"Verplicht in een string sporten" breder trekken.

31-07-2021 01:31 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik de discussie "verplicht in een string sporten" welke gaat over de verplichte, ongemakkelijke en niets verhullende kleding van vrouwelijke topsporters breder willen trekken.

Zelf had ik lang de wens verpleegkundige te worden. Het feit dat ik in dat beroep een witte, strakke en doorschijnende outfit aan moet, heeft me hiervan vanwege mijn figuur weerhouden.

Ik ben stewardess geweest. Verplicht make-up, nagellak, panty's en hakken.
Echt super oncomfortabel, vooral die hakken want je loopt echt veel en instabiel.

En panty's moet je zowat iedere dag een nieuwe a 3 euro dat is toch 50,- pm wat je uit moet geven t.o van je mannelijke collega's.

"Mijn vriendin" is gevangenisbewaarder en moet iedere morgen haar bh uit doen omdat ze er niet pieploos mee door de detectiepoortjes kan.
Zonder afscherming en voor het oog van haar meestal mannelijke collega's.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/128 ... -te-kunnen

Misschien hebben hier vrouwen meer voorbeelden en kunnen we bewustwording creëren?
Of we stoppen als vrouwen gewoon met hier iets van vinden.
Je doet het zelf hoor, van dit soort dingen een punt maken.

Start zelf met het verschil maken door het als gegeven te zien, niet als een probleem.
Alle reacties Link kopieren
MariaDeJong schreef:
31-07-2021 05:22
Of we stoppen als vrouwen gewoon met hier iets van vinden.
Je doet het zelf hoor, van dit soort dingen een punt maken.

Start zelf met het verschil maken door het als gegeven te zien, niet als een probleem.
Ik weet niet of ik het verkeerd lees, maar het gegeven accepteren klinkt voor mij als “bek houden, het was altijd al zo, dus nu ook, er verandert toch niets”.

Het jarenlang voor zoete koek slikken lijkt me juist het probleem. Laat maar weten waar je tegenaan loopt. Zonder tegengeluid verandert er nooit iets.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
MariaDeJong schreef:
31-07-2021 05:22
Start zelf met het verschil maken door het als gegeven te zien, niet als een probleem.

Maar helemaal geen discussie hierover? Wat een bijzondere suggestie. Dit is bij uitstek een onderbelicht aspect van ongelijke behandeling. Ik zou zeggen, bekijk het filmpje en leg me dan nog eens uit waarom de kleding van de dames kort en strak moet zijn, terwijl de mannen veel meer bedekkende en losvallende kleding mogen dragen.

https://www.volleybal.nl/nieuws/beachvo ... che-spelen

Overigens bij de KLM hoeven vrouwen geen panty te dragen, er is ook een broek als onderdeel van het uniform. Dat is een goede ontwikkeling. En in het voorbeeld van de gevangenbewaarder, dit is een praktisch probleem dat ik zelf zou oplossen met een stevige beha zonder beugel specifiek voor het werk.
Excuses: de volleybal discussie is uiteraard zeer waardevol want dat gaat helemaal nergens over.
Ik doelde op witte vplk uniformen (die de heren ook dragen) .

Het was nog vroeg ;-)
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een goed punt vind ik. Qua verpleegkundigen: het is wel handig als het wit blijft i.v.m. hygiëne. Je moet kunnen zien of je bloed, urine, weet ik wat heb gemorst zodat je niet vies naar de volgende loopt. Maar het moet toch wel mogelijk zijn om de billen van een dikkere of dubbele laag stof te voorzien, want doorschijnen komt vaak voor.
Strak zou ik de outfit niet noemen? Je mag ook zelf een maat groter kiezen.

Volgens mij had kunstschaatsen ook best strenge regels, maar worden ze wel soepeler, vrouwen mogen in broek nu. Te sexy mag geloof ik nog niet.

Met turnen kreeg een Nederlandse eens kritiek op haar katachtige make-up. Vond ik flauw.

Een Belgische psycholoog kreeg commentaar op haar sexy outfits en zou berispt worden herinner ik mij. Daar was ook veel kritiek op.
Dus ik denk qua breder trekken dat je als vrouw kritiek krijgt zowel als je je niet aan bepaalde voorschriften houdt die 'sexy/klassiek vrouwelijk' zijn als dat je je 'te gewaagd' kleedt.
Alle reacties Link kopieren
Of de BH pas op het werk op het toilet of kleedkamer aantrekken.
Die bh is een veiligheidsding, geen seksisme
Een vriendin wilde haar peuter en kleuter (dochters) aanmelden bij een balletschool in onze stad. Dresscode……..balletpak zonder onderbroek eronder. Deze mocht namelijk niet zichtbaar zijn. Zowel niet de stof onder de balletpakranden, als de naden zelfs wanneer het balletpak de broek netjes overal bedekte.

Ik vond en vind dat zo stupide.
MariaDeJong schreef:
31-07-2021 06:40
Die bh is een veiligheidsding, geen seksisme
Precies. Trek je er toch een zonder beugels aan. Of idd na de poortjes pas.
Alle reacties Link kopieren
Wat dacht je van deze: https://www.trouw.nl/buitenland/vrouwen ... ~be4f8d20/
Ik dacht nog even dat ik een artikel van De Speld zat te lezen.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
MariaDeJong schreef:
31-07-2021 05:22
Of we stoppen als vrouwen gewoon met hier iets van vinden.
Je doet het zelf hoor, van dit soort dingen een punt maken.

Start zelf met het verschil maken door het als gegeven te zien, niet als een probleem.
Vrouwen hebben heel veel absurde zaken heel lang als ‘gegeven’ gezien. Als je wilt dat er iets verandert, moet je in actie komen. Onder andere door het te benoemen.
MariaDeJong schreef:
31-07-2021 06:40
Die bh is een veiligheidsding, geen seksisme
Het feit dat ze m moeten uittrekken voor het oog van hun collega is niet normaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb werkelijk nog nooit een detectiepoortje meegemaakt dat afgaat op een beha. Dan zou de knoop van een spijkerbroek ook afgaan.

Ik heb ook in een gevangenis gewerkt en gezien de machocultuur daar en het niveau van de humor, denk ik dat ze zelf op een belletje drukken als zij er doorheen loopt.

Echt niet dat alle vrouwelijke bezoekers van de gevangenen hun beha uit moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Athena1905 schreef:
31-07-2021 07:57
Het feit dat ze m moeten uittrekken voor het oog van hun collega is niet normaal.

Is dit echt zo? Kan me moeilijk voorstellen dat ze dat uittrekt onder het oog van een collega. Maar ook weer heel simpel op te lossen. Neem een beugelloze BH, die zijn er zat, heb je dit probleem niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Athena1905 schreef:
31-07-2021 07:57
Het feit dat ze m moeten uittrekken voor het oog van hun collega is niet normaal.
En daarom is dat dus ook niet waar. Kan best dat iemand dat een keer als grap heeft gezegd en dat zij erin getrapt is, maar met alle instanties hier in Nederland die daar wat van zouden vinden, geloof je echt dat er een plek is in Nederland waar alle vrouwen die binnen komen (en dat zijn er behoorlijk wat in een gevangenis) zich onder het oog van mannen moeten uitkleden? Echt niet.
Oh ik hoopte dat je ‘breder trekken’ andersom bedoelde: alle sporten, altijd in een string, zowel mannen als vrouwen.
Wellicht dat ik dan wel naar de olympische spelen zou kijken XD
Overigens is de outfit van verplegend personeel toch niet strak en doorschijnend?
Ik heb het voor de zekerheid nog even gegoogled maar wat is hier seksistisch aan?
https://www.werkenbijvumc.nl/content/up ... beleid.pdf
Alle reacties Link kopieren
Op mijn stage vroeger mochten vrouwen met mooi weer een rok aan en moesten mannen met 40+ graden een lange broek aan. Tsja. Kan ook
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
31-07-2021 08:54
Overigens is de outfit van verplegend personeel toch niet strak en doorschijnend?
Ik heb het voor de zekerheid nog even gegoogled maar wat is hier seksistisch aan?
https://www.werkenbijvumc.nl/content/up ... beleid.pdf
Klopt helemaal.

Het is jammer dat dit topic opent met wat voorbeelden die (volgens mij) helemaal niet waar zijn, want er is wel degelijk seksisme in kledingvoorschriften .
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
"Bewustwording", tja, to had ook gewoon haar figuur kunnen accepteren en iets wits onder dat verpleegkundigen uniform kunnen dragen toch? Dan had je wel in de zorg kunnen werken.

En die turnsters, nooit kijkt er iemand tot er olympische spelen zijn dan is die rare acrobatiek plots enorm relevant? Merkwaardige kindvrouwtjes in een sport met legio schandalen zoals misbruik, doping, dwang, en jonge meiden een erg ongezonde levensstijl opleggen. Dan is zo'n badpak nog het minste om je druk over te maken.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
31-07-2021 08:54
Overigens is de outfit van verplegend personeel toch niet strak en doorschijnend?
Ik heb het voor de zekerheid nog even gegoogled maar wat is hier seksistisch aan?
https://www.werkenbijvumc.nl/content/up ... beleid.pdf

Als je uniform te strak zit heb je gewoon niet de goede maat, zo simpel is het.
Ik werkte wel ergens waar ze van die wortelbroeken voor vrouwen hadden, die zaten altijd loeistrak om m’n kuiten welke maat ik ook koos.
Toen heb ik een herenmodel gevraagd (die waren gewoon recht) en was het probleem - op te lange pijpen na - opgelost.
Dropdrop schreef:
31-07-2021 08:12
Ik heb werkelijk nog nooit een detectiepoortje meegemaakt dat afgaat op een beha. Dan zou de knoop van een spijkerbroek ook afgaan.

Ik heb ook in een gevangenis gewerkt en gezien de machocultuur daar en het niveau van de humor, denk ik dat ze zelf op een belletje drukken als zij er doorheen loopt.

Echt niet dat alle vrouwelijke bezoekers van de gevangenen hun beha uit moeten doen.
Ik wel, op Schiphol is me dat al meerdere keren overkomen.
Tegenwoordig met die scanners gelukkig niet meer.

Wat jij beschrijft is een extra reden om er korte metten mee te maken.
Dropdrop schreef:
31-07-2021 08:12
Ik heb werkelijk nog nooit een detectiepoortje meegemaakt dat afgaat op een beha. Dan zou de knoop van een spijkerbroek ook afgaan.

Ik heb ook in een gevangenis gewerkt en gezien de machocultuur daar en het niveau van de humor, denk ik dat ze zelf op een belletje drukken als zij er doorheen loopt.

Echt niet dat alle vrouwelijke bezoekers van de gevangenen hun beha uit moeten doen.
Was wel in het nieuws..
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
31-07-2021 08:54
Overigens is de outfit van verplegend personeel toch niet strak en doorschijnend?
Ik heb het voor de zekerheid nog even gegoogled maar wat is hier seksistisch aan?
https://www.werkenbijvumc.nl/content/up ... beleid.pdf
Idd, het is best stugge stof en het jasje valt over de billen. Ik herken dit dus ook niet.

Dat gezegd hebbende, het protest van de beachvolleybal-dames kan ik alleen maar toejuichen.
Van mij mogen er meer dames dit voorbeeld volgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven