Niet zo jarig

22-07-2021 10:53 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even getwijfeld, maar toch een topic. Mogen jullie zeggen of ik zeur.

Ik ben vandaag jarig. Ben niet zo'n verjaardags-enthousiasteling, maar normaliter komen mijn ouders bijvoorbeeld wel even langs, en schoonouders willen ook wel. Echter: die afgezegd, want ik ben ziek. Vanochtend vroeg bericht dat de PCR-test negatief is. Dus geen corona, maar ja, nu ook geen plannen (meer) en dat is op zich prima. Omdat ik gisteren thuis moest blijven, ook
nog geen taart kunnen halen oid.

Maar: man heeft werkelijk niets gedaan aan verjaardag. Vanochtend bij het wakker worden zei ik dat de coronatest negatief was, mompelde hij 'oh ja en je bent jarig, gefeliciteerd liefie' en dat was het. Kinderen (bijna 2 en bijna 4) wisten het niet, hebben geen tekening of iets, geen kadootje, geen ontbijt op bed. Sterker, man zei tegen oudste 'weet ie wie er jarig is? Mama!' en oudste hoopte op een feestje; moest een beetje huilen, van de dissonantie, denk ik, toen er niets feestelijk bleek. Ze hebben wel "lang zal ze leven" opgezet op Spotify.

Nu zijn de kinderen op de opvang, man thuis aan het werk, ik een ziekte-dag (bijholte-ontsteking). We hebben samen afgesproken ze op tijd op te halen en vanavond verjaardag te vieren.

Maar er is natuurlijk nog steeds niets in huis, laat staan versierd of voorbereid. Ik kan zo wel even taart halen, maar eigenlijk heb ik er geen zin in om meer te doen dan dat.

Wat vinden jullie? Zeur ik, of ben ik met reden een beetje teleurgesteld? En: maak ik mijn eigen feestje (koop een kadootje van mij voor mij, dat de jongens mogen geven) of laat ik het hierbij?
Alle reacties Link kopieren
Verder is je man wel leuk? Dat hij je verjaardag zo laat passeren is veelzeggend.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
En soms een cadeautje voor de moeder van je kinderen en soms niks? Dat vind ik echt niet kunnen.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Voorbij gaan aan de verjaardag van je partner is een manipulatietechniek. Het is een effectieve manier om je partner te laten voelen dat hij/zij niks waard is. Dat je geen moeite hoeft te doen en helaas praten veel partners dit gedrag nog goed ook.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Wat een dwarrel van een man heb jij.
Zeker als je kleine kinderen hebt, dan zorg je toch dat je even iets haalt/organiseert?

Kwestie van attent zijn.

Voor mij zou zo'n relatie echt niets zijn. Als zelfs dit soort dingen al te veel moeite zijn, zou ik echt veel liever alleen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!
Ik vind ook niet dat je zeurt. Ik zou het niet leuk vinden als mijn man mijn verjaardag zo voorbij laat gaan. Ook helemaal niet leuk voor de kinderen.
Ik zou gewoon eerlijk zeggen dat je teleurgesteld bent. Soms wel een cadeautje en soms niet? Sorry, maar het is je partner! Ik vind het niet te veel gevraagd dat je graag een cadeautje wil voor je verjaardag.
Alle reacties Link kopieren
Mwah, manipulatie is niet aan de orde, en 'laten merken dat ik onbelangrijk ben' ook niet hoor. Moederdag bijvoorbeeld had hij wel met kinderen voorbereid om mij te 'verrassen'.

Het is denk ik de samenloop van iedereen ziek, plus het feit dat je hem met frutsels en kleinigheden gewoon niet echt een plezier doet (daarom kom ik ook vaak op een boek uit als kado voor hem :facepalm:) en dat het er niet in wil bij hem dat dat andersom wél zo is.

Hij denkt dus een paar weken van tevoren aan mijn verjaardag, gaat dan ook actief op zoek naar kado-inspiratie (dat weet ik, want ik zie het hem doen) en als hij niks écht goeds vindt, in zijn ogen, dan doet hij dus maar niets.

Zelf begrijp ik dit, en mij boeit mijn verjaardag niet ernstig, en ik vind het zoeken naar het perfecte kado zelfs wel lief. Maar voor de kinderen wil ik dit dus anders. Ik zal 't hem zo zeggen, voor volgend jaar.

En dan haal ik vanmiddag een leuk kleurtje nieuwe nagellak en een boek waar ik zin in heb, en dan mogen de kinderen dat straks geven. Vond die tips van 'zelf de slingers', enzo, wel prima bruikbaar. :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Tja...niet zo fijn inderdaad.

Gefeliciteerd natuurlijk!

Hang je eigen slingers maar op...haal een lekkere taart met zo'n vuurwerk ding voor erop. Laat je kinderen misschien iets bij de opvang maken, of anders samen lekker een schilderij verven vanmiddag? Een soort mini-feestje waar in ieder geval je kinderen dan een herinnering aan hebben.

En vertel je man wat je voelt.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
22-07-2021 11:02
Gewoon niet onuitgesproken verwachtingen - en dus teleurstellingen de dag laten bepalen.
Dit vind ik een hele mooie!

En: :rose: :sun: gefeliciteerd!!
.
Ik vier m'n verjaardag ook niet maar wil op die dag op z'n minst toch wel taart eten of iets anders lekkers. Dus nee ik vind niet dat je zeurt, misschien kan je man een taart kopen uit z'n werk?
Alle reacties Link kopieren
Je bent hem al aan het toepassen zie ik! :)
Fijne dag!
.
Alle reacties Link kopieren
Van harte gefeliciteerd!

Ik snap de teleurstelling helemaal. Bespreek het straks inderdaad tijdens de lunch, klaar de lucht. En daarna jezelf lekker verwennen met taart, slingers en een mooi cadeau. Zo wordt het voor de kinderen ook een lekker feestje :)

Fijne dag nog!
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
22-07-2021 11:45
Voorbij gaan aan de verjaardag van je partner is een manipulatietechniek. Het is een effectieve manier om je partner te laten voelen dat hij/zij niks waard is. Dat je geen moeite hoeft te doen en helaas praten veel partners dit gedrag nog goed ook.
Eens in sommige gevallen, maar in het geval van Nederland ook vaak een stukje nuchterheid. Nederlandse mannen zijn - over het algemeen - weinig romantisch met grote gebaren, rozen, ballonnen, taart, grote cadeaus etc. Dat is bij mijn vrienden met een andere cultuur echt heel anders.
Overigens is dat wel een van de dingen waar ik mijn partners altijd op heb uitgezocht: geen interessse in een nuchtere, nonchalante, gierige Hollander.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man doet ook nooit iets met mijn verjaardag of aan moederdag; de rest van mijn familie ook niet, dus als ik niets doe gaat het ongemerkt voorbij. Ach ja, dat zijn van die dingen.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
22-07-2021 12:10
Mijn man doet ook nooit iets met mijn verjaardag of aan moederdag; de rest van mijn familie ook niet, dus als ik niets doe gaat het ongemerkt voorbij. Ach ja, dat zijn van die dingen.
Nou ja zeg.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Babette2017 schreef:
22-07-2021 12:06
Eens in sommige gevallen, maar in het geval van Nederland ook vaak een stukje nuchterheid. Nederlandse mannen zijn - over het algemeen - weinig romantisch met grote gebaren, rozen, ballonnen, taart, grote cadeaus etc. Dat is bij mijn vrienden met een andere cultuur echt heel anders.
Overigens is dat wel een van de dingen waar ik mijn partners altijd op heb uitgezocht: geen interessse in een nuchtere, nonchalante, gierige Hollander.
De meeste Nederlandse mannen geven hun vrouw een cadeau als ze jarig is. Het gaat ook niet om romantiek of ander zweverig gedoe, het is gewoon iets dat je doet. Wat voor signaal geef je je kinderen eigenlijk als vader? Dat iedereen in het gezin een cadeautje krijgt (want de kinderen krijgen natuurlijk wel een cadeau en vader ook, want moeder denkt daar wel aan) maar moeder niet. Moeder is minder waard dan de rest. Dit moet je gewoon niet willen. Het is geen horkerigheid, het is liefdeloosheid.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het eigenlijk niet goed maar dat zal een cultuurverschil zijn. Huis versieren voor een volwassene? Doen we in B hoogstens tot een kind in de lagere school zit. Jullie gaan vanavond toch vieren? Zie echt het probleem niet maar in B worden verjaardagen meestal niet zo uitgebreid gevierd.
Babette2017 schreef:
22-07-2021 12:06
Eens in sommige gevallen, maar in het geval van Nederland ook vaak een stukje nuchterheid. Nederlandse mannen zijn - over het algemeen - weinig romantisch met grote gebaren, rozen, ballonnen, taart, grote cadeaus etc. Dat is bij mijn vrienden met een andere cultuur echt heel anders.
Overigens is dat wel een van de dingen waar ik mijn partners altijd op heb uitgezocht: geen interessse in een nuchtere, nonchalante, gierige Hollander.

Niet attent zijn heeft niets te maken met nuchterheid of niet romantisch zijn. Oh, en gierig is ook geen synoniem.

En grote gebaren en cadeaus zijn ook niet alleen voorbehouden aan romantische personen en het tegengestelde geldt ook niet.

TO, haal lekker eten en hapjes om het straks toch gezellig te vieren met de kinderen (en man). Misschien komt hij er zelf nog op terug. Zo niet, dan kun je op een rustig moment nog eens aangeven dat hij het volgend jaar mag moet goedmaken met veeeel aandacht voor jou :)
Ben jij echt nog op het niveau dat er moet versierd worden? Manman....

En als ik dan lees dat je geen verjaardag-enthousiasteling bent!!! Hoe gaat dan iemand reageren die wel een verjaardagvierder is?

Heel je post is een klaagzang van wat er niet is gedaan, gezegd, .....

Ik wens je proficiat met je verjaardag. Maakt dat ook al wat goed?
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
22-07-2021 11:45
Voorbij gaan aan de verjaardag van je partner is een manipulatietechniek. Het is een effectieve manier om je partner te laten voelen dat hij/zij niks waard is. Dat je geen moeite hoeft te doen en helaas praten veel partners dit gedrag nog goed ook.
Beetje overdreven dit.
Eens met veel dat al gezegd is, ik zou het ook niet leuk vinden zeker omdat verjaardagen voor (kleine) kinderen echt heel belangrijk zijn over het algemeen.
Misschien is dit een mooi moment om met elkaar wat 'tradities' te bedenken voor de verjaardagen zodat het voor je man ook duidelijk is dat dat minimaal verwacht wordt? Hier bijvoorbeeld bij alle verjaardagen slingers en een uitgebreid ontbijtje waarbij we dan de cadeautjes geven. En voor de volwassenen is dat inderdaad soms een klein dingetje maar de kinderen maakt dat echt niets uit. En de jarige mag bij ons altijd het avondeten kiezen. De kinderen komen hier dus altijd vooraf al informeren wat wij gaan kiezen 😅 Zo komen er in ieder geval altijd een paar elementen terug :) uiteraard kunnen jullie ook andere dingen doen.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd. Morgen zeggen dat je het jammer vindt the n det je je niet jarig hebt gevoelt. Praat met elkaar of hoe jij wil dat jouw verjaardag gevierd wil worden. Maar als je normaal gesproken niet zo’n verjaardags mens bent... tja... hoe moet hij het dan weten?
Babette2017 schreef:
22-07-2021 12:06
Eens in sommige gevallen, maar in het geval van Nederland ook vaak een stukje nuchterheid. Nederlandse mannen zijn - over het algemeen - weinig romantisch met grote gebaren, rozen, ballonnen, taart, grote cadeaus etc. Dat is bij mijn vrienden met een andere cultuur echt heel anders.
Overigens is dat wel een van de dingen waar ik mijn partners altijd op heb uitgezocht: geen interessse in een nuchtere, nonchalante, gierige Hollander.
Tja, ze hebben (jonge) kinderen en op de een of andere manier vind ik het toch wel bij de opvoeding horen een verjaardag in meer of mindere mate wat aandacht te geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt geen verjaardagsmens, dat betekent dat ik ook niet op zijn minst wel een taartje wil eten en ik ben echt blij als mensen het vergeten zijn.
Wees gewoon eerlijk en zeg tegen hem dat je wel blij wordt van een attente man en blije kinderen die iets gemaakt hebben.
Maar die niet alsof je niks met verjaardagen hebt en je daarna op zitten vreten omdat hij niet helderziend is en niet oppikt dat je wel verwend wil worden.
Alle reacties Link kopieren
Wat een gezeur zeg, je bent toch geen klein kind meer met je slingers en taart. Dat je dat voor je kinderen doet ok, maar stel je niet zo aan zeg.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, maar je begint je topic letterlijk met dat je normaliter geen verjaardag enthousiasteling bent...Ik ga er zomaar van uit dat de mensen in jouw omgeving dat ook al jaren weten en daardoor gedacht hebben dat je het waarschijnlijk lijk toch niet erg zou vinden als er niks aan gedaan wordt. Dan had je duidelijk moeten zijn vanaf het begin met je verwachtingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven