Heel veel angst door klimaat

10-08-2021 10:11 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maakte me er al langer zorgen over, maar sinds gisteren neemt het me helemaal over: angst m.b.t. de klimaatverandering. We hebben drie kinderen (met de kennis van nu zou ik daar andere keuzes in maken...) tussen 9 en 14 jaar. Ik maak me vooral voor hun toekomst ontzettend veel zorgen. Het zit continu in mijn hoofd en ik maak mezelf helemaal gek. Ik heb een angststoornis, waarmee het de laatste tijd vrij goed ging. Ik kon dingen steeds beter relativeren. Op dit gebied lijkt er echter niets te relativeren te zijn. Ik probeer natuurlijk zelf mijn steentje bij te dragen: zonnepanelen, veel fietsen, weinig vlees etc., maar ja: druppel op gloeiende plaat. Hoe gaan anderen met deze onzekerheid om? Liever in dit topic geen doemscenarios's: ik weet hoe urgent het is. Het gaat me er vooral om te horen hoe anderen hiermee omgaan, mentaal gezien, in de hoop dat ik daar wat van kan opsteken.
Fairway schreef:
10-08-2021 11:05
Ik denk dat je angststoornis het probleem is, niet het klimaat.
Als jij dertig jaar ouder was dan maakte je je evenveel zorgen over de nieuwe ijstijd. Of ‘de bom’.
Precies. Dit klinkt echt niet als ''normale'' zorgen.
pearle schreef:
10-08-2021 11:17
Dit dacht ik ook gelijk: de bom, de russen, tsjernobyl, terrorisme, Bin Laden, de Maya kalender, overal kun je je druk om maken

Op niets heb je invloed. Dus leef bewust en geniet gewoon van alles wat er op je pad komt.

En eerlijk gezegd probeer ik bewust te leven, maar ik ga echt nog wel vliegen, auto rijden en wat al niet meer.
Net als voorheen :)
Zo zie ik het ook.
Alle reacties Link kopieren
Elfje* schreef:
10-08-2021 11:05
Voor mij geldt hoge kosten voor het verduurzamen van ons huis en dat ik mss dingen moet gaan laten die ik heel fijn vind zoals ver weg op vakantie. Nu weet ik dat ik hierop commentaar ga krijgen, maar voor mij is dat belangrijk in het leven. En ik kan echt heel slecht tegen veranderingen door ASS dat ik bang ben dat er heel veel gaat veranderen en ik niet weet wat precies. En dat we heel veel problemen gaan krijgen door de klimaatverandering.
Ik kan ook heel slecht tegen veranderingen door ASS. Vooral het geen of weinig vlees eten zou ik moeilijk vinden. Zo'n 1 of 2 keer per week lukt me wel, maar zonder vlees of met een vleesvervanger vind ik echt minder lekker.
Als alles mee zit ga ik komende winter verhuizen naar een duurzame nieuwbouwwoning.
hondenmens wijzigde dit bericht op 10-08-2021 11:30
5.34% gewijzigd
hondenmens schreef:
10-08-2021 11:28
Ik kan ook heel slecht tegen veranderingen door ASS. Vooral het geen of weinig vlees eten zou ik moeilijk vinden. Zo'n 1 of 2 keer per week lukt me wel, maar zonder vlees of met een vleesvervanger vind ik echt minder lekker.
Maar waarom maak je je hier überhaupt momenteel druk om? Je kunt nu toch vlees eten?
Alle reacties Link kopieren
Fairway schreef:
10-08-2021 11:05
Ik denk dat je angststoornis het probleem is, niet het klimaat.
Als jij dertig jaar ouder was dan maakte je je evenveel zorgen over de nieuwe ijstijd. Of ‘de bom’.


Persoonlijk, zonder angststoornis, kijk ik er zo tegenaan: WO1, WO2, Koude oorlog, rooftochten, kolonialisme, slavernij, vrouwenonderdrukking, de Pest, de inquisitie...om de zoveel tijd heeft de mensheid wel iets te verwerken. Daar doe je niet veel aan.

Waarschijnlijk zien we onze grootste toekomstige uitdaging niet aankomen.

Dit denk ik ook. Maar ik denk ook dat dit je niet gerust stelt :)

Ik denk dat je meer werk moet maken van het aanpakken van je angststoornis. Ik ontken niet dat het klimaat veranderd maar het heeft weinig zin je er zoveel zorgen om te maken, de enige die je er mee hebt ben je zelf. Kijk uit dat je angst ook niet over slaat op je kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Dopperfles schreef:
10-08-2021 11:29
Maar waarom maak je je hier überhaupt momenteel druk om? Je kunt nu toch vlees eten?
Een paar jaar is zo om. Ik vind de tijd heel snel gaan.
hondenmens schreef:
10-08-2021 11:31
Een paar jaar is zo om. Ik vind de tijd heel snel gaan.
Maar dan kun je toch bij alles in de toekomst gaan doem denken? Je weet gewoon niet wat er over een paar jaar speelt.
hondenmens schreef:
10-08-2021 11:28
Ik kan ook heel slecht tegen veranderingen door ASS. Vooral het geen of weinig vlees eten zou ik moeilijk vinden. Zo'n 1 of 2 keer per week lukt me wel, maar zonder vlees of met een vleesvervanger vind ik echt minder lekker.
Als alles mee zit ga ik komende winter verhuizen naar een duurzame nieuwbouwwoning.
Heel herkenbaar. Zonder vlees lukt mij ook niet. Maar ik eet wel minder vlees dan voorheen.
Wij willen ons huis langzaam verduurzamen, want het is nogal een kostenplaatje. Maar isoleren en zonnepanelen gaan we binnenkort doen in ons nieuwe huis.

Ik hoop voor je dat de verhuizing doorgaat!
Elfje* schreef:
10-08-2021 11:05
Voor mij geldt hoge kosten voor het verduurzamen van ons huis en dat ik mss dingen moet gaan laten die ik heel fijn vind zoals ver weg op vakantie. Nu weet ik dat ik hierop commentaar ga krijgen, maar voor mij is dat belangrijk in het leven. En ik kan echt heel slecht tegen veranderingen door ASS dat ik bang ben dat er heel veel gaat veranderen en ik niet weet wat precies. En dat we heel veel problemen gaan krijgen door de klimaatverandering.
Ik snap wel dat als je ass hebt, je dan stress hebt bij de gedachte aan grote veranderingen. Ik maak me wel zorgen dat de energierekening heel hoog wordt en voor veel mensen die weinig verdienen onbetaalbaar. Maar ik lig er niet wakker van.
Misschien ben ik fatalistisch ingesteld, wat komt, dat komt. Ik wacht het af en zie dan wel wat er gebeurt. Ben ook wat ouder en denk dan "het zal mijn tijd wel duren".
Dopperfles schreef:
10-08-2021 11:34
Maar dan kun je toch bij alles in de toekomst gaan doem denken? Je weet gewoon niet wat er over een paar jaar speelt.
Dat is nou net angst.
Fairway schreef:
10-08-2021 11:05
Ik denk dat je angststoornis het probleem is, niet het klimaat.
Als jij dertig jaar ouder was dan maakte je je evenveel zorgen over de nieuwe ijstijd. Of ‘de bom’.


Persoonlijk, zonder angststoornis, kijk ik er zo tegenaan: WO1, WO2, Koude oorlog, rooftochten, kolonialisme, slavernij, vrouwenonderdrukking, de Pest, de inquisitie...om de zoveel tijd heeft de mensheid wel iets te verwerken. Daar doe je niet veel aan.

Waarschijnlijk zien we onze grootste toekomstige uitdaging niet aankomen.
Ik kan me hier wel voor een groot deel in vinden.
De klimaatcrisis hebben we ook aan onszelf te danken. We krijgen waar we voor kiezen.
Er was van de week ook een topic geopend over het klimaatrapport door wetenschappers.

Er is een groep mensen die het echt wat doet het klimaat en anderen willen gewoon lekker leven zonder zorgen. Vinden het maar onzin.
Zelf let ik wel op veel zaken (consuminderen en eet nauwelijks tot geen vlees), maar uiteindelijk verwacht ik toch wel dat het gebeurd. Dat er meer rampen gaan komen. Zo niet in mijn leven dan wel later.

Wat wel zo is, de mensheid vindt dat hij alles mag nemen. Hoeveel dieren zijn er al wel niet uitgestorven dankzij de mens.
En dan het totale consumptie gedrag. Het is nu meer een weggooi maatschappij met al die goedkope kleding en spullen.
Het probleem blijft dat merendeel van de mensheid als struisvogel door het leven gaat. Het moet allemaal meer en meer en vooral goedkoper. En als er dan een docu komt over negatieve toedracht van de visserij op het milieu, dan is dat onzin en geitenwollen sokken praat.

Gisteren zat ik toevallig weer eens de film Titanic te kijken. Al die rijken pronken ja kijk mij eens. Na de aanvaring is iedereen gewoon een hoopje mens die het niet overleefd in een poolgebied. De natuur is sterker. (Even niet afgaan op fouten in die tijd ect.). Heeft niks met milieu te maken, maar meer met 'de mens is het sterkste ras gedachte'.
Elfje* schreef:
10-08-2021 11:37
Dat is nou net angst.
Precies. De angst ja. De algehele angst. Niet zo zeer over de klimaatverandering an sich, maar een overkoepelend angstig beeld over de toekomst. En als die angst je dagelijks leven gaat beheersen, dan is het toch echt tijd om professionele hulp te (blijven) raadplegen.
Elfje* schreef:
10-08-2021 11:35
Heel herkenbaar. Zonder vlees lukt mij ook niet. Maar ik eet wel minder vlees dan voorheen.
Als je geen keuze meer hebt, dan lukt het je wel. Had je 2 jaar geleden aan mensen gevraagd of ze het zouden redden zonder alle winkels en restaurants, dan hadden ze ook gezegd ''Dat lukt mij niet''. Totdat je geen keuze meer hebt. Dan moet je wel. En zo ver is het gelukkig nog niet.
Alle reacties Link kopieren
😘
pindakaasjes wijzigde dit bericht op 10-08-2021 15:41
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik herken wel wat. Maar niet deze angst.
Hier ook een angststoornis met dwang en alles.
Mijn grootste angst is dat mijn kind die dingen ook krijgt. Dat ik dat dus heb doorgegeven en dat ze daarbij ook nog te veel van mijn negatieve psychische staat mee krijgt.

Je mag best angsten hebben. Iedereen heeft bepaalde zorgen.
Op het moment dat het je leven gaat bepalen gaat er iets niet goed.
Aan jou om te bewaken of dat niet gebeurt. Anders op tijd hulp zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan mij ook snel druk maken over dit soort dingen. Ik blijf dan maar malen, zit met mijn emoties in de weg en slaap er slecht van.

Sinds een paar jaar kijk ik geen nieuws meer, heb ik nieuwssites geblokkeerd op mijn Facebook pagina en zet ik de autoradio uit als het nieuws begint. Zo hoor en zie ik geen dingen die ik niet wil zien en horen. Natuurlijk ontkom ik er niet helemaal aan maar het scheelt echt enorm. Soort van zelfbescherming. En ik heb met mijn vriend afgesproken dat als er wel echt iets belangrijk is wat ik wel zou moeten of zou willen weten dat hij het dan aan mij verteld.
Doetje89 schreef:
10-08-2021 12:03
Er was van de week ook een topic geopend over het klimaatrapport door wetenschappers.

Er is een groep mensen die het echt wat doet het klimaat en anderen willen gewoon lekker leven zonder zorgen. Vinden het maar onzin.
Zelf let ik wel op veel zaken (consuminderen en eet nauwelijks tot geen vlees), maar uiteindelijk verwacht ik toch wel dat het gebeurd. Dat er meer rampen gaan komen. Zo niet in mijn leven dan wel later.

Wat wel zo is, de mensheid vindt dat hij alles mag nemen. Hoeveel dieren zijn er al wel niet uitgestorven dankzij de mens.
En dan het totale consumptie gedrag. Het is nu meer een weggooi maatschappij met al die goedkope kleding en spullen.
Het probleem blijft dat merendeel van de mensheid als struisvogel door het leven gaat. Het moet allemaal meer en meer en vooral goedkoper. En als er dan een docu komt over negatieve toedracht van de visserij op het milieu, dan is dat onzin en geitenwollen sokken praat.

Gisteren zat ik toevallig weer eens de film Titanic te kijken. Al die rijken pronken ja kijk mij eens. Na de aanvaring is iedereen gewoon een hoopje mens die het niet overleefd in een poolgebied. De natuur is sterker. (Even niet afgaan op fouten in die tijd ect.). Heeft niks met milieu te maken, maar meer met 'de mens is het sterkste ras gedachte'.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
Woll*Stone schreef:
10-08-2021 10:18
Ik ben er niet angstig over, maar heb ook geen kinderen. Dat scheelt.

Angstig zijn gaat de situatie niet veranderen. Er zijn nu wel vanuit Europa, allerlei plannen om de klimaatveranderingenaf te remmen.
Hopelijk doet de politiek daar wat mee.
Wat je zelf kunt doen:
Weinig consumeren en duurzame goederen kopen.
Niet vliegen.
Stemmen op partijen die dit probleem serieus nemen.
Erop voorbereid zijn dat wij onze luxe levensstijl niet zullen kunnen voortzetten.
Dit denk ik ook zo. Verder helpt het misschien om eens naar de huisarts te gaan en met iemand hierover te praten. Piekeren over problemen die je zelf niet kunt oplossen heeft effect op zaken die je wel moet doen. Genoeg denk ik, met kinderen van die leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Woll*Stone schreef:
10-08-2021 11:39
Ik kan me hier wel voor een groot deel in vinden.
De klimaatcrisis hebben we ook aan onszelf te danken. We krijgen waar we voor kiezen.
Daardoor voel ik ook een soort berusting. Want het gaat niet alleen maar om zaken die ik kan veranderen, zoals een vakantie meer of minder, maar het gaat juist om alles wat zo inherent is aan onze samenleving: mijn werk, de kleren die ik draag, het bezoekje aan mijn schoonouders, mijn huis, mijn kat, mijn kinderen, álles. Daar kiezen we voor en daar vinden we vroeg of laat ook een oplossing voor.

Ik ga mijn geweten verder niet bezwaren met zaken waar iedereen voor kiest.
Los daarvan maak ik me meer zorgen om China, en dan niet omdat ze allemaal een auto willen rijden.
fairway wijzigde dit bericht op 10-08-2021 13:11
7.77% gewijzigd
Ook ik raad je aan om zo spoedig mogelijk hulp te gaan zoeken. Angsten als dit zijn hardnekkig en worden na verloop van tijd (en piekeren) vaak alleen maar erger. Meteen actie ondernemen lijkt me dus echt verstandig.
Alle reacties Link kopieren
hondenmens schreef:
10-08-2021 11:28
Ik kan ook heel slecht tegen veranderingen door ASS. Vooral het geen of weinig vlees eten zou ik moeilijk vinden. Zo'n 1 of 2 keer per week lukt me wel, maar zonder vlees of met een vleesvervanger vind ik echt minder lekker.
Als alles mee zit ga ik komende winter verhuizen naar een duurzame nieuwbouwwoning.

Ik denk dat je meer last hebt van de angst voor acute verandering, dan van de verandering zelf.
Want helemaal niemand zegt jou nu dat je geen vlees meer mag eten, en waarschijnlijk gaat dat ook heel je leven niet gebeuren. Het aanbod zal misschien steeds kleiner worden, en de prijs hoger, maar die veranderingen gaan zo geleidelijk dat je ze niet eens echt aan kunt wijzen in de tijd. En je zal zelf dus ook meewennen met die verandering.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
10-08-2021 14:35
Ik denk dat je meer last hebt van de angst voor acute verandering, dan van de verandering zelf.
Want helemaal niemand zegt jou nu dat je geen vlees meer mag eten, en waarschijnlijk gaat dat ook heel je leven niet gebeuren. Het aanbod zal misschien steeds kleiner worden, en de prijs hoger, maar die veranderingen gaan zo geleidelijk dat je ze niet eens echt aan kunt wijzen in de tijd. En je zal zelf dus ook meewennen met die verandering.
Ik weet het niet. Er zijn best wat veranderingen in mijn leven geweest waar ik nooit echt aan gewend ben geraakt. Dingen blijven me vaak erg bij.
hondenmens wijzigde dit bericht op 10-08-2021 15:15
2.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
10-08-2021 10:23
3 kinderen en met de kennis van nu zou je daar andere keuzes in gemaakt hebben.

Ik vind dat naar hen toe een kwetsende opmerking.
nou, inderdaad….
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
hondenmens schreef:
10-08-2021 15:14
Ik weet het niet. Er zijn best wat veranderingen in mijn leven geweest waar ik nooit echt aan gewend ben geraakt. Dingen blijven me vaak erg bij.

Maar waren dat zulke geleidelijke veranderingen? Echt uitgesmeerd over tientallen jaren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven