emigreren naar Spanje

24-05-2009 18:37 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner en ik lopen al jaren met het idee rond te gaan emigreren naar Zuid Spanje. Het lijkt ons leuk iets te beginnen in de horeca; kleinschalige B&B met een terras ofzo. En bijvoorbeeld excursies voor de klanten te organiseren. We hebben allebei jarenlange ervaring in het toerisme/horeca, ook in het verleden een eigen restaurant gehad. We hebben daarnaast een internetbedrijfje dat we daar voort kunnen zetten. Hier in NL hebben we een eigen woning met een behoorlijke overwaarde die we kunnen verkopen. Ben op zoek naar informatie, tips, ervaringen van andere forumleden op dit gebied. Bijvoorbeeld hoe het werkt met Spaanse banken (of is het beter met een NL bank in zee te gaan - als dat mogelijk is?), hoe een betrouwbare makelaar te vinden, etc.
Jaaa! Cadiz is geweldig! Er is zelfs een klein vliegveld in Jerez de la Frontera.

Wij gaan er ieder jaar op vakantie, naar Conil de la Frontera.

Er zitten veel duitsers, maar dat is een goed teken hoor.



Het nadeel is dat het er 's-winters best koud is, echt stukken kouder dan in de rest van Andalucia. Er waait een beroemde harde wind, el Levante, daar wordt je niet blij van.

Het seizoen is er te kort, de hotels gaan ook allemaal dicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net filmpjes van cadiz en andalucia gezien, mooi!! wel poppehuisjes hoor!
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg de indruk dat de omgeving van Alicante een goede optie is wat het klimaat betreft. Ik dacht in de eerste instantie dat de omgeving van Malaga een beter klimaat had (m.n. in de winter).



Las wel ergens dat het klimaat erg lijkt te veranderen in het zuiden van Spanje. Vaker heftige regen- en stormbuien, en 2007 was over het algemeen een stuk kouder dan de jaren ervoor.
Poohbear, al iets verder gevordert met je plannen?
Alle reacties Link kopieren
Ja, huis staat te koop intussen, en we zijn met een aantal projecten bezig. We willen over 2-3 weken naar Spanje om daar ter plaatse eens rond te kijken. Las overigens een artikel waarin vermeld wordt dat maar liefst 30% van de mensen in NL overweegt te gaan emigreren. Niet dat iedereen dat ook werkelijk gaat doen, maar het hoge aantal heeft mij nogal verrrast. En ik las verder op het Spanje Forum dat er een aantal negatieve berichten in de Telegraaf hebben gestaan over Spanje, en met name Altea (criminaliteit, en kwallenprobleem langs de costas). Nou vind ik de Telegraaf nogal een roddelblad die zaken graag opblaast, maar ik vraag me af of iemand hier ervaringen mee heeft?
Alle reacties Link kopieren
:-) Ik blijf dit topic volgen :-)



Mijn vriend en ik willen waarschijnlijk over +- 2 a 3 jaar ook emigreren. We zitten te denken aan spanje of zuid-frankrijk.....

Hij blijft werken als politie-agent, ik ben verpleegkundige, maar wil dan in het buitenland het liefst een B&B opstarten *hoe orgineel* :-) Ook zou ik dan het liefst een stuk grond erbij hebben waar ik met paarden aan de slag kan en evt. voor de gasten dus ook een extra activiteit kan aanbieden (moet toch een beetje afwijken van het standaard... hehe).

Ben benieuwd naar alle verdere verhalen....

Ik heb nog geen idee waar wij het beste zouden kunnen gaan settelen in Spanje... Ik streef naar een plek met warmte! en toerisme, maar niet TE massaal. Net zoiets als Poohbear dus.



groetjes !
Alle reacties Link kopieren
Hoi Horizon, leuk dat je gereageerd hebt. Ik heb in dit topic al veel goede adviezen gekregen die ons een stuk verder hebben geholpen. Ik zal de komende tijd wat berichtjes over onze vorderingen posten (we zijn met een paar projecten bezig op dit moment. Ik heb tevens een paar leuke en informatieve boeken aangeschaft over emigreren, starten van bedrijf in het buitenland, ervaringen van NLers in het buitenland etc. Weet alleen niet of ik de uitgever kan noemen hier ivm reclame... Ook op de site wereldwijzer.nl staan wat tips en informatie.
Alle reacties Link kopieren
Oke dank je wel !



Ik blijf het topic volgen....
Alle reacties Link kopieren
Hola Pooh bear,



8 maanden geleden zijn mijn vriend en ik naar Valencia verhuist. Voordat wij zijn vertrokken uit Nederland hebben we heel veel boeken gelezen, bijeenkomsten bijgewoond, sites afgezocht, met mensen gesproken die al waren geemigreerd etc. In Spanje aangekomen bleek dat veel van de informatie eigenlijk al was verouderd. Daarom hebben wij een website opgezet met heel veel actuele informatie over emigreren naar Spanje, www.vertreknaarspanje.nl Mocht je nog verder vragen hebben kan je ons altijd mailen, ons e-mail adres staat op de website.
Ik heb in diverse landen gewoond voor mijn werk (geen toerisme of horeca), en ook een jaar in Zuid Spanje. Ik vond het verre van makkelijk daar, door diverse factoren (lees Margaretha's info, is geweldig goed!). Eerlijk gezegd vond ik toerisme me daar nou niet echt een inspirerende, groeiende business. Integendeel eigenlijk. Sorry voor deze negatieve benadering maar ik zou me wel tien keer bedenken om daar iets te beginnen, zeker in deze tijd. Het blijft een fantastisch land.
Alle reacties Link kopieren
Doornroozje, bedankt voor de link; ik ben de site al eens tegengekomen!



Het is belangrijk dat je iets gaat doen waarmee je je kunt onderscheiden, net als in Nederland, of elk ander land. Alleen een romantisch idee van 'we gaan, kopen een B&B of iets dergelijks, en het gaat wel lopen' werkt meestal niet. Hoewel de gedachte daar wel vaak mee begint. Dat is wel eerder ter sprake geweest in dit Topic. Ik ben ervan overtuigd dat er overal kansen zijn, maar je moet het goed doordacht aanpakken - en een beetje geluk hebben natuurlijk... Een goedlopend bedrijf overnemen dat nog wat groeipotentie heeft bijvoorbeeld, en ervoor zorgen dat je de promotie-activiteiten heel goed op de rails hebt.



We zijn op dit moment met een paar projecten bezig waaronder één hele leuke (geen B&B - zodra hier meer zekerheid over is zal ik er meer over schrijven). We zijn ook al in contact met een gestor en jurist om alles goed na te laten kijken, en als alles goedgaat gaan we over 2 weken die kant op.



En ja, de Spaanse cultuur is anders dan de Nederlandse. Maar wij zijn er al zo vaak geweest, en vinden de cultuur daar beter bij ons passen. Ik heb altijd heimwee naar Spanje als ik hier ben, en nooit andersom.
Alle reacties Link kopieren
voor Zoete
Alle reacties Link kopieren
Hola Poohbear,

Klinkt leuk en spannend allemaal!! Bas (mijn vriend) en ik hebben precies hetzelfde gevoel, als we in Nederland zijn missen we Spanje. Ben erg benieuwd naar je plannen. Wat betreft rondom Alicante is zeker geen slecht idee. De prijzen van huizen zijn daar nog wat beter (over het algemeen). De driehoek Barcelona,Madrid,Valencia is het economisch 'sterke' gebied van Spanje, maar het ligt er natuurlijk wel aan wat je gaat doen daar.

Mijn vriend Bas en ik wonen nu 7 maanden in Valencia en ook hier is het nog erg lastig om een baan te kunnen vinden. Daarom geef ik nu Engelse lessen aan Spaanse kinderen, samen hebben we 2 websites opgezet en nog een paar andere projectjes. Ook willen we heel graag een bar/restaurant beginnen. Las in de krant dat hotels in Valencia, 50% minder bezoekers hebben dan vorig jaar. Heb wel het idee dat de restaurants met 'goede' concepten, nog steeds super lopen. Elke dag zitten de terrassen helemaal vol. De slechte tenten, zijn genoodzaakt om hun tent nu door te verkopen en daarvoor in de plaats komen weer betere concepten. De afgelopen maanden hebben we de mogelijkheden onderzocht en ik denk dat het zeker een optie voor ons zou kunnen zijn. Valencia is nog steeds aan het groeien, echt niet normaal hoeveel geld de provincie Valencia erin pompt. Dat is voor Alicante wel een beetje jammer, want daar wordt een stuk minder geld in geinvesteerd. Maar het klimaat is echt top in de Comunidad Valenciana, dus ook in Alicante!!!! Afgelopen 3 maanden, ongeveer elke dag zon en hoge temperaturen.Je hoeft hier niet naar het weerbericht te kijken, je weet toch dat het morgen weer mooi weer is,zo fijn. Spanje is echt een heerlijk land!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven