emigreren naar Spanje

24-05-2009 18:37 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner en ik lopen al jaren met het idee rond te gaan emigreren naar Zuid Spanje. Het lijkt ons leuk iets te beginnen in de horeca; kleinschalige B&B met een terras ofzo. En bijvoorbeeld excursies voor de klanten te organiseren. We hebben allebei jarenlange ervaring in het toerisme/horeca, ook in het verleden een eigen restaurant gehad. We hebben daarnaast een internetbedrijfje dat we daar voort kunnen zetten. Hier in NL hebben we een eigen woning met een behoorlijke overwaarde die we kunnen verkopen. Ben op zoek naar informatie, tips, ervaringen van andere forumleden op dit gebied. Bijvoorbeeld hoe het werkt met Spaanse banken (of is het beter met een NL bank in zee te gaan - als dat mogelijk is?), hoe een betrouwbare makelaar te vinden, etc.
Poohbear,

Het Spanjeforum is een duidelijke afspiegeling van de nederlandse samenleving. Hoe botter hoe beter.



Margaretha, leuke post! Jij ziet het nog zo haarscherp.

Je bereikt in dit land meer met stroop dan met azijn, meer met netwerken dan met studie, meer met ellebogen dan met open vizier...

Dat kun je zomaar niet veranderen, helaas.
Alle reacties Link kopieren
"Het Spanjeforum is een duidelijke afspiegeling van de nederlandse samenleving. Hoe botter hoe beter".



Ja, inderdaad. Maar heb van ene Piet Mijers (eerder in het topic aanbevolen door Mabel) al een positieve reactie gekregen naar aanleiding van het berichtje.



"Je bereikt in dit land meer met stroop dan met azijn, meer met netwerken dan met studie, meer met ellebogen dan met open vizier...

Dat kun je zomaar niet veranderen, helaas"



Ach, zo heeft elk land zijn eigenaardigheden. Ik ben wel blij met de reacties hier tot nu toe!
Poohbear, ik heb al veel mensen zien komen en gaan. Wat je ook begint in Spanje, realiseer je wel dat hier ook gewoon regels zijn, net als in Nederland.

Vaak denken Nederlanders dat het hier allemaal veel losser is en dat het wel losloopt en dat er niet gecontroleerd wordt. Nou, dat is dus absoluut niet zo.

Als je een business wilt opstarten zou ik zowiezo een spaanse Gestor in de arm nemen, iemand die je wegwijs maakt in de wirwar van regels en vergunningen.

Een spanjaard dus, geen aardige Nederlander die het wel beter weet.

Ah! And never ever trust an estate agent!
Alle reacties Link kopieren
Dank je Chicha, ik zal zeker zo'n Gestor (ook al door Margaretha geadviseerd) inschakelen. Ik begrijp dat een verkoper onroerend goed wellicht niet te vertrouwen is (willen natuurlijk graag verkopen/verdienen), maar je moet neem ik aan toch wel zo iemand inschakelen. Hoe kun je anders iets huren of kopen? Of werkt dat anders in Spanje. Het lijkt me eng om dat zelf te doen. Overigens heb ik geen hekel aan regeltjes, als ze maar redelijk uitvoerbaar zijn. Het biedt vaak ook wel weer bescherming. We hebben in NL nu ook een bedrijf, maar voordeel is wel dat ik de regels hier goed ken. Is zo'n Gestor een soort advocaat?
In Spanje is het beroep van makelaar vrij. Of je nou huizen of wasmachines verkoopt, je hebt er geen speciale papieren voor nodig.

Vandaar dat er ook zoveel buitenlanders als makelaar werken, lekker makkelijk.



Niet alle makelaars zijn onbetrouwbaar hoor, ik maakte maar een grapje! Huren via een makelaar is zowiezo geen enkel probleem, meestal vragen ze een finders fee van 1 maand huur, of ze houden 15% in van de maandelijkse huur.



Een gestor is nog net geen advokaat maar heeft wel een speciale studie gevolgd. Ze doen ook vaak de boekhouding en belastingaangiftes enzo.



Het makkelijkste is om een bestaand bedrijf te kopen, dan zijn vaak de papieren al in orde.
Alle reacties Link kopieren
Maar we kunnen dus beter een Spaanse makelaar inschakelen. Er zijn nl. ook veel Nederlanders. Of is dat om het even, er zitten ook betrouwbare Nederlandse makelaars tussen (zal toch wel...), maar ja, hoe vind je die? En idd. heeft een bestaand bedrijf onze voorkeur, dan weet je al enigszins hoe het loopt. Hoewel dat nooit een garantie is natuurlijk. Wat ik me afvraag is of het toerisme een beetje het hele jaar doorloopt (bijna altijd mooi weer) of dat er toch duidelijk mindere periodes zijn. En in hoeverre kun je aan op aanloop van de lokale bevolking wat betreft je clientèle (i.g.v. cafeetje bijvoorbeeld).
Alle reacties Link kopieren
quote:poohbear schreef op 03 juni 2009 @ 22:25:

Ha Margaretha, dus het mañana klopt dan toch wel.Ik dacht dat het onder invloed van Europa en alle internationale handel wat verbeterd was. Lijkt me aan één kant lastig (als het een professionele afspraak betreft) in de privé-sfeer lijkt het me wel relaxed. Hier wordt ik af en toe gek van het proberen op tijd te komen met alle files die steeds erger worden.



In het noorden heb ik gehoord dat men wel met 'intensief-rooster' werkt (oftewel: europese tijden), maar hier in het zuiden is dat helemaal niet doorgedrongen. Bij mijn vorige baan had ik 2 1/2 uur lunchpauze, verplicht en dat is vrij normaal.

Overheidsinstanties werken totaal niet efficient, maar dat komt, volgens mijn bescheiden mening, ook omdat ambtenaren een baan voor het leven hebben en volgens de wet niet ontslagen kunnen worden. Ik stel mij zo voor dat er (dus) veel lamzakken tussenzitten die het allemaal wel prima vinden.



En ja, ik vind het leuk wonen hier hoor, ondanks al het gezeik wat ik in mijn vorige posts schreef, ik voel me hier prima thuis. Ik ben pas 24 en woon hier nu al anderhalf jaar, en ben hier niet naartoe gegaan met het idee 'ik ga naar Spanje emigreren' maar eerder: ik ga een tijdje in Spanje wonen. Blijkt dat ik het best wel leuk vind. Mijn vriend is nog aan het studeren dus tot hij klaar is is het in elk geval een goed idee om nog hier te blijven. Daarna sta ik eigenlijk wel open voor verhuizen. Maar het kan ook zomaar zo zijn dat we dan besluiten nog een tijdje te blijven. Wij hebben allebei geen familie hier, dus het zou dan vooral zijn als we het nog naar onze zin hebben (dat is wel het makkelijkste denk ik, ik denk dat je overal wel plezier kan wonen, zeker in west europa), en als we carrieremogelijkheden hebben (dat is lastiger. Ik heb nu een superleuke baan, een megaslecht salaris, en eerlijk gezegd, als ik over vijf jaar nog dezelfde baan zou hebben zou ik dat wel wat te lang vinden, zeg maar vanuit carriereperspectief. Wat ik dan zou moeten doen weet ik nog niet, want ik woon dus in de provincie en voor 'het echte werk' moet je denk ik hier weg).
Alle reacties Link kopieren
quote:chicha schreef op 04 juni 2009 @ 01:08:

Poohbear,

Het Spanjeforum is een duidelijke afspiegeling van de nederlandse samenleving. Hoe botter hoe beter.



Margaretha, leuke post! Jij ziet het nog zo haarscherp.

Je bereikt in dit land meer met stroop dan met azijn, meer met netwerken dan met studie, meer met ellebogen dan met open vizier...

Dat kun je zomaar niet veranderen, helaas.Ik vind het ook wel een uitdaging hoor, om in een heel andere cultuur dingen te bereiken! Netwerken heb ik niet zoveel moeite mee, dat gaat me vrij goed af, maar dat open vizier. Ik weet niet of dat héél Nederlands is of héél erg Margaretha, maar ik vind het lastig om me te realiseren dat mensen een verborgen agenda hebben, ik vind het lastig om niet zelf duidelijk te zijn over wat ik wil, en het lastigste vind ik dat nog wel met mensen die ik aardig vind. Volgens mijn vriend moet ik een beetje maldad kweken, maar hoe doe je dat?!
Alle reacties Link kopieren
Poohbear, ik weet erg weinig van toerisme, maar ik zie wel dat héél veel zaken hier de hele winter dicht blijven tot Pasen. Sommigen gaan zelfs tussen pasen en de zomer weer dicht. En hier is heel veel binnenlands (spaans) toerisme, dus niet een Salou of Lloret (waar ik ook een keer geweest ben buiten het hoogseizoen en dat was een spookdorp). Misschien moet je je richten op óf ouderen / gepensioneerden of op stellen zonder kinderen die makkelijk buiten de vakanties wegkunnen, als je ook buiten het hoogseizoen goed wilt draaien.
Alle reacties Link kopieren
Dat met open vizier is volgens mij toch wel Nederlands. Je zegt wat je wilt of vindt. Ik probeer altijd rekening te houden met de andere partij en enige tact te behouden, maar je ziet toch steeds meer dat mensen het hier normaal gaan vinden te zeggen wat ze denken/vinden/willen zonder rekening te houden met anderen. Alles moet maar gezegd kunnen worden (vrijheid van meningsuiting - je hoort niet anders op het moment). Ja prima, maar met een grens, m.i. Het is fijn om duidelijk te kunnen zijn, ook fijn als anderen dit naar jou toe ook zijn. De kunst is denk ik de gulden middenweg te vinden. Wel zeggen wat je vind, zonder mensen te hiermee te kwetsen. Maar dat ze in (Zuid) Spanje onduidelijk kunnen zijn is me ook al opgevallen. Vraag maar eens de weg; al weten ze het niet, ze sturen je liever maar een kant op dan dat ze zeggen dat ze het niet weten, of je niet kunnen helpen. Dan hoor ik liever dat ze het niet weten. Als dat met alles zo gaat lijkt me dat wel vermoeiend. Ook het niet (op tijd) nakomen van afspraken zal wennen zijn.



Maar wat je al schreef, het is ook een uitdaging idd. Wordt je uiteindelijk makkelijk geaccepteerd door de plaatselijke gemeenschap?



Dat van die spooksteden is ook een beetje waar ik bang voor ben; dat je een deel van het jaar lekker aan het werk kan zijn, en er vervolgens een periode niets te doen is. Ik heb al de tip gekregen te zorgen dat we het bedrijf goed kunnen promoten via internet, en een omgeving uit te kiezen waar het het hele jaar door goed vertoeven is wat het klimaat betreft. Dan kom je toch in de omgeving Malaga terecht. Weet niet of dit ook opgaat voor de omgeving bij Murcia en Alicante? En o ja, hoor ook wel eens berichten over enorme overstromingen e.d. in het zuiden. Zijn dat ook bepaalde gebieden dat je weet?



Nogmaals fijn de uitgebreide reacties, ik lees ze met veel plezier (ben je schrijfster ofzo?)
Poohbear, het lijkt me belangrijk dat je ergens vlakbij een vliegveld zit met heel het jaar door internationale vluchten.

Alicante, Malaga, Valencia....

Sevilla en Jerez hebben minder vluchten.
Alle reacties Link kopieren
Ja goed punt Chicha.

Het is ook een beetje zoeken misschien, in Alicante en Murcia is het ook het hele jaar goed toeven, maar verder het binnenland in in de bergen kan het behoorlijk koud worden (trouwens ook bv. in Granada), aan de kust vind ik het zelf ook altijd wel frisjes, zelfs tijdens hoogzomer staat daar altijd een windje natuurlijk. Ik heb begrepen dat Torre Pacheco (in Murcia) een prettig klimaat heeft omdat het in de zomer net een paar graden koeler is en in de winter een paar graden warmer omdat het in een dal ligt tussen verschillende bergen. Nouja, dat soort dingen, is effe zoeken!



Ik ben trouwens geen schrijfster, maar politicoloog hahaha, maar bedankt voor het compliment!



Mijn eigen ervaring is dat je heel snel geaccepteerd wordt door de plaatselijke bevolking, ik heb prettig contact met bv. de buren, enzovoort. Uiteindelijk zijn we toch allemaal europeanen en is er ook weer niet zóveel verschil. Om even te relativeren, ik heb ook een tijd buiten europa gewoond net als jij en toen vond ik Spanjaarden net Nederlanders. In die setting dus . Als ik nu een Fries tegenkom of een Zeeuw voelt het ook of we samen opgegroeid zijn, terwijl ik in Nederland de verschillen best wel merkte. Ik heb meer vrienden uit Noord-Europa en ik vind onze culturen nu superveel op elkaar lijken. Maar ik weet zeker dat als ik naar Noorwegen of Zweden zou verhuizen ik ook achter honderdmiljoen dingen kom die daar tóch weer anders zijn.
Alle reacties Link kopieren
weten jullie misschien hoe we erachter kunnen komen waar de Nederlanders zich bevinden in Spanje, en of er adressenbestanden zijn (niet omdat ik ze zo graag wil ontmoeten ofzo - het betreft een zakelijke vraag).



Chicha, ja, is zeker een goed punt om iets in de buurt van een vliegveld te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ja, via het handelskantoor kan je een lijst opvragen met bedrijven van Nederlandse eigenaren.

Verder kan je kijken naar Nederlandse verenigingen, dat geeft wel een goeie indicatie, ik geloof dat de ambassade een pagina heeft met links naar alle Nederlandse verenigingen in Spanje.
Er zijn in Spanje ook Nederlandse scholen. Misschien ook een aanknopingspunt.



Vergeet niet de vlamingen mee te nemen, die zijn er hier ook een hele kolonie.
Alle reacties Link kopieren
Ja, inderdaad chicha, dat is ook een goede tip. Vlamingen vormen hier ook een belangrijk deel van onze doelgroep. Ik zal contact opnemen met de beide Ambassades.



Het is hier momenteel nogal koud en bewolkt in NL, wat het weer betreft kan ik niet wachten om weg te zijn!
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie je laten uitschrijven in NL? We willen hier voor vertrek nog een huis huren om een adres in NL te hebben (beter voor het bedrijf denk ik), maar dan moet je wel ingeschreven staan lijkt me. Of kun je dan niet iets kopen/huren in Spanje? Ik ga het officieel allemaal nog uitzoeken hoor, maar ik probeer op dit moment de mogelijkheden een beetje in beeld te krijgen. Volgens mij schreef Margaretha eerder dat het lastig was een bankrekening te openen. Hebben jullie hier nog ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Je móet je laten uitschrijven als je langer dan drie maanden betaald werk doet in Spanje. Ook ga je dan uit de ziektenkostenverzekering enzovoort.

Je kan niet op beide plekken ingeschreven staan. Je kan wel een huis hebben in Spanje terwijl je in Nederland woont en ik denk ook wel een bedrijf maar dat weet ik niet. Om in Nederland te wonen moet je geloof ik langer dan een half jaar per jaar in Nederland verblijven.

Om een bankrekening te openen moet je een NIE hebben, een (fiscaal) identiteitsnummer voor buitenlanders. Dat kan je ook aanvragen als je een huis gaat kopen maar als je in Nederland blijft wonen. Zonder NIE is het moeilijk een bankrekening te openen (tenminste, ik weet niet hoe een grote zak geld jullie meebrengen, maar ik kreeg het niet voor elkaar, tot slot wel bij de BBVA, maar ga er maar vanuit dat dat ook de duurste rekening is die je kan hebben).

Als je een 'residencia' oftewel verblijfsvergunning aanvraagt krijg je meteen je NIE erbij. Maar je kan je NIE ook apart aanvragen. Dat heb ik zelf gedaan omdat ik me niet wilde uitschrijven in Nederland / wilde inschrijven in Spanje, maar wel een NIE wilde hebben zodat ik meteen aan het werk kon mocht ik ergens aangenomen worden.

Dit kan je trouwens ook allemaal door je gestor laten doen (makkelijk he ).
Alle reacties Link kopieren
Ok, duidelijk, ga eerst dan maar op zoek naar zo'n gestor! Nu eerst even huis in de verkoop doen; we hebben al een makelaar ingeschakeld. Volgens mij hier in NL nu ook een vrij beroep.
Hoi Poohbear

Er is al veel gezegd, maar als tip wil ik je meenemen dat je een advocaat in de arm neemt. Dat is vaak veiliger dan een makelaar.



Er zijn verschillende Spaans_Nederlandse advocatenkantoren in Spanje die een goede naam hebben. Je vindt ze via google.



Succes
Alle reacties Link kopieren
Lucifer, dank je voor je berichtje. Ja, ik ga op zoek naar een advocaat of Gestor. Nu nog een goede zien te vinden



Kan iemand iets zeggen over hoe het met de gezondheidszorg is gesteld in Spanje (kosten ed.), en de samenstelling van de politieke partijen op dit moment - even uit nieuwsgierigheid?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met 'de samenstelling van politieke partijen'. Er zijn eigenlijk twee partijen die er toe doen in Spanje, links en rechts: PSOE en PP. De autonome regio's zijn (het woord zegt het al ) heel autonoom dus binnen elke regio zijn er weer andere wetten en regels, zoals bijvoorbeeld wat betreft onderwijs gek genoeg. Op het moment is de PSOE aan de macht nationaal gezien, de PP heeft wel een meerderheid in een aantal autonome regio's zoals Madrid. Er zijn ook kleinere partijen, vooral de nationalistische zijn belangrijk (in Catalunië, Baskenland en Galicië). Er is geen evenredige vertegenwoordiging, dus een stem uit Baskenland weegt in de praktijk zwaarder dan een stem uit Madrid. Rosa Diez heeft een nieuwe partij opgericht pasgeleden en hoewel er ontzettend veel Madrilenen op haar gestemd hebben, heeft ze toch minder zetels dan een paar nationalistische partijen waar in absolute aantallen slechts een handjevol mensen op stemt.



Gezondheidszorg is goed, er is 'seguridad social', een soort basisverzekering van de staat en daabij kan je je ook apart verzekeren. Er zijn privéklinieken en het voordeel daarvan is dat je minder wachttijden hebt. Aan mij is uitgelegd dat het handig is als je bv. NU een uitstrijkje wil laten maken om maar wat te noemen. Als je echter écht wat hebt raadt iedereen, tot en met de verzekeringsagent aan toe, je aan naar een openbaar ziekenhuis te gaan, daar zijn ze namelijk verder hebben meer materiaal enzovoort. De artsen zijn meestal dezelfden die 's ochtends voor de staat werken en 's middags in een privékliniek bijklussen. Als je bv. gaat bevallen in een privékliniek en er zijn complicaties moet je alsnog naar een openbaar ziekenhuis. De verzekeringen zijn niet duur, wel gek geregeld, vrouwen betalen meer dan mannen, en ook naar gelang de regio waarin je woont betaal je meer of minder. Ik heb me nog niet verzekerd, maar ik heb wel een verzekering gevonden van rond de 30 euro per maand. Tandarts zit bijna nergens bij in en het loont volgens mij ook niet de moeite je daarvoor te verzekeren, je kan beter sparen.



Chicha, vraagje aan jou, heb jij een aparte pensioenverzekering of spaar jij zelf voor je pensioen? Doe je dat in Spanje of in Nederland? Op het moment verdien ik zo weinig dat hier helemaal geen sprake van is, maar ik ben me er wel van bewust dat ik zelf wat zal moeten regelen en dat het goedkoper is daar zo vroeg mogelijk mee te beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Margaretha, dank je weer voor je supersnelle en uitgebreide reactie. Wel idioot dat je als vrouw meer moet betalen voor je ziektekostenverzekering. Al met al is het wel voordeliger dan hier in NL. Ik betaal nu ongeveer 140 Euro p.m. (per persoon). En moet daarnaast steeds meer zelf bijbetalen, zowel voor tandarts en medicijnen (de pil). Is alles inbegrepen in die 30 Euro die je betaalt, of moet je in bepaalde gevallen nog bijbetalen?



Pensioen is ook een punt idd. Ik heb twee emigratieboeken naar Spanje besteld, hoop daar meer informatie te kunnen vinden. We hebben een extra pensioenverzekering afgesloten, hoop dat dit door kan lopen.
Alle reacties Link kopieren
Poohbear, ik heb zelf nog geen particuliere verzekering afgesloten, maar je krijgt bij sommige een pasje wat je elke keer bij doktersbezoek door een scanner moet halen en dan moet je bv. één euro per keer betalen. Bij andere verzekeringen is dat niet zo. Medicijnen worden nooit vergoed voor zover ik weet en ik geloof één soort anticonceptiepil en ik geloof dat dat Diane was. Je kan wel korting krijgen als je student bent, een grote familie hebt, of bejaard enzovoort.

De premies verschillen niet alleen naar geslacht maar ook naar leeftijd en waar je woont en ik dacht zelfs naar wat voor beroep je doet. Puur economisch wordt dat berekend, vrouwen zijn duurder dan mannen dus betalen meer premie.



Pensioen moet echt ieder voor zich uitzoeken denk ik. Ikzelf heb nog vrijwel geen aow opgebouwd in Nederland (altijd bijbaantjes gehad) en ik ben net afgestudeerd, en ik weet überhaupt niet hoe het over 40 jaar met aow in Nederland zit, dus ik dacht dat het slimmer zou zijn zelf te sparen. Niet dat ik daar al mee begonnen ben trouwens, maar ik zou er graag wel voor mijn dertigste mee beginnen omdat wat ik uit de berekeningen begrijp dat gewoon véél voordeliger is.
Alle reacties Link kopieren
Is er ook ergens na te gaan welke medicijnen wat kosten in spanje? ik zelf slik medicijnen en zou wel van te voren willen weten of niet al het salaris daar aan op gaat ( mits we de stap nemen natuurlijk)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven