emigreren naar Spanje

24-05-2009 18:37 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner en ik lopen al jaren met het idee rond te gaan emigreren naar Zuid Spanje. Het lijkt ons leuk iets te beginnen in de horeca; kleinschalige B&B met een terras ofzo. En bijvoorbeeld excursies voor de klanten te organiseren. We hebben allebei jarenlange ervaring in het toerisme/horeca, ook in het verleden een eigen restaurant gehad. We hebben daarnaast een internetbedrijfje dat we daar voort kunnen zetten. Hier in NL hebben we een eigen woning met een behoorlijke overwaarde die we kunnen verkopen. Ben op zoek naar informatie, tips, ervaringen van andere forumleden op dit gebied. Bijvoorbeeld hoe het werkt met Spaanse banken (of is het beter met een NL bank in zee te gaan - als dat mogelijk is?), hoe een betrouwbare makelaar te vinden, etc.
Alle reacties Link kopieren
Er is een Spanjeforum op internet te vinden misschien dat je daar ook deze vraag kan stellen? http://www.spanjeforum.nl/



Ik lees daar ook vaak mee, sommige kunnen wel een beetje bot antwoorden dus niet op letten!



Wel een ontzettend leuk plan zeg, ik ben gek op Spanje! Lijkt mij ook heerlijk om daar te wonen
Alle reacties Link kopieren
Dank je voor je reactie yoie, en de tip/link. Ik ga daar eens kijken. Spanje heeft ons niet alleen als land en het klimaat altijd getrokken maar ook de cultuur. We spreken de taal ook redelijk gelukkig. Zou eigenlijk ook graag tips ontvangen over zaken als regelen verzekeringen (ziektekosten), opgebouwd pensioen in NL, welke instanties moet je zoal op de hoogte brengen, kortom alles wat bij een emigratie komt kijken. Kun je bijvoorbeeld een adres aanhouden in NL of moet je je uitschrijven?
Alle reacties Link kopieren
Op werk.nl de site van het cwi, zie ik ook vaak een link over werken in het buitenland, misschien kun je daar je licht ook eens opsteken.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Spanje is een van de landen die het zwaarst getroffen zijn door de crisis, met een gekelderde huizenmarkt en hoge werkloosheid. Laat je goed voorlichten over de haalbaarheid van je plannen. Maar daarnaast: veel plezier en succes!
Alle reacties Link kopieren
Klopt dat Spanje hard getroffen is door de crisis. Maar dan is het nu juist aantrekkelijker te investeren in onroerend goed in Spanje, aangezien de prijzen zo gedaald zijn. Maar je hebt zeker gelijk delphicat, het is heel belangrijk je eerst goed te te laten informeren. Ben hier dan ook druk mee bezig!
Alle reacties Link kopieren
Als je je goed aan het orienteren bent zien we je vast niet in al die programmas met mensen die zo nodig naar het buitenland moeten, zonder dat ze weten hoe ze daar moeten leven
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
haha, nee, is niet de bedoeling. Heb me vaak verbaasd hoe mensen, vaak met kinderen, totaal onvoorbereid naar een willekeurig land toerijden, en daar dan maar zien hoe ze het gaan redden (vaak niet dus). Wel heel sneu, zeker voor de kids. Heb zelf geen kinderen overigens, maakt het wel wat makkelijker denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Mosterd.......
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij ook een mooi land om te wonen.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Emigereren naar Spanje? Vooral doen!



Maar inderdaad, het is een beetje crisis hier, huizenprijs daalt inderdaad wel, maar het aantal toeristen ook. Er zijn een honderdtal pagina´s met adviezen, ik vind die van Piet Meijers (http://www.pietmeijers.nl/) heel erg goed.



Wat ik uit eigen ervaring je kan kan meegeven is:



- een flinke zak met geld zodat je het ook zonder werk kunt uithouden

- een stapel doorzettingsvermogen

- neem de tijd, minimaal een jaar

- en een dosis aanpassingsvermogen (in Spanje gaan dingen soms gewoon net wat anders)



Goed voorbereiden door je goed in te lezen, papieren (NIE enzo) meteen bij aankomst regelen en echt meteen op Spaanse les.



Heel veel succes!



Mabel

http://mabelatbarcelona.blogspot.com/
Alle reacties Link kopieren
Mabel, dank je voor de info/tips!. Fijn ook iets te horen van iemand die al de ervaring heeft. Spaans spreek ik redelijk, en mijn partner vrij goed - hij heeft al een paar jaar in Spanje gewoond in het verleden. Kun je iets meer vertellen over de papieren (NIE?) die geregeld moeten worden? We zijn ook op zoek naar een betrouwbare (onroerendgoed) makelaar. Twee benaderd maar helaas geen reactie gekregen. Daar moeten we dus echt nog achteraan.
Alle reacties Link kopieren
Voordeel is dat het ook goedkoop huizen kopen is hier!

Je kan kijken op www.vertreknaarhetbuitenland.overheid.nl daar heb je een hele checklist met wat je allemaal moet regelen in Nederland (bv. belastingdienst, uitschrijven bij de gemeente, enzovoort) daar heb ik veel aan gehad.



Ik woon zelf ook in het zuiden, niet in Andalusië, maar ben hier aan het werk dus kan je niet zoveel helpen met makelaar, terrein kopen, hoe goed je de taal moet spreken, enzovoort. Op het Spanjeforum kan je meer ervaringen vinden. (ik weet helaas wel dat er veel zooi verkocht wordt aan buitenlanders)

Er zijn ook Nederlandse verenigingen waar je kan rondvragen.
Spanje is een heerlijk land om te wonen.

Maar het is ook een heel groot land, met veel verschillende streken, talen, culturen en klimaten.

In welke omgeving zoeken jullie?



O, en op het Spanjeforum krijg je niet altijd het vriendelijkste commentaar.... gruwel.
Alle reacties Link kopieren
We denken aan het zuiden (omgeving Malaga) of omgeving van Alicante. We hopen een betrouwbare makelaar in te kunnen schakelen die ons goed zal adviseren. Zoals je schrijft, Margaretha, er worden ook slechte projecten voor een te hoge prijs verkocht. Alles staat of valt (grotendeels) toch wel op doen van een goede investering. Hebben jullie enig idee/tips of het verstandig is om (duur) in een toeristische omgeving iets te kopen, of juist goedkoop in een minder toeristisch gebied. Het werkt allicht hetzelfde als in NL, maar misschien hebben jullie wat tips?
Zou je wel gelijk iets kopen? Huur eerst eens een jaartje, dan weet je veel beter wat de prijzen zijn in jouw omgeving.

Makelaars zullen je niet helpen met het vinden van een goedkopen superwoning, dan zetten ze er gewoon wat meer commissie op.



Ik zit al jaren in de makelaardij in Spanje.
Alle reacties Link kopieren
Ja, eerst huren is een goed idee, dan hebben we tijd om rustig te zoeken naar een goed project in de omgeving. Er staan idd een aantal botte reacties op het Spanjeformum...
Alle reacties Link kopieren
Ik woon net tussen de door jou genoemde streken in, en ik zit hier nu een half jaar en heb nu pas het idee dat ik de streek begin te kennen, de dorpen rondom mijn stad, enzovoort. En dat terwijl ik al een jaar in Spanje woonde en mijn spaans vloeiend is.



Ik vind de tip van Chicha daarom een hele goeie om eerst te huren en rustig rond te kijken, dan kom je er vanzelf achter wat handig is en wat niet, vanuit Nederland krijg je alleen een beeld over datgene wat je op internet kan vinden of die gebieden waar je wat over hoort en dat zijn dan toch de supertoeristische gebieden waar héél veel Nederlanders zitten (voorbeeldje, in mijn streek is ook héél veel europees toerisme, maar vrijwel niet uit Nederland, nou niemand in nederland kent het dus ook, maar je kan hier prima zaken doen denk ik - en omgekeerd lees ik op het spanjeforum over kleine dorpjes zoals Santa Pola waar dan toevallig veel Nederlanders zitten maar de buiten dat helemaal niet bekend zijn).
Alle reacties Link kopieren
Margaretha, kun je een paar voorbeelden noemen van streken waar wel Europese toeristen komen, maar niet supertoeristisch is (zoals Torremolinos, Benidorm en Blanes - hier hou ik helemaal niet van nl). Heb ook nog aan steden gedacht als Sevilla of Grenada, die zijn prachtig, maar het lijkt me ook wel fijn om aan de kust te zitten (betere temperaturen). We zoeken een gebied waar wel toeristen komen, waar je wat voor ze kan organiseren - wandeltochten etc. - maar weg van het massa-gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Poohbear,



Ik woon al 14 jaar in Spanje waarvan 10 in de omgeving van Murcia. Als je een gebied zoekt dat niet supertoeristisch is, zou Murcia of Almeria wel wat voor je kunnen zijn. Hier is wel toerisme maar niet overmatig. Het klimaat is uiterst aangenaam (wel héél hete zomers) en het landschap prachtig (bergen, fruitteelt, mooi stranden, leuke dorpjes). In het zuiden van Murcia (Mazarron/Aguilas) zijn mooie wandeltochten te organiseren evenals in Cabo de Gata (Almeria).
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht ook meteen aan Puerto Mazarron, Cabo de Gata en Águilas!

In de regio Murcia heb je ook nog de dorpen rondom het mar menor maar dat is wel erg toeristisch, alleen niet zoveel Nederlanders (wel veel Britten bijvoorbeeld). Alleen 'La Manga' is vergelijkbaar met bv. Blanes of Lloret, de andere dorpjes niet. In Alicante ken ik plekken waar wel veel Nederlanders zitten zoals Altea (echt heel mooi) of Dénia. Verder naar het zuiden weet ik niet zo veel.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er ook in Catalunië bijvoorbeeld nog genoeg plekken zijn waar niet zulk europees massatoerisme is. Veel Spanjaarden hebben een huis aan het strand, zelfs als ze bijvoorbeeld uit steden vlak aan de kust zoals Barcelona komen. Ik ken zo één twee drie geen plaatsjes maar ik weet zeker dat als je een half jaar een huis huurt in Barcelona en daar aan het werk gaat je er achter bent.



Als je rond gaat kijken, vergeet dan ook de minder 'bekende' kuststreken niet: Galicië, Baskenland en Asturië. Ik ben er zelf helaas nog niet geweest maar ik heb begrepen dat het een prachtig gebied moet zijn daar in het noorden, heel groen enzovoort. In de winter is het niet altijd lekker weer, maar wij Nederlanders zijn daar wel aan gewend denk ik. In de zomer is het lekker, niet zo asociaal heet als hier in het zuiden, maar wel gewoon warm.



Hou er ook rekening mee dat wanneer je in bepaalde streken gaat wonen je ook de plaatselijke taal zal moeten leren. Vooral in Baskenland natuurlijk, maar verder ook in Catalunië, Galicië of Valencia.



In Andalusië heeft geen eigen taal, maar ik spreek al een jaar of zes prima spaans en versta er af en toe geen hout van. Maar als je die kant op wilt is het misschien aardig een cursus te volgen!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips! Ik spreek zelf redelijk Spaans (drie jaar cursus en vaak in Spanje geweest), inderdaad ligt het aan het gebied hoe goed ik het kan volgen. In Andalusië lukt het aardig, maar daar spreken ze wel heel snel. Mijn partner spreekt de taal vrij goed gelukkig. Plaatsjes als Altea en Denia ben ik geweest en zijn erg leuk ja. Ook bij Malaga zijn een paar prachtige, witte stadjes (ben even de naam kwijt). Best lastig om te beslissen waar naartoe te gaan, Spanje is zo groot. Baskenland is ook prachtig - San Sebastian - maar net als in catalunia is het lastig communiceren ivm de taal/dialect. Het zal toch wel het zuiden worden, ergens tussen Alicante en Malaga. Ik ga in elk geval informatie zoeken over de door jullie genoemde plaatsjes.
Alle reacties Link kopieren
http://www.degata.com/

op deze link kun je info vinden over Cabo de Gata en ook veel foto's. Het is voor mij echt nog een stukje onondekt Spanje...

Nadeel van Baskenland, Asturië etc is dat het weer daar wat onvoorspelbaarde is, maar inderdaad ook prachtig (en groen!).

op murciaturistica.com vind je veel informatie over de regio Murcia.
Alle reacties Link kopieren
De omgeving van Cabo de Gata ziet er mooi uit. Het gaat ons erom dat we naast iets van een horecagelegenheid starten (B&B/café bijv) en ons internetbedrijf ook aantrekkelijke excursies kunnen organiseren voor toeristen. Ik hoor altijd hele positieve verhalen van Nederlanders die naar Spanje gegaan zijn, en vaak dat ze voor geen goud terug naar NL willen. Ervaren jullie dit ook zo? We willen graag gaan, maar we moeten wel een bestaan op kunnen bouwen daar. Daar twijfel ik nog een beetje over, ivm de crisis enzo. Aan de andere kant geldt dat natuurlijk ook wel voor Nederland. En ik vind Nederland steeds kouder en killer worden (in meerdere opzichten trouwens....).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven