Heel veel angst door klimaat

10-08-2021 10:11 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maakte me er al langer zorgen over, maar sinds gisteren neemt het me helemaal over: angst m.b.t. de klimaatverandering. We hebben drie kinderen (met de kennis van nu zou ik daar andere keuzes in maken...) tussen 9 en 14 jaar. Ik maak me vooral voor hun toekomst ontzettend veel zorgen. Het zit continu in mijn hoofd en ik maak mezelf helemaal gek. Ik heb een angststoornis, waarmee het de laatste tijd vrij goed ging. Ik kon dingen steeds beter relativeren. Op dit gebied lijkt er echter niets te relativeren te zijn. Ik probeer natuurlijk zelf mijn steentje bij te dragen: zonnepanelen, veel fietsen, weinig vlees etc., maar ja: druppel op gloeiende plaat. Hoe gaan anderen met deze onzekerheid om? Liever in dit topic geen doemscenarios's: ik weet hoe urgent het is. Het gaat me er vooral om te horen hoe anderen hiermee omgaan, mentaal gezien, in de hoop dat ik daar wat van kan opsteken.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
11-08-2021 17:56
Welke maatregelen nemen we volgens jou dan, die echt doeltreffend zijn? Want die paar lullige windmolens die ze hier in het weiland willen plaatsen gaan het verschil niet maken ben ik bang.

Ik las van de week dat het auto- en vliegverkeer zou moeten halveren en de veestapel 75% kleiner zou moeten worden. Ik zie het niet gebeuren.
Dat gebeurt pas als de bevolking minimaal halveert. Politiek e.d. zou veel meer aandacht aan geboortebeperking moeten besteden, eenkindpolitiek invoeren bijvoorbeeld. “En wie gaat straks dan voor de zieken en ouderen zorgen?”, is dan de volgende angstvraag. Nou niemand en dan gaan mensen dus wat eerder dood en worden wat minder oud. Ook weer positief voor het voortbestaan van de aarde en de overgeblevenen.
.
Alle reacties Link kopieren
Liliane13 schreef:
12-08-2021 11:20
Dat gebeurt pas als de bevolking minimaal halveert. Politiek e.d. zou veel meer aandacht aan geboortebeperking moeten besteden, eenkindpolitiek invoeren bijvoorbeeld. “En wie gaat straks dan voor de zieken en ouderen zorgen?”, is dan de volgende angstvraag. Nou niemand en dan gaan mensen dus wat eerder dood en worden wat minder oud. Ook weer positief voor het voortbestaan van de aarde en de overgeblevenen.
Ik geloof daar dus niet in. Of we hebben robots die zorgen, of het zijn buitenlanders die zorgen. Steeds grotere delen van de wereld zullen onbewoonbaar worden, die mensen moeten ergens heen dus ik geloof niet dat we een mensengebrek zullen hebben in Nederland gezien de enorme wereldpopulatie.
RikM schreef:
12-08-2021 10:16
Waarom niet?
Omdat b.v. door over te gaan van een auto met verbrandingsmotor naar een elektrische auto je al gemiddeld 70-80% minder CO2 uitstoot hebt over de gehele levenscyclus van de auto.

Dus je kan met dezelfde auto's nog maar de helft van het aantal hebben en daarmee gemiddeld even ver rijden, of je kan allemaal overgaan op elektrisch en dan win je veel meer. En dat is met de huidige energiemix al!

Kortom: er zijn ook gewoon alternatieven.
Ugli schreef:
12-08-2021 11:19
En dit ook. Ik geef echt om het milieu maar het geeft wel conflict in mijn hoofd. Waarom zou ik niet vliegen maar wel vlees eten? Waarom zou ik geen vlees eten maar wel nieuwe kleding kopen? Waarom zou ik geen nieuwe kleding kopen maar wel auto rijden? Waarom zou ik geen auto rijden maar wel de airco aan doen? Waarom zou ik geen airco aan doen maar wel bij Ali opladers bestellen? Waarom zou ik niet bij Ali opladers bestellen maar wel in de winkel diezelfde Chinese oplader bestellen? Als je dit ver genoeg door trekt hou je niks over en zelfs al hou IK niks over, maakt dat geen kont uit als de industrie gewoon door dendert. Helemaal als China (en Amerika met een nieuwe presidentgekkie als Trump) gewoon door dendert.
China en de VS zijn beiden echt wel overtuigd van de noodzaak tot handelen.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
12-08-2021 11:19
En dit ook. Ik geef echt om het milieu maar het geeft wel conflict in mijn hoofd. Waarom zou ik niet vliegen maar wel vlees eten? Waarom zou ik geen vlees eten maar wel nieuwe kleding kopen? Waarom zou ik geen nieuwe kleding kopen maar wel auto rijden? Waarom zou ik geen auto rijden maar wel de airco aan doen? Waarom zou ik geen airco aan doen maar wel bij Ali opladers bestellen? Waarom zou ik niet bij Ali opladers bestellen maar wel in de winkel diezelfde Chinese oplader bestellen? Als je dit ver genoeg door trekt hou je niks over en zelfs al hou IK niks over, maakt dat geen kont uit als de industrie gewoon door dendert. Helemaal als China (en Amerika met een nieuwe presidentgekkie als Trump) gewoon door dendert.
Precies. Mensen die nu hard roepen om minder te vliegen staan er niet bij stil dat ze net zo goed minder op bezoek kunnen gaan bij opa en oma. Tien keer op bezoek bij je ouders levert evenveel uitstoot op als een jaarlijks vliegreisje naar Nice. Ik heb nog niemand horen zeggen dat ze vanwege het klimaat wat minder vaak naar opa en oma gaan. Maar de luchtvaart, nee dát is de boosdoener, dáár moet je je schuldig over voelen.

Al die drogredenen creëeren onnodig stress in een mensenbrein.
Alle reacties Link kopieren
Fairway schreef:
12-08-2021 12:58
Precies. Mensen die nu hard roepen om minder te vliegen staan er niet bij stil dat ze net zo goed minder op bezoek kunnen gaan bij opa en oma. Tien keer op bezoek bij je ouders levert evenveel uitstoot op als een jaarlijks vliegreisje naar Nice. Ik heb nog niemand horen zeggen dat ze vanwege het klimaat wat minder vaak naar opa en oma gaan. Maar de luchtvaart, nee dát is de boosdoener, dáár moet je je schuldig over voelen.

Al die drogredenen creëeren onnodig stress in een mensenbrein.
Ja, of niet vliegen maar wel vlees eten, niet vliegen maar wel kinderen maken, niet vliegen maar wel forenzen naar je werk met de auto en 4 auto's voor de deur hebben staan, dat soort dingen.
DS1971 schreef:
12-08-2021 12:44
Omdat b.v. door over te gaan van een auto met verbrandingsmotor naar een elektrische auto je al gemiddeld 70-80% minder CO2 uitstoot hebt over de gehele levenscyclus van de auto.

Dus je kan met dezelfde auto's nog maar de helft van het aantal hebben en daarmee gemiddeld even ver rijden, of je kan allemaal overgaan op elektrisch en dan win je veel meer. En dat is met de huidige energiemix al!

Kortom: er zijn ook gewoon alternatieven.

Maar al die elektriciteit moet wel opgewekt worden.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
12-08-2021 13:10
Ja, of niet vliegen maar wel vlees eten, niet vliegen maar wel kinderen maken, niet vliegen maar wel forenzen naar je werk met de auto en 4 auto's voor de deur hebben staan, dat soort dingen.
Het gaat er volgens mij niet om dat je alles moet afwegen, maar dat je daar waar mogelijk rekening houdt met het milieu. De een die kan dat heel radicaal (vegan, plasticvrijleven, geen autorijden/vliegen, geen kinderen) en de ander doet dat in kleinere stapjes (minder vlees, af en toe de auto laten staan, een keertje met de trein op vakantie). Zelf ben ik vrij begaan met het milieu (studeer ook milieukunde) en ik merk dat mensen het juist allemaal een beetje zat worden omdat men meteen zo veroordelend zijn als je het een wel doet en het ander niet. Ik denk dat dat juist niet de bedoeling is en dat we elkaar wat meer in hun waarde moeten laten. Dit werkt trouwens van beide kanten, want hoe vaak ik wel niet gehoord heb van 'goh, waarom ben je dan niet compleet vegan als je zo met de natuur begaan bent'. Iedereen zal zijn steentje bij moeten dragen en hoe snel dat gaat en welke stappen daarin gemaakt worden is per persoon verschillend. Gaat erom dat iedereen daartoe bereid is. En goed voorbeeld doet volgen.

En overigens wat betreft China. China is met name zo'n vervuiler geworden door onze consumptiedrang.
RikM schreef:
12-08-2021 13:14
Maar al die elektriciteit moet wel opgewekt worden.
Daarom verwijs ik ook naar de huidige energiemix. Allemaal meegenomen.

Wat mensen nogal eens vergeten is dat niet alleen de uitstoot van het opwekken van elektriciteit lager is dan de autostoot van lokaal de brandstof verbranden in de motor, maar dat het grootste deel van de uitstoot niet zit in dat lokaal verbranden, maar in het winnen, raffineren en vervoeren. Dat is (uit mijn hoofd) 2-2,5x zoveel.

Daarom wil de overheid vanaf 2030 geen verbrandingsmotor meer. Omdat dat heel erg veel scheelt. En eigenlijk vind ik dat je dat proces gewoon moet versnellen door in heel Europa gewoon 2 euro per liter brandstof extra accijns te gaan heffen. Kun je dat geld mooi investeren in schone technieken.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
12-08-2021 13:51
Daarom verwijs ik ook naar de huidige energiemix. Allemaal meegenomen.

Wat mensen nogal eens vergeten is dat niet alleen de uitstoot van het opwekken van elektriciteit lager is dan de autostoot van lokaal de brandstof verbranden in de motor, maar dat het grootste deel van de uitstoot niet zit in dat lokaal verbranden, maar in het winnen, raffineren en vervoeren. Dat is (uit mijn hoofd) 2-2,5x zoveel.

Daarom wil de overheid vanaf 2030 geen verbrandingsmotor meer. Omdat dat heel erg veel scheelt. En eigenlijk vind ik dat je dat proces gewoon moet versnellen door in heel Europa gewoon 2 euro per liter brandstof extra accijns te gaan heffen. Kun je dat geld mooi investeren in schone technieken.
Dan moeten ze electrische auto's wel eerst betaalbaar maken. En ik dacht ergens gelezen te hebben dat als iedereen in electrische auto's zou gaan rijden ons electra netwerk dat niet zou trekken, dus dat zou dan eerst ook verbeterd moeten worden.
Ugli schreef:
12-08-2021 13:54
Dan moeten ze electrische auto's wel eerst betaalbaar maken. En ik dacht ergens gelezen te hebben dat als iedereen in electrische auto's zou gaan rijden ons electra netwerk dat niet zou trekken, dus dat zou dan eerst ook verbeterd moeten worden.
Panelen op de daken en op de werkplekken, dat scheelt meteen al een hoop. Al dan niet aangevuld met lokale opslag.

Elektrische auto's zijn al betaalbaar. Misschien niet voor iedereen, maar misschien moet autobezit wel weer eens wat exclusiever worden. Net als verre reizen. In ieder geval totdat het kan worden verduurzaamd.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
12-08-2021 13:57
Panelen op de daken en op de werkplekken, dat scheelt meteen al een hoop. Al dan niet aangevuld met lokale opslag.

Elektrische auto's zijn al betaalbaar. Misschien niet voor iedereen, maar misschien moet autobezit wel weer eens wat exclusiever worden. Net als verre reizen. In ieder geval totdat het kan worden verduurzaamd.
Dus alleen de rijken mogen autorijden en op vakantie. Wat een fijne wereld om te leven zal dat zijn. :')
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
11-08-2021 18:12
Nou apocalyptische toestanden verwacht ik voorlopig niet. Maar beter gaat het er niet op worden nee. De situatie is zeer zorgwekkend.
We zullen met zijn allen de schouders eronder moeten zetten. Ik zie om me heen al dat steeds meer mensen er mee bezig zijn. Ik zelf ook: consuminderen, geen vlees, geen stedentripjes meer met het vliegtuig, de auto alleen pakken als het écht moet. Geen spullen uit China kopen etc. Klinkt allemaal onzinnig. Maar alle beetjes helpen.

Ik snap je zorgen om je kinderen. Maar zij zijn straks ook weer gewoon kinderen van hun tijd. Veel dingen, hoe erg ook, zullen voor hen straks normaal zijn.

Verder verwacht ik ook wel dat de techniek ons een hoop kan bieden.
Dit!

Ik maak me soms ook echt zorgen TO, ik herken je gevoel. Maar ergens geloof ik nog wel dat de mens slim genoeg is om dingen te bedenken en maken als straks echt nood aan de man is. Misschien ook niet, maar ik hou me daaraan vast. Ik probeer voor nu in ieder geval er voor te zorgen dat ik me steeds meer bewust word van van alles. Ook waar ik soms nog makkelijker in was realiseer ik me nu, hoe klein de verandering ook, alle beetjes helpen.

Ik irriteer me wel aan het feit dat ik vanuit de Overheid nog niemand heb zien reageren op het rapport. Of ik moet het gemist hebben..
Ugli schreef:
12-08-2021 14:00
Dus alleen de rijken mogen autorijden en op vakantie. Wat een fijne wereld om te leven zal dat zijn. :')
Dat stond er helemaal niet. Ik zie alleen niet in waarom iedereen maar een eeuwigdurend recht zou moeten hebben om te mogen blijven consumeren als waar ze aan zijn gewend geraakt. Dan gaan we inderdaad het probleem nooit oplossen.

Heb je de kostenramingen gezien?
spreek je daar ook met je kinderen over TO, over die angst om het klimaat?
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
12-08-2021 14:07
Dat stond er helemaal niet. Ik zie alleen niet in waarom iedereen maar een eeuwigdurend recht zou moeten hebben om te mogen blijven consumeren als waar ze aan zijn gewend geraakt. Dan gaan we inderdaad het probleem nooit oplossen.

Heb je de kostenramingen gezien?
Op reis en auto rijden moet exclusiever worden zei je. Dus niet beschikbaar voor mensen met weinig geld.
Alle reacties Link kopieren
Liliane13 schreef:
12-08-2021 11:20
Dat gebeurt pas als de bevolking minimaal halveert. Politiek e.d. zou veel meer aandacht aan geboortebeperking moeten besteden, eenkindpolitiek invoeren bijvoorbeeld. “En wie gaat straks dan voor de zieken en ouderen zorgen?”, is dan de volgende angstvraag. Nou niemand en dan gaan mensen dus wat eerder dood en worden wat minder oud. Ook weer positief voor het voortbestaan van de aarde en de overgeblevenen.
Ik vraag me toch af hoe mensen dit voor zich zien. mensen verplicht steriliseren na één kind. En als iemand een tweeling krijgt, een kindje doden? Ik bedoel dit niet chargerend, maar zo ging het er wel aan toe in China.

Let wel, ik ben voor geboortebeperking, maar niet op zo'n totalitaire manier.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
12-08-2021 14:16
spreek je daar ook met je kinderen over TO, over die angst om het klimaat?
Nee, niet over de angst. Ik probeer ze wel mee te geven dat het goed is bewuste keuzes te maken.
Ugli schreef:
12-08-2021 14:18
Op reis en auto rijden moet exclusiever worden zei je. Dus niet beschikbaar voor mensen met weinig geld.
Ik schreef autobezit en verre reizen. Dat is nog wel een verschil.

Ja, als alles zo toegankelijk blijft als nu, dan zul je op korte termijn weinig winst gaan behalen. Dat is toch ook duidelijk? Beprijzen van zaken om de milieubelasting terug te dringen is heel gebruikelijk. En natuurlijk raak je daar de minima veel harder mee dan de Quote 500. Maar goed, van die laatste groep zijn er maar iets van... ik schat in... 500. Minima zijn met velen. ;)
Alle reacties Link kopieren
Het topic verzandt nu meer in een algemeen discussietopic over dit onderwerp. Begrijpelijk hoor, maar het kan zijn dat ik niet alles meelees omdat dat mijn angst soms juist aan kan wakkeren.

Ergens is dit ook voor mijzelf weer een eye-opener om weer bewuster te leven. Hopelijk geldt dat voor veel mensen. Ik ben heel benieuwd wat er 'van hogerhand' besloten gaat worden. Ik merk dat ik de neiging heb zelf allerlei oplossingen te willen verzinnen terwijl ik dat los moet laten en over moet laten aan de mensen die er verstand van hebben. Ik kan alleen onze eigen keuzes beïnvloeden en ben daar dus ook mee bezig. Bedankt voor de mensen in dit topic die me dat weer hebben laten inzien (natuurlijk weet ik het wel, maar het is soms goed daar weer even op gewezen te worden).
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
10-08-2021 21:43
Dit. De mens is zo inventief, alleen hoe we het gevaar af gaan wensen, dat zien we nu gewoon nog niet. De wereld zal vast heel anders zijn over 50 jaar… maar had mijn moeder kunnen bevroeden hoe de wereld eruit zou zien toen ik geboren werd in ‘89? Had ze een coronacrisis kunnen voorzien? Kunnen beseffen wat internet zou gaan betekenen voor ons?

Ik weet nog dat ze rond de millenniumwisseling panisch was. We hadden allemaal blikken eten in huis. ‘Ja’ zei ze, ‘want straks kunnen de supermarkten niet meer open en dan hebben we maar wat.’ Nou ik met angst en beven naar het vuurwerk kijken dat jaar want guttegut kennelijk mochten we daarna nooit meer naar de supermarkt en moesten we de rest van ons leven gore chili eten.

Tot mijn stomme verbazing nam ze me vervolgens 2 dagen later mee om croissants te halen. @( ik begreep daar als 10-jarige dus echt geen zak van :lol:
Wat de milleniumwisseling betrof waren er geen overduidelijke aanwijzingen dat er een ramp zou gebeuren. Nu is er wat klimaat betreft genoeg over duidelijk dat de toekomst heel anders wordt dan de meesten hadden gedacht.

Maar daar hou je toch rekening mee als ouder? Niet specifiek met een pandemie, maar met rampen die je kunnen treffen. Ik heb daar juist wel van te voren bij stil gestaan voordat ik een kind kreeg. Ik was me bewust van dat het leven zoals het was heel anders kan lopen, natuurrampen, oorlogen, kernrampen, persoonlijk leed, een kind wat verslaafd wordt, armoede, iets wat ik nog helemaal niet kan voorzien. Het kan allemaal. Ik ben verbaasd dat mensen daar niet over nadenken voordat ze aan kinderen beginnen. Ik heb zelf uiteindelijk wel een kind gekregen omdat ik de kans groter acht dat het uiteindelijk goed met hem komt dan dat hij ten onder gaat aan rampspoed. Maar ik heb daar juist heel bewust bij stil gestaan. En nu met dit vooruitzicht van het klimaat ben ik blij dat we het bij 1 kind laten. 1 kind kun je langer een zo comfortabel mogelijk leven geven. Denk aan aanpassingen aan je huis in de toekomst, mogelijk verhuizen naar een ander, duurder, gebied. Etc.

Voor TO, angst zal je niet helpen, maak je kinderen bewust van de situatie zonder ze bang te maken. Zij leven in deze wereld en weten niet beter. En ik zie dat je je juist zorgen maakt omdat je zo graag het beste voor ze wil.
Alle reacties Link kopieren
Beschuitmetjam schreef:
13-08-2021 21:04
Wat de milleniumwisseling betrof waren er geen overduidelijke aanwijzingen dat er een ramp zou gebeuren. Nu is er wat klimaat betreft genoeg over duidelijk dat de toekomst heel anders wordt dan de meesten hadden gedacht.

Maar daar hou je toch rekening mee als ouder? Niet specifiek met een pandemie, maar met rampen die je kunnen treffen. Ik heb daar juist wel van te voren bij stil gestaan voordat ik een kind kreeg. Ik was me bewust van dat het leven zoals het was heel anders kan lopen, natuurrampen, oorlogen, kernrampen, persoonlijk leed, een kind wat verslaafd wordt, armoede, iets wat ik nog helemaal niet kan voorzien. Het kan allemaal. Ik ben verbaasd dat mensen daar niet over nadenken voordat ze aan kinderen beginnen. Ik heb zelf uiteindelijk wel een kind gekregen omdat ik de kans groter acht dat het uiteindelijk goed met hem komt dan dat hij ten onder gaat aan rampspoed. Maar ik heb daar juist heel bewust bij stil gestaan. En nu met dit vooruitzicht van het klimaat ben ik blij dat we het bij 1 kind laten. 1 kind kun je langer een zo comfortabel mogelijk leven geven. Denk aan aanpassingen aan je huis in de toekomst, mogelijk verhuizen naar een ander, duurder, gebied. Etc.

Voor TO, angst zal je niet helpen, maak je kinderen bewust van de situatie zonder ze bang te maken. Zij leven in deze wereld en weten niet beter. En ik zie dat je je juist zorgen maakt omdat je zo graag het beste voor ze wil.
Misschien gaan ze wel dood op de kinderleeftijd aan leukemie of een ongeluk of weet ik wat…

Lijkt me geen beginnen aan, over alle mogelijke rampspoed na moeten denken. Dus nee, ik heb daar niet over nagedacht. Maar ik ben me ervan bewust dat geboren worden geen garantie geeft op gezond, gelukkig en voorspoedig oud worden tot je op een nacht doodgaat in je slaap, als je dat bedoelt.

TO, zou jíj er liever niet zijn? Lijd jíj zo onder je angsten dat je denkt: het was beter geweest als ik nooit had bestaan? Lijd Jij zodanig onder klimaatverandering, de coronacrisis of iets anders dat je denkt ‘was ik maar nooit geboren?’

Ik werk met mensen die echt alle recht van de wereld hebben om dat te zeggen. Mensen die écht een slechte kaart toebedeeld hebben gekregen. Veel zijn wanhopig, een heel aantal zijn serieus suïcidaal. En toch, het overgrote deel ploetert (ja echt) door. Ze hebben toch bijna allemaal nog altijd een sprankje hoop op een betere toekomst. En herinneringen aan betere tijden.

Als mijn werk met deze groep mensen me iets heeft geleerd, is het dat de drive om te leven, om voor jezelf te vechten bijna onoverwinnelijk groot is en dat hoe uitzichtloos je situatie ook is, er altijd ruimte is voor momenten van lichtheid, plezier, bezinning.

Het leven is niet pas de moeite waard als het makkelijk, veilig en prettig is. Sterker nog, als je dat onbewust denkt impliceer je eigenlijk dat mensen met een shitty story een leven hebben dat niet of minder de moeite waard is.

En geloof me, zeker 90% van mijn patiënten heeft een verhaal waar de honden geen brood van lusten. En waar de klimaatcrisis echt niets bij is. Mensen maken nu al onmenselijk afschuwelijke dingen mee. Meestal veel meer aan de hand van andere mensen dan aan de hand van natuurrampen. Maar de meesten vinden een manier om een leven ‘erna’ te vinden.

Ik weet niet wat de toekomst mijn zoons zal brengen. Ik hoop rozengeur en maneschijn, maar ben niet bang voor het ‘ongeluk’. Breekt mijn hart al in 1000 stukjes als een ander kind (een vreselijk ROTKind dat ik haat vanuit het diepste van mijn ziel :P ) mijn kind aan het huilen maakt Natuurlijk. Ik ben hun moeder.

Maar zij geven die ander een mep of pruilen wat, halen hun schouders op en gaan door. Want ze verwachten geen perfect leven. Ze nemen het gewoon zoals het komt. Met alle gebreken die erbij horen. Net als wij.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
12-08-2021 11:19
En dit ook. Ik geef echt om het milieu maar het geeft wel conflict in mijn hoofd. Waarom zou ik niet vliegen maar wel vlees eten? Waarom zou ik geen vlees eten maar wel nieuwe kleding kopen? Waarom zou ik geen nieuwe kleding kopen maar wel auto rijden? Waarom zou ik geen auto rijden maar wel de airco aan doen? Waarom zou ik geen airco aan doen maar wel bij Ali opladers bestellen? Waarom zou ik niet bij Ali opladers bestellen maar wel in de winkel diezelfde Chinese oplader bestellen? Als je dit ver genoeg door trekt hou je niks over en zelfs al hou IK niks over, maakt dat geen kont uit als de industrie gewoon door dendert.
Misschien lees ik het verkeerd, maar het klinkt alsof je alleen iets over vliegen mag zeggen als je verder bewust genoeg leeft? Waarom? Het is toch raar dat het vliegverkeer binnen Europa goedkoper is en beter op elkaar aansluit dan de trein?

En die andere dingen die je noemt, vind ik niet zo’n moeilijke klus. Ik eet geen vlees, koop zelden nieuwe kleding, heb geen auto en de deelauto die we soms gebruiken is elektrisch, heb geen airco en koop niet bij Ali. Maar daarna wordt het lastig, want consequent ben je nooit, dat gaat niet.

Wat ik ook lastig vind is de druk om te consumeren. Dat dingen zo gemaakt worden dat ze niet te repareren zijn als ze stuk gaan. Dat een prima telefoon niet meer mee kan omdat de software steeds meer vraagt. Dat Apple steeds met een nieuw snoertje komt. Enzovoort.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet zo goed hier, de angst beheerst mijn dagen. Ik sta op de wachtlijst voor psychische hulp, maar dat duurt nog even. Het lukt me niet om te gaan met het idee dat de toekomst van de kinderen waarschijnlijk zo beroerd zal worden. Ik probeer zelf bewust te leven, maar voel me schuldig als ik dingen doe waarvan ik weet dat het beter is het niet te doen (bijvoorbeeld de auto ergens voor nemen). Iemand die me een hart onder de riem kan steken? Echt liever geen dramaverhalen, die heb ik al de hele dag in mijn hoofd.
Kolletje1 schreef:
02-09-2021 21:16
Het gaat niet zo goed hier, de angst beheerst mijn dagen. Ik sta op de wachtlijst voor psychische hulp, maar dat duurt nog even. Het lukt me niet om te gaan met het idee dat de toekomst van de kinderen waarschijnlijk zo beroerd zal worden. Ik probeer zelf bewust te leven, maar voel me schuldig als ik dingen doe waarvan ik weet dat het beter is het niet te doen (bijvoorbeeld de auto ergens voor nemen). Iemand die me een hart onder de riem kan steken? Echt liever geen dramaverhalen, die heb ik al de hele dag in mijn hoofd.
Het gaat zoals altijd goedkomen. De toekomst is altijd beter dan het verleden. Maar doordat problemen er altijd eerder zijn dan oplossingen lijkt het altijd veel slechter te worden, ondanks dat het beter zal gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven