Wonen bij snelweg?

13-10-2021 22:41 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij overwegen om te verhuizen. We hebben een perfect huis gezien. Het ligt gunstig, het huis is kant-en-klaar, de tuin is prima en het valt binnen ons budget. We twijfelen omdat het huis niet ver van de snelweg ligt. Je kunt de snelweg niet zien maar wel horen. Bij de bezichtiging hoorde je in de tuin een constante ruis van auto’s, binnen hoor je door de goede isolatie niets. Behalve geluid twijfelen we ook door de fijnstof.

Wie heeft er ervaring met het wonen bij de snelweg? Wen je daaraan?
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
13-10-2021 22:48
Hoe ver is niet ver ervandaan?

Ik woon op zo'n 500 meter van de snelweg af met 2x 5 banen waar je 100 of 's nachts 120 kan rijden en heb er geen last van. Langs de snelweg staan wel geluidsschermen, ligt een soort bos en een woonwijk voordat het geluid hier is. Het ligt er ook aan hoe de wind staat, soms hoor ik niets en soms een ruis. Die ruis hoor ik alleen als ik er op let 's ochtends vroeg of 's avonds laat als het overal stil is op straat.


Op de site van het longfonds staat een soort meetinstrument. Geen idee hoe ze het berekenen en hoe betrouwbaar het is.
https://www.longfonds.nl/gezondelucht/check
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Gisteren verschillende adressen ingevuld, van alles wat: dorp, stad, randstad, Drenthe, vlakbij drukke wegen en ver van alles. En iedereen scoorde tot mijn verbazing ongeveer hetzelfde: rond de 3.6. Zojuist scoorde iedereen ongeveer 2,5. Zowel het dorp in Drenthe als een adres aan een verkeersader hartje Amsterdam. Dat lijkt me toch sterk.
Het staat trouwens wel op de site, hoe ze aan de getallen komen: De actuele gegevens voor deze check komen van het RIVM. De luchtkwaliteit wordt op ruim 100 meetstations in Nederland continu gemeten door de Nederlandse luchtmeetnetten.
Maar het verbaast me enorm dat hartje Amsterdam hetzelfde kan scoren als een dorp in Drenthe dat niet bij een grote weg ligt.
impala wijzigde dit bericht op 14-10-2021 12:44
14.71% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Niet helemaal vergelijkbaar, maar wij hebben jarenlang aan een 80 km-weg gewoond. Ik heb me nooit gestoord aan het geluid. In de woonkamer hoorde je het niet en op de slaapkamer alleen omdat we met het raam open sliepen. Als je 's ochtends wakker werd, kon je aan de hoeveelheid auto's die je hoorde merken of het al tijd was om op te staan. Onze buren ergerden zich 's zomers bij het buiten zitten enorm aan het verkeer. Het hangt er dus vanaf hoe je er zelf in staat.

Aan de andere kant: nu wonen we ergens anders en merken we hoe heerlijk het is om niet meer wakker te worden met het geluid van auto's.
Alleen kalmte kan ons redden.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
14-10-2021 12:30
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Gisteren verschillende adressen ingevuld, van alles wat: dorp, stad, randstad, Drenthe, vlakbij drukke wegen en ver van alles. En iedereen scoorde tot mijn verbazing ongeveer hetzelfde: rond de 3.6. Zojuist scoorde iedereen ongeveer 2,5. Zowel het dorp in Drenthe als een adres aan een verkeersader hartje Amsterdam. Dat lijkt me toch sterk.
Het staat trouwens wel op de site, hoe ze aan de getallen komen: De actuele gegevens voor deze check komen van het RIVM. De luchtkwaliteit wordt op ruim 100 meetstations in Nederland continu gemeten door de Nederlandse luchtmeetnetten.
Maar het verbaast me enorm dat hartje Amsterdam hetzelfde kan scoren als een dorp in Drenthe dat niet bij een grote weg ligt.
Vind ik ook een beetje apart ja, viel mij ook op dat de luchtkwaliteit bij mijn moeder ‘beter’ is, dan bij ons. Hoe dan?!? Zij woont midden in de stad tussen allerlei grote wegen in. En wij wonen in het buitengebied. Bij haar ruik je zo ongeveer de uitlaatgassen in de tuin. :sarcastic:
groentuintje wijzigde dit bericht op 14-10-2021 12:50
2.73% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit in een flat aan een redelijk drukke weg gewoond, had nergens last van. Maar járen later kwam ik toevallig weer in dat appartement - het stond als vml huurwoning te koop en ik overwoog het te kopen - en toen schrok ik enorm van de téringherrie van die weg. Zo gek dat ik daar echt nul herinnering aan had. Het is waarschijnlijk ook wat je gewend bent.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
14-10-2021 12:48
Ik heb ooit in een flat aan een redelijk drukke weg gewoond, had nergens last van. Maar járen later kwam ik toevallig weer in dat appartement - het stond als vml huurwoning te koop en ik overwoog het te kopen - en toen schrok ik enorm van de téringherrie van die weg. Zo gek dat ik daar echt nul herinnering aan had. Het is waarschijnlijk ook wat je gewend bent.
Is het aantal voertuigen niet ook flink toegenomen in die jaren?

Die metingen van het longfonds en atlas ben ik ook benieuwd naar, ik zie maar weinig verschillen tussen stad en bos. Het huis aan een hele drukke op- en afrit (tijdens iedere spits 2 uur lang stationair draaiende auto's voor je deur en nog geen 50 meter van de snelweg, spoor, industrie en veehouderij en waar ik om die reden vanaf heb gezien), scoort vreemd genoeg beter dan het huis wat ik nu heb. Hoe dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er zelf niet voor kiezen. Hier staat wat meer info qua gezondheid:

https://www.rivm.nl/ggd-richtlijn-medis ... ukke-wegen
Het hangt van zoveel factoren af. Wij wonen op 300 m van een snelweg en we horen er vrijwel niets van. Hangt af van de windrichting, drukte, hoeveelheid vrachtverkeer, schermen e.d. Bij ons staat er een bossage en minimaal 3 rijen huizen + tuin tussen. Vooral dat kan veel uitmaken.
Als je bij ons heel erg je best doet kun je het 's nachts vaag horen, overdag hoor je niets.
Alle reacties Link kopieren
Woon in het buitengebied bij vlak bij 2 snelwegen. Een op 200m, zit alleen weiland tussen en dan de ander iets verder op 700m. Daar zitten meer huizen en weilanden tussen.
Heb er geen last van. In huis hoor je niets, buiten al naar gelang hoe de wind staat meer of minder geluid. 's Nachts is er sowieso veel minder verkeer op de weg, dus is het hier nagenoeg stil.

Heb aantal jaar in dorp gewoond. Als de wind dan verkeerd stond hoorde je de A12 alsnog terwijl die toch echt 6km verderop lag en er nog een dorp en bossages tussen zaten.
Denk dat je inmiddels in heel NL wel bijna overal een snelweg hoort als de wind verkeerd staat.

Fijnstof maak ik me niet zo druk om.
Voordat ik daar last van ga krijgen ben ik vast al wel overleden of ernstig ziek aan/van andere zaken.
Alle reacties Link kopieren
Die fijnstof meeting is zo omdat bijna heel Nederland diep "donkerblauw" is op de kaart:

https://www.atlasleefomgeving.nl/kaarte ... 6,true,0.5
Alle reacties Link kopieren
Het kan zijn dat je er aan went. Het kan ook zijn dat het nooit went en het ten koste gaat van je woongenot. Ik heb zelf een paar jaar aan een van de drukste straten binnen de randstad gewoond. Super levendig en dynamisch. Maar man man man wat een takkeherrie. Eens in stilte/rust een dutje doen/relaxen zat er nooit bij. Ja de geluiden wende wel (en uiteindelijk filterde ik 70% weg). Maar er zaten ook dagen tussen dat ik vermoeid/ laag in energie/ niet in mijn hum was en dan lukte het absoluut niet om de geluiden niet te horen. Kon me dan soms echt opvreten (omdat ik wilde rusten/ mij moest focussen/ whatever).

Ik zou het zelf dus niet doen. Maar dat is gebaseerd op mijn eigen zelfkennis :P Of het wat voor jou/jullie is en wel of geen dealbreaker dat weten jullie het beste!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb naast een snelweg gewoond.
Een "beroemde" N weg. Waar vele aanrijdingen zijn.
24/7 sirene's
Constant razend verkeer
Dan nog de zondagse motorrijders in groepsverband op zware motoren.

Je wasgoed stonk echt! Je had nooit frisse was.
Altijd geruis van auto's en grote vrachtwagens en file vorming.
En nooit met open raam slapen!
kliko wijzigde dit bericht op 14-10-2021 16:15
21.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
slomo schreef:
13-10-2021 23:15
Het is zo’n 200 meter en er staan geen echte geluidsschermen. Er is wel een soort muur zodat je niet zomaar de snelweg op kunt lopen maar die is maar 2 meter hoog. Er staan wel veel bomen tussen het huis en de snelweg.

Qua verkeer maak ik me geen zorgen. Fijnstof wel. Maar het meeste maak ik me zorgen om het geluid. We wonen nu in een buitengebied waar het zeker ‘s avonds/ ‘s nachts doodstil is.
Wij wonen op ongeveer dezelfde afstand plus situatie van de snelweg, alleen zonder de muur en bomen. Of nouja de bomen groeien nu, maar as we speak zie ik de auto's rijden.
Bij ons binnen hoor je helemaal niks. Mijn kinderen hebben er 's nachts met de ramen open ook geen last van. Die slapen aan de kant van de snelweg. Wij slapen aan de andere kant en bij ons op de slaapkamer hoor je helemaal niks.

Tip; Ga, als je kan, luisteren terwijl het regent of iig de weg nat is. Vooral vrachtwagens hoor je dan veel duidelijker rijden.

Als we de buitendeuren open hebben hoor je het natuurlijk wel binnen, maar het is zo'n geluid dat je zelf 'niet meer hoort'.
Mijn broer woont aan een 50 weg vlak buiten het centrum en daar is veel meer herrie en drukte (vinden zij overigens ook, het geluid bij ons is hun 300% meegevallen).
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
14-10-2021 07:34
Ik vind een aanvliegroute bij Schiphol wel echt wat anders dan de snelweg qua geluid. Onder Schiphol zou ik ook niet willen wonen, maar de snelweg qua geluid is heel anders dan vliegtuigen natuurlijk. Sowieso is de snelweg een vrij constant geluid en het maakt veel minder herrie dan een vliegtuig dat over komt zo laag.
Ik heb vriendinnen in Aalsmeer en in de tuin zitten daar vind ik echt vreselijk. Dat is idd zo anders dan aan de snelweg.
Alle reacties Link kopieren
Als je op geluid gaat letten, hoor je heel veel. Je koelkast maakt ook continu een zacht geluid maar dat hoor je ook alleen als je erop let. Een tikkende klok, aquarium, etc. net zo goed.

Mijn opa en oma woonden op een kilometer afstand van de snelweg maar tussen dat huis en de snelweg is alleen een polder. Daar hoor je het geluid (geruis) ook veel verder weg. Overigens heb je in de buurt van stallen met kippen en geiten ook te maken met fijnstof.

Vliegtuigen vond ik inderdaad vervelender. Die komen soms om de 10 minuten vrij laag over je huis heen, afhankelijk van de wind en welke landingsbaan gebruikt wordt.'s Nachts niet maar vroeg in de ochtend wel. Aan dat geluid wen je niet echt omdat het niet continu is.
Van de gewone 50 km wegen heb ik overigens meer last qua geluid, dan van de snelweg. Wij wonen aan een soort hofje, waar nauwelijks verkeer woont en dat is echt enorm fijn. Ik merk ook echt verschil als ik bij iemand kom, die langs een drukkere weg woont.

Maar beste oplossing is echt om meerdere keren te gaan luisteren, vooral bij verschillende windrichtingen.
Alle reacties Link kopieren
De herrie viel ons pas goed op in het begin van de corona tijd dat er werd op geroepen om thuis te werken.
Nu worden we wakker door bekvechtende vogels op het dak en regen op de dakpannen en in het weekend draaien we ons dan nog eens heerlijk om.
Niet doen als je er nu al zo overdenkt. Geluidsoverlast is geen klein ding.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ver is het huis van de snelweg af?

Aan het geluid wen je meestal snel. Vooral bij nat weer hoor je de snelweg extra goed. Bij droog weer veel minder.

Wel geeft een snelweg heel veel fijnstof en roet en is ongezond uiteraard. Dit merk je met name bij ramen wassen. Een zwart laagje roet/ vuil op de vensterbanken plus dat de ramen veel eerder vies worden. Niet schoner van een regenbuitje maar juist viezer door roet.

Ook hangt af hoe het huis is gelegen t.o.v. de standaard windrichting W/ ZW. Als de snelweg benedenwinds ligt krijg je meer over je heen dan bovenwinds.
Alle reacties Link kopieren
We verhuizen over een week naar een huis dat op een paar honderd meter van de A1 ligt. Het is ons de afgelopen weken opgevallen dat het daar juist heel stil is. Je hoort wel iets maar het mag eigenlijk geen naam hebben. We wonen nu namelijk aan een druk kruispunt in een woonwijk en we worden vooral echt helemaal gestoord van de scooters, dag en nacht komen die voorbij razen en dag geluid is echt vele malen storender dan een monotoon geluid van een snelweg.
Alle reacties Link kopieren
Ik word zelf wel knetter van al die bestelbusjes en andere bezorgdiensten die hier door de woonwijk razen ( waar je eigenlijk maar 30 mag, maar er vaak schandalig hard gereden wordt). We wonen in de straat waar je de wijk inkomt.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen op 150 meter afstand van een 80 kilometer weg. Overdag hoor je dat in de tuin wel, mede omdat het in de wijk verder erg stil is (aan de rand van natuurgebied) en er dichtbij amper verkeer komt. Binnen horen we niks. Maar in de nacht is het wel een rustige weg met amper geluid dus we kunnen makkelijk met de ramen open slapen zonder geluid. Als het op die weg in de nacht ook druk zou zijn dan zou ik me waarschijnlijk wel storen. Het is verder een fijn huis en een fijne locatie, daarom woon ik er graag.

Hiervoor woonden we meer in het midden van onze woonplaats en daar had ik (ook in de nacht) veel meer last van de 50km weg die een eindje verderop lag. Veel auto’s, brommers etc en ook vaker een vieze geur van uitlaatgassen. Wat dat betreft is het eentonige geruis van de 80 km weg voor mij makkelijker te negeren. Het zou er voor mij dus echt aan liggen hoe ver het huis precies van de snelweg af ligt, hoe druk die weg is (vooral ook ‘s nachts) en hoe het verder zit met omgevingsgeluid etc.
Alle reacties Link kopieren
Kliko schreef:
14-10-2021 13:46
De herrie viel ons pas goed op in het begin van de corona tijd dat er werd op geroepen om thuis te werken.
Nu worden we wakker door bekvechtende vogels op het dak en regen op de dakpannen en in het weekend draaien we ons dan nog eens heerlijk om.
Waar woon jij dan ergens? Want hier is het al een tijdje weer gewoon net zo druk op de snelweg als voor Corona. Met die avondklok merkten we het wel. Maar nu is het weer als vanouds.
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
14-10-2021 17:29
Waar woon jij dan ergens? Want hier is het al een tijdje weer gewoon net zo druk op de snelweg als voor Corona. Met die avondklok merkten we het wel. Maar nu is het weer als vanouds.
Inmiddels ben ik vertrokken.
Alle reacties Link kopieren
Birdie schreef:
13-10-2021 22:54
Is dat nieuw? Waar ik woonde staat nl wel een school.
Al wel een oud gebouw maar nog steeds in gebruik.
Het Besluit gevoelige bestemmingen

Het Besluit gevoelige bestemmingen wil voorkomen dat gevoelige bestemmingen, waaronder naast scholen ook kinderdagverblijven en verzorgingstehuizen voor ouderen vallen, worden gebouwd in gebieden langs snelwegen en provinciale wegen als daar sprake is van een slechte luchtkwaliteit. Het besluit omschrijft die gebieden als een gebied van 300 meter langs een rijksweg en een gebied van 50 meter langs een provinciale weg. Dit zijn de afstanden waarbinnen de luchtkwaliteit het meest beïnvloed wordt door de emissies van het wegverkeer. Het Besluit gaat uit van de wettelijke grenswaarden voor NO2 en PM10 (fijn stof), zoals die van kracht zijn zonder verkregen derogatie. Met andere woorden het Besluit gevoelige bestemmingen staat sedert de inwerkingtreding op 16 januari 2009 nieuwbouw (incl. beperkte uitbreiding) van scholen en andere gevoelige functies alleen toe als reeds op dat moment geen sprake is van (dreigende) overschrijding van de grenswaarden. Het Besluit loopt daarmee vooruit op het NSL, dat is gericht op het halen van de grenswaarden voor fijn stof en NO2 met ingang van 11 juni 2011, onderscheidenlijk 1 januari 2015. Tegelijk betekent dit dat het Besluit zodra door toedoen van het NSL overal in Nederland aan de grenswaarden wordt voldaan, zijn functie als het ware zal verliezen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Mij lijkt wonen bij een windmolen veel minder erg dan wonen bij een snelweg. Want dat geluid draagt namelijk veel minder ver en het stinkt niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven