Werk & Studie alle pijlers

Uniformschool in België en spontaniteit zoon

14-10-2021 13:32 220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereen.

Ik heb dringend advies nodig.
Mijn dochter zit al een paar jaar op een uniformschool in Antwerpen en heeft het prima naar haar zin. Van nature is ze best introvert, rustig, onopvallend en bescheiden. Combinatie strenge uniformschool en haar karakter gaan prima.

Zoon (12) wilde maar dezelfde school, was mee gegaan naar de open dag, prima. Koos voor dezelfde school waar zijn zus op zat. Maar zoon is extravert, heel sociaal, heeft veel humor, lacht veel, ideeen etc.
Maar komt steeds ongelukkiger thuis. Krijgt strafaantekeningen omdat zijn benen niet recht onder de tafel staan, omdat hij een vraag stelde terwijl de leraar nog niet uitgepraat was, omdat hij zijn hoofd even op tafel te rusten had gelegd. Drie van zulke aantekeningen betekent strafstudie en nablijven.
Hij gaf aan het gevoel te krijgen niet meer te kunnen ademen (naast je stoel staan tot leraar klas inkomt, leraren aanspreken met : meneer Van Den Broeken (fictief) mag ik naar de wc? Sommige leraren geven dus een strafaantekening als een leerling dit vergeet. Ik wist dat ze streng waren, maar aangezien mijn dochter heel makkelijk met dit soort regeltjes om kan gaan, viel het niet op hoe streng hun gedragsregels wel niet waren.
Zijn spontaniteit gaat eraan kapot.
Is dit kenmerkend voor alle uniformscholen of heeft mijn zoon gewoon de verkeerde uniformschool uitgekozen? Welke scholen zijn wél aan te raden in Antwerpen?
hanaa wijzigde dit bericht op 14-10-2021 16:00
0.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
15-10-2021 11:12
En eerlijk gezegd zou ik geen enkel kind op zo’n school willen hebben. Het klinkt als een strafkamp en niet het soort omgeving wat ik voor mijn kind wil.
Maar wat klinkt er dan precies als een strafkamp? De voorbeelden die TO geeft zijn:
- niet met je hoofd op tafel liggen
- niet door de docent heen praten
- niet scheef aan je tafel hangen
- docenten aanspreken met U en achternaam

Ik vind dat echt geen gekke dingen. Daar werd door de scholen van mijn kinderen ook niet persé positief op gereageerd. De strafaantekeningen ken ik dan weer niet, maar het uit de les gestuurd worden hierom wel (en dan moeten ze nablijven of corveeën). Niet meteen bij de eerste keer, maar bij de zoveelste keer echt wel. En zeker van de kinderen die vaak hangen of scheef zitten, telkens onbeleefd zijn, wordt steeds minder geaccepteerd over het algemeen. Als Pietje altijd loopt te kletsen, steeds geen U zegt en de les erna met zijn hoofd op tafel ligt, reageert de docent daar ongetwijfeld anders op dan als stille Marietje een keer haar hoofd op tafel legt. Die krijgt dan gewoon de vraag dat hoofd weer op te tillen, terwijl Pietje meteen de klas uit mag of die strafaantekening krijgt.

* overigens zie ik nu dat TO haar stukje over zoon die op de basisschool informeel en met grappen omging met zijn leraren ineens heeft weggehaald. Terwijl ik dat best relevant vond, het kwam op mij namelijk echt over als een nogal aanwezig kind, daar reageren docenten gewoon anders op*
Alle reacties Link kopieren
Ik zat niet op een uniform school (gemeenschapsonderwijs, wat denk ik het minst streng is in Belgie), maar dit klinkt gewoon als een standaard Belgische school. Misschien dat de strafaantekenigingen een beetje zwaar zijn, maar aanspreken met achternaam, in de rij staan, wc toestemming vragen, naast je stoel wachten, is echt niet gek in België.
kit_kat wijzigde dit bericht op 15-10-2021 11:43
1.62% gewijzigd
Nou, strafaantekeningen omdat je benen niet recht onder de tafel staan en naast je stoel staan tot leraar klas inkomt vind ik toch best opmerkelijk en niet meer van deze tijd.
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
14-10-2021 13:45
Dochter wél, zij kan dat. Maar zij is best een stille rustige meid, valt niet echt op in haar gedrag, weet dat sommige regels streng zijn maar zij vindt het prima. Zoon is altijd een gangmaker geweest, houdt van grapjes, ging op de basisschool heel informeel om met de leraren, was gewend dat hij zijn zegje spontaan kon doen, kon aangeven wat hij wel of niet oké vond, het gevoel dat zijn mening echt telde etc.
Op deze school moet alles zo formeel en volgens procedures, hij krijgt het gevoel dat hij compleet iemand anders moet worden. De ene strafaantekening naar de andere volgt. Hij sprak door de juf heen...hup strafaantekening in de agenda, die ik moet handtekenen en waar ik als ouder met hem thuis over moet praten. Ik krijg het gevoel dat ze denken dat ik hem geen manieren aanleer, maar hé ik kom wel uit Nederland en heb zeker niet op zo een uniformschool gezeten.

Dat klopt toch ook gewoon? Althans, niet de manieren die zij belangrijk vinden en waar jij voor gekozen hebt door je kinderen op deze school te plaatsen. Ik begrijp niet waarom je er dan gelijk van maakt dat je een slechte opvoeder in een achterstandswijk zou zijn. Je voedt ze alleen niet op met hun manieren, dat kan. Blijkbaar accepteert de school dat niet en wil dat jij ook meer doet op dit vlak. Aan jou de keuze: conformeren aan waar je voor getekend hebt of zoon van school laten wisselen als hij dat ook echt wil.
minnimouse schreef:
15-10-2021 11:02
Want in Nederland is alles beter? Nog last van de ziektebriefjes uit België?

In België zijn ook ‘normale’ scholen. Het klopt wel dat ze in België vaak wat ouderwetser zijn maar daar is niet altijd iets mis mee.
Vind jij. Dat is wel duidelijk.

Ik heb een andere mening over wat goed is, en ik vind de dingen die TO verteld wel wat mis mee.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
14-10-2021 13:42
Zo dan.
Tijd om een andere school te vinden.
Dit klinkt militaristisch.
En dat is voor sommige kinderen meer dan prima.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
15-10-2021 11:38
Maar wat klinkt er dan precies als een strafkamp? De voorbeelden die TO geeft zijn:
- niet met je hoofd op tafel liggen
- niet door de docent heen praten
- niet scheef aan je tafel hangen
- docenten aanspreken met U en achternaam

Ik vind dat echt geen gekke dingen. Daar werd door de scholen van mijn kinderen ook niet persé positief op gereageerd. De strafaantekeningen ken ik dan weer niet, maar het uit de les gestuurd worden hierom wel (en dan moeten ze nablijven of corveeën). Niet meteen bij de eerste keer, maar bij de zoveelste keer echt wel. En zeker van de kinderen die vaak hangen of scheef zitten, telkens onbeleefd zijn, wordt steeds minder geaccepteerd over het algemeen. Als Pietje altijd loopt te kletsen, steeds geen U zegt en de les erna met zijn hoofd op tafel ligt, reageert de docent daar ongetwijfeld anders op dan als stille Marietje een keer haar hoofd op tafel legt. Die krijgt dan gewoon de vraag dat hoofd weer op te tillen, terwijl Pietje meteen de klas uit mag of die strafaantekening krijgt.

* overigens zie ik nu dat TO haar stukje over zoon die op de basisschool informeel en met grappen omging met zijn leraren ineens heeft weggehaald. Terwijl ik dat best relevant vond, het kwam op mij namelijk echt over als een nogal aanwezig kind, daar reageren docenten gewoon anders op*
Eens, bovenstaande zijn vrij normale regels in een schoolklas met meerdere kinderen. Daar doet het karakter van een kind niets aan af. Hij zit daar om te leren, wordt opgeleid richting de maatschappij en ik ken geen collega's die met hun hoofd op tafel liggen, overal doorheen praten, scheef aan hun bureau hangen of klanten aanspreken zonder U en achternaam. Rechtop zitten is ook beter voor zijn rug. Misschien heeft je zoon deze school juist wel harder nodig dan je dochter.
Ze zeiden dat het niet kon. Toen kwam er iemand die dat niet wist en die deed het gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Jillian69 schreef:
14-10-2021 21:32
Pfff, ik krijg het al benauwd wanneer ik dit lees. Alsof je honderd jaar terug in de tijd bent, ofzo.

Ik snap niet dat je je kinderen daar op wil hebben. Nee, ook niet je dochter. Juist als je verlegen en teruggetrokken bent, zou het goed zijn om te leren dat je er ook mag zijn, dat je je mag uitspreken, dat er niets verkeerds aan is om af te wijken van een ander. En als ouder zou ik er niet van gediend zijn om vanwege allerlei onbenulligheden op mijn vingers getikt worden.
Maar denk ook wel dat daar een heel stuk cultuurverschil in zit eigenlijk. In Nederland en Vlaanderen spreken we misschien wel grotendeels dezelfde taal maar ik geloof dat er qua omgang ook wel echt enorme verschillen zijn. En als je in België woont en denkt te blijven wonen en daar gaat werken denk ik dat werkgevers ook andere werknemers verwachten dan in Nederland. En dan kan het denk ik voor dochter best handig zijn als ze het er naar haar zin heeft om gewoon mee te blijven groeien in dat 'systeem'. Als je in Nederland werkt kunnen werkgevers het vaak wel waarderen als je kritisch bent, meedenkt, je ideeën laat horen enz. Maar ik lees vaak dat de hierarchie die in België op de scholen heerst ook vaak op de werkvloer heerst en dat het daar ook juist meer gewaardeerd wordt als je gewoon doet wat je wordt opgedragen ook al denk je er het zijne van, en de leidinggevende het beleid bepaald en het vaak juist niet waardeerd als een werknemer zegt 'he maar waarom poroberen we het niet eens zus en zo' Dan kun je daar wel vanuit de Nederlandse bril naar kijken, maar wie zegt dat wij de wijsheid in pacht hebben? We zijn het gewoon meer zo gewend.

Anderzijds is het bij de zoon zo duidelijk dat ie daar niet gaat aarden en meer de 'Nederlandse' stijl verkiest dat ik een school zou zoeken die bij hem aansluit. Vermoed zomaar dat die later toch niet in een hierarchische omgeving wil werken maar dan ofwel naar Nederland emigreerd ofwel eigen baas wordt ofwel een bedrijf vind met een niet hierarchische bedrijfscultuur ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb als Nederlandse ook op zo'n soort Belgische school gezeten. Vreselijk! Wist ook niet wat ik meemaakte, daarvoor in nl gewoont.
Zat in de 1e. Van september tot de kerst volgehouden.

Andere school zoeken zou ik zeker doen. In Nederland naar school geen optie? Met de trein naar Roosendaal of Breda.
#doeslief
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
15-10-2021 11:02
Want in Nederland is alles beter? Nog last van de ziektebriefjes uit België?

In België zijn ook ‘normale’ scholen. Het klopt wel dat ze in België vaak wat ouderwetser zijn maar daar is niet altijd iets mis mee.
De scholen, de omgang met elkaar op de werkvloer en hoe het ziektesysteem hier is ingericht in ieder geval wel ja.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Rosalind* schreef:
15-10-2021 11:42
Nou, strafaantekeningen omdat je benen niet recht onder de tafel staan en naast je stoel staan tot leraar klas inkomt vind ik toch best opmerkelijk en niet meer van deze tijd.
Eens!
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Feline schreef:
15-10-2021 12:35
Eens, bovenstaande zijn vrij normale regels in een schoolklas met meerdere kinderen. Daar doet het karakter van een kind niets aan af. Hij zit daar om te leren, wordt opgeleid richting de maatschappij en ik ken geen collega's die met hun hoofd op tafel liggen, overal doorheen praten, scheef aan hun bureau hangen of klanten aanspreken zonder U en achternaam. Rechtop zitten is ook beter voor zijn rug. Misschien heeft je zoon deze school juist wel harder nodig dan je dochter.
Ja meteen afstraffen dat ongewenste gedrag, dat zal hem leren! Het liefst nog elke spontaniteit eruit meppen, maar helaas mag dat niet meer.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Sommigen denken nog altijd dat een disciplinerende aanpak goed werkt. Kan best, als je als kind en ouder het nut daarvan inziet en bereid bent je daar aan aan te passen.

Ik zou er net aan moeten denken. Zoek een school die beter past en laat je kind een kind zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ilselotte schreef:
15-10-2021 12:48
Maar denk ook wel dat daar een heel stuk cultuurverschil in zit eigenlijk. In Nederland en Vlaanderen spreken we misschien wel grotendeels dezelfde taal maar ik geloof dat er qua omgang ook wel echt enorme verschillen zijn. En als je in België woont en denkt te blijven wonen en daar gaat werken denk ik dat werkgevers ook andere werknemers verwachten dan in Nederland. En dan kan het denk ik voor dochter best handig zijn als ze het er naar haar zin heeft om gewoon mee te blijven groeien in dat 'systeem'. Als je in Nederland werkt kunnen werkgevers het vaak wel waarderen als je kritisch bent, meedenkt, je ideeën laat horen enz. Maar ik lees vaak dat de hierarchie die in België op de scholen heerst ook vaak op de werkvloer heerst en dat het daar ook juist meer gewaardeerd wordt als je gewoon doet wat je wordt opgedragen ook al denk je er het zijne van, en de leidinggevende het beleid bepaald en het vaak juist niet waardeerd als een werknemer zegt 'he maar waarom poroberen we het niet eens zus en zo' Dan kun je daar wel vanuit de Nederlandse bril naar kijken, maar wie zegt dat wij de wijsheid in pacht hebben? We zijn het gewoon meer zo gewend.

Anderzijds is het bij de zoon zo duidelijk dat ie daar niet gaat aarden en meer de 'Nederlandse' stijl verkiest dat ik een school zou zoeken die bij hem aansluit. Vermoed zomaar dat die later toch niet in een hierarchische omgeving wil werken maar dan ofwel naar Nederland emigreerd ofwel eigen baas wordt ofwel een bedrijf vind met een niet hierarchische bedrijfscultuur ofzo.
Ik denk inderdaad dat er een heel groot cultuurverschil is. Ik heb wel eens gelezen dat mensen zich daar echt in vergissen, doordat we dezelfde taal spreken. Maar wat cultuur betreft sluiten we nog beter bij de Duiters aan dan bij Belgen.

Ik weet het niet. Er zit wel iets in dat als je er woont, het niet verkeerd is om te leren om je aan te passen aan de heersende cultuur. Maar als Nederlander heb ik het gegeven 'vrijheid' zo diep in me zitten, dat ik echt heel opstandig en naar word wanneer ik dit lees :-D
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
15-10-2021 11:38
Maar wat klinkt er dan precies als een strafkamp? De voorbeelden die TO geeft zijn:
- niet met je hoofd op tafel liggen
- niet door de docent heen praten
- niet scheef aan je tafel hangen
- docenten aanspreken met U en achternaam

Ik vind dat echt geen gekke dingen. Daar werd door de scholen van mijn kinderen ook niet persé positief op gereageerd. De strafaantekeningen ken ik dan weer niet, maar het uit de les gestuurd worden hierom wel (en dan moeten ze nablijven of corveeën). Niet meteen bij de eerste keer, maar bij de zoveelste keer echt wel. En zeker van de kinderen die vaak hangen of scheef zitten, telkens onbeleefd zijn, wordt steeds minder geaccepteerd over het algemeen. Als Pietje altijd loopt te kletsen, steeds geen U zegt en de les erna met zijn hoofd op tafel ligt, reageert de docent daar ongetwijfeld anders op dan als stille Marietje een keer haar hoofd op tafel legt. Die krijgt dan gewoon de vraag dat hoofd weer op te tillen, terwijl Pietje meteen de klas uit mag of die strafaantekening krijgt.
Ik lees ook niets abnormaals. Ik ben zelf altijd naar dit type uniformschool geweest, die scholen zijn inderdaad streng en discipline is er belangrijk, daar staan die scholen dan ook voor bekend. Maar het is ook weer niet zo dat het op een strafkamp lijkt, al kan ik mij wel inbeelden dat het een cultuurschok kan zijn als je pas op je 12e naar zo’ n school gaat.
Wij kregen ook wel Nederlandse leerlingen in de klas en ik herinner mij vooral hoe luid en storend die tijdens de les waren. Altijd en eeuwig en overal commentaar op en tegen de leerkrachten ingaan. Wat jullie in Nederland lekker spontaan en zichzelf zijn noemen, wordt hier veel sneller onbeleefd en respectloos gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat de dochter van mijn beste vriendin ook op zo'n school zit. Zij vond dat juist prettig omdat ze nood heeft aan hele duidelijke regels (ergens op het spectrum) en ik heb bij hen eens het hele boek met schoolregels gezien. Dat ging echt wel ver in detail met wat wel/niet mag.

Zoiets krijg je ook thuisgestuurd en krijg je te horen tijdens de open dag, dus ik snap niet zo helemaal dat jij nu super verrast bent over die regels.

Ik ben zelf Belgische, woon in Nederland en mijn dochter gaat in Nederland naar school. Het is een goed opgevoed kind, maar in Belgisch gezelschap (zeg een verjaardagfeest ofzo) zal zij steeds het meest hoorbaar zijn en het meest in de kijker lopen. Want "aanwezig". Het is een heel duidelijk cultureel verschil.

Over het algemeen zijn Vlaamse kinderen echt veel strenger gehouden van kleins af, dus dan is de overgang naar zo'n middelbare school veel minder groot. De nadruk ligt veel meer op respect en kennis vergaring, minder op mondigheid en kritisch denken.

De vraag is of je het woord "straf" niet zelf te zwaar opvat. Ik heb ook als puber menig maal in "strafstudie" gezeten, maar dat was niet meer of minder dan wat hier in NL nablijven heet.

Ik zou niet te zeer van je eigen gevoel nu uit gaan, maar het bij je zoon laten. Ik was vroeger niet bepaald onder de indruk van mijn strafstudies en leerde geleidelijk wel wat meer mijn "kop in kas" te houden, zodat school niet constant naar thuis ging bellen. Ik had goede resultaten en goede vrienden/vriendinnen dus ik ging sowieso graag naar school ook al hadden onze leraren af en toe ook wel van die strenge regels.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Ik ben enorm van de vrije opvoeding en van de vrije expressie, maar dat staat voor mij niet gelijk aan dan maar altijd zo aanwezig te moeten zijn en overal je mening maar over geven. Alhoewel ik weet dat het gemiddelde Nederlandse kind tov de rest van de wereld zeer gelukkig is, ben ik het niet altijd eens met de ruimte die we hier in Nederland aan de mening van kinderen geven. En juist de kinderen die van nature al zo goed zijn in hun eigen ruimte opeisen, kan maar beter geleerd worden dat dat niet altijd even handig of wenselijk is. Als je dat leert als kind, dan heb je daar later in de wereld echt wel profijt van.

En dat leren is niet hetzelfde als je hele zijn en wezenlijke ik maar aanpassen en 'in een militair regime te zitten'. Het is simpelweg leren wanneer die luid- en duidelijkheid, die veel Nederlanders zo eigen is, wel ok is en wanneer je gewoon beter een toontje lager kunt zingen.

Nergens zijn kinderen zo vrij als in Nederland, denk ik. Dat is niet persé de heilige graal ofzo, het is simpelweg een andere cultuur dan in vele andere landen.

En waarom mensen denken dat België en Nederland dezelfde cultuur hebben, heb ik echt nooit begrepen. De verschillen zijn echt enorm groot.
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
15-10-2021 13:31
En dat leren is niet hetzelfde als je hele zijn en wezenlijke ik maar aanpassen en 'in een militair regime te zitten'. Het is simpelweg leren wanneer die luid- en duidelijkheid, die veel Nederlanders zo eigen is, wel ok is en wanneer je gewoon beter een toontje lager kunt zingen.
Wanneer mogen ze zich dan gaan uiten? ...wanneer ze zelf aan de top zitten? Of oud genoeg zijn om de jonkies te feuten?
leslieknope wijzigde dit bericht op 15-10-2021 16:06
2.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
15-10-2021 12:58
De scholen, de omgang met elkaar op de werkvloer en hoe het ziektesysteem hier is ingericht in ieder geval wel ja.
Dat is ook maar een mening en net waar je aan gewend bent.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
15-10-2021 12:09
Vind jij. Dat is wel duidelijk.

Ik heb een andere mening over wat goed is, en ik vind de dingen die TO verteld wel wat mis mee.
Goh, zo persoonlijk is het allemaal niet hoor. Wat reageer jij fel.
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereen, ik kom vanavond even terug op een aantal posts hier!
Alle reacties Link kopieren
Een klimaat waar iedereen (+25 personen) maar lekker spontaan zichzelf kan zijn is niet per se het ideale leerklimaat natuurijk. En op een uniform school zullen er ook diverse soorten leraars zijn , de ene al wat meer of minder autoritair dan de andere. Daarmee leren omgaan is ook een les om later met verschillende soorten collega's en leidinggevenden om te gaan.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
15-10-2021 11:38
Maar wat klinkt er dan precies als een strafkamp? De voorbeelden die TO geeft zijn:
- niet met je hoofd op tafel liggen
- niet door de docent heen praten
- niet scheef aan je tafel hangen
- docenten aanspreken met U
Nee, ik vond dit ook niet raar klinken. Dit zijn allemaal dingen die op mijn gewone Nederlandse middelbare school ook echt niet gewaardeerd werden.
En die ik nu zelf ook niet op prijs stel bij mijn studenten (universiteit).
Ik vind met je hoofd op tafel gaan liggen en iemand niet uit laten praten geen teken van spontaniteit, maar nog even moeten leren dat dingen een tijd een plaats hebben.
Het enige wat iets bijzonderder is, is het naast je stoel wachten tot de docent binnen is, maar dat klinkt nou ook weer niet als iets vreselijks. En ik ben echt een ontzettende Nederlander die nooit goed zou aarden in België.

Als jij deze school niet geschikt vindt, moet je een andere zoeken. Maar om die hele school nou als strafkamp te bestempelen, vind ik dan weer gek. En hou er rekening mee dat het hele systeem in België, inclusief hoger onderwijs en werk hiërarchischer is dan in Nederland, dus dat zoon zich daar toch op enige mate aan zal moeten aanpassen. En dat is echt iets anders dan ‘alle spontaniteit eruit meppen’.
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
14-10-2021 13:53
Even van me afschrijven en gedachten uitwisselen.
Dat telefoongesprek... wat je daar te horen kreeg is uiteraard onzin, ben bijna geneigd om me als B tegenover jou te excuseren. Gelukkig gaat het in de overgrote meerderheid van de B scholen heel anders.
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
15-10-2021 11:38
Maar wat klinkt er dan precies als een strafkamp? De voorbeelden die TO geeft zijn:
- niet met je hoofd op tafel liggen
- niet door de docent heen praten
- niet scheef aan je tafel hangen
- docenten aanspreken met U en achternaam

Ik vind dat echt geen gekke dingen. Daar werd door de scholen van mijn kinderen ook niet persé positief op gereageerd. De strafaantekeningen ken ik dan weer niet, maar het uit de les gestuurd worden hierom wel (en dan moeten ze nablijven of corveeën). Niet meteen bij de eerste keer, maar bij de zoveelste keer echt wel. En zeker van de kinderen die vaak hangen of scheef zitten, telkens onbeleefd zijn, wordt steeds minder geaccepteerd over het algemeen. Als Pietje altijd loopt te kletsen, steeds geen U zegt en de les erna met zijn hoofd op tafel ligt, reageert de docent daar ongetwijfeld anders op dan als stille Marietje een keer haar hoofd op tafel legt. Die krijgt dan gewoon de vraag dat hoofd weer op te tillen, terwijl Pietje meteen de klas uit mag of die strafaantekening krijgt.

* overigens zie ik nu dat TO haar stukje over zoon die op de basisschool informeel en met grappen omging met zijn leraren ineens heeft weggehaald. Terwijl ik dat best relevant vond, het kwam op mij namelijk echt over als een nogal aanwezig kind, daar reageren docenten gewoon anders op*
Strafaantekeningen omdat je benen niet recht staan vind ik op z’n zachts gezegd absurd.

Verder is het natuurlijk een beetje raar om te zeggen dat als je geen militaristische school wil voor je kind, je dan vast vindt dat iedereen altijd maar zo aanwezig mogelijk moet zijn of altijd maar je mening moet geven hè. Alsof er alleen maar 2 smaken bestaan: schreeuwen of je kop houden.

Integendeel. Ik zou juist een respectvollere en zachtere omgeving willen voor mijn kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven