Hoe verander je je gedrag?

02-08-2021 12:09 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Best confronterend om dit te schrijven. Maar ik loop nogal tegen de feiten aan. Op werkgebied ben ik nog nooit ergens níet-gedesillusioneerd weggegaan. Ik val altijd door de mand. Er werd over me heen gelopen, ik werd subtiel gekleineerd en buitengesloten, ik kwam niet uit de verf en ik werd niet op waarde geschat. Logisch, want diep van binnen zie ik mezelf ook als iemand die weinig voorstelt en gedraag ik me daarnaar, dus waarom zou een ander dat anders zien?

Dit rijtje hoort helaas bij mij: negatief zelfbeeld, sociale angst en eigenlijk wel vrij angstig in het algemeen, soms somber, onzeker, vermijding, vermoeden van autisme (zoon heeft wel die diagnose), slechte houding (ineengedoken)… Ik zou het wel anders willen en dat moet ik uiteraard zelf doen. Maar het lukt me domweg niet.



Ik heb in het verleden heel wat hulp gezocht: huisarts, psychiater en medicatie als anti-depressiva geprobeerd, cognitieve gedragstherapie, fysiotherapie, assertiviteitstraining, haptonomie, meditatie, hypnotherapie, individuele coaching-sessies… De inzichten zijn er echt wel, maar het lukt me niet om mijn gedrag en houding zo te veranderen dat het eigen wordt. Want ik voel het ook niet natuurlijk. Dus waar begin ik. Er heel bewust mee bezig zijn kost me bakken met energie en uiteindelijk val ik toch weer terug in ingesleten gedrag. Het ziet er nu naar uit dat ik opnieuw vastloop op mijn werk en dus is er ook weer het besef dat ik hulp moet zoeken. Iemand goede raad en/of ervaring met wat hielp?
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
04-08-2021 10:40
Maar dat is dus ook meteen een risico, want je schat iemand in op basis van zulke percentages.
En hoe je het ook wendt of keert, als er 54% kans is dat E mijn dominante eigenschap is, is er nog altijd 46% kans dat I mijn dominante eigenschap is.

Overigens ben ik idd niet uitgesproken introvert of extravert, dus die letter zegt in mijn geval echt helemaal niks.
Ik schat mensen in op de letters, omdat mij dat iets zegt over je cognitieve functies. Maar, ik kan het tegenwoordig ook omgekeerd. Ik heb zo door in welke richting ik het moet zoeken.

De tekst van TO is al genoeg om daar INFP uit te halen.
spell68 schreef:
04-08-2021 11:45
Ik schat mensen in op de letters, omdat mij dat iets zegt over je cognitieve functies. Maar, ik kan het tegenwoordig ook omgekeerd. Ik heb zo door in welke richting ik het moet zoeken.

De tekst van TO is al genoeg om daar INFP uit te halen.
Bij mij dacht je aan INFJ. Ik herken mezelf daar ook wel in. Precies wat ik zei met de T kan ook een F zijn.
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
04-08-2021 11:01
Ja, klopt daar zijn natuurlijk ook weer variabelen in. Zo had ik bij Introverse 94%. Oef. Ik denk wel dat je gelijk hebt, dat het je veel kan brengen om je communicatie aan te passen. Maar om als introvert de taal van extraverten te spreken is denk ik lastiger dan andersom... ik denk bijna onmogelijk als ik voor mezelf spreek, zeker in alledaagse werksituaties.
Ik ben zelf ook introvert, nu volgens de test iets minder dan 3 jaar geleden, maar waar veel extraverten vergaderingen nodig hebben om tot een conclusie/ oplossing te komen, ligt de kracht van de introvert omdat in zichzelf te doen.

In vergaderingen zeg ik zelden iets, tot het moment dat de groep komt tot een eindconclusie en dan ga ik erop in door simpel vragen te stellen. Wordt daar op in gegaan dan ga ik pas praten. Verder zit ik maar wat te dromen.

Het is voor een introvert juist makkelijker om extraverte taal te gebruiken dan omgekeerd, simpelweg, omdat we in een extraverte wereld leven en we dat dus wel kennen. Omgekeerd kunnen maar weinig extraverten begrijpen dat ik het liefst geen tot weinig mensen zie en makkelijk een jaar thuis kan werken zonder contact.
Het aanpassen van gedrag is hartstikke ingewikkeld wanneer je de onderliggende oorzaak niet aanpakt. Wist je dat je zelfbeeld, en daarmee het gedrag dat je vertoont, grotendeels voortkomt uit projecties (woorden en gedachten) die anderen op je plakken?

In het kort:
Je aura is het energieveld dat om je heen zit. Je aura is grotendeels bepalend voor je
uitstraling en hoe anderen je zien. Je aura is ook de plek van je gedachten. Veel gedachten die je hebt, zitten niet in je hoofd maar in je aura. En die gedachten hoeven niet eens van jezelf te zijn. In je aura zitten ook ervaringen, gebeurtenissen, levenslessen en trauma’s uit dit en andere levens opgeslagen. Het bevat als het ware je eigen, persoonlijke encyclopedie. Daarmee is je aura niet alleen bepalend voor hoe een ander jou ziet als persoon, maar ook voor hoe jij de wereld ervaart. Je leest namelijk niet alleen de aura van anderen, ook die van jezelf.

De informatie in de aura kan een behoorlijk verkeerd beeld geven over de
persoon als de aura sterk vervuild is met projecties (gedachten en meningen)
van anderen. Hierdoor ontstaat ook het vooroordeel. Je hebt meteen een beeld
van diegene en bevestigt dat beeld waardoor je zelf een extra plaatje in de aura
van de betreffende persoon plakt. Al die plaatjes (gedachten en meningen van anderen over jou) in je aura zorgen er niet alleen voor dat anderen jou op een bepaalde manier zien. Vanuit jezelf hoor en zie je ook die gedachten in je aura en dat is medebepalend voor je zelfbeeld. Als je maar vaak genoeg hoort dat je niets kunt, dom, dik of lelijk bent, dan ga je erin geloven. Het is letterlijk de stempel die op je is geplakt, die je in je aura met je meedraagt en die je keer op keer zelf leest. Er zijn veel mensen die niet hun eigen leven leiden omdat hun aura zwaar vervuild is met gedachteplaatjes van anderen.

Mensen die je tegenkomt lezen vaak onbewust die gedachten, omdat ze niet
goed hebben gekeken wie de persoon echt is. Zo bevestigen ze het beeld en
plakken ze nog een extra gedachteplaatje op je. De welbekende stempel.
Deze gedachten zorgen voor een bepaalde uitstraling. En naarmate de
uitstraling sterker wordt, straal je het niet alleen uit naar buiten, maar ook
naar binnen. Zo ga je erin geloven, want als iedereen het zegt, dan zal het
wel zo zijn. Op dat moment ben je zelf ook nog van die gedachteplaatjes aan
het plakken in je aura. Zoiets kan zodanig uitgroeien dat jij je gaat schikken
naar die rol. Dit maakt het ook zo lastig om los te komen van je plek binnen het gezin, rol in het werk of destructief gedrag.

Het goede nieuws is, dat dit niet hoeft. Je kunt jouw aura beschermen zodat het niet volloopt met gedachten van anderen. Je wilt tenslotte leven zoals jij zelf wilt en niet zoals een ander van jou verwacht of denkt. Voorkom dat andermans gedachten jouw leven gaan bepalen.

Dit is een stuk uit het boek Je zijn (verkrijgbaar via www.leadanormallife.com/je-zijn). Dit boek bevat naast dit soort uitleg, ook oefeningen. Een echte aanrader, zeker als je destructief gedrag hebt waar je graag van af wilt, wat maar niet wil lukken.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
04-08-2021 11:58
Bij mij dacht je aan INFJ. Ik herken mezelf daar ook wel in. Precies wat ik zei met de T kan ook een F zijn.
Mijn trainingsmaatje is een INFJ. Die heeft echt heel specifieke kenmerken, waardoor ik dat al wist voor ze die test gedaan had.

Ik zei ook al dat als je van de T een F maakt, veranderen ook de cognitieve functies, dat maakt ook het type en de kenmerken compleet anders.

Een vriend van me is een ISTJ en ik ben een ISTP, dat scheelt een letter, maar we delen geen enkele cognitieve functie. Aan het stoïcijnse van beide zou je dat niet merken, maar als je verder kijkt dan zijn we echt compleet anders.
Alle reacties Link kopieren
Mooi, ook weer opgelost. Gewoon je aura beschermen tegen ISTJ en ISFP. En wandelen natuurlijk.
Wat ook zo is is dat als je voldoende leeft in een omgeving waar cynisme als groot goed wordt beschouwd, je aura daar ook zwarte vlekken van krijgt en het op een gegeven moment onmogelijk wordt om nog via je hart te spreken.
xynix schreef:
04-08-2021 15:28
Mooi, ook weer opgelost. Gewoon je aura beschermen tegen ISTJ en ISFP. En wandelen natuurlijk.
Meer naar de a in plaats van de t scheelt ook.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
04-08-2021 15:28
Mooi, ook weer opgelost. Gewoon je aura beschermen tegen ISTJ en ISFP. En wandelen natuurlijk.
Ooooooo, dat aura, daar hadden we het nog niet over gehad. :roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Zelf ben ik ook een INFJ.
Ergens kan ik ook wel vrij gesloten zijn.
Vind het vaak moeilijk om aansluiting te vinden op sociaal vlak.
Voel me wat dat betreft een enorme eenling.
Daarnaast heb ik ook last van pleasegedrag en dit lijkt haast een soort overlevingsstrategie te zijn.
Alsof ik voortdurend op eieren aan het lopen ben en anderen steeds aan het behagen ben.
Ook uit angst voor vervelende confrontaties, conflicten etc.
Ik wil echter steeds meer gaan breken met dit soort gedrag, want ik lijk in dergelijke situaties alleen maar vanuit een soort van angst en onzekerheid te handelen.
En daar doe ik mezelf alleen maar mee tekort.
spell68 schreef:
04-08-2021 13:51
Mijn trainingsmaatje is een INFJ. Die heeft echt heel specifieke kenmerken, waardoor ik dat al wist voor ze die test gedaan had.

Ik zei ook al dat als je van de T een F maakt, veranderen ook de cognitieve functies, dat maakt ook het type en de kenmerken compleet anders.

Een vriend van me is een ISTJ en ik ben een ISTP, dat scheelt een letter, maar we delen geen enkele cognitieve functie. Aan het stoïcijnse van beide zou je dat niet merken, maar als je verder kijkt dan zijn we echt compleet anders.
Welke kenmerken?
Want je zal die kenmerken bij mij ook hebben gezien als je eerst aan INFJ dacht.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
04-08-2021 15:28
Mooi, ook weer opgelost. Gewoon je aura beschermen tegen ISTJ en ISFP. En wandelen natuurlijk.
ISFP? Je bedoelt ISTP? Wij doen niet aan aura's en ascendanten en sterrenbeelden, daar lopen we overheen.

Wandelen heb ik dan vandaag wel weer 3 uur gedaan. Dat is best leuk.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
04-08-2021 20:36
Meer naar de a in plaats van de t scheelt ook.
Hij is idd 99% t en ik ben 100% a. Dat scheelt idd ook heel veel. Ik vlieg overal in en hij duikt vnl achter de bank.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
04-08-2021 21:15
Welke kenmerken?
Want je zal die kenmerken bij mij ook hebben gezien als je eerst aan INFJ dacht.
Ja, ik weet dat niet meer, maar ik kan me idd herinneren dat je me daar toen ook al eens attent op hebt gemaakt. Ik geloof je meteen, maar aan de manier van jouw schrijven, kan ik het me nog steeds niet voorstellen, maar goed, dat is ook al een jaar of 4 geleden en toen was ik er nog niet zo lang mee bezig. Ik zou in dat topic moeten gaan graven, als dat nog actief is, dat is nogal een karwei, maar ik heb verder toch geen leven.

Zij ziet overal mogelijke gevolgen van fysieke activiteiten, wat leidt tot terughoudendheid en angst
Ze pikt heel snel de emotionele sfeer op en de emoties van anderen, maar begrijpt die van zichzelf niet
Ze maakt moeilijk contact met de echte wereld, alhoewel dat de laatste jaren stukken meer ontwikkeld is. Ofwel, ze vergeet alles, ze struikelt overal overheen, ofwel ze is lomp.
Ze heeft de neiging dingen te zeggen op een manier dat niemand het begrijpt
Van de buitenkant is het een ijskonijn, maar man wat zit daar een passie onder
Ze stelt zich ontzettend moeilijk open
En een heel belangrijk kenmerk van een INFJ, ze luisteren veel liever dan dat ze praten, aangezien ze zo ontzettend privé zijn.


De INTJ is veel meer op feiten en wetenschap gericht. Daarnaast zijn andere mensen niet echt het belangrijkste in hun leven, daar vinden ze zichzelf over het algemeen intellectueel veel te superieur voor (en vaak zijn ze dat overigens ook).

Als je googelt op INFJ en INTJ brain dan zie je daar mooi de verschillen weergegeven in een plaatje.
Alle reacties Link kopieren
Het gesprek over persoonlijkheidstypen doet me denken aan een vriendin van mij, die mensen indeelde naar sterrenbeeld. :)

Dat kan ook nog hè? Vivinnetje, ben je kreeft?
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
05-08-2021 07:52
Het gesprek over persoonlijkheidstypen doet me denken aan een vriendin van mij, die mensen indeelde naar sterrenbeeld. :)

Dat kan ook nog hè? Vivinnetje, ben je kreeft?

Nee, waterman. En... matcht dat dan? Ik vind de theorie van Meijers Briggs echt wel hout snijden. Maar je karakter indelen op basis van een sterrenbeeld vind ik persoonlijk maar bijgelovige onzin.
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
05-08-2021 11:20
Nee, waterman. En... matcht dat dan? Ik vind de theorie van Meijers Briggs echt wel hout snijden. Maar je karakter indelen op basis van een sterrenbeeld vind ik persoonlijk maar bijgelovige onzin.
De overeenkomst is dat het een model is, een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid. Die kan helpen om dingen te begrijpen. Maar als je het model aanziet voor de werkelijkheid zelf, is het in beide gevallen bijgelovige onzin.

Het is geen kritiek op Myers Briggs. Maar echt, die vriendin praatte ook zo.
"Die jongen van mijn werk, die ram weet je wel..."
"Die INFP over wie ik het had,..."
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
05-08-2021 11:26
De overeenkomst is dat het een model is, een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid. Die kan helpen om dingen te begrijpen. Maar als je het model aanziet voor de werkelijkheid zelf, is het in beide gevallen bijgelovige onzin.

Het is geen kritiek op Myers Briggs. Maar echt, die vriendin praatte ook zo.
"Die jongen van mijn werk, die ram weet je wel..."
"Die INFP over wie ik het had,..."
Ik had het gisteren met mijn zoon over dit topic en dat 16-persoonlijkhedenmodel en hij vergeleek het idd ook met astrologie.

Iedereen herkent zich er ook in. :roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
05-08-2021 11:52
Ik had het gisteren met mijn zoon over dit topic en dat 16-persoonlijkhedenmodel en hij vergeleek het idd ook met astrologie.

Iedereen herkent zich er ook in. :roll:
Mijn man wou na meer dan 30 jaar samen ineens weten of onze persoonlijkheidstypen wel matchten. :rofl:
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
05-08-2021 11:57
Mijn man wou na meer dan 30 jaar samen ineens weten of onze persoonlijkheidstypen wel matchten. :rofl:
Ja, dat lijkt me dan idd een goede vraag. :biggrin:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Haha, nou inderdaad... Ik heb mijn vriend ook de test laten doen (ESFJ-A). Klopt ook echt. We zijn dus heel verschillend, maar eigenlijk matcht het best goed.
Mijn zoon is net als ik nogal introvert en in zichzelf gekeerd. En daarom heb ik hem ook best wel vaak verteld hoe het dan werkt in de maatschappij, vanuit mijn eigen ervaring. Dat hij zich niet zo moet afsluiten want straks heeft hij niemand... Maar hij gaat veel meer zijn eigen weg en het lijkt hem ook niks te interesseren wat een ander denkt en of hij vrienden heeft of ooit een relatie krijgt – iets waar ik hem eigenlijk wel om bewonder. Als ik dan lees wat er bij hem uitkomt (INTJ-A) klopt ook dat helemaal. Maar hij heeft dus ook die diagnose (ASS).

Met astrologie is de basis de tijd wanneer je geboren bent, dat is toch geen serieus te noemen model? Ik heb wel begrepen dat het ook met antecedenten te maken heeft, maar dan nog. Ik vind een vragenlijst waarmee je karaktertype wordt bepaald dan veel realistischer klinken.
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
05-08-2021 12:13
Met astrologie is de basis de tijd wanneer je geboren bent, dat is toch geen serieus te noemen model?
Dat hangt van je wereldbeeld af. In een wetenschappelijk wereldbeeld past het niet. In een holistisch wereldbeeld misschien wel.

Al je waarnemingen zijn gekleurd door je wereldbeeld.

Misschien moet je astrologie meer beschouwen als een kunstvorm met eigen regels. (Ik weet er verder ook geen bal van hoor. Ik probeer maar wat.)
vivinnetje schreef:
05-08-2021 12:13
Ik vind een vragenlijst waarmee je karaktertype wordt bepaald dan veel realistischer klinken.

Desalniettemin moet je belang van de gewenste situatie dan wel karaktereigenschap niet onderschatten. Het is best mogelijk dat je die test maakt op grond van hoe je wil zijn en niet wie je eigenlijk bent. Hoeveel zelfkennis heb je? Hoe eerlijk ben je? Daarnaast denk ik dat zo'n antwoordschaal niet voor iedereen goed werkt. Wat is vaak, veel of weinig. Alles bij elkaar en er is veel meer dan hier genoemd moet je er niet al te veel aan ophangen. Je bent altijd meer dan een paar letters.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
05-08-2021 12:41
Daarnaast denk ik dat zo'n antwoordschaal niet voor iedereen goed werkt. Wat is vaak, veel of weinig.
Klopt. Ik vond verschillende vragen nogal vooringenomen. Of je naar macht streeft of naar consensus bijvoorbeeld. Eeh... allebei liever niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven