Werk & Studie alle pijlers

Hoe gaat de verdeling van de fooi in de horeca?

17-09-2021 11:55 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie verschillende topics gaan over fooi in de horeca. Mijn zoon heeft ook jaren in de horeca gewerkt als kok. En bij elk bedrijf golden er andere regels over de verdeling van het fooiengeld.
Bij het ene restaurant deelde de eigenaar ook mee, bij het andere restaurant was er een verdeling naar functie en bij weer een ander restaurant was het afhankelijk van de pet (koksmuts) van de chef: als je hard gewerkt had kreeg je meer.

Wat zijn jullie ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons ging alles op een grote hoop en dan verdeeld tussen het aantal medewerkers dat die dag had gewerkt zonder onderscheid tussen bediening, keuken of bar of aantal uren die dag.
Ik heb weleens bij een bruiloft gewerkt waar een kwart van de gasten niet kwam opdagen en toen konden er 2 naar huis. Ik had een feestje, dus ben gegaan. Later kreeg ik een even groot deel fooi als de collega's die tot diep in de nacht hadden gebuffeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind fooi geven eigenlijk een beetje raar concept. Ik geef ook fooi als ik uit eten ga en best wel flink ook als ik heel tevreden ben, maar bijvoorbeeld niet als ik in een horecazaak een broodje koop voor onderweg, of als er zelfbediening is. De kapper geef ik geen fooi, in een winkel ook niet, daar verwacht ik echter wel goede service. Waarom zou ik dan eigenlijk voor bediening fooi moeten geven? Hoe is dat eigenlijk ontstaan?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ladida1981 schreef:
21-09-2021 11:49
Bij ons ging alles op een grote hoop en dan verdeeld tussen het aantal medewerkers dat die dag had gewerkt zonder onderscheid tussen bediening, keuken of bar of aantal uren die dag.
Ik heb weleens bij een bruiloft gewerkt waar een kwart van de gasten niet kwam opdagen en toen konden er 2 naar huis. Ik had een feestje, dus ben gegaan. Later kreeg ik een even groot deel fooi als de collega's die tot diep in de nacht hadden gebuffeld.
Wie geeft de fooi eigenlijk op een bruiloft? Dat is dus het bruidpaar/ceremoniemeester ofzo? Ik heb als gast nog nooit fooi gegeven op een bruiloft.
Alle reacties Link kopieren
Dat doet normaliter inderdaad de ceremoniemeester namens het bruidspaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens in een zeer toeristisch restaurant in Amsterdam gewerkt. Daar werkte iedere avond een legertje aan uitzendkrachten naast het vaste personeel. Daar werd de fooienpot ook aan het eind van de avond verdeeld, maar dan deelden alleen de vaste krachten mee. (Volgens mij wel zowel keuken als bediening.) De uitzendkrachten, die op die specifieke avond net zoveel uren gedraaid hadden, kregen niks.
Alle reacties Link kopieren
Ooit in het buitenland kon je aan de reisorganisatie geld geven voor fooi. Zij zouden het geven aan het hotel, zodat het eerlijk verdeeld zou worden onder alle medewerkers. Ik heb dit niet gedaan, aangezien ik er geen vertrouwen in had. Daarnaast hoeft een reisorganisatie zich hier niet mee te bemoeien.
Alle reacties Link kopieren
Zou elke medewerker eerlijk de fooi afstaan? Kan me voorstellen dat er mensen zijn die een deel voor zichzelf houden.
Alle reacties Link kopieren
Creatieveling schreef:
21-09-2021 15:13
Ooit in het buitenland kon je aan de reisorganisatie geld geven voor fooi. Zij zouden het geven aan het hotel, zodat het eerlijk verdeeld zou worden onder alle medewerkers. Ik heb dit niet gedaan, aangezien ik er geen vertrouwen in had. Daarnaast hoeft een reisorganisatie zich hier niet mee te bemoeien.
Waar had je geen vertrouwen in, in de reisleiding? Gaf je zelf wel fooi dan, direct aan het hotel bijvoorbeeld?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
21-09-2021 21:40
Waar had je geen vertrouwen in, in de reisleiding? Gaf je zelf wel fooi dan, direct aan het hotel bijvoorbeeld?

De reisleiding op zich wel, maar ik had geen vertrouwen in de leiding van het hotel, dat ze dat zouden verdelen.
Ik vind het te ver gaan dat een reisorganisatie dat 'voorschrijft', zodat mensen zich vrijwillig verplicht voelen.

Fooi gaven we inderdaad zelf.
Alle reacties Link kopieren
Creatieveling schreef:
21-09-2021 21:44
De reisleiding op zich wel, maar ik had geen vertrouwen in de leiding van het hotel, dat ze dat zouden verdelen.
Ik vind het te ver gaan dat een reisorganisatie dat 'voorschrijft', zodat mensen zich vrijwillig verplicht voelen.

Fooi gaven we inderdaad zelf.
Ik denk dat ze het aanbieden als service, niet als bemoeizucht. Grappig dat jij het zo interpreteert.
Wat eten we vanavond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven