Werk & Studie alle pijlers

Hoe gaat de verdeling van de fooi in de horeca?

17-09-2021 11:55 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie verschillende topics gaan over fooi in de horeca. Mijn zoon heeft ook jaren in de horeca gewerkt als kok. En bij elk bedrijf golden er andere regels over de verdeling van het fooiengeld.
Bij het ene restaurant deelde de eigenaar ook mee, bij het andere restaurant was er een verdeling naar functie en bij weer een ander restaurant was het afhankelijk van de pet (koksmuts) van de chef: als je hard gewerkt had kreeg je meer.

Wat zijn jullie ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Tijdens mijn tijd in een restaurant, werd de fooi aan het eind van de avond verdeeld onder het personeel, keuken en bediening. Je werkte samen om het goed te laten lopen, degene die de groente sneed net zo als de sommelier. De eigenaar deelde niet mee. En niet iedere dag werkten dezelfde en evenveel personen, daarom was per dag verdelen het gemakkelijkst en volgens mij ook eerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik lang geleden n bijbaan id horeca had, werd het aan het eind vd avond verdeeld over de bediening en keuken.
Vond ik op zich ok.

Een kennis van mij werkt op de administratie van een restaurant en deelt ook mee id fooienpot. Dat vind ik niet ok, hij komt nooit in contact met gasten.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Zit fooi van mensen die met pin betalen hier ook bij? Hoe werkt dat? Veel mensen ronden 2 drankjes van 8 euro totaal af naar een tientje.
Alle reacties Link kopieren
Hitman47 schreef:
17-09-2021 12:57
Werk al mijn halve leven in de Horeca en bij alle bedrijven waar ik heb gewerkt werd alles eerlijk verdeeld.
Bediening/keuken/afwas alles gaat bij elkaar en na 1 maand verdelen over het aantal uren wat je heb gewerkt.
Dit is in mijn ogen het eerlijkste.
Je doet het namelijk met zijn allen en dan naar de rato uren is ook eerlijk.

Overigens in geen van deze bedrijven deelde de eigenaar mee in de fooi (zoals het hoort)
Dit is ook mijn ervaring
Alle reacties Link kopieren
-Dali- schreef:
17-09-2021 11:58
Bij mij ging het bij een naar het goede doel (dierenasiel). Wel zonder overleg. Het was iets wat de baas zo bepaalde. Bij mijn huidige werkgever gaat het in een pot voor teamuitjes.
Stom systeem vind ik dat, zo'n gekozen doel waar alle fooien naar toe gaan.
Alle reacties Link kopieren
Poke-girl schreef:
17-09-2021 14:42
Zit fooi van mensen die met pin betalen hier ook bij? Hoe werkt dat? Veel mensen ronden 2 drankjes van 8 euro totaal af naar een tientje.
Wij werken bijv allemaal met een eigen kassa/portemonnee. Je hebt altijd het zelfde start bedrag dus als mensen fooi pinnen dan haal je het verschil cash uit je kassa.
Als je dit niet doet dan klopt je kassa uiteindelijk ook niet aan het einde van de avond. (te veel aan contanten over dan)
Dus als mensen fooi pinnen komt dit gewoon meteen in de fooienpot bij ons.
hitman47 wijzigde dit bericht op 17-09-2021 16:53
Reden: Typ fout
4.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
FoxtrotAlpha schreef:
17-09-2021 12:39
Maar als je fooi wil moet je dan toch maar serveerder worden ipv in de spoelkeuken gaan staan?
Niet alleen de goede bediening zorgt voor inkomende fooien.. als jouw bord niet schoon is of de kok waardeloos z'n werk doet, is de kans op fooi ook kleiner.

Dus ik was toen en ben het er nu nog steeds mee eens, om die fooien te verdelen onder het hele team.

Ook omdat je soms als serveer-medewerker wordt gevraagd om een avond in de spoelkeuken te staan. Dan heb je geen gezeik dat die collega dat niet wil omdat ze met afwassen geen fooi krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Hitman47 schreef:
17-09-2021 16:51
Wij werken bijv allemaal met een eigen kassa/portemonnee. Je hebt altijd het zelfde start bedrag dus als mensen fooi pinnen dan haal je het verschil cash uit je kassa.
Als je dit niet doet dan klopt je kassa uiteindelijk ook niet aan het einde van de avond. (te veel aan contanten over dan)
Dus als mensen fooi pinnen komt dit gewoon meteen in de fooienpot bij ons.
Aha! Leuk om te lezen hoe dat gaat.
Alle reacties Link kopieren
Het restaurant waar ik het meeste fooi kreeg, was de fooi per persoon. Iedereen had z'n eigen portemonnee, aan het einde van de dag moest je afrekenen wat je had omgezet en de rest was voor jou. Had je dus mensen die wegliepen zonder te betalen (dat gebeurde) dan was dat voor je eigen rekening.

Ik deelde altijd iets van de fooi met de keuken, dat deden collega's ook. Dat was niet verplicht maar wel handig. Want als zij je niet willen helpen, loop je soms ook fooi mis. Bijvoorbeeld een gerecht aanpassen (in plaats van wit op bruin brood, of een deel van een bon alvast meegeven en de rest later, of snel tussendoor iets maken).
Wat eten we vanavond?
Nou ja, ze regelen het allemaal maar. Maar ik vind eigenlijk dat degenen achter de schermen niet afhankelijk zouden moeten zijn van de fooi die de bediening weet binnen te halen.
Alle reacties Link kopieren
Leyawiin schreef:
17-09-2021 13:14
Bij mijn studentenbaantje bij de kapper werd de fooienpot verdeeld, evenredig met het aantal gewerkte uren.

Gasten naar de zin maken is toch juist wat het werk inhoudt ? Als een glas niet schoon is, is het nogal normaal dat dat netjes opgelost wordt door de bediening. Daar moet je toch geen extra waardering voor verwachten ?
Inderdaad, dat vind ik niet perse fooi waard hoor. Een taaie biefstuk. Dan geef je dat aan bij de bediening. Bediening zegt: dat is vervelend, excuses, ik breng het terug naar de keuken.
Keuken maakt waarschijnlijk een nieuwe klaar. Bediening brengt het weer naar de klant. Is niet heel moeilijk op zich (ja ik heb ook in de bediening gewerkt). Ik vind dat echt iets wat bij je werk hoort, net als dat vieze glas idd.
Dat soort dingen, zeker de taaie biefstuk, maakt dat ik niet heel positief wegga bij het restaurant. Zou er niet zo snel weer gaan eten. (Of de rest van het gezelschap moet heerlijk gegeten hebben). Ook al heeft de bediening keurig excuses aangeboden en een nieuwe biefstuk naar mn tafel gebracht.
Alle reacties Link kopieren
Leyawiin schreef:
17-09-2021 13:14
Bij mijn studentenbaantje bij de kapper werd de fooienpot verdeeld, evenredig met het aantal gewerkte uren.

Gasten naar de zin maken is toch juist wat het werk inhoudt ? Als een glas niet schoon is, is het nogal normaal dat dat netjes opgelost wordt door de bediening. Daar moet je toch geen extra waardering voor verwachten ?
Bij mijn bijbaan ging het ook zo. Dit werd aan het eind van de dag verdeeld. Ideaal om daar vervolgens boodschappen mee te doen!
Ja, dat de taaie biefstuk terug gaat en het glas vervangen wordt is de basis. Dat is niet speciaal extra fooi waard nee.
Alle reacties Link kopieren
Off topic. Is fooi geven 'normaal'. Wij gaan geregeld uit eten/drankje op n terras. Maar nog nooit bedacht on fooi te geven. Kan me ook niet herinneren dat mn ouders ofzo dat vroeger deden. En ook als we met vrienden wat eten of drinken ook nooit fooi. Bedoel dus te zeggen dat in ons netwerk ook niemand fooi geeft.
Vorige week nog met 20 man ergens gegeten en gewoon gepint zonder maar te bedenken om er fooi bij te doen
Noalien schreef:
17-09-2021 21:36
Off topic. Is fooi geven 'normaal'. Wij gaan geregeld uit eten/drankje op n terras. Maar nog nooit bedacht on fooi te geven. Kan me ook niet herinneren dat mn ouders ofzo dat vroeger deden. En ook als we met vrienden wat eten of drinken ook nooit fooi. Bedoel dus te zeggen dat in ons netwerk ook niemand fooi geeft.
Vorige week nog met 20 man ergens gegeten en gewoon gepint zonder maar te bedenken om er fooi bij te doen
Ja, dat moet ieder voor zich bepalen. Voor mij wel. Alleen als het slecht is niet. Maar dit is een eeuwige Viva-discussie. Ieder moet doen wat ze goed lijkt. Ik geef in ieder geval standaard fooi, tenzij het bar en boos is.

Het is inderdaad wat je gewend bent. In mijn omgeving doet iedereen, op enkeling na, het wel.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
17-09-2021 18:05
Nou ja, ze regelen het allemaal maar. Maar ik vind eigenlijk dat degenen achter de schermen niet afhankelijk zouden moeten zijn van de fooi die de bediening weet binnen te halen.
Als ik een allergie zou hebben en de kok past een gerecht speciaal voor mij aan, zou ik zeker een goede fooi geven voor die extra moeite en service. Dat zou toch niet logisch zijn als die dan enkel voor de bediening is, terwijl de keuken het extra werk heeft gedaan ?
Leyawiin schreef:
17-09-2021 22:10
Als ik een allergie zou hebben en de kok past een gerecht speciaal voor mij aan, zou ik zeker een goede fooi geven voor die extra moeite en service. Dat zou toch niet logisch zijn als die dan enkel voor de bediening is, terwijl de keuken het extra werk heeft gedaan ?
Wat mij betreft wordt de kok niet op basis van fooi betaald, dus ik zie dat anders. Voor de mensen achter de schermen moet het salaris zo zijn dat koken voor een allergie inbegrepen is.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
17-09-2021 23:39
Wat mij betreft wordt de kok niet op basis van fooi betaald, dus ik zie dat anders. Voor de mensen achter de schermen moet het salaris zo zijn dat koken voor een allergie inbegrepen is.
Je wordt als bediening ook niet op basis van fooien betaald, je krijgt namelijk ook gewoon loon. We zijn hier niet in Amerika waar service niet is inbegrepen. Wat jij en anderen allemaal opnoemen waarom bediening wél fooi verdient, vind ik ook allemaal dingen die gewoon bij je werk horen en die in je loon inbegrepen zijn. Als je vindt dat je te weinig verdient, moet je je werkgever daar op aankijken.
Natuurlijk zal kok en keukenteam wel kunnen koken voor iemand met een allergie, maar het kost wel extra moeite en tijd om iets te maken dat niet op het menu staat. De bediening moet enkel een keer extra naar de keuken lopen en vragen wat de mogelijkheden zijn. Ik zie dus echt niet in waarom de bediening daar een extraatje voor zou verdienen, en de mensen die het extra werk verrichten niet.
Als ik als gast tevreden naar huis ga, is dat door de hele ervaring waar het hele team voor gezorgd heeft. Ben ik extra tevreden, geef ik dus een fooi voor alle mensen die meegewerkt hebben aan die ervaring. De bediening kan nog zo behulpzaam en vriendelijk geweest zijn, als het eten niet goed was, of het bestek of de toiletten smerig, ga ik ontevreden naar huis en geef ik geen fooi.
Ik was zo naïef te denken dat fooien overal zo verdeeld werden als bij mijn studentenbaantje, dus over het hele team. Ik ga het in het vervolg dan ook navragen. Is de fooi enkel voor de bediening, geef ik niets meer.
Ik ken de argumenten voor verdelen. Maar ik zie het echt anders. Sowieso maakt het me niet uit wie er wel en niet hard of extra werkt. Hard werken doen we allemaal en staat buiten kijf.

Ik vraag dus juist altijd of het voor hen alleen is, of voor allemaal. Daar pas ik m’n fooi op aan. Iemand krijgt meer als ze het zelf mogen houden. Je hebt in de bediening altijd een aantal die duidelijk meer fooi krijgen dan anderen. Zonde als dat uiteindelijk allemaal weer uitgesmeerd wordt, ook onder hen die weinig fooi genereren.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties :). Concreet: het is overal anders. Mijn persoonlijke mening is, dat iedereen (minus de eigenaar) mee hoort te delen in de fooienpot, want gezamenlijk bezorgen zij je een fijne avond en niet alleen de bediening die toevallig even vriendelijk glimlacht.

Off topic: Mijn zoon werkte voor het minimumloon 4 dagen per week van 12.00 tot sluit. Concreet kwam dat neer op zo'n 50 uur per week. Vanwege de corona is hij ander werk gaan doen. Meer salaris, vrij in de weekenden en op feestdagen, vrij als zijn vrienden ook vrij zijn.
Fooi werd verdeeld onder alle medewerkers in de zaak waar ik langere tijd een bijbaan had.
Heb ook eens ergens gewerkt waar de fooi naar de baas ging. Medewerkers lieten fooi daarom stiekem in hun broekzak verdwijnen. Ik vind het niet eerlijk dat de fooi naar de baas ging, maar durfde het geld niet zelf stiekem te houden. Ben er snel vertrokken.
Alle reacties Link kopieren
Dochter (15) heeft dit jaar een vakantiebaan gehad in een eetcafe.
Ze deed de "koude keuken" en ook afwas enz.
De fooienpot werd eerlijk gedeeld onder alle medewerkers.
Er zijn dagen bij geweest dat ze meer fooi had dan salaris.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
17-09-2021 12:53
Fooi gaat niet om hard werken. We werken allemaal hard. Hard werken is juist altijd het argument van de mensen die geen fooi geven (verpleging, stratenmaker, etc.).

Fooi gaat om hoe bediening hun best doet het de gast naar de zin te maken. Ook als de keuken niet doorkomt of een taaie biefstuk levert. Ook als een glas niet goed schoon is. Dat kan gebeuren, maar het is aan de bediening om een oplossing te vinden en te communiceren met de gast. Keuken en spoelkeuken zijn essentieel, maar dat is gewoon een ander vak.

Omgekeerd kun je door een vervelende bediening ondanks heerlijk eten en schoon bestek een rotavond hebben.
Ben niet helemaal overtuigd door deze argumenten.
Stel je werkt op de klantenservice van een bedrijf wat wasmachines levert. Dan kan het ook gebeuren dat er transportschade is of er een vertraging ontstaat. Het is dan aan de klantenservice om te communiceren met de klant. Ook hierbij is de chauffeur en de fabrikant essentieel en een heel ander vak.
Dan geef je toch ook geen fooi?
Ik vind het idee van fooi geven een beetje ouderwets ofzo
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het eigenlijk als je fooi bij pint? Ik laat mijn 8 jarige dochter vaak met mijn pinpas betalen, vindt ze leuk en het personeel vaak ook. Als we tevreden zijn (eigenlijk altijd), geeft ze ook fooi, bijv "doe maar 5 euro extra".
Maar hoe komt dat geld in de fooienpot terecht?

Offtopic: mijn auto correct maakt doofpot van fooienpot :-D
Robinson schreef:
20-09-2021 20:51
Ben niet helemaal overtuigd door deze argumenten.
Stel je werkt op de klantenservice van een bedrijf wat wasmachines levert. Dan kan het ook gebeuren dat er transportschade is of er een vertraging ontstaat. Het is dan aan de klantenservice om te communiceren met de klant. Ook hierbij is de chauffeur en de fabrikant essentieel en een heel ander vak.
Dan geef je toch ook geen fooi?
Ik vind het idee van fooi geven een beetje ouderwets ofzo
Ik geef bezorgers van apparatuur en witgoed en verhuizers ook altijd fooi. Ik geef de fooi aan met wie ik in aanraking kom. Dus nee, niet aan de lopende bandmedewerker die de wasmachine in elkaar heeft gezet, of aan de callcentermedewerker die ik aan de lijn had. En bij de kapper tip ik wie mij knipt, niet de rest van de salon waar ik niks mee te maken heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven