Hoe verander je je gedrag?

02-08-2021 12:09 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Best confronterend om dit te schrijven. Maar ik loop nogal tegen de feiten aan. Op werkgebied ben ik nog nooit ergens níet-gedesillusioneerd weggegaan. Ik val altijd door de mand. Er werd over me heen gelopen, ik werd subtiel gekleineerd en buitengesloten, ik kwam niet uit de verf en ik werd niet op waarde geschat. Logisch, want diep van binnen zie ik mezelf ook als iemand die weinig voorstelt en gedraag ik me daarnaar, dus waarom zou een ander dat anders zien?

Dit rijtje hoort helaas bij mij: negatief zelfbeeld, sociale angst en eigenlijk wel vrij angstig in het algemeen, soms somber, onzeker, vermijding, vermoeden van autisme (zoon heeft wel die diagnose), slechte houding (ineengedoken)… Ik zou het wel anders willen en dat moet ik uiteraard zelf doen. Maar het lukt me domweg niet.



Ik heb in het verleden heel wat hulp gezocht: huisarts, psychiater en medicatie als anti-depressiva geprobeerd, cognitieve gedragstherapie, fysiotherapie, assertiviteitstraining, haptonomie, meditatie, hypnotherapie, individuele coaching-sessies… De inzichten zijn er echt wel, maar het lukt me niet om mijn gedrag en houding zo te veranderen dat het eigen wordt. Want ik voel het ook niet natuurlijk. Dus waar begin ik. Er heel bewust mee bezig zijn kost me bakken met energie en uiteindelijk val ik toch weer terug in ingesleten gedrag. Het ziet er nu naar uit dat ik opnieuw vastloop op mijn werk en dus is er ook weer het besef dat ik hulp moet zoeken. Iemand goede raad en/of ervaring met wat hielp?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
03-08-2021 17:59
En solliciteren terwijl je nog die baan hebt?
Ja, dat zei ik... dat lukt me op de een of andere manier niet, als ik niet weg hoef, dan blijf ik het allemaal maar ondergaan! Maar massa's mensen doen het solliciteren bij voorkeur vanuit een baan, dus waarom ik dan als een haas in de spotlights blijf zitten, geen idee. Ik heb er ook aan gedacht om maar open kaart te spelen naar mijn werkgever. Tja, ik heb best wat kritiek geleverd op het laatste funcitoneringsgesprek, dus waarschijnlijk verbaast het hem niet. Zijn reactie: 'Tja, zo gaat het hier nou eenmaal. Maar niks staat je in de weg om iets anders te gaan zoeken'.
vivinnetje schreef:
03-08-2021 18:07
Ja, dat zei ik... dat lukt me op de een of andere manier niet, als ik niet weg hoef, dan blijf ik het allemaal maar ondergaan! Maar massa's mensen doen het solliciteren bij voorkeur vanuit een baan, dus waarom ik dan als een haas in de spotlights blijf zitten, geen idee. Ik heb er ook aan gedacht om maar open kaart te spelen naar mijn werkgever. Tja, ik heb best wat kritiek geleverd op het laatste funcitoneringsgesprek, dus waarschijnlijk verbaast het hem niet. Zijn reactie: 'Tja, zo gaat het hier nou eenmaal. Maar niks staat je in de weg om iets anders te gaan zoeken'.
Maar wat verwacht je dan? Dat hij de boel gaat aanpassen voor jou? Een voetbalteam met allemaal hardlopers en 1 topschaker en dat de schaker dan klaagt dat iedereen zo hard loopt en hard schopt. Tja.

Die schaker doet het uitstekend als er gevraagd wordt een potje te schaken. Maar dan in een voetbalteam gaan zitten en vragen hoe hij harder kan lopen, minder last kan hebben van balangst, hoe hij minder vaak valt is gewoon niet zo handig.
Alle reacties Link kopieren
Als je moest kiezen tussen solliciteren en het diagnosetraject voor ASS in, wat zou je dan kiezen?

En als je moest kiezen tussen solliciteren en drie keer per week hardlopen en krachttraining?

En solliciteren omdat je de allerleukste baan van de wereld wilt, is natuurlijk wat anders dan solliciteren omdat het moet.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
03-08-2021 18:38
Als je moest kiezen tussen solliciteren en het diagnosetraject voor ASS in, wat zou je dan kiezen?

En als je moest kiezen tussen solliciteren en drie keer per week hardlopen en krachttraining?

En solliciteren omdat je de allerleukste baan van de wereld wilt, is natuurlijk wat anders dan solliciteren omdat het moet.

1] Dit is een lastige ja, waar begin ik? Ik heb het idee dat dat diagnosetraject me misschien wel helpt aan nieuwe inzichten, maar de realiteit is toch een maatschappij die uitgaat van gemiddeld. Solliciteren dan maar, omdat ik dan fris kan starten. Maar dan ben ik weer bang dat de geschiedenis zich herhaalt, maar misschien kan ik dat dan wel opvangen met die inzichten... zucht, ik weet het gewoon niet. Allebei doen maar misschien!

2] Dan absoluut hardlopen en krachttraining.

Je laatste opmerking begrijp ik niet? Ik hoef niet zozeer de allerleukste baan. Maar gewoon comfortabel mezelf kunnen zijn is al heel wat. Als ik dat wil, dan 'moet' ik dus solliciteren idd. Dan moet het wel echt de goede keuze zijn, dus een eerste stap is dat te onderzoeken, i.p.v. lukraak reageren op vacatures. En indirect heeft mijn leidinggevende dat natuurlijk al aangegeven met 'het staat je vrij om iets anders te zoeken'.
vivinnetje wijzigde dit bericht op 31-08-2021 10:51
4.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
03-08-2021 19:10
Je laatste opmerking begrijp ik niet? Ik hoef niet zozeer de allerleukste baan. Maar gewoon comfortabel mezelf kunnen zijn is al heel wat. Als ik dat wil, dan 'moet' ik dus solliciteren idd. Dan moet het wel echt de goede keuze zijn, dus een eerste stap is dat te onderzoeken, i.p.v. lukraak reageren op vacatures. En indirect heeft mijn leidinggevende dat natuurlijk al aangegeven met 'het staat je vrij om iets anders te zoeken'.
Ik bedoel dat solliciteren als je geen baan hebt en geld moet verdienen iets heel anders is dan vacatures kijken en fantaseren over wat je ècht leuk vindt en goed kunt. En ik bedoel zeker niet lukraak reageren.
En solliciteren hoeft niet met een brief hè? Je kan ook bij vrienden en bekenden aangeven dat je open staat voor iets anders. Vragen wat zij denken dat goed bij je past. Je kunt je LinkedInprofiel flink oppoetsen.

Heb je het al eens in een andere sector geprobeerd? Bedrijfsleven is heel anders dan overheid of not-for-profit.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
03-08-2021 17:03
Flexing much? :P
Of ik de hele dag mezelf sta te bekijken in de spiegel?
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
03-08-2021 17:54
Dat is wel waar. Ik noem het comfort-zone omdat ik er aan vasthoud, tegen beter weten in. Het alternatief is namelijk solliciteren en solliciteren is pas echt uit mijn comfortzone! Ik heb het weliswaar best vaak moeten doen en ik weet dat ik het echt wel doe als ik met m'n rug tegen de muur sta. Bijvoorbeeld als mijn contract niet wordt verlengd. Maar zolang ik nog ergens in dienst zit, blijf ik alles maar ondergaan. Ik denk wel dat heel veel mensen zo in elkaar zitten... dan weer een dagje waarop het allemaal wel meevalt en is het weer even niet urgent. Tot er weer wat gebeurt en je baalt dat je er nog steeds zit. Maar zomaar opzeggen durf ik niet. In die paniek heb ik ook zeker verkeerde keuzes gemaakt, bijvoorbeeld voor een bedrijf gekozen waar extraversie een must was... Dat voelde meteen niet goed en ook zij hadden hun twijfels bij mij. Maar ik heb het toch gedaan, om maar werk te hebben. En natuurlijk liep dat mis, na een half jaar stond ik weer op straat.
De vrouw die toen bij ons werkte, die INFP, zat in mijn team op een financiële afdeling. Daar hoorde ze eigenlijk helemaal niet thuis. Haar gevoelsmatige insteek was totaal geen match voor mijn logica. En, omdat ik wist wat voor een type het was, ben ik er nooit vol ingevlogen, maar desondanks zag je de frustratie en wanhoop ervan afdruipen.

En de ene keer dat ze dan wel een punt wilde maken door zich echt uit te spreken dan was het op zo'n onnatuurlijke manier dat iedereen haar raar aan zat te kijken en dan kroop ze weer in haar schulp.

Ik heb best wel medelijden met haar gehad, maar ik denk dat er banen zijn die beter bij haar gepast hadden. Ik weet niet of dat misschien voor jou ook geldt.
spell68 schreef:
03-08-2021 20:26
Of ik de hele dag mezelf sta te bekijken in de spiegel?
Spiercontractie en showing off.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
03-08-2021 12:46
Dat heeft helemaal niets met mijn manier van denken en leven te maken.


In een comfortzone voel je je prettig en de TO voelt zich dat niet, dus jullie slaan volledig de plank mis.
Je haalt ff twee dingen door elkaar zeg.

Nee, TO zit niet in een comfortzone op haar werk.

En los daarvan zei iemand dat het goed is om af en toe buiten je comfortzone te gaan, om jezelf te ontwikkelen (ze zei dat niet letterlijk zo).

Dus: de term comfortzone op twee manieren gebruikt.

Door nu net te doen alsof dat één was, ja, dan sla jij de plank mis.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
03-08-2021 18:00
Ja, zo werkt het ook natuurlijk. Volgens dat die test op 16personalities.com kwam ik uit op een persoonlijkheidstype waar maar 4% van de mensheid toe behoort. Er stond ook letterlijk in de beschrijving dat je je dan vaak onbegrepen voelt en dat ervaar ik ook wel. Dus én je bent echt 'anders' dan anderen én dat 'anders' is ook nog eens een persoonlijkheidstype dat niet bepaald goed voor zichzelf kan opkomen. Ik zal die balans moeten vinden tussen moeilijke situaties vermijden en staan voor wat bij me past.
Even de simpele rekensom: er bestaan in die test 16 persoonlijkheden. Als die 16 gelijkmatig verdeeld zijn over de bevolking komt elke persoonlijkheid voor bij ongeveer 6% van de bevolking. Zo bezien voelt iedereen zich dan dus 'anders'.
4% is dan dus helemaal niet zo bijzonder.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Lees maar ff door.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
03-08-2021 21:34
Spiercontractie en showing off.
Ik heb daar echt helemaal niks mee. Ik heb ook geen social media om de wereld te verblijden met mijn verschijning. En ik ben op dit moment wel in de beste vorm die ik ooit gehad heb.

Als ik nou een instagrampagina begin dan kan ik misschien wel geld verdienen aan de middelbare leeftijd doelgroep!
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
03-08-2021 21:42
Even de simpele rekensom: er bestaan in die test 16 persoonlijkheden. Als die 16 gelijkmatig verdeeld zijn over de bevolking komt elke persoonlijkheid voor bij ongeveer 6% van de bevolking. Zo bezien voelt iedereen zich dan dus 'anders'.
4% is dan dus helemaal niet zo bijzonder.
Die verdeling is uiteraard niet gelijk.

https://nl.pinterest.com/pin/1940066964 ... login=true

Daarnaast zal je in de werksfeer bepaalde types oververtegenwoordigd vinden in bepaalde beroepsgroepen.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
04-08-2021 07:59
Die verdeling is uiteraard niet gelijk.

https://nl.pinterest.com/pin/1940066964 ... login=true
Wat zijn die M, F en T vooraan de kolom?
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
04-08-2021 08:05
Wat zijn die M, F en T vooraan de kolom?
Male, female, total
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
04-08-2021 08:05
Wat zijn die M, F en T vooraan de kolom?
Ha! Dat ik daar zelf niet op kwam. Ik ben vast woker dan ik dacht. 🙃

Betekent wel dat er van mijn ‘soort’ het minste zijn. Maar dat vermoeden had ik al.
xynix wijzigde dit bericht op 04-08-2021 08:16
0.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
04-08-2021 07:59
Die verdeling is uiteraard niet gelijk.

https://nl.pinterest.com/pin/1940066964 ... login=true

Daarnaast zal je in de werksfeer bepaalde types oververtegenwoordigd vinden in bepaalde beroepsgroepen.
Plus dat die 16 types natuurlijk 'ook maar een mening' zijn.

Ik scoorde 54% op de E, wat dus feitelijk betekent dat ik geen uitgesproken E of I ben.

Ik vind het een leuk testje, maar als ik lees wat jij er allemaal aan ophangt denk ik dat je de werkelijkheid probeert te vangen in een model en daarmee een heleboel nuance negeert.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
spell68 schreef:
04-08-2021 07:47
Ik heb daar echt helemaal niks mee. Ik heb ook geen social media om de wereld te verblijden met mijn verschijning. En ik ben op dit moment wel in de beste vorm die ik ooit gehad heb.

Als ik nou een instagrampagina begin dan kan ik misschien wel geld verdienen aan de middelbare leeftijd doelgroep!
Het was vooral een woordgrapje.
Ik vond hem zelf heel erg leuk. :sigh:
Alle reacties Link kopieren
Vivinnetje, je schrijft: “ Op werkgebied ben ik nog nooit ergens níet-gedesillusioneerd weggegaan. Ik val altijd door de mand.”

Hoe vaak ben je inmiddels ergens weggegaan dan? Want uit je latere post maak ik op, dat je eigenlijk niet van je plek te branden bent.

Dus hoe veel verandering van werkplek hebben we het over?
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
04-08-2021 08:14
Plus dat die 16 types natuurlijk 'ook maar een mening' zijn.

Ik scoorde 54% op de E, wat dus feitelijk betekent dat ik geen uitgesproken E of I ben.

Ik vind het een leuk testje, maar als ik lees wat jij er allemaal aan ophangt denk ik dat je de werkelijkheid probeert te vangen in een model en daarmee een heleboel nuance negeert.
Natuurlijk is het geen mening. Je moet gewoon vragen beantwoorden, dat heeft niks met een mening te maken. De uitslag van de test is ook niks anders dan een uitleg van wat jij ingevuld hebt,

Daarnaast betekent 54% ook niet dat je 54% E bent. Het betekent dat de test, op basis van jouw antwoorden, de kans dat jij een E bent, inschat op 54%. En ook betekent een E niet per definitie dat je extravert bent als persoon. Het betekent dat je dominante functie extravert is.

Het heeft mij ontzettend geholpen om mensen in te kunnen schatten en te begrijpen en mijn communicatie daar op aan te passen. Het heeft me ook ontzettend geholpen in mijn eigen relaties. Maar als je het niks vindt dan moet je het natuurlijk terzijde schuiven.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
04-08-2021 08:24
Het was vooral een woordgrapje.
Ik vond hem zelf heel erg leuk. :sigh:
Daar ben ik toch te stom voor. Schaken, weet je nog.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
04-08-2021 08:33
Natuurlijk is het geen mening. Je moet gewoon vragen beantwoorden, dat heeft niks met een mening te maken. De uitslag van de test is ook niks anders dan een uitleg van wat jij ingevuld hebt,
Het is een model. (Ik vatte “ook maar een mening” op als ironisch, maar daar kan ik naast zitten.)

Het wordt voor Vivinnetje interessant als je het aan carrières koppelt. Op verschillende sites zie ik staan, dat jouw type gedijt als bibliothecaresse. Daar zie ik geregeld vacatures voor voorbij komen (op Culturele-vacatures.nl), maar heb je wel een opleiding voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
04-08-2021 08:33
Natuurlijk is het geen mening. Je moet gewoon vragen beantwoorden, dat heeft niks met een mening te maken. De uitslag van de test is ook niks anders dan een uitleg van wat jij ingevuld hebt,

Daarnaast betekent 54% ook niet dat je 54% E bent. Het betekent dat de test, op basis van jouw antwoorden, de kans dat jij een E bent, inschat op 54%. En ook betekent een E niet per definitie dat je extravert bent als persoon. Het betekent dat je dominante functie extravert is.

Het heeft mij ontzettend geholpen om mensen in te kunnen schatten en te begrijpen en mijn communicatie daar op aan te passen. Het heeft me ook ontzettend geholpen in mijn eigen relaties. Maar als je het niks vindt dan moet je het natuurlijk terzijde schuiven.
Maar dat is dus ook meteen een risico, want je schat iemand in op basis van zulke percentages.
En hoe je het ook wendt of keert, als er 54% kans is dat E mijn dominante eigenschap is, is er nog altijd 46% kans dat I mijn dominante eigenschap is.

Overigens ben ik idd niet uitgesproken introvert of extravert, dus die letter zegt in mijn geval echt helemaal niks.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
04-08-2021 08:27
Vivinnetje, je schrijft: “ Op werkgebied ben ik nog nooit ergens níet-gedesillusioneerd weggegaan. Ik val altijd door de mand.”

Hoe vaak ben je inmiddels ergens weggegaan dan? Want uit je latere post maak ik op, dat je eigenlijk niet van je plek te branden bent.

Dus hoe veel verandering van werkplek hebben we het over?


Oké, ergens valt dat misschien nog wel mee gezien mijn leeftijd. Het zijn vier werkgevers geweest, waarvan ik bij eentje 18 jaar heb gezeten. Daar zat ik achteraf gezien nog het meest op mijn plek, het was er heel gemoedelijk. Maar daar moest ik weg omdat er enorm over mijn grenzen is gegaan en ik dat hoog heb gespeeld... Ik wil er niet teveel over kwijt, maar het zit in de richting van seksuele intimidatie. Dat was uiteraard ook vernederend, maar ook een vorm van denken hier wel mee weg te kunnen komen bij een niet-assertief type als ik.
Bij mijn eerste werkgever kon ik me niet staande houden (harde omgeving, veel stevige types), maar was er nog wel enige coulance vanwege mijn jonge leeftijd. Maar na drie jaar was het begrip op. Een zelfde soort bedrijf met dezelfde types koos ik na die 18 jaar weer... en toen kwam ik erachter dat ik deze types nog steeds niet aan kon. Mijn half jaar contract werd toen niet verlengd. Ik heb daarna iets heel anders gedaan, dat was tijdelijk en dat wist ik. Maar o, wat was ik daar ook niet op m'n plek tussen al het gekonkel in een vrouwenbolwerk. En vooral veel assertief geregel, zelfinitiatief en servicegerichtheid. Om dat laatste dacht ik dat dat bij me paste. Ik scoor vooral op creatief en servicegerichtheid.
vivinnetje wijzigde dit bericht op 31-08-2021 10:49
5.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
04-08-2021 08:33
Daarnaast betekent 54% ook niet dat je 54% E bent. Het betekent dat de test, op basis van jouw antwoorden, de kans dat jij een E bent, inschat op 54%. En ook betekent een E niet per definitie dat je extravert bent als persoon. Het betekent dat je dominante functie extravert is.

Het heeft mij ontzettend geholpen om mensen in te kunnen schatten en te begrijpen en mijn communicatie daar op aan te passen. Het heeft me ook ontzettend geholpen in mijn eigen relaties. Maar als je het niks vindt dan moet je het natuurlijk terzijde schuiven.

Ja, klopt daar zijn natuurlijk ook weer variabelen in. Zo had ik bij Introverse 94%. Oef. Ik denk wel dat je gelijk hebt, dat het je veel kan brengen om je communicatie aan te passen. Maar om als introvert de taal van extraverten te spreken is denk ik lastiger dan andersom... ik denk bijna onmogelijk als ik voor mezelf spreek, zeker in alledaagse werksituaties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven