Hoe verander je je gedrag?

02-08-2021 12:09 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Best confronterend om dit te schrijven. Maar ik loop nogal tegen de feiten aan. Op werkgebied ben ik nog nooit ergens níet-gedesillusioneerd weggegaan. Ik val altijd door de mand. Er werd over me heen gelopen, ik werd subtiel gekleineerd en buitengesloten, ik kwam niet uit de verf en ik werd niet op waarde geschat. Logisch, want diep van binnen zie ik mezelf ook als iemand die weinig voorstelt en gedraag ik me daarnaar, dus waarom zou een ander dat anders zien?

Dit rijtje hoort helaas bij mij: negatief zelfbeeld, sociale angst en eigenlijk wel vrij angstig in het algemeen, soms somber, onzeker, vermijding, vermoeden van autisme (zoon heeft wel die diagnose), slechte houding (ineengedoken)… Ik zou het wel anders willen en dat moet ik uiteraard zelf doen. Maar het lukt me domweg niet.



Ik heb in het verleden heel wat hulp gezocht: huisarts, psychiater en medicatie als anti-depressiva geprobeerd, cognitieve gedragstherapie, fysiotherapie, assertiviteitstraining, haptonomie, meditatie, hypnotherapie, individuele coaching-sessies… De inzichten zijn er echt wel, maar het lukt me niet om mijn gedrag en houding zo te veranderen dat het eigen wordt. Want ik voel het ook niet natuurlijk. Dus waar begin ik. Er heel bewust mee bezig zijn kost me bakken met energie en uiteindelijk val ik toch weer terug in ingesleten gedrag. Het ziet er nu naar uit dat ik opnieuw vastloop op mijn werk en dus is er ook weer het besef dat ik hulp moet zoeken. Iemand goede raad en/of ervaring met wat hielp?
Wat heftig voor je.. Merk je dit alleen op het werk of ook met andere dingen? Vind je je werk wel echt leuk en bij je passen?
Alle reacties Link kopieren
Gedrag veranderen is hartstikke moeilijk en lukt niet van de ene op de andere dag.
Daar moet je heel bewust mee aan de slag, iedere keer weer opletten en steeds het nieuwe, gewenste, gedrag herhalen, totdat het inslijt.

Maar kijk wel uit dat je niet gedrag gaat vertonen wat eigenlijk niet bij je past, want dan gaat het na verloop van tijd weer mis.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Wat Solomio zegt.
Begin bij jezelf.
Als jij niet de moeite neemt om van jezelf te houden, dan kan je niet verwachten dat anderen die moeite wel nemen.

Je hebt het volste recht om hier te zijn en je gelukkig en tevreden te voelen, over alles dat je doet en laat.

Er is er maar eentje van jou en je bent een schat voor het leven, het is aan jou om die schat te openen en naar buiten te brengen.

Weet je, als je niet van jezelf houdt dan is het ook schier onmogelijk om van je medemens te houden en daardoor kan je ze niet zien als jouw gelijke en heb je automatisch de neiging om anderen als meerderen te zien, terwijl iedereen gewoon gelijkwaardig is.

Schrijf eens op wat je allemaal leuk aan jezelf vindt.
Je kan ook opschrijven wat je niet leuk aan jezelf vindt en leer dan van die zaken te houden, want ook dat ben jij en dat is okay.

We zijn allemaal, stuk voor stuk, een vat vol fouten, niemand komt daar onderuit, het gaat er alleen om hoe je daarmee omgaat.
Als ik weer eens met een van mijn talloze fouten word geconfronteerd dan schiet ik in de lach, met liefde, want ik kan nu eenmaal een ongelooflijke knurft zijn en dat vind ik grappig aan mezelf.
Je kan je wel steeds ergeren aan wat niet perfect is, maar waarom zou je je daarmee lastigvallen? Het leven is te kort en te leuk om je met dat soort shit bezig te houden.


Weet ook dat perfectie het saaiste is dat bestaat.
Het gaat niet om gedragsverandering, maar om gevoelsverandering en als je die in de knip hebt veranderd je gedrag vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
Overigens bekijk ik het vaak anders: waarom loop ik steeds weer vast op dezelfde patronen?
Blijkbaar levert me dat toch iets op, ook al ben ik me daar niet van bewust.
Of blijkbaar zoek ik steeds weer vergelijkbare situaties op waar ik nou juist niet goed in gedij.

Dus je kunt ook proberen om je omgeving aan te passen aan je gedrag, maar ook dat kost tijd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Op wat voor manier loop je vast op het werk? Wat gaat er concreet mis?

Als je al heel veel gedaan hebt, is het opnieuw hulp zoeken vooral een bevestiging dat je nog niet goed bent zoals je nu bent. Zo kan hulp zoeken je negatieve zelfbeeld versterken. Dat is natuurlijk niet wat je wilt.

Op een bepaalde leeftijd kom je op een punt, dat je beter kun accepteren hoe de zaken zijn en dat er weinig meer aan te versleutelen valt. Dit is het, hier moet je het mee doen. Dat geeft veel rust.

Als je wel nog iets aan je gedrag wilt doen, dan zou ik beginnen met een goede diagnose krijgen. Het maakt nogal uit of je moet leren omgaan met depressie of met autisme of met een vermijdende persoonlijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Als je zoon autisme heeft, zou jij dat ook weleens kunnen hebben. Dan is het extra moeilijk. Acceptatie van jezelf en een andere werkomgeving proberen misschien.
Alle reacties Link kopieren
Om welke reden zou je het willen veranderen?

Is er iets wat je graag wil bereiken in je leven?

Als het niet lukt is vaak toch de wens niet sterk genoeg of het huidige gedrag levert je nog te veel op (veiligheid, gemak, vertrouwd, kost geen energie, etc.).

Heb je angst om succesvol te zijn in het leven?
Alle reacties Link kopieren
Je gedrag veranderen, lukt vaak alleen als je er ook echt iets voor doet en er iets uit haalt. Boekjes lezen is leuk, maar zonder actie geen resultaat.

Begin met zware krachttraining. Train de rhomboïdius, zodat die korter wordt en je schouderbladen naar achter getrokken worden. Je gaat dan al rechter lopen en dat alleen al doet je krachtiger voelen. Daarnaast is het goed voor je neurotransmitter productie.

Stel daarbij wat realistische doelen, en je gaat je al beter over jezelf voelen als je iets bereikt. Action breeds passion, niet omgekeerd.
In de huidige situatie heb je helemaal niets te verliezen.
Vind je het eng om iets te verliezen te hebben?
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
02-08-2021 12:14
Wat heftig voor je.. Merk je dit alleen op het werk of ook met andere dingen? Vind je je werk wel echt leuk en bij je passen?

Met werk komt het wel steeds naar voren. Want dan moet je omgaan met allerlei type mensen en er zijn er bij die ik trigger met onderdanig, onzeker en initiatiefloos gedrag. Dan wordt er over me heen gewalst, ik word niet serieus genomen. Wanneer ik ergens nieuw kom te werken neem ik me voor om het anders aan te pakken... maar uiteindelijk houd ik dat niet vol en kom ik weer in dezelfde dynamiek.

Privé heb ik er minder last van. Ik heb een fijne relatie waar ik me veilig voel en waar dit dus helemaal niet speelt. Maar daarbuiten heb ik het wel, met sociale contacten is er eigenlijk weinig verschil met de werkvloer... met dat verschil dat je dat soort situaties makkelijker kunt ontlopen. Dan ben ik liever op mezelf.

Ja, mijn werk vind ik leuk en het past ook zeker bij mij. Het is meer de interactie met collega's/werksfeer waar ik niet in pas... maar ik ben eigenlijk wel zo ver dat ik dit ondergeschikt vind aan de stress die ik ervaar door steeds tegen dit soort dynamiek op te lopen.
spell68 schreef:
02-08-2021 12:53
Je gedrag veranderen, lukt vaak alleen als je er ook echt iets voor doet en er iets uit haalt. Boekjes lezen is leuk, maar zonder actie geen resultaat.

Begin met zware krachttraining. Train de rhomboïdius, zodat die korter wordt en je schouderbladen naar achter getrokken worden. Je gaat dan al rechter lopen en dat alleen al doet je krachtiger voelen. Daarnaast is het goed voor je neurotransmitter productie.

Stel daarbij wat realistische doelen, en je gaat je al beter over jezelf voelen als je iets bereikt. Action breeds passion, niet omgekeerd.
Bij mij is het wel omgekeerd. Zonder passie geen actie.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
02-08-2021 12:55
Bij mij is het wel omgekeerd. Zonder passie geen actie.
Komt die passie uit de lucht vallen?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
02-08-2021 12:27
Het gaat niet om gedragsverandering, maar om gevoelsverandering en als je die in de knip hebt veranderd je gedrag vanzelf.
Je hebt helemaal gelijk dat je je gevoel over jezelf moet veranderen. Maar wat als je het zo niet voelt? Ik weet niet hoe dat zo gekomen is, maar volgens mij heb ik altijd gevonden dat ik niet zoveel waard ben. Ik ben juist continu bezig om daar 'bewijzen' voor te zien, dat kan ik gewoon niet stoppen. Het geeft mij een heel verdrietig gevoel, terwijl er misschien niet eens wat achter zit.
Die oefening van dat opschrijven ga ik vanavond doen... Misschien helpt het om op papier te zetten. Dit soort opdrachten heb ik ook wel vaker gekregen, net zoals zo'n dankbaarheidsschriftje... waarvan ik al bedacht heb dat ik dat weer moet gaan oppakken. Ik heb ook zeker genoeg om dankbaar voor te zijn, dus dat is het niet!
spell68 schreef:
02-08-2021 12:59
Komt die passie uit de lucht vallen?
Ja, vaak wel en dan komt de zin om er iets mee te doen.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-08-2021 12:31
Overigens bekijk ik het vaak anders: waarom loop ik steeds weer vast op dezelfde patronen?
Blijkbaar levert me dat toch iets op, ook al ben ik me daar niet van bewust.
Of blijkbaar zoek ik steeds weer vergelijkbare situaties op waar ik nou juist niet goed in gedij.

Dus je kunt ook proberen om je omgeving aan te passen aan je gedrag, maar ook dat kost tijd.

Ja, ik weet wel wat het oplevert. Dat onderdanige onzekere levert me veiligheid op, ook al weet ik verstandelijk dat het niet zo werkt. Een 'voor mij hoef je niet bang te zijn', conflictvermijdend gedrag. Ik heb wel heel verschillende banen uitgezocht (dwz zelfde functie, maar wel totaal andere bedrijven, groot, klein, commercieel en wat minder), maar ik neem ook steeds mezelf mee natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
02-08-2021 13:01
Ja, vaak wel en dan komt de zin om er iets mee te doen.
Maar je zit toch niet op de bank en hebt ineens waanzinnig veel zin om te gaan pottenbakkken, terwijl je er nog nooit bij stil hebt gestaan? Heel apart, ik kan me niet voorstellen hoe dat dan werkt.

Ik ben een keer mee gaan krachttrainen met een vriend en dat vond ik leuk en toen ben ik het vaker gaan doen, toen heb ik veel geïnvesteerd in lezen over de techniek, dingen uitproberen. Toen kwam voeding erbij, daar heb ik jaren in geïnvesteerd en inmiddels is heel mijn leven daar grotendeels op gebaseerd.
spell68 wijzigde dit bericht op 02-08-2021 13:09
4.73% gewijzigd
vivinnetje schreef:
02-08-2021 13:01
Je hebt helemaal gelijk dat je je gevoel over jezelf moet veranderen. Maar wat als je het zo niet voelt? Ik weet niet hoe dat zo gekomen is, maar volgens mij heb ik altijd gevonden dat ik niet zoveel waard ben. Ik ben juist continu bezig om daar 'bewijzen' voor te zien, dat kan ik gewoon niet stoppen. Het geeft mij een heel verdrietig gevoel, terwijl er misschien niet eens wat achter zit.
Die oefening van dat opschrijven ga ik vanavond doen... Misschien helpt het om op papier te zetten. Dit soort opdrachten heb ik ook wel vaker gekregen, net zoals zo'n dankbaarheidsschriftje... waarvan ik al bedacht heb dat ik dat weer moet gaan oppakken. Ik heb ook zeker genoeg om dankbaar voor te zijn, dus dat is het niet!
Probeer er eens achter te komen wat er ooit is gebeurt in je jonge leven dat hiervoor heeft gezorgd, want als je een goede jeugd hebt gehad zonder golven dan heeft het geen basis en komt dit soort gedrag meestal ook niet naar boven. In feite hoeft het maar een kleinigheidje te zijn dat jou te neer heeft geslagen, dus ga er eens voor zitten of liggen en ga er eens naar op zoek. Kan ook al schrijvend. Ik hou een journaal bij en daar leer ik ook heel veel van doordat bij mij dingen al schrijvend opkomen die ik allang weer vergeten was.
spell68 schreef:
02-08-2021 13:08
Maar je zit toch niet op de bank en hebt ineens waanzinnig veel zin om te gaan pottenbakkken, terwijl je er nog nooit bij stil hebt gestaan? Heel apart, ik kan me niet voorstellen hoe dat dan werkt.

Ik ben een keer mee gaan krachttrainen met een vriend en dat vond ik leuk en toen ben ik het vaker gaan doen, toen heb ik veel geïnvesteerd in lezen over de techniek, dingen uitproberen. Toen kwam voeding erbij, daar heb ik jaren in geïnvesteerd en inmiddels is heel mijn leven daar grotendeels op gebaseerd.
Tja, ik vind jouw verhaal heel apart, dat een keertje meegesleept worden door een vriend je hele leven heeft bepaald.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
02-08-2021 12:36
Op wat voor manier loop je vast op het werk? Wat gaat er concreet mis?

Als je al heel veel gedaan hebt, is het opnieuw hulp zoeken vooral een bevestiging dat je nog niet goed bent zoals je nu bent. Zo kan hulp zoeken je negatieve zelfbeeld versterken. Dat is natuurlijk niet wat je wilt.

Op een bepaalde leeftijd kom je op een punt, dat je beter kun accepteren hoe de zaken zijn en dat er weinig meer aan te versleutelen valt. Dit is het, hier moet je het mee doen. Dat geeft veel rust.

Als je wel nog iets aan je gedrag wilt doen, dan zou ik beginnen met een goede diagnose krijgen. Het maakt nogal uit of je moet leren omgaan met depressie of met autisme of met een vermijdende persoonlijkheid.
Concreet... Is lastig te zeggen, omdat het langzaam de verkeerde kant op sluimert. Ik val op door onzekerheid, dat probeer ik dan te verbloemen maar uiteindelijk komt dat dan toch uit. Bellen met lastige klanten vind ik eng, dus dat stel ik dan uit. Zeker in het begin dwing ik mezelf dat toch te doen... maar er komt een moment dat ik het toch weer voor me uit schuif.
Ook: mezelf laten overrulen door mondige collega's. Weinig inbreng hebben in vergaderingen. 'Onzichtbaar zijn' werd me eens letterlijk gezegd.

Maar misschien is het inderdaad iets om me te laten testen. Dat heb ik afgehouden omdat het me toch niets zou brengen. Ik herken in heel veel 'kenmerken van' wel iets van mezelf.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
02-08-2021 12:53
Je gedrag veranderen, lukt vaak alleen als je er ook echt iets voor doet en er iets uit haalt. Boekjes lezen is leuk, maar zonder actie geen resultaat.

Begin met zware krachttraining. Train de rhomboïdius, zodat die korter wordt en je schouderbladen naar achter getrokken worden. Je gaat dan al rechter lopen en dat alleen al doet je krachtiger voelen. Daarnaast is het goed voor je neurotransmitter productie.

Stel daarbij wat realistische doelen, en je gaat je al beter over jezelf voelen als je iets bereikt. Action breeds passion, niet omgekeerd.

Als dit zo werkt... dan is het niet zo gek. Want dat is ten minste iets wat duidelijk is. Ook dan is het een kwestie van doorzetten, maar duidelijk.
Komt wel bij dat ik tenger gebouwd ben van mezelf. Dus fysiek zie ik er ook uit om zo omver te blazen. Dat is in dit geval misschien een extra handicap, maar er zijn genoeg mensen die vanuit hun persoonlijkheid al zo krachtig zijn dat dat niet uit hoeft te maken.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
02-08-2021 12:53
In de huidige situatie heb je helemaal niets te verliezen.
Vind je het eng om iets te verliezen te hebben?
Wel een goeie vraag. Ja, ik denk het wel. Want ik ken niks anders dan dit, het voelt ergens veilig en bekend zoals ik nu in het leven sta. Dus wat ik net ook al even las (sorry, ik houd jullie reacties nauwelijk bij, maar wel heel fijn trouwens!!) of ik bang ben voor succes... Ja, ergens dus wel. Onderaan de ladder staan voelt veilig.
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
02-08-2021 13:14
Als dit zo werkt... dan is het niet zo gek. Want dat is ten minste iets wat duidelijk is. Ook dan is het een kwestie van doorzetten, maar duidelijk.
Komt wel bij dat ik tenger gebouwd ben van mezelf. Dus fysiek zie ik er ook uit om zo omver te blazen. Dat is in dit geval misschien een extra handicap, maar er zijn genoeg mensen die vanuit hun persoonlijkheid al zo krachtig zijn dat dat niet uit hoeft te maken.
Dat is ook zo. Heb je wel eens een persoonlijkheidstype test gedaan?

Op 16personalities.com kun je dat doen. Bepaalde persoonlijkheidstypes hebben last van wat jij omschrijft. Je kunt daar wel aan werken, maar als het je natuur niet is dan wordt het wel lastiger natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven