"Verplicht in een string sporten" breder trekken.

31-07-2021 01:31 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik de discussie "verplicht in een string sporten" welke gaat over de verplichte, ongemakkelijke en niets verhullende kleding van vrouwelijke topsporters breder willen trekken.

Zelf had ik lang de wens verpleegkundige te worden. Het feit dat ik in dat beroep een witte, strakke en doorschijnende outfit aan moet, heeft me hiervan vanwege mijn figuur weerhouden.

Ik ben stewardess geweest. Verplicht make-up, nagellak, panty's en hakken.
Echt super oncomfortabel, vooral die hakken want je loopt echt veel en instabiel.

En panty's moet je zowat iedere dag een nieuwe a 3 euro dat is toch 50,- pm wat je uit moet geven t.o van je mannelijke collega's.

"Mijn vriendin" is gevangenisbewaarder en moet iedere morgen haar bh uit doen omdat ze er niet pieploos mee door de detectiepoortjes kan.
Zonder afscherming en voor het oog van haar meestal mannelijke collega's.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/128 ... -te-kunnen

Misschien hebben hier vrouwen meer voorbeelden en kunnen we bewustwording creëren?
Alle reacties Link kopieren
Fairway schreef:
07-08-2021 21:59
Om even terug te gaan naar de handballers, de mannen wíllen juist een korter tenue maar dat mag ook niet van de bond.
Pff , tijd om die bonden flink terug te fluiten lijkt me.


Ik vind dat vrouwen, én mannen altijd enige keuze of inspraak moeten hebben in wat ze aantrekken. Daarentegen is het duidelijk dat heel wat vrouwen in Tokyo het meer dan prima vinden om te sporten in bikini, ook wanneer ze de vrije keuze hebben om iets minder bloots aan te trekken. Zelfs nu Sifan in legging fenomenaal loopt blijven de andere Hollandse dames in bikini rennen.
Maar hoe vrij is die vrije keuze? Geldt niet alleen voor vrouwen hoor, en ook niet alleen voor sport, maar er is altijd de factor van groepsdruk, doen wat de rest doet, doen wat je gewend bent etc.

Ik vind in een bikini rennen nogal belachelijk, geen idee ook hoe die gewoonte of regel ooit is ontstaan, maar misschien is het wel reuze prettig en tja, als 'iedereen' het doet? Hoewel, als zo'n bikini zo lekker rent, waarom zie ik dan nooit een vrouw in bikini hardlopen in het Vondelpark?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
tonkje schreef:
07-08-2021 21:45
Ik snap dat dus echt niet. Waarom zou je in vredesnaam in een mini-bikini - want ja, ik vind ze behoorlijk mini - gaan sporten als je ook een normale outfit zou kunnen aantrekken? Ik las iets over minder last hebben van zand? Maar als dat echt een reden is, waarom hebben de mannelijke beachvolleyballers dan dit aan?

Afbeelding
Omdat mannen in bikini echt geen zicht zijn, ongetwijfeld :biggrin: .

En verder, gewoon omdat ze dat mogen, omdat ze dat willen, omdat ze het beste vinden en omdat dat voor hen de normale outfit is. Tikje vooringenomen dus om dat tegenover een "normale" outfit te zetten.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
07-08-2021 22:16
Pff , tijd om die bonden flink terug te fluiten lijkt me.





Maar hoe vrij is die vrije keuze? Geldt niet alleen voor vrouwen hoor, en ook niet alleen voor sport, maar er is altijd de factor van groepsdruk, doen wat de rest doet, doen wat je gewend bent etc.

Ik vind in een bikini rennen nogal belachelijk, geen idee ook hoe die gewoonte of regel ooit is ontstaan, maar misschien is het wel reuze prettig en tja, als 'iedereen' het doet? Hoewel, als zo'n bikini zo lekker rent, waarom zie ik dan nooit een vrouw in bikini hardlopen in het Vondelpark?
Omdat er in het Vondelpark groepsdruk bestaat. Volgens mijn moeder zijn die jaren 70 bikinibroekjes echt de állerbeste broekjes om in te sporten. Ik vond dat als jaren 80/90 puber beláchelijk, want die dingen waren óerlelijk. En zie nu eens.

Dit dus:
https://upload.wikimedia.org/wikipe ... 2.jpg

Of zelfs discuswerpers hadden die dingen aan: https://upload.wikimedia.org/wikipedia ... 72.jpg

Mannen droegen ook die lengte, maar dan van die wapperbroekjes.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia ... 806.jpg
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
08-08-2021 06:43
Omdat er in het Vondelpark groepsdruk bestaat. Volgens mijn moeder zijn die jaren 70 bikinibroekjes echt de állerbeste broekjes om in te sporten. Ik vond dat als jaren 80/90 puber beláchelijk, want die dingen waren óerlelijk. En zie nu eens.
Dus als 1 trendsetter in het Vondelpark in bikinibroekje begint te rennen, volgt de rest ook. :)
Ik vind het trouwens niet per se lelijk, het lijkt me alleen zo onprettig met zo'n mini broekje. Mijn dagelijkse onderbroeken zijn groter dan deze broekjes.

Ik zie trouwens wel 1 vrouw in een sport BH rennen.
tonkje wijzigde dit bericht op 08-08-2021 08:22
Reden: opmerking over mijn ondergoed erbij gezet
5.08% gewijzigd
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
08-08-2021 06:43
Omdat er in het Vondelpark groepsdruk bestaat. Volgens mijn moeder zijn die jaren 70 bikinibroekjes echt de állerbeste broekjes om in te sporten. Ik vond dat als jaren 80/90 puber beláchelijk, want die dingen waren óerlelijk. En zie nu eens.

Dit dus:
https://upload.wikimedia.org/wikipe ... 2.jpg

Of zelfs discuswerpers hadden die dingen aan: https://upload.wikimedia.org/wikipedia ... 72.jpg

Mannen droegen ook die lengte, maar dan van die wapperbroekjes.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia ... 806.jpg
Tegenwoordig rennen de mannen dus in leggings. En juist bij de mannen zie je daardoor alle delen van hun anatomie tot in de kleinste (of grootste) details.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
08-08-2021 08:20
Dus als 1 trendsetter in het Vondelpark in bikinibroekje begint te rennen, volgt de rest ook. :)
Ik vind het trouwens niet per se lelijk, het lijkt me alleen zo onprettig met zo'n mini broekje. Mijn dagelijkse onderbroeken zijn groter dan deze broekjes.

Ik zie trouwens wel 1 vrouw in een sport BH rennen.
Ik denk dat als het mode is om in bikini te rennen, dat het gewoon gemeengoed wordt in het Vondelpark.

Het was wel in een binnenzaal, maar ik heb van dat hotyoga gedaan, en dan was een soort bikini echt wel het prettigst. Mijn favoriete hardloopbroek was ook een boxerachtig ding dat een beetje opkroop en dan bleef zitten zoals die seventies broeken. (Bij gebrek aan dat soort broeken in de winkel) Had mijn moeder toch gelijk, haha.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
07-08-2021 23:46
Omdat mannen in bikini echt geen zicht zijn, ongetwijfeld :biggrin: .

En verder, gewoon omdat ze dat mogen, omdat ze dat willen, omdat ze het beste vinden en omdat dat voor hen de normale outfit is. Tikje vooringenomen dus om dat tegenover een "normale" outfit te zetten.

Dat is het kromme.... ze mógen het.
Het olympisch comite heeft kledingvoorschriften.
En daarin staat dat vrouwen in een minibikini moeten b.v. beachvolleyen.
Belachelijk hoor.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
08-08-2021 10:31
Dat is het kromme.... ze mógen het.
Het olympisch comite heeft kledingvoorschriften.
En daarin staat dat vrouwen in een minibikini moeten b.v. beachvolleyen.
Belachelijk hoor.
Nee, dat is niet helemaal correct.
In beachvolley mogen ze kiezen, bikini of legging.
Beach handball: hier mogen ze niet kiezen. De dames niet, de heren al veel langer niet (althans, de heren proberen al veel langer, sinds 2003 een kortere strakkere broek er doorheen te krijgen).


Het olympisch comite heeft hier niet veel mee te maken. Het zijn de bonden.
thanx schreef:
08-08-2021 10:31
Dat is het kromme.... ze mógen het.
Het olympisch comite heeft kledingvoorschriften.
En daarin staat dat vrouwen in een minibikini moeten b.v. beachvolleyen.
Belachelijk hoor.
Nee, er staat net niet dat ze in een minibikini moeten sporten. Er staat zelfs niet eens dat ze in een bikini moeten sporten (die mini is ook maar een term die je er zelf bij zet).
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
08-08-2021 10:31
Dat is het kromme.... ze mógen het.
Het olympisch comite heeft kledingvoorschriften.
En daarin staat dat vrouwen in een minibikini moeten b.v. beachvolleyen.
Belachelijk hoor.
Nee, Beach handbal :evil:
En volgens mij is het de Beach handbalbond die dat voorschrijft. Die heeft een tenue, ze mogen niet zomaar in bikini.
Met atletiek en beachvolleybal bijvoorbeeld zijn er verschillende tenues waar de sporters uit kunnen kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
08-08-2021 10:50
Nee, Beach handbal :evil:
En volgens mij is het de Beach handbalbond die dat voorschrijft.
Met atletiek en beachvolleybal bijvoorbeeld zijn er verschillende tenues waar de sporters uit kunnen kiezen.
Inclusief burka hoofdoekje en lange broek. Zie bijvoorbeeld Iran.

Grappig hoe zo’n opportunistische protestactie van de Noren uitmondt in massale selectieve verontwaardiging om zaken die al lang geregeld zijn.
Fairway schreef:
07-08-2021 21:59
Om even terug te gaan naar de handballers, de mannen wíllen juist een korter tenue maar dat mag ook niet van de bond.


Ik vind dat vrouwen, én mannen altijd enige keuze of inspraak moeten hebben in wat ze aantrekken. Daarentegen is het duidelijk dat heel wat vrouwen in Tokyo het meer dan prima vinden om te sporten in bikini, ook wanneer ze de vrije keuze hebben om iets minder bloots aan te trekken. Zelfs nu Sifan in legging fenomenaal loopt blijven de andere Hollandse dames in bikini rennen.
Precies, keuzevrijheid is het belangrijkste. Sifan voelt zich prettiger in een langere broek en sommige sprintsters kiezen voor een kleiner broekje. Helemaal prima. Zolang er maar een keuze is, is er niks aan de hand 👍👍. En als mannen ook graag in een bikinibroekje willen lopen... lekker doen 😁😂
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
07-08-2021 21:16
Simpelweg: Ja, uiteraard.

Bij de beachvolley vrouwen waar ze volgens de regels (zie wat eerder) ook al 10 jaar gerust voor iets anders mogen kiezen, zie je ook simpelweg nog steeds de bikini's (gewone bikini's, geen strings, dat is gewoon clickbait in de titel van OP). Geschoffeerd zijn, bij voorkeur in andermans plaats, is dan ook een trend.
Ten eerste, het gaat niet om beachvolleybal en ten tweede, de discussie ontstaat nu juíst omdat vrouwen aangeven in iets langers te willen spelen en dat mag niet. Als zij het prima hadden gevonden in hun bikini, was deze discussie überhaupt niet ontstaan.
Liv8 schreef:
08-08-2021 18:05
Ten eerste, het gaat niet om beachvolleybal
Lees de post waar die reactie op gegeven werd, vooraleer je begint te briesen.
en ten tweede, de discussie ontstaat nu juíst omdat vrouwen aangeven in iets langers te willen spelen en dat mag niet. Als zij het prima hadden gevonden in hun bikini, was deze discussie überhaupt niet ontstaan.
Blijkbaar vinden ze dat helemaal prima, aangezien ze bij beachvolley die keuze al 10 jaar hebben (de reactie van die post ging daar wel degelijk over), en de dames desondanks nog steeds in bikini spelen. Dat jij in hun plaats verontwaardigd wil zijn, maakt het nog geen topic, zeker niet voor de dames in kwestie. Tenzij je wil claimen dat je het beter weet dan zijzelf; dat is immers deel van de trend.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
08-08-2021 18:56
Lees de post waar die reactie op gegeven werd, vooraleer je begint te briesen.



Blijkbaar vinden ze dat helemaal prima, aangezien ze bij beachvolley die keuze al 10 jaar hebben (de reactie van die post ging daar wel degelijk over), en de dames desondanks nog steeds in bikini spelen. Dat jij in hun plaats verontwaardigd wil zijn, maakt het nog geen topic, zeker niet voor de dames in kwestie. Tenzij je wil claimen dat je het beter weet dan zijzelf; dat is immers deel van de trend.
Ja je reageert op een post waarop gesteld wordt dat vrouwen ondanks de keuze toch voor de korte versie gaan en of we er dus niet te zwaar aan tillen. Nu is er dus een team (een beachhandbalteam) dat dus aangeeft niet oke te zijn met die korte broekjes en graag in lange broekjes wil spelen. En dat mag niet. En dáár is de ophef over. Niet over beachvolleybalsters die al 10 jaar niet meer verplicht worden om voor een bikini te kiezen.

Dus ja, er zijn wel degelijk vrouwen verontwaardigd over het feit dat zij verplicht worden in een bikini te spelen. Vrouwen die dus niet al 10 jaar de keuze hebben en het dus niet prima vinden om hierin te spelen. Dus nee, we tillen hier niet te zwaar aan en het blijven aanhalen van de beachvolleybalsters die blijkbaar wel in bikinibroekje willen spelen, is volledig irrelevant. Leuk voor hen, maar er staan nog steeds beachhandbalsters verplicht en ongewenst te spelen in bikini. Of wel in een broekje, maar ten koste van een boete.
Liv8 schreef:
08-08-2021 19:22
Ja je reageert op een post waarop gesteld wordt dat vrouwen ondanks de keuze toch voor de korte versie gaan en of we er dus niet te zwaar aan tillen. Nu is er dus een team (een beachhandbalteam) dat dus aangeeft niet oke te zijn met die korte broekjes en graag in lange broekjes wil spelen. En dat mag niet. En dáár is de ophef over. Niet over beachvolleybalsters die al 10 jaar niet meer verplicht worden om voor een bikini te kiezen.
Ergo, je briesende reactie was dus compleet overbodig en compleet niet to the point :)
Dus ja, er zijn wel degelijk vrouwen verontwaardigd over het feit dat zij verplicht worden in een bikini te spelen. Vrouwen die dus niet al 10 jaar de keuze hebben en het dus niet prima vinden om hierin te spelen. Dus nee, we tillen hier niet te zwaar aan en het blijven aanhalen van de beachvolleybalsters die blijkbaar wel in bikinibroekje willen spelen, is volledig irrelevant. Leuk voor hen, maar er staan nog steeds beachhandbalsters verplicht en ongewenst te spelen in bikini. Of wel in een broekje, maar ten koste van een boete.
Ja, er wordt hier te zwaar aan getild, ja dit topic bulkt van selectieve verontwaardiging over een non-topic, ja er zijn genoeg vrouwelijke sporters die klaarblijkelijk al jaren de keuze hebben en die desondanks nog steeds bij de bikini's blijven, ja dat is compleet relevant in een topic die algemene malaise/het algemene onrecht meent te moeten aankaarten en ja, dat zit prima in lijn met de algemene trend om lekker in de plaats van anderen geschoffeerd te zijn.
Face it, dit topic is weinig meer dan een modeverschijnsel, een roep om aandacht op zichzelf, eerder dan een roep om aandacht op een specifieke problematiek. Qua stijl, inhoud en bedoeling goed vergelijkbaar met wat ABN Amro net voor het weekend deed op twitter.

Als die Noorse beachhandbalsters zo begaan zijn met wat hun bond (want daar komt de verplichting vandaan) hen oplegt, dan hadden ze dat prima al eerder kunnen aankaarten, dan hadden ze prima voet bij stuk kunnen houden en dan hadden ze prima in het slechtste geval domweg kunnen weigeren te spelen. De rest is simpelweg spielerei, net zoals dit topic.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
07-08-2021 22:16
Pff , tijd om die bonden flink terug te fluiten lijkt me.





Maar hoe vrij is die vrije keuze? Geldt niet alleen voor vrouwen hoor, en ook niet alleen voor sport, maar er is altijd de factor van groepsdruk, doen wat de rest doet, doen wat je gewend bent etc.

Ik vind in een bikini rennen nogal belachelijk, geen idee ook hoe die gewoonte of regel ooit is ontstaan, maar misschien is het wel reuze prettig en tja, als 'iedereen' het doet? Hoewel, als zo'n bikini zo lekker rent, waarom zie ik dan nooit een vrouw in bikini hardlopen in het Vondelpark?

Dit. Ik geloof ook groepsdruk, het is nou eenmaal zo. Maar gelukkig komt er wat opstand over dergelijke zaken.

Over een jaar of tien, twintig als er eindelijk iets veranderd is, zien mensen terug op deze tijd en snappen ze niet hoe het mogelijk was dat vrouwen hier jarenlang in mee zijn gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Creatieveling schreef:
08-08-2021 20:28
Dit. Ik geloof ook groepsdruk, het is nou eenmaal zo. Maar gelukkig komt er wat opstand over dergelijke zaken.

Over een jaar of tien, twintig als er eindelijk iets veranderd is, zien mensen terug op deze tijd en snappen ze niet hoe het mogelijk was dat vrouwen hier jarenlang in mee zijn gegaan.
Net zoals er een tijd was dat terug op de tijd keken en massaal niet snapten dat het mogelijk was dat je niet eens in een korte rok of broek op straat mocht lopen, laat staan in je string op het strand mocht sporten. Dat je vol ongeloof je moeder aanhoorde.
Alle reacties Link kopieren
Creatieveling schreef:
08-08-2021 20:28
Dit. Ik geloof ook groepsdruk, het is nou eenmaal zo. Maar gelukkig komt er wat opstand over dergelijke zaken.

Over een jaar of tien, twintig als er eindelijk iets veranderd is, zien mensen terug op deze tijd en snappen ze niet hoe het mogelijk was dat vrouwen hier jarenlang in mee zijn gegaan.
Hoezo? Denk je dat er een tijd komt dat vrouwen op het strand geen bikini meer dragen? Is dat ook groepsdruk? Kijken we daar ook vol ongeloof op terug over twintig jaar?

Heel terecht dat vrouwen niet automatisch in bikini hoeven te sporten maar als ze er zelf al jaren voor kiezen, terwijl ze ook de mogelijkheid hebben om een sportlegging aan te trekken, wie zijn wij dan om daar minachtend over te doen?
Doorschijnend, strak, BH uit tijdens het werk voor het oog van de mannelijke collega's. (vrouwelijke collega's gaan dan even weg?)

Maar wat maakt het uit eigenlijk? Zolang er consent is en het werk goed uitgevoerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Chinue schreef:
09-08-2021 10:53
Doorschijnend, strak, BH uit tijdens het werk voor het oog van de mannelijke collega's. (vrouwelijke collega's gaan dan even weg?)

Maar wat maakt het uit eigenlijk? Zolang er consent is en het werk goed uitgevoerd wordt.
Nou er is dus geen consent, maar je zult toch naar je werk moeten hè..

En even voor de mensen welke de issue bij de gevangenispoortjes niet geloofden of bagatelliseerden, de ergenis is dus wel zo breed gedragen dat de vakbond het inmiddels ook breed heeft opgepakt.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... -s-bij-dji

Oh en nu ik toch weer even in dit topic aanwezig ben, ik lees ook dan mensen er stellig van overtuigd zijn dat hakken voor vrouwen nergens verplicht zijn.

Het is even geleden, dus misschien is er voortschrijdend inzicht inmiddels, maar ik heb bij 3 verschillende rederijen als purser gewerkt en je moest er volgens kledingprotocol een hak en een panty aan.
Alle reacties Link kopieren
februari schreef:
16-09-2021 00:34


Nou er is dus geen consent, maar je zult toch naar je werk moeten hè..

En even voor de mensen welke de issue bij de gevangenispoortjes niet geloofden of bagatelliseerden, de ergenis is dus wel zo breed gedragen dat de vakbond het inmiddels ook breed heeft opgepakt.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... -s-bij-dji

Daar staat wat anders in dan dat ze elke dag hun bh voor het oog van hun mannelijke collega’s uit moeten trekken.


En wat hakken betreft heb je gelijk, natuurlijk zijn er plekken waar bepaalde kleding verplicht is. Stewardessen moeten hakken dragen. Maar piloten ook zo’n stomme pet. Het is wat!
Alle reacties Link kopieren
Fairway schreef:
16-09-2021 09:10
Daar staat wat anders in dan dat ze elke dag hun bh voor het oog van hun mannelijke collega’s uit moeten trekken.


En wat hakken betreft heb je gelijk, natuurlijk zijn er plekken waar bepaalde kleding verplicht is. Stewardessen moeten hakken dragen. Maar piloten ook zo’n stomme pet. Het is wat!
Verschil is wel dat die piloot van die pet weinig tot geen hinder heeft. Bovendien zal hij in de cockpit waarschijnlijk dat ding afzetten.
Die hakken, die zijn natuurlijk niet goed voor de houding van de stewardes, die deze bovendien de gehele tijd aan heeft (want gehele tijd in zicht).
Voor hun rug en benen én om aandoeningen als spataders te voorkomen zou een plattere schoen beter zijn.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
16-09-2021 10:22
Verschil is wel dat die piloot van die pet weinig tot geen hinder heeft. Bovendien zal hij in de cockpit waarschijnlijk dat ding afzetten.
Die hakken, die zijn natuurlijk niet goed voor de houding van de stewardes, die deze bovendien de gehele tijd aan heeft (want gehele tijd in zicht).
Voor hun rug en benen én om aandoeningen als spataders te voorkomen zou een plattere schoen beter zijn.
In de cabine mogen, nee, moeten! die hakken uit.
Alle reacties Link kopieren
februari schreef:
16-09-2021 00:34


Nou er is dus geen consent, maar je zult toch naar je werk moeten hè..

En even voor de mensen welke de issue bij de gevangenispoortjes niet geloofden of bagatelliseerden, de ergenis is dus wel zo breed gedragen dat de vakbond het inmiddels ook breed heeft opgepakt.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... -s-bij-dji

Oh en nu ik toch weer even in dit topic aanwezig ben, ik lees ook dan mensen er stellig van overtuigd zijn dat hakken voor vrouwen nergens verplicht zijn.

Het is even geleden, dus misschien is er voortschrijdend inzicht inmiddels, maar ik heb bij 3 verschillende rederijen als purser gewerkt en je moest er volgens kledingprotocol een hak en een panty aan.
In dit geval vind ik het toch echt anders. Veiligheid en dus zo'n poortje binnen een penitentiaire inrichting die af gaat staat wat mij betreft toch echt boven het gemak wat een vrouw kan ervaren bij het dragen van een beugel bh. Dan maar een bh zonder beugel naar je werk.
Zo'n voorbeeld als dit vind ik echt spijkers zoeken op laag water en je tot slachtoffer maken in een situatie waar je dat niet bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven