Daarom schreef ik in mijn OP medior professional tussen 35-45. Ik heb het dus niet over een stratenmaker, studentof chirurg. Ik dacht dat het voor de meeste mensen wel duidelijk zou zijn inmiddels. Misschien had ik me wat duidelijk moeten uitdrukken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind €3000 ook niet 'hoog'. Maar 'laag'? Pff, wat een onzin.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
@TO : en wat is tussen 6000 en 8000 euro per maand dan?
< 6000 is al hoog en >8000 is erg hoog.
Is 6000-8000 dan "best wel hoog" ?
Alle reacties Link kopieren
Gamayun schreef:
20-06-2021 17:38
Ik vind €3000 ook niet 'hoog'. Maar 'laag'? Pff, wat een onzin.
Als je tussen 5-7 jaar ervaring hebt en rond de 40 jaar bent vind ik dat inderdaad laag.
Je kunt daar moeilijk een partner en 2 kinderen van onderhouden, auto en 1x per jaar vakantie. Laat staan een huis kopen. Zelfs vóór de gekte op de woningmarkt zou het moeilijk zijn geweest om voor dat bedrag een eengezinswoningen te kopen. Met studieschuld al helemaal niet.
Dat zou voor mij echt het minimale moeten zijn wat je met je salaris zou moeten kunnen anders is het naar mijn mening laag.
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
20-06-2021 17:41
@TO : en wat is tussen 6000 en 8000 euro per maand dan?
< 6000 is al hoog en >8000 is erg hoog.
Is 6000-8000 dan "best wel hoog" ?
Ja zoiets
Alle reacties Link kopieren
Vraaghetaanviva schreef:
20-06-2021 17:47
Als je tussen 5-7 jaar ervaring hebt en rond de 40 jaar bent vind ik dat inderdaad laag.
Je kunt daar moeilijk een partner en 2 kinderen van onderhouden, auto en 1x per jaar vakantie. Laat staan een huis kopen. Zelfs vóór de gekte op de woningmarkt zou het moeilijk zijn geweest om voor dat bedrag een eengezinswoningen te kopen. Met studieschuld al helemaal niet.
Dat zou voor mij echt het minimale moeten zijn wat je met je salaris zou moeten kunnen anders is het naar mijn mening laag.
Want die partner kan zelf niet werken?
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
Martinimeisje schreef:
20-06-2021 17:53
Want die partner kan zelf niet werken?
Dat zeg ik toch niet?!
Alle reacties Link kopieren
Vraaghetaanviva schreef:
20-06-2021 17:47
Als je tussen 5-7 jaar ervaring hebt en rond de 40 jaar bent vind ik dat inderdaad laag.
Je kunt daar moeilijk een partner en 2 kinderen van onderhouden, auto en 1x per jaar vakantie. Laat staan een huis kopen. Zelfs vóór de gekte op de woningmarkt zou het moeilijk zijn geweest om voor dat bedrag een eengezinswoningen te kopen. Met studieschuld al helemaal niet.
Dat zou voor mij echt het minimale moeten zijn wat je met je salaris zou moeten kunnen anders is het naar mijn mening laag.
Hangt er ook maar vanaf hoe je wil leven.

Met wat rekenwerk zou ik van dat bedrag perfect kunnen leven, een appartementje kunnen kopen en jaarlijks op reis kunnen gaan op mijn nu bijna 37.

Oké, het zal geen villa met 5 slaapkamers zijn én niet elk jaar naar Zuid-Afrika.
Maar een appartement met 2 slaapkamers en Spanje zijn ook leuk.


(Ik verdien met 10 jaar ervaring minder.)



Alles boven 4.000 euro bruto definieer ik dus als "hoog" :-).
Want dat haal ik van zijn leven niet, haalt man van zijn leven niet en ik zie nauwelijks mensen rondom mij die dat halen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Vraaghetaanviva schreef:
20-06-2021 17:47
Als je tussen 5-7 jaar ervaring hebt en rond de 40 jaar bent vind ik dat inderdaad laag.
Je kunt daar moeilijk een partner en 2 kinderen van onderhouden, auto en 1x per jaar vakantie. Laat staan een huis kopen. Zelfs vóór de gekte op de woningmarkt zou het moeilijk zijn geweest om voor dat bedrag een eengezinswoningen te kopen. Met studieschuld al helemaal niet.
Dat zou voor mij echt het minimale moeten zijn wat je met je salaris zou moeten kunnen anders is het naar mijn mening laag.
Als je 5-7 jaar ervaring hebt, ben je meestal niet rond de 40, de meeste mensen zijn wel eerder klaar met hun opleiding dan met 33.
En een medior professional? Dat zegt ook echt weinig natuurlijk. Voor mij is een professional iemand die een opleiding heeft gedaan voor zijn beroep. Maar een mbo verpleegkundige kan dus prima een professional zijn, en met een aardige ervaring ook zeker medior. Aan de andere kant is een chirurg ook een professional, en zolang hij nog geen vaste plek heeft, zal niemand die snel als senior inschatten.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
20-06-2021 15:58
Eens, maar ik ben bang dat er nu users gaan zijn die dit heel raar vinden. ;)
Nee, dat geeft alleen maar mooi weer hoe belangrijk je referentiekader is.
Het is onzin om te zeggen dat je bij een hoog salaris aan veelvouden van 12k denkt. Jíj denkt dat. Maar een hoop anderen dus niet. Er zijn écht heel veel mensen die 5000 in de categorie ‘bakken met geld’ vinden vallen. Dat kun jij wel niet vinden, maar dat maakt hun mening niet minder waar. Dus je kunt niet stellen dat 8000 geen hoog salaris ís. Hooguit dat jij het dat niet vindt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net even gekeken wat de inkomensgrens is voor bijvoorbeeld een sociale huurwoning voor een gezin of eenoudergezinnen. Dat ligt rond de €40,000 euro per jaar dus +/- €3,000 per maand.
Als je al in aanmerking komt voor een sociale huurwoning dan behoor je mijn inziens echt wel tot de minima.
Ook al vind jij dat persoonlijk veel.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
20-06-2021 18:06
Als je 5-7 jaar ervaring hebt, ben je meestal niet rond de 40, de meeste mensen zijn wel eerder klaar met hun opleiding dan met 33.
En een medior professional? Dat zegt ook echt weinig natuurlijk. Voor mij is een professional iemand die een opleiding heeft gedaan voor zijn beroep. Maar een mbo verpleegkundige kan dus prima een professional zijn, en met een aardige ervaring ook zeker medior. Aan de andere kant is een chirurg ook een professional, en zolang hij nog geen vaste plek heeft, zal niemand die snel als senior inschatten.
Een chirurg is meestal wat ouder bij het afstuderen. Meestal richting de 40.
Ik schreef net, het is moeilijk rekening houden met elke denkbare situatie.
Gebruik anders je eigen referentiekader. Ik heb geen zin om overal op te moeten reageren omdat Pietje zoveel kan verdienen of Jantje zo weinig gezien xyz factoren. Zo hé
Alle reacties Link kopieren
Vraaghetaanviva schreef:
20-06-2021 18:10
Ik heb net even gekeken wat de inkomensgrens is voor bijvoorbeeld een sociale huurwoning voor een gezin of eenoudergezinnen. Dat ligt rond de €40,000 euro per jaar dus +/- €3,000 per maand.
Als je al in aanmerking komt voor een sociale huurwoning dan behoor je mijn inziens echt wel tot de minima.
Ook al vind jij dat persoonlijk veel.
Behoren tot de minima met een inkomen van €3000? :|
Alle reacties Link kopieren
Tessymctess schreef:
20-06-2021 18:17
Behoren tot de minima met een inkomen van €3000? :|
Misschien ongelukkig verwoord maar kan me niet voorstellen dat een gezinsinkomen wat in aanmerking komt voor socialehuur niet laag is.
Alle reacties Link kopieren
Vraaghetaanviva schreef:
20-06-2021 18:37
Misschien ongelukkig verwoord maar kan me niet voorstellen dat een gezinsinkomen wat in aanmerking komt voor socialehuur niet laag is.
Ja als gezinsinkomen, voor een alleenstaande ouder is het niet veel, maar als de partner ook die €3000 verdient is het meer dan prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven