Heel veel angst door klimaat

10-08-2021 10:11 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maakte me er al langer zorgen over, maar sinds gisteren neemt het me helemaal over: angst m.b.t. de klimaatverandering. We hebben drie kinderen (met de kennis van nu zou ik daar andere keuzes in maken...) tussen 9 en 14 jaar. Ik maak me vooral voor hun toekomst ontzettend veel zorgen. Het zit continu in mijn hoofd en ik maak mezelf helemaal gek. Ik heb een angststoornis, waarmee het de laatste tijd vrij goed ging. Ik kon dingen steeds beter relativeren. Op dit gebied lijkt er echter niets te relativeren te zijn. Ik probeer natuurlijk zelf mijn steentje bij te dragen: zonnepanelen, veel fietsen, weinig vlees etc., maar ja: druppel op gloeiende plaat. Hoe gaan anderen met deze onzekerheid om? Liever in dit topic geen doemscenarios's: ik weet hoe urgent het is. Het gaat me er vooral om te horen hoe anderen hiermee omgaan, mentaal gezien, in de hoop dat ik daar wat van kan opsteken.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
10-08-2021 15:20
Maar waren dat zulke geleidelijke veranderingen? Echt uitgesmeerd over tientallen jaren?
Ik ben 36 dus zoveel tientallen heb ik nog niet meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Fairway schreef:
10-08-2021 11:05
Ik denk dat je angststoornis het probleem is, niet het klimaat.
Als jij dertig jaar ouder was dan maakte je je evenveel zorgen over de nieuwe ijstijd. Of ‘de bom’.

Persoonlijk, zonder angststoornis, kijk ik er zo tegenaan: WO1, WO2, Koude oorlog, rooftochten, kolonialisme, slavernij, vrouwenonderdrukking, de Pest, de inquisitie...om de zoveel tijd heeft de mensheid wel iets te verwerken. Daar doe je niet veel aan.

Waarschijnlijk zien we onze grootste toekomstige uitdaging niet aankomen.

Maar hier kunnen we wel een deel iets aan doen. En daarnaast zijn oorlogen en onderdrukking nou niet bepaald leuke dingen, dus dat we als mensheid dat overleeft hebben zegt helemaal niks.
To, op het moment dat de oplossing er nog niet is lijken heel veel problemen onoverkoombaar en in de praktijk valt het iedere keer weer mee.

Zo lang als de mens bestaat zijn er onheilsprofeten geweest die het einde der tijden aan hebben gekondigd. Nooit uitgekomen.

De mens zal echt wel een keer uitsterven, maar dat gaan onze achterkleinkinderen nog niet meemaken. Geen idee wanneer het wel zal zijn, maar echt, geen enkele objectieve reden om je daar druk om te maken.

Kortom: ik denk dat je vooral baat kan hebben bij het behandelen van jouw angststoornis, want de angst die je voelt is niet reëel.
Alle reacties Link kopieren
Tja, dat is inderdaad lastig. Zelf studeer ik milieuwetenschappen en ben daardoor er niet geruster op geworden. Gelukkig geen kinderen en ook zeker niet van plan om die te krijgen.

Wat wel helpt is om te focussen om de dingen die wel goed gaan en de mogelijkheden die er zijn. Ik kan het juist soms beter relativeren omdat ik ook veel lees over projecten die daadwerkelijk vruchten afwerpen. Daarnaast zou je op persoonlijk vlak misschien juist ook een steentje bij kunnen dragen en wellicht daarmee wat extra rust vinden.
Volg @annabelizm op instagram voor de lol. Dan krijg je een wat genuanceerder beeld over de "huidige" klimaatcrisis. Ze heeft momenteel een hele story-reeks erover. Als je snel bent, is hij nog niet verdwenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je kinderen meer last hebben van jouw angststoornis. Die zou ik eerst oplossen (ook voor jezelf).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben afgestudeerd milieukundige, en één ding is zeker: Al is Nederland nog zo lief voor de aarde. Al doet heel Europa zijn uiterste best om het tij te keren. Europa is maar ca. 11% van de totale wereldbevolking. En dat is voor mij de grootste zorg. Want wat gaat de rest van de wereld doen? Ik had gelezen dat Amerika en China willen gaan samenwerken om de klimaatverandering aan te pakken. Nou, dat zou heel fijn zijn want wereldwijd zijn zij samen verantwoordelijk voor ca. 44% van alle emissies. Dat stelt mij in elk geval een beetje gerust. Nu nog de daad bij het woord voegen.
Alle reacties Link kopieren
Als jij niet van je leven geniet doet een ander het wel (dubbel).

En krijg je een teleurstellende toekomst, dan weten jij en je kinderen hoe het eens was en die mooie herinneringen zullen je dan troosten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Fairway schreef:
10-08-2021 11:05
Ik denk dat je angststoornis het probleem is, niet het klimaat.
Als jij dertig jaar ouder was dan maakte je je evenveel zorgen over de nieuwe ijstijd. Of ‘de bom’.
Nou nee. Ik heb namelijk geen angststoornis en ik lig er ook wakker van. Het lijkt me heel gezond om hier wakker van te liggen, als dit je niet aangrijpt moet je je pas echt zorgen maken. Dat is zoiets als je ogen dicht doen en hard 'lalalala' zingen als de boel in de fik staat.
Ik ben echt zo blij dat ik destijds gekozen heb geen kinderen te krijgen.

Ik ben waarschijnlijk ook 30 jaar ouder en inderdaad maakten wij ons ook zorgen over 'de bom'. Dat was evenmin uit de lucht gegrepen.
Alle reacties Link kopieren
Niqqi schreef:
10-08-2021 15:50
Wat wel helpt is om te focussen om de dingen die wel goed gaan en de mogelijkheden die er zijn. Ik kan het juist soms beter relativeren omdat ik ook veel lees over projecten die daadwerkelijk vruchten afwerpen. Daarnaast zou je op persoonlijk vlak misschien juist ook een steentje bij kunnen dragen en wellicht daarmee wat extra rust vinden.
Dat is waar. Ik ken ook iemand die in deze hoek werkt en die houdt ook de moed erin. Misschien omdat hij dingen op grotere schaal kan aanpakken dan jij en ik thuis. Als je in de wet- en regelgeving voor de industrie werkt, dan zet dat meer zoden aan de dijk dan als ik in de winkel nog eens een biologische broccoli koop.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Ik denk zeker dat mijn angststoornis mijn reactie heftiger maakt. Maar anderzijds ís het ook gewoon heel heftig en is het toch nog maar de vraag of er iets kan gebeuren dat de boel kan vertragen? In theorie vast wel, maar in de praktijk? Ik wil de heftigheid niet ontkennen, maar hier wel beter mee omgaan. Ik kan moeilijk nu jaren in paniekstand leven. Iemand vroeg waar ik nou precies bang voor ben: ik heb in mijn hoofd vastgezet dat het in 2050 zo ongeveer niet meer goed leefbaar is hier op aarde, en ik heb al allerlei visioenen van mijn kinderen die honger hebben, dorst, meegesleurd worden door het water etc. Zo erg dat ik daar steeds aan moet denken, en het me verlamt. Als dit in deze mate aanhoudt, zal ik inderdaad weer hulp zoeken. Het vliegt me enorm aan.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
10-08-2021 17:43
Dat is waar. Ik ken ook iemand die in deze hoek werkt en die houdt ook de moed erin. Misschien omdat hij dingen op grotere schaal kan aanpakken dan jij en ik thuis. Als je in de wet- en regelgeving voor de industrie werkt, dan zet dat meer zoden aan de dijk dan als ik in de winkel nog eens een biologische broccoli koop.
Dat is waar. Fijn om dit te lezen en me te realiseren. Ik probeer zelf steeds duurzamer te leven maar het voelt zo nutteloos in het grote geheel. Al zijn alle kleine druppels natuurlijk ook een plens.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, Kolletje, je vroeg hoe anderen daar mee omgingen.

Ik probeer de hoeveelheid nieuws die ik lees te beperken. Net als met corona: als je de hele dag grafieken loopt te checken en alle info tegen elkaar afweegt, dan heb je geen leven.

Dus dat doe ik met het nieuws over klimaat ook. Ik kijk en lees niet meer dan ik kan verteren. Soms is dat 1 x per week, soms iets vaker.

Daarnaast doe ik gewoon zelf wat ik kan, zonder mezelf gek te maken.
Ik eet geen vlees, maar nog wel melk en kaas. Ja, ik weet dat dat inconsequent is.
Ik reis binnen Europa met de trein waar het kan, maar maak wel soms een verre reis met het vliegtuig.
Ik koop kleding tweedehands of van milieuvriendelijke merken. Maar voor schoenen vind ik dat te moeilijk.

In jouw geval zou ik er gewoon vanuitgaan dat je kinderen briljant zijn en goed voor de wereld gaan zorgen!
Alle reacties Link kopieren
Verander wat je veranderen kan en accepteer wat buiten je influence ligt. Dit ligt buiten je influence, dus je moet accepteren dat het zo is. What will be will be en ookal komt het niet goed, dan komt er uiteindelijk toch wel een einde aan (de dood). De mens kan zich goed aanpassen, als je ziet hoe snel normaal het leven in een pandemie wordt. Het leven in sobere omstandigheden zal ook zoiets zijn denk ik. En zo niet dan maken we er alsnog wat van, want zo zit de mens wel in elkaar.

Overigens betekent dat niet dat ik het positief in zie, ik denk niet dat de wereld het klimaat genoeg boeit om op tijd (dus vóór grote events) het tij te keren. Misschien tijdens, zoals we ook met corona gedaan hebben. Maar ja wat doe je er aan. Ikzelf vind het in elk geval een goed argument om geen kinderen te baren.
Alle reacties Link kopieren
Polderbewoner schreef:
10-08-2021 10:29
Hier hetzelfde. En het feit dat we er toch vroeg of laat aan gaan geeft ook wel weer een soort van rust.
Ik geloof er niks van dat we de boel af kunnen remmen.
Corona was slechts een voorbode van wat ons nog allemaal te wachten staat.
Ik begrijp mensen die nu kinderen willen krijgen ook echt totaal niet.
Wat voor toekomst krijgen ze? Honger, dorst, oorlog?
Voortplanting is gewoon een biologisch gegeven, we zijn hier om onze soort voort te zetten. Waarom denk je dat zelfs in de armste gebieden van Afrika kinderen geboren worden?

@TO; behalve dan doen wat je nu al doet, wat levert het je op om je er zo druk over te maken? Je kan niet meer doen dan je steentje bijdragen.
Alle reacties Link kopieren
De mens is wel zover in dat het zijn evolutionaire/biologische drang kan negeren, dus zo "gegeven" vind ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
La_Galette schreef:
10-08-2021 17:58
Waarom denk je dat zelfs in de armste gebieden van Afrika kinderen geboren worden?
Omdat je daar geen AOW en geen pensioen hebt. Je moet iemand hebben die voor je zorgt als je oud en ziek bent.
Alle reacties Link kopieren
La_Galette schreef:
10-08-2021 17:58
we zijn hier om onze soort voort te zetten.
Gaat ook heel goed, als je je leefomgeving naar de verdommenis helpt. Is dat ook biologisch?
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
10-08-2021 18:03
Omdat je daar geen AOW en geen pensioen hebt. Je moet iemand hebben die voor je zorgt als je oud en ziek bent.
Eh, nee.
Alle reacties Link kopieren
Tja.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Alle reacties Link kopieren
Minkx schreef:
10-08-2021 16:06
Ik ben afgestudeerd milieukundige, en één ding is zeker: Al is Nederland nog zo lief voor de aarde. Al doet heel Europa zijn uiterste best om het tij te keren. Europa is maar ca. 11% van de totale wereldbevolking. En dat is voor mij de grootste zorg. Want wat gaat de rest van de wereld doen? Ik had gelezen dat Amerika en China willen gaan samenwerken om de klimaatverandering aan te pakken. Nou, dat zou heel fijn zijn want wereldwijd zijn zij samen verantwoordelijk voor ca. 44% van alle emissies. Dat stelt mij in elk geval een beetje gerust. Nu nog de daad bij het woord voegen.
Maar de afdruk van Europeanen is wel immens. Een groot deel van de vervuiling uit China komt indirect door onze koopdrang.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
10-08-2021 15:45
To, op het moment dat de oplossing er nog niet is lijken heel veel problemen onoverkoombaar en in de praktijk valt het iedere keer weer mee.

Zo lang als de mens bestaat zijn er onheilsprofeten geweest die het einde der tijden aan hebben gekondigd. Nooit uitgekomen.

De mens zal echt wel een keer uitsterven, maar dat gaan onze achterkleinkinderen nog niet meemaken. Geen idee wanneer het wel zal zijn, maar echt, geen enkele objectieve reden om je daar druk om te maken.

Kortom: ik denk dat je vooral baat kan hebben bij het behandelen van jouw angststoornis, want de angst die je voelt is niet reëel.
Dit. De mens is zo inventief, alleen hoe we het gevaar af gaan wensen, dat zien we nu gewoon nog niet. De wereld zal vast heel anders zijn over 50 jaar… maar had mijn moeder kunnen bevroeden hoe de wereld eruit zou zien toen ik geboren werd in ‘89? Had ze een coronacrisis kunnen voorzien? Kunnen beseffen wat internet zou gaan betekenen voor ons?

Ik weet nog dat ze rond de millenniumwisseling panisch was. We hadden allemaal blikken eten in huis. ‘Ja’ zei ze, ‘want straks kunnen de supermarkten niet meer open en dan hebben we maar wat.’ Nou ik met angst en beven naar het vuurwerk kijken dat jaar want guttegut kennelijk mochten we daarna nooit meer naar de supermarkt en moesten we de rest van ons leven gore chili eten.

Tot mijn stomme verbazing nam ze me vervolgens 2 dagen later mee om croissants te halen. @( ik begreep daar als 10-jarige dus echt geen zak van :lol:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Naar voor je TO, maar eigenlijk is het raar dat niet veeeeeel meer mensen dit hebben. Als er meer mensen er bang voor waren zouden ook veel meer mensen maatregelen nemen. Gelukkig zijn er ook heel wat mensen die goede oplossingen zoeken. Misschien een idee om je op de goede initiatieven en doelen te concentreren.
Don't worry be happy
Alle reacties Link kopieren
De millenniumbug is zeker vergelijkbaar met de klimaatcrisis. :lol:
Alle reacties Link kopieren
Luister wat meer naar Harrie:

Het leven is tijdelijk en de dood is onvermijdelijk
Maar stel dat je niet dood kon gaan
Dan had je stomweg niet bestaan
Wees blij dus dat je straks mag sterven
En laat het je leven niet bederven
Begrepen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven