Werk & Studie alle pijlers

Uniformschool in België en spontaniteit zoon

14-10-2021 13:32 220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereen.

Ik heb dringend advies nodig.
Mijn dochter zit al een paar jaar op een uniformschool in Antwerpen en heeft het prima naar haar zin. Van nature is ze best introvert, rustig, onopvallend en bescheiden. Combinatie strenge uniformschool en haar karakter gaan prima.

Zoon (12) wilde maar dezelfde school, was mee gegaan naar de open dag, prima. Koos voor dezelfde school waar zijn zus op zat. Maar zoon is extravert, heel sociaal, heeft veel humor, lacht veel, ideeen etc.
Maar komt steeds ongelukkiger thuis. Krijgt strafaantekeningen omdat zijn benen niet recht onder de tafel staan, omdat hij een vraag stelde terwijl de leraar nog niet uitgepraat was, omdat hij zijn hoofd even op tafel te rusten had gelegd. Drie van zulke aantekeningen betekent strafstudie en nablijven.
Hij gaf aan het gevoel te krijgen niet meer te kunnen ademen (naast je stoel staan tot leraar klas inkomt, leraren aanspreken met : meneer Van Den Broeken (fictief) mag ik naar de wc? Sommige leraren geven dus een strafaantekening als een leerling dit vergeet. Ik wist dat ze streng waren, maar aangezien mijn dochter heel makkelijk met dit soort regeltjes om kan gaan, viel het niet op hoe streng hun gedragsregels wel niet waren.
Zijn spontaniteit gaat eraan kapot.
Is dit kenmerkend voor alle uniformscholen of heeft mijn zoon gewoon de verkeerde uniformschool uitgekozen? Welke scholen zijn wél aan te raden in Antwerpen?
hanaa wijzigde dit bericht op 14-10-2021 16:00
0.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
18-10-2021 17:12
Ik heb deze week een gesprek en wil haar daar toch op wijzen.
Fijn dat jullie deze week een gesprek hebben. Dan kun je samen eens kijken naar waar het mis gaat en wat je zoon daarin zou kunnen helpen.
Ik haal deze zin even uit je post: '...en wil haar daar toch op wijzen'.
Deze manier van formuleren lijkt me niet constructief omdat je dan van bovenaf aan de ander vertelt wat hij/zij niet goed doet.
Jij wilt niet het gevoel hebben dat je geen goede moeder bent, zij zal niet het gevoel willen hebben dat zij geen goede juf is.
Ik denk dat je daar je zoon niet mee helpt. Maak er een 'samen' van.
Kijk of je haar zienswijze en handelswijze kunt begrijpen, dan kan zij misschien ook begrijpen wat haar houding met je zoon doet.
Mogelijk kan iets kleins (eens extra een compliment geven of de correctie net anders verwoorden) al grote gevolgen hebben.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
18-10-2021 14:14
ach zo ging het hier ook hoor 50 jaar geleden.
Er zijn heel veel dingen van 50 jaar geleden die we niet meer doen dus dat lijkt me totaal irrelevant.
Alle reacties Link kopieren
Maar even afwachten dan. ´
Maar ik weet niet of je op heel veel begrip hoeft te rekenen, als je in de "curling mode" schiet.

Ik geloof trouwens dat in mijn middelbare school tijd de regel ook redelijk simpel was met geplande toetsen. Leg je de toets af, dan telt ie gewoon mee. Anders kun je maar beter nog een dagje ziek blijven.

Het resultaat van een toch best bepalende toets zou eigenlijk niet moeten afhangen van wat extra studeren, een paar dagen van te voren. Het kan heel goed zijn dat zo'n titularis denkt: oh nee, daar heb je weer zo'n ouder.

Kan dus ook een leermoment zijn, voor jullie.

Maar het zou fijn zijn als je toch wat meer wederzijds begrip weet te vinden en dat ze wel degelijk begrip hebben voor de situatie. Dat het wellicht niet zozeer gaat om houding in de klas, maar wellicht meer om studiehouding en hoe serieus je met school om gaat.

Maar dan nog vraag ik me af of dit soort best hard afrekenen op rottig gemeten resultaten en dan met niet al te diplomatiek commentaar nu zo productief is voor leerlingen die wellicht net op een middelbare school zitten.

Als ouder zou ik dan wel degelijk aangeven dat lastig te vinden. Als je dan nul begrip krijgt, dan kun je je afvragen of je daar wilt blijven. Wellicht kan je zoon, dat best handlen, maar dan moet je wellicht wat meer in de modus zitten, waarbij je accepteert dat de school je hard afrekent. En dan hem helpen met wellicht slimme(re) keuzes te maken.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
18-10-2021 17:42
Er zijn heel veel dingen van 50 jaar geleden die we niet meer doen dus dat lijkt me totaal irrelevant.
Nou precies. De scholen van 50 jaar terug bereiden de leerlingen voor op de arbeidsmarkt van 50 jaar terug.
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
18-10-2021 17:35
Het stond inderdaad gepland op een donderdag. Maar hij werd ziek in het weekend en kon pas donderdag weer naar school, terwijl hij nog niet helemaal beter was maar ik wilde niet dat hij lesstof zou missen. Dus hij miste een heel weekend plus 3 werkdagen om te studeren. Oké kan gebeuren, een les voor volgende keer. Maar wat mij enorm stoort is dat die 3 onvoldoendes door zijn titularis onmiddellijk aan zijn gedrag wijt. Alsof alles nu door zijn gedrag komt. Die houding stoort mij enorm want die boodschap gaf ze hem ook mee.
Ipv te schrijven: 'jammer dat de toetsen onvoldoende waren omdat je je niet hebt kunnen voorbereiden, volgende keer beter' schrijft ze: 'onvoldoendes kwamen door je houding in de klas.'
Het is haar houding naar zoon toe die hem onzeker maakt, niet de onvoldoendes die hij heeft gehaald.
Aan jou om met de feedback te doen wat je nodig acht uiteraard; ik geef je enkel aan dat de focus op die onvoldoendes (die er nu plots al drie zijn ipv 2) je niets verder gaan helpen in dat gesprek, en dat je geen hout hebt om pijlen van te maken als je zou denken om die te herroepen. Focus je op wat van belang is: het gedrag van jouw zoon, jouw zoon die klaarblijkelijk op die school wil blijven, en de hulp die jij en de school hem kunnen bieden om hem te helpen met zijn gedrag.

Idem voor de focus op de titularis die die feedback meegeeft op het rapport. Die titularis krijgt die feedback van het collectief aan leerkrachten die jouw zoon les geven, en die jouw zoon de 40 lesuren die hij elke week krijgt bezig zien. Die feedback komt niet uit het luchtledige, dus neem die ook gewoon serieus ipv op zoek te gaan naar excuses zoals dat hij zich niet kon voorbereiden.
Het is een strenge school, zoals je zelf aangeeft, die gaan op elk rapport de belangrijkste punten er uit halen. Zijn dat onvoldoendes, dan gaat dat daarover; zijn dat topscores, dan gaat dat weer daarover; zo werken die nu eenmaal. Toets per toets feedback staat op de toetsen zelf; een titularis focus op het algemene plaatje, en dat is dan ook zijn of haar rol.

Help je zoon zijn attitude bij te schaven, en jullie gaan er wellicht met zijn allen een positieve uitkomst uit kunnen halen.
Alle reacties Link kopieren
Hou er ook rekening mee dat kind "zijn naam" helaas al voor een stuk is gemaakt door de aantekeningen en het nablijven.

Iemand die nooit een aanmaning krijgt en een keer een onvoldoende heeft wordt anders aangepakt dan iemand die al een paar keer is mogen blijven.

Zeker op zo'n type school.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
misschien voelt je zoon zich beter thuis op een Atheneum (gemeenschapsonderwijs) dan in het Vrij Onderwijs? (katholiek dus)
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
onvoldoendes voor "houding in de klas ": zou dat kunnen betekenen dat hij gewoon niet goed genoeg oplet in de klas? Wellicht moet hij nog leren dat er tijden zijn waarin hij rustig naar de leraar moet luisteren en opletten, aantekeningen maken enz en dat er tijden zijn waarop dat niet hoeft.

een toets niet halen omdat hij 3 dagen ziek was en niet op school en zich dus niet heeft kunnen voor bereiden zijn in mijn ogen excuses, want een toets leer je niet in de laatste 3 dagen (of het weekend ervoor ), je leert je stof in de weken ervoor als de leraar het behandelt in de klas. In de dagen voor een toets herhaal je je stof. Wellicht kan hij op studieles. Ikzelf heb ook moeten leren hoe je moet studeren, dus dat is een heel normaal iets.
hoi
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
18-10-2021 18:37
Hou er ook rekening mee dat kind "zijn naam" helaas al voor een stuk is gemaakt door de aantekeningen en het nablijven.

Iemand die nooit een aanmaning krijgt en een keer een onvoldoende heeft wordt anders aangepakt dan iemand die al een paar keer is mogen blijven.

Zeker op zo'n type school.
Hoe kom je hier nu weer bij ??
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
14-10-2021 14:02
Ja ik schrok zo erg van die opmerking dat ik niet 123 kon bedenken wat ik daarop moest terug antwoorden. Zit me zo hoog! Of ze hebben een beeld bij een alleenstaande moeder die in een achterstandswijk woont. Was even van mijn stuk gebracht.
Die had in ieder geval haar woordje klaar gehad. Waar slaat deze opmerking op?!
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
18-10-2021 17:35
Die houding stoort mij enorm want die boodschap gaf ze hem ook mee.
Ipv te schrijven: 'jammer dat de toetsen onvoldoende waren omdat je je niet hebt kunnen voorbereiden, volgende keer beter' schrijft ze: 'onvoldoendes kwamen door je houding in de klas.'
Het is haar houding naar zoon toe die hem onzeker maakt, niet de onvoldoendes die hij heeft gehaald.
Je hebt een leuke zoon, maar als ik je zo lees help jij je zoon niet met jouw houding. Hij zit net op een nieuwe school. Sociaal gaat hij goed, heeft alleen straf gekregen voor gedrag dat ze liever niet zien en nu 3 onvoldoendes. Het klinkt als een normale brugpieper. Waarom maak je hier zo'n drama van? Maak hem strijdbaar. Hij kan school toch laten zien dat het niet aan zijn houding ligt door een volgende keer dikke voldoendes te halen?
Ze zeiden dat het niet kon. Toen kwam er iemand die dat niet wist en die deed het gewoon.
Alle reacties Link kopieren
TO je mag best wat meer loslaten en zoon het laten ervaren. Aanpassen moet je de rest van je leven, in een baan ook he, dus er is niks mis met leren je aanpassen aan de sociale omgangsvormen en regels op een school, ernaar gedragen dat je onderdeel bent van een groep.
Je trekt erg veel conclusies over wat deze school met zijn eigenheid/karakter gaat doen, erg oordelend over de docenten en begeleiders daar en beschermend/excuses verzinnend voor zijn houding en gedrag.
Laat het ook eens gebeuren en geef je zoon vertrouwen dat hij het op kan lossen. Nu straal je naar hem uit dat hij vast niet zal kunnen aarden in een omgeving met regels en klaag je met hem mee dat die regels eigenlijk overdreven zijn (zijn spontaniteit gaat eraan door regels als dat hij zijn hoofd niet op tafel mag leggen tijdens de les?? Kom op zeg! Mag jij dat op je werk wel dan?).
Alle reacties Link kopieren
toulouse74 schreef:
19-10-2021 09:37
TO je mag best wat meer loslaten en zoon het laten ervaren. Aanpassen moet je de rest van je leven, in een baan ook he, dus er is niks mis met leren je aanpassen aan de sociale omgangsvormen en regels op een school, ernaar gedragen dat je onderdeel bent van een groep.
Je trekt erg veel conclusies over wat deze school met zijn eigenheid/karakter gaat doen, erg oordelend over de docenten en begeleiders daar en beschermend/excuses verzinnend voor zijn houding en gedrag.
Laat het ook eens gebeuren en geef je zoon vertrouwen dat hij het op kan lossen. Nu straal je naar hem uit dat hij vast niet zal kunnen aarden in een omgeving met regels en klaag je met hem mee dat die regels eigenlijk overdreven zijn (zijn spontaniteit gaat eraan door regels als dat hij zijn hoofd niet op tafel mag leggen tijdens de les?? Kom op zeg! Mag jij dat op je werk wel dan?).
TO, kan je hier wat mee?
Alle reacties Link kopieren
toulouse74 schreef:
19-10-2021 09:37
TO je mag best wat meer loslaten en zoon het laten ervaren. Aanpassen moet je de rest van je leven, in een baan ook he, dus er is niks mis met leren je aanpassen aan de sociale omgangsvormen en regels op een school, ernaar gedragen dat je onderdeel bent van een groep.
Je trekt erg veel conclusies over wat deze school met zijn eigenheid/karakter gaat doen, erg oordelend over de docenten en begeleiders daar en beschermend/excuses verzinnend voor zijn houding en gedrag.
Laat het ook eens gebeuren en geef je zoon vertrouwen dat hij het op kan lossen. Nu straal je naar hem uit dat hij vast niet zal kunnen aarden in een omgeving met regels en klaag je met hem mee dat die regels eigenlijk overdreven zijn (zijn spontaniteit gaat eraan door regels als dat hij zijn hoofd niet op tafel mag leggen tijdens de les?? Kom op zeg! Mag jij dat op je werk wel dan?).
Ik ben het hier wel mee eens.
Laat je hier niet teveel opfokken en probeer open naar het gesprek te gaan.
Vergeet niet dat het een ander land en andere cultuur is, zoon zal in andere Belgische scholen tegen dezelfde dingen aanlopen.
Ik vind dus ook dat je je zoon een kans moet geven. Hij wil het graag, dan zal het hem wel lukken. Ze gaan hem daar echt niet stukmaken 🙂
Dochter doet het prima. Zoon begint ook al vrienden te maken. Je mag gerust aannemen dat die kinderen heel hun schooljeugd op dit type school heeft gezeten. En toch zijn het blijkbaar nog leuke jongens, leuk genoeg om uit te kijken naar het kamp. Het zal dus wel meevallen met spontaniteit doodmaken.
Alle reacties Link kopieren
toulouse74 schreef:
19-10-2021 09:37
TO je mag best wat meer loslaten en zoon het laten ervaren. Aanpassen moet je de rest van je leven, in een baan ook he, dus er is niks mis met leren je aanpassen aan de sociale omgangsvormen en regels op een school, ernaar gedragen dat je onderdeel bent van een groep.
Je trekt erg veel conclusies over wat deze school met zijn eigenheid/karakter gaat doen, erg oordelend over de docenten en begeleiders daar en beschermend/excuses verzinnend voor zijn houding en gedrag.
Laat het ook eens gebeuren en geef je zoon vertrouwen dat hij het op kan lossen. Nu straal je naar hem uit dat hij vast niet zal kunnen aarden in een omgeving met regels en klaag je met hem mee dat die regels eigenlijk overdreven zijn (zijn spontaniteit gaat eraan door regels als dat hij zijn hoofd niet op tafel mag leggen tijdens de les?? Kom op zeg! Mag jij dat op je werk wel dan?).

Heel mooi gezegd, chapeau!
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
18-10-2021 14:14
Zoon moet gewoon even wennen.
Ik denk inderdaad als je hem op die school laat, dat zijn schoolprestaties heel goed zullen zijn.
Nederlandse scholen zijn meestal veel te laks, daarom leren kinderen daar ook te weinig. en krijgen de leerkrachten daarvan de schuld :-o
Nog altijd meer dan in BE zo te zien:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
18-10-2021 17:12
Deze week een gesprek met zijn titularis. Ik vroeg hem gisteren wat hij ervan zou vinden als we uit zouden kijken naar een andere school. Hij gaf aan het echt goed te kunnen vinden met zijn klasgenootjes en er is binnenkort een schoolkamp waar hij zin in heeft want hij gaat bij hen op de kamer etc.
Maar hij hoort tot nu toe alleen maar wat hij niet goed doet ipv wat hij wel goed doet. Het maakt hem onzeker, hij verliest het vertrouwen in zichzelf en denkt dat hij niet goed genoeg is.
Hij had bv zijn eerste rapport gekregen waar 2 onvoldoendes op staan. Deze waren afgenomen toetsen op dezelfde dag. De dagen vóór de toets was hij drie dagen ziek thuis geweest. Ik had de school daarvoor een mailtje gestuurd, omdat hij veel gemist had. Titularis was op de hoogte en we hadden een doktersbriefje. Hij moest de eerste dag dat hij terug kwam tóch de toetsen afleggen. Allebei een onvoldoende want hij had niet kunnen studeren ivm ziekte.
Ik lees in zijn rapport een aantekening van zijn titularis (die de vakken niet eens geeft); de onvoldoendes voor het vak x en het vak y komen door jouw houding in de klas.
Pardon? Hij was drie dagen ervoor ziek geweest, ik heb een mailtje gestuurd en toch nog afschuiven op zijn houding en gedrag.
Hij was er niet goed van. Alle andere vakken waren voldoende maar daar werf door haar niks over geschreven. Alleen dat die 2 onvoldoendes door zijn houding komen...
Ik heb deze week een gesprek en wil haar daar toch op wijzen. Dat hij moedeloos en onzeker thuis komt van alsmaar negatieve kritiek, zelfs op zijn rapport kon er niks positiefs vanaf, terwijl hij gemiddeld een voldoende staat.
Dat is natuurlijk onzin. Je snapt toch hopelijk wel dat docenten onderling communiceren over leerlingen?
Alle reacties Link kopieren
Star⁴ schreef:
19-10-2021 16:58
Nog altijd meer dan in BE zo te zien:
Daarmee toon je aan dat er procentueel meer professionele bachelors, bachelors, masters & doctors zijn in de groep 25-35 jaar in NL. Daarmee weerleg je toch niet wat in die post gezegd wordt?
Alle reacties Link kopieren
Anahera schreef:
19-10-2021 17:04
Daarmee toon je aan dat er procentueel meer professionele bachelors, bachelors, masters & doctors zijn in de groep 25-35 jaar in NL. Daarmee weerleg je toch niet wat in die post gezegd wordt?
Zal wel meevallen met dat te weinig leren he als het opleidingsniveau een van de hoogsten van Europa is.
Alle reacties Link kopieren
Star⁴ schreef:
19-10-2021 17:13
Zal wel meevallen met dat te weinig leren he als het opleidingsniveau een van de hoogsten van Europa is.
Als je een causaal verband tussen beiden kan aantonen wel, maar daarvoor heb je niet de juiste statistiek. Dat percentage is immers geen maatstaf voor opleidingsniveau, wel voor het percentage 25-35-jarigen in je bevolking met een voortgezette opleiding (een simpele blik op de top 3, Luxemburg, Ierland en Cyprus, is op dat vlak al een indicatie - de kans is niet gering dat je met die statistiek eerder een brain drain illustreert, dan een algemeen opleidingsniveau)).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven