Heel veel angst door klimaat

10-08-2021 10:11 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maakte me er al langer zorgen over, maar sinds gisteren neemt het me helemaal over: angst m.b.t. de klimaatverandering. We hebben drie kinderen (met de kennis van nu zou ik daar andere keuzes in maken...) tussen 9 en 14 jaar. Ik maak me vooral voor hun toekomst ontzettend veel zorgen. Het zit continu in mijn hoofd en ik maak mezelf helemaal gek. Ik heb een angststoornis, waarmee het de laatste tijd vrij goed ging. Ik kon dingen steeds beter relativeren. Op dit gebied lijkt er echter niets te relativeren te zijn. Ik probeer natuurlijk zelf mijn steentje bij te dragen: zonnepanelen, veel fietsen, weinig vlees etc., maar ja: druppel op gloeiende plaat. Hoe gaan anderen met deze onzekerheid om? Liever in dit topic geen doemscenarios's: ik weet hoe urgent het is. Het gaat me er vooral om te horen hoe anderen hiermee omgaan, mentaal gezien, in de hoop dat ik daar wat van kan opsteken.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
11-08-2021 17:41
Je bent iemand die al angstig is irreële angst aan het aanpraten. En dan noem je anderen mafkezen???
Nee, het punt is dat de angst niet irreëel is. En ik heb ook suggesties gegeven hoe je ermee om kunt gaan.

Maar dat iemand een angststoornis heeft, betekent niet dat haar angst nergens op gebaseerd is.
xynix schreef:
11-08-2021 17:50
Nee, het punt is dat de angst niet irreëel is. En ik heb ook suggesties gegeven hoe je ermee om kunt gaan.

Maar dat iemand een angststoornis heeft, betekent niet dat haar angst nergens op gebaseerd is.
Het beeld dat jij schept in de bewuste post is irreëel. Niet als we doorgaan op dezelfde voet, maar dat doen we niet.

Het is echt hetzelfde als bij het begin van de coronacrisis praten over 120.000 doden in Nederland. Dat is ook niet irreëel zonder maatregelen, maar we namen maatregelen en dat is net het punt.
DS1971 schreef:
11-08-2021 17:53
Het beeld dat jij schept in de bewuste post is irreëel. Niet als we doorgaan op dezelfde voet, maar dat doen we niet.

Het is echt hetzelfde als bij het begin van de coronacrisis praten over 120.000 doden in Nederland. Dat is ook niet irreëel zonder maatregelen, maar we namen maatregelen en dat is net het punt.

Welke maatregelen nemen we volgens jou dan, die echt doeltreffend zijn? Want die paar lullige windmolens die ze hier in het weiland willen plaatsen gaan het verschil niet maken ben ik bang.

Ik las van de week dat het auto- en vliegverkeer zou moeten halveren en de veestapel 75% kleiner zou moeten worden. Ik zie het niet gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
11-08-2021 17:56
Ik las van de week dat het auto- en vliegverkeer zou moeten halveren en de veestapel 75% kleiner zou moeten worden. Ik zie het niet gebeuren.
Ik ben voor!
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
11-08-2021 17:53
Het beeld dat jij schept in de bewuste post is irreëel. Niet als we doorgaan op dezelfde voet, maar dat doen we niet.

Het is echt hetzelfde als bij het begin van de coronacrisis praten over 120.000 doden in Nederland. Dat is ook niet irreëel zonder maatregelen, maar we namen maatregelen en dat is net het punt.
Ik hoop echt van harte dat je gelijk hebt en dat meen ik serieus.

En over de vergelijking met corona: ik zit in een van de sectoren die flink last gehad heeft van de maatregelen, en zie om me heen mensen tobben met hun inkomen. Dus dat we ergens maatregelen tegen nemen, betekent allerminst dat er dan niemand meer voor zijn bestaanszekerheid hoeft te vrezen. Maar dit terzijde.
Hoi TO heb je een dwangstoornis? Wat voor manieren heb je geleerd om met je angststoornis om te gaan? Hoe is het gekomen dat het de laatste tijd zo goed ging? Heb je een terugvalpreventieplan gemaakt waarop je nu kan terugvallen?
Alle reacties Link kopieren
Nou apocalyptische toestanden verwacht ik voorlopig niet. Maar beter gaat het er niet op worden nee. De situatie is zeer zorgwekkend.
We zullen met zijn allen de schouders eronder moeten zetten. Ik zie om me heen al dat steeds meer mensen er mee bezig zijn. Ik zelf ook: consuminderen, geen vlees, geen stedentripjes meer met het vliegtuig, de auto alleen pakken als het écht moet. Geen spullen uit China kopen etc. Klinkt allemaal onzinnig. Maar alle beetjes helpen.

Ik snap je zorgen om je kinderen. Maar zij zijn straks ook weer gewoon kinderen van hun tijd. Veel dingen, hoe erg ook, zullen voor hen straks normaal zijn.

Verder verwacht ik ook wel dat de techniek ons een hoop kan bieden.
RikM schreef:
11-08-2021 17:56
Welke maatregelen nemen we volgens jou dan, die echt doeltreffend zijn? Want die paar lullige windmolens die ze hier in het weiland willen plaatsen gaan het verschil niet maken ben ik bang.

Ik las van de week dat het auto- en vliegverkeer zou moeten halveren en de veestapel 75% kleiner zou moeten worden. Ik zie het niet gebeuren.
Ik weet niet wie dat heeft beweerd, maar er klopt uiteraard geen hol van.
xynix schreef:
11-08-2021 18:00
Ik hoop echt van harte dat je gelijk hebt en dat meen ik serieus.

En over de vergelijking met corona: ik zit in een van de sectoren die flink last gehad heeft van de maatregelen, en zie om me heen mensen tobben met hun inkomen. Dus dat we ergens maatregelen tegen nemen, betekent allerminst dat er dan niemand meer voor zijn bestaanszekerheid hoeft te vrezen. Maar dit terzijde.
O, maar natuurlijk gaat het wel ergens knellen. Maar dat is dan eerder dat er wat minder luxe zal zijn voor sommigen. Als we vliegen duurder gaan maken en autorijden ook, dan zijn daar mensen de dupe van.

Is alleen niet te vergelijken met Helmond aan Zee. ;)
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
11-08-2021 18:46
Ik weet niet wie dat heeft beweerd, maar er klopt uiteraard geen hol van.
Gezien alles wat wij nu nalaten te doen aan de opwarming van de aarde nog duizend jaar gevolgen heeft volgens wetenschappers, ben ik wel benieuwd naar jouw bron dat we genoeg doen.
...
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
11-08-2021 18:49
O, maar natuurlijk gaat het wel ergens knellen. Maar dat is dan eerder dat er wat minder luxe zal zijn voor sommigen. Als we vliegen duurder gaan maken en autorijden ook, dan zijn daar mensen de dupe van.

Is alleen niet te vergelijken met Helmond aan Zee. ;)
Het aantal mensen dat honger lijdt is met 20 miljoen toegenomen ten opzichte van vorig jaar. De drie grootste veroorzakers: conflicten, Corona, klimaat. Zullen we die mensen vertellen dat het gewoon om een beetje minder luxe gaat?
Jamaarhoe schreef:
11-08-2021 17:59
Ik ben voor!
Natuurlijk, totdat het werkelijkheid wordt, dan wordt het opeens anders. Wat makkelijk allemaal weer.
xynix schreef:
11-08-2021 20:36
Het aantal mensen dat honger lijdt is met 20 miljoen toegenomen ten opzichte van vorig jaar. De drie grootste veroorzakers: conflicten, Corona, klimaat. Zullen we die mensen vertellen dat het gewoon om een beetje minder luxe gaat?
Laten we eens wat aan geboortebeperking doen, eens?
Quaintrelle schreef:
11-08-2021 18:59
Gezien alles wat wij nu nalaten te doen aan de opwarming van de aarde nog duizend jaar gevolgen heeft volgens wetenschappers, ben ik wel benieuwd naar jouw bron dat we genoeg doen.
Zei ik dat we al genoeg doen dan?
xynix schreef:
11-08-2021 20:36
Het aantal mensen dat honger lijdt is met 20 miljoen toegenomen ten opzichte van vorig jaar. De drie grootste veroorzakers: conflicten, Corona, klimaat. Zullen we die mensen vertellen dat het gewoon om een beetje minder luxe gaat?
Jij schreef: om me heen. Je woont in een land waar mensen honger hebben?
Alle reacties Link kopieren
Jeroen1990 schreef:
11-08-2021 22:37
Laten we eens wat aan geboortebeperking doen, eens?
Ik ben voor, vandaar dat ik ze niet heb.
Jeroen1990 schreef:
11-08-2021 22:37
Laten we eens wat aan geboortebeperking doen, eens?
Ik stem voor.
DS1971 schreef:
11-08-2021 18:46
Ik weet niet wie dat heeft beweerd, maar er klopt uiteraard geen hol van.

Waarom niet?
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
12-08-2021 10:16
Waarom niet?
Omdat vliegen bijvoorbeeld maar 3% van het totaal uitmaakt. Halveer dat en dat heb je nog 98,5% te gaan aan excessieve koolstofuitstoot.

M.a.w. luchtvaart is een leuke target, maar de echte uitstoot komt toch uit het transport van je eten, je schoenen, je kleren, de fabricage van zowat alles wat je nu om je heen ziet, je werk, je uitjes, je familiebezoek.

We moeten onze samenleving radicaal anders inrichten en dat gaat ook gebeuren. Kernenergie bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Jeroen1990 schreef:
11-08-2021 22:37
Laten we eens wat aan geboortebeperking doen, eens?
Ja. Ik vind het altijd apart dat er mensen zijn die vinden dat we nú maar niet meer mogen vliegen, geen vlees mogen eten, etcetera. Nu op dit moment, want ieder steentje draagt bij en zo. Maar we mogen nu nog wel kinderen krijgen want anders is er niemand om billen te wassen als ze oud zijn, ofzo. Er is een bevolking van bijna 8 miljard en er komen klimaatvluchtelingen (en wellicht meer oorlogsvluchtelingen bij klimaat conflicten om voedsel, grond of schaarse olie), er gaan echt wel genoeg mensen zijn als we als Nederlander besluiten geen kind te krijgen om billen te wassen.
Alle reacties Link kopieren
Daarom ugli, het is een irrationele discussie en een irrationele angst. Want het daadwerkelijke probleem en de daadwerkelijke oplossingen worden nooit benoemd.

Zoals het klimaatprobleem nu gepresenteerd wordt is niets meer dan de waan van de dag. Volgende maand gaat het weer ergens anders over.

Neem nou die bosbranden...je zou niet zeggen dat er jaar op jaar steed minder bosbranden zijn als je het nieuws van de afgelopen week bekijkt.
Alle reacties Link kopieren
Fairway schreef:
12-08-2021 10:36
Daarom ugli, het is een irrationele discussie en een irrationele angst. Want het daadwerkelijke probleem en de daadwerkelijke oplossingen worden nooit benoemd.

Zoals het klimaatprobleem nu gepresenteerd wordt is niets meer dan de waan van de dag. Volgende maand gaat het weer ergens anders over.

Neem nou die bosbranden...je zou niet zeggen dat er jaar op jaar steed minder bosbranden zijn als je het nieuws van de afgelopen week bekijkt.
Ja precies, het is bijna zoiets als het geloof. Zo abstract, dat de meeste mensen geen idee hebben wat ze ermee aan moeten.
Alle reacties Link kopieren
Jeroen1990 schreef:
11-08-2021 22:36
Natuurlijk, totdat het werkelijkheid wordt, dan wordt het opeens anders. Wat makkelijk allemaal weer.
Ik vind echt dat iedereen (en ik zelf ook) veel te makkelijk het vliegtuig in stapte voor een werkoverleg of een weekendje weg. Of met de auto helemaal naar ver weg rijden deed ik ook “omdat het zo hoorde”.
Nog niet zo lang geleden was dat gereis helemaal niet mail-stream en ik zou het niet erg vinden als je niet voor ieder congres/vrijgezellenfeestje naar Barcelona of verder hoeft te vliegen.

Want wat bleek: in mijn vakgebied kun je congressen prima via zoom doen is, en de werkoverleggen die ik door het hele land had kunnen ook prima via Teams.
Er wordt nu veel bewuster bekeken of het echt nodig is om die verplaatsing te doen of dat het ook op een andere manier kan.

In mijn situatie bleek het dus daadwerkelijk heel makkelijk om 75% minder te vliegen en met de auto te gaan.
En minder vlees eten bleek bij ons thuis ook goed te doen.

Ik hoop dus dat ik dit vast kan houden en dat we met m’n werk bijv niet langzaam toch teruggaan naar de oude werkwijze (uitgangspunt veel reizen), maar dat we blijven afwegen of het echt nodig is en of het alternatief Teams/Zoom als vervanger niet in 75% van de gesprekken goed genoeg is.
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Jamaarhoe schreef:
12-08-2021 10:46
Ik vind echt dat iedereen (en ik zelf ook) veel te makkelijk het vliegtuig in stapte voor een werkoverleg of een weekendje weg. Of met de auto helemaal naar ver weg rijden deed ik ook “omdat het zo hoorde”.
Nog niet zo lang geleden was dat gereis helemaal niet mail-stream en ik zou het niet erg vinden als je niet voor ieder congres/vrijgezellenfeestje naar Barcelona of verder hoeft te vliegen.

Want wat bleek: in mijn vakgebied kun je congressen prima via zoom doen is, en de werkoverleggen die ik door het hele land had kunnen ook prima via Teams.
Er wordt nu veel bewuster bekeken of het echt nodig is om die verplaatsing te doen of dat het ook op een andere manier kan.

In mijn situatie bleek het dus daadwerkelijk heel makkelijk om 75% minder te vliegen en met de auto te gaan.
En minder vlees eten bleek bij ons thuis ook goed te doen.

Ik hoop dus dat ik dit vast kan houden en dat we met m’n werk bijv niet langzaam toch teruggaan naar de oude werkwijze (uitgangspunt veel reizen), maar dat we blijven afwegen of het echt nodig is en of het alternatief Teams/Zoom als vervanger niet in 75% van de gesprekken goed genoeg is.
Prima toch dat het zo werkt? En zo vinden we overal wel een oplossing voor, ingegeven door de praktijk. We zijn niet gaan ‘zoomen’ omdat vliegen zo slecht zou zijn voor het milieu, maar omdat er een pandemie heerst.

Mensen die zich nu een vliegreisje ontzeggen om het milieu te besparen begrijpen niet dat ze volgens diezelfde logica echt álles zullen moeten laten wat hen lief is, niet alleen dat vliegreisje.

Elke reductie in CO2 uitstoot is mooi meegenomen, maar het vliegen genadeloos aan pakken (-1,5%) terwijl de maakindustrie nog op volle toeren draait (+30%) is niets anders dan lege symboolpolitiek. En het leidt tot nodeloze stress, angst en schuldgevoel. Zie TO.
Alle reacties Link kopieren
Fairway schreef:
12-08-2021 11:12
Mensen die zich nu een vliegreisje ontzeggen om het milieu te besparen begrijpen niet dat ze volgens diezelfde logica echt álles zullen moeten laten wat hen lief is, niet alleen dat vliegreisje.

Elke reductie in CO2 uitstoot is mooi meegenomen, maar het vliegen genadeloos aan pakken (-1,5%) terwijl de maakindustrie nog op volle toeren draait (+30%) is niets anders dan lege symboolpolitiek. En het leidt tot nodeloze stress, angst en schuldgevoel. Zie TO.
En dit ook. Ik geef echt om het milieu maar het geeft wel conflict in mijn hoofd. Waarom zou ik niet vliegen maar wel vlees eten? Waarom zou ik geen vlees eten maar wel nieuwe kleding kopen? Waarom zou ik geen nieuwe kleding kopen maar wel auto rijden? Waarom zou ik geen auto rijden maar wel de airco aan doen? Waarom zou ik geen airco aan doen maar wel bij Ali opladers bestellen? Waarom zou ik niet bij Ali opladers bestellen maar wel in de winkel diezelfde Chinese oplader bestellen? Als je dit ver genoeg door trekt hou je niks over en zelfs al hou IK niks over, maakt dat geen kont uit als de industrie gewoon door dendert. Helemaal als China (en Amerika met een nieuwe presidentgekkie als Trump) gewoon door dendert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven