Langere tijd buiten Nederland wonen

16-10-2021 09:38 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me interessant om langere tijd buiten Nederland te wonen, heb me altijd afgevraagd hoe het leven in een ander land zou bevallen. Graag hoor ik jullie verhalen waarom en waar in de wereld jullie terecht zijn gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Buiten Nederland is nogal groot. Aan welk land zit je te denken?
Ze zeiden dat het niet kon. Toen kwam er iemand die dat niet wist en die deed het gewoon.
Alle reacties Link kopieren
In welke hoek wil je gaan zitten?
Ander Europees land is namelijk makkelijker dan bijvoorbeeld Australië. Wat wil je daar gaan doen (werken/studeren), heb je al een opleiding, spreek je een andere taal?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
ook binnen NL kan je verhuizen om in een totaal andere omgeving te wonen, inclusief een "andere taal".

Ik heb in meerdere landen gewoond, gewerkt en gestudeerd. Zowel binnen Europa als daar buiten.

Wat verwacht je van "buiten Nederland" te wonen? Wat is je echte reden? Wil je weg uit Nederland of ben je juist geintresseerd in een bepaald land of een bepaalde baan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
En wat versta je onder langere tijd? Maanden, jaren?

Toen ik net werkte heb ik eerst een jaar in Zweden gewoond (onderdeel van het opleidingsprogramma bij de werkgever) en later een half jaar in Rome en een paar maanden in Bonn.

Als je de kans krijgt gewoon doen. En dan maakt het eigenlijk geeneens zo heel veel uit waar. Bijvoorbeeld een hele mooie stad is indrukwekkend als je er net bent maar als je daar woont en werkt valt het na een paar weken niet meer op.

Het nadeel vond ik toch wel de taalbarriere. Qua werk is dat allemaal geen probleem, je praat allemaal over het zelfde onderwerp dus dat gaat prima. Maar voor de privé-conversaties miste ik toch dat beetje "moedertaal" waardoor veel gesprekken toch wat oppervlakkig bleven.
Alle reacties Link kopieren
In de prehistorie heb ik acht maanden in Israël op een kibboets gewoond. Ik was nog heel jong en vond het toen fantastisch. Het leven op een kibboets was sowieso al heel anders dan het 'gewone' leven en dat was heel interessant. Het was hard werken, maar er was ook veel ruimte voor leuke dingen.
Ik was uitgeloot voor mijn opleiding en wilde iets bijzonders doen, en in die tijd was het helemaal hip om dan wonen-en-werken op een kibboets te doen. Ik heb er vrienden voor het leven opgedaan en had de ervaring niet willen missen.
In het huidige (politieke) klimaat daar, zou ik het niet zo snel meer doen, denk ik.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Wat lijkt je interessant aan in het buitenland wonen? Ook daar moet je, de meesten in ieder geval, werken, rekeningen betalen, huishouden etc.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang is langere tijd? En heb je werk dat je vanuit elke plek kunt doen?
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
16-10-2021 10:06
Wat lijkt je interessant aan in het buitenland wonen? Ook daar moet je, de meesten in ieder geval, werken, rekeningen betalen, huishouden etc.
Dat, met de bijkomende complexiteit van andere cultuur, bureaucratie, opnieuw sociaal leven opbouwen. Het is zeker interessant en leerzaam en het heeft ook fantastische kanten, maar romantiseer het niet teveel.

En inderdaad, wat is langere tijd? 3 maanden? 5 jaar? Ik woon nu 6 jaar buiten NL en leer nog steeds nieuwe dingen en moet nog steeds af en toe wennen aan de andere manier van doen...
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, de bureaucratie, het geregel van papierwerk voor visa, vinden woning moet je niet vergeten. Ja, het is een leuke ervaring, maar het is geen vakantie natuurlijk en er moet gewoon gewerkt worden.
Alle reacties Link kopieren
Zuid-Europa spreekt het buitenleven en de sociale omgang me enorm aan. Verder lijkt het me ook erg leuk om een aantal jaar in Australië of Canada te wonen vanwege de natuur en het avontuur.

Voor mij is het meer een droom dan dat ik concreet plannen heb maar het lijkt me bijzonder om nieuwe gewoontes/taal/cultuur te ervaren. Ik ben gewoon benieuwd wat jullie beweegreden was om buiten Nederland te wonen en hoe het beviel 😁😁 even wegdromen op mijn zaterdagmiddag.
Alle reacties Link kopieren
Wegdromen is altijd leuk.

In Nederland is veel best goed geregeld en je kunt het ook prima online regelen. Denk hierbij ook aan verzekeringen, online reservering, ontvangen van pakketen. Bestel nu en heb het morgen in huis, dat is hier echt prima mogelijk.

Zo bij mijn schoonouders was mijn schoonmoeder helemaal blij met een digitaal servicepunt in de supermarkt waar je allerlei tickets, verzekeringen ed kon regelen. Terwijl wij dat gewoon online doen.
Als ik daar eens naar het postkantoor ging, dan stond ik rustig minimaal een half uur te wachten, want vooral pakketen kostte heel veel tijd. Moeilijk, moeilijk, bij ons gaat het zooooo makkelijk. En de postzegelautomaat werkte nooit.
En dat je belastingkorting krijgt als je officiële bonnen en facturen opvraagt (ter voorkoming van zwart werk). Als je gaat verbouwen, altijd een factuur/bon vrage, want de politie controleert! o_o En als we de auto van de schoonouders meenemen, moesten we een brief met toestemming meenemen en een kopie van paspoort van één van hen. :facepalm:

Pro is natuurlijk het mooie weer en de lage leefkosten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Lattemacciato44 schreef:
16-10-2021 14:00
Zuid-Europa spreekt het buitenleven en de sociale omgang me enorm aan. Verder lijkt het me ook erg leuk om een aantal jaar in Australië of Canada te wonen vanwege de natuur en het avontuur.

Voor mij is het meer een droom dan dat ik concreet plannen heb maar het lijkt me bijzonder om nieuwe gewoontes/taal/cultuur te ervaren. Ik ben gewoon benieuwd wat jullie beweegreden was om buiten Nederland te wonen en hoe het beviel 😁😁 even wegdromen op mijn zaterdagmiddag.

Wordt lid van de Facebook groep wereldvrouwen of Nederlanders In Het Buitenland. daar kan je voldoende succes én horror verhalen lezen over wonen in een ander land.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hasse88 schreef:
16-10-2021 09:55
In de prehistorie heb ik acht maanden in Israël op een kibboets gewoond. Ik was nog heel jong en vond het toen fantastisch. Het leven op een kibboets was sowieso al heel anders dan het 'gewone' leven en dat was heel interessant. Het was hard werken, maar er was ook veel ruimte voor leuke dingen.
Ik was uitgeloot voor mijn opleiding en wilde iets bijzonders doen, en in die tijd was het helemaal hip om dan wonen-en-werken op een kibboets te doen. Ik heb er vrienden voor het leven opgedaan en had de ervaring niet willen missen.
In het huidige (politieke) klimaat daar, zou ik het niet zo snel meer doen, denk ik.

Herkenbaar, geweldige tijd gehad! Nog steeds na 37 jaar nog Facebook contact met oude volunteers
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Mijn jarenlange ervaring wonen en werken in West Afrika, Z-O Azië, M-O en Nrd. Afrika is dat je huis en de buurt bepalend is hoe je ingeburgerd raakt, naast werk en de taal natuurlijk. Midden in een volksbuurt of tussen expats in een villawijk?

Klinkt cliché, belangrijk is dat je een netwerk opbouwt, zodat je privé en professioneel zoveel mogelijk leert en begrijpt van de lokale mores en gebruiken. Meedoen en erbij horen gaf mij een enorme boost en nu weer heel blij met "oost west thuis best". Kortom zorg voor een paar zekerheden: contacten, werk, fin. buffer om te starten, uitschrijven uit je gemeente of juist niet en wat kun jij bijdragen "buiten Nederland". Blijf dromen en wieweet doen!
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
Ik woon buiten NL, aan de andere kant van de oceaan.
Ik vind het geweldig hier maar waardeer ook alle zorg en hulp die Nederland biedt en hoe makkelijk het leven in NL is.
Iedereen die klaagt over NL mag mij vertellen waar het beter is als je niet een enorme zak centen hebt.

Die zak centen heb ik dus niet maar ik ben gezond en kan mijn brood verdienen. Dus vooralsnog blijf ik waar ik woon want het klimaat is beter voor mij (meer zon) en ik houd van de minder georganiseerde manier van leven hier.

Mocht ik ernstig ziek worden dan verhuis ik terug naar NL, Ik vertrouw de gezondheidszorg in NL meer en ik ga liever niet failliet om normale gezondheidszorg te krijgen.

Verder vind ik nog veel meer dingen heel erg fantastisch aan NL/Europa maar ik heb er meer dan 40 jaar gewoond dus geniet nu van de dingen die ik weer niet in NL/EU kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoel je met een langere tijd ik verblijf
6 maanden per jaar in onze vakantie woning in zuid Europa en vind de afwisseling juist heel erg leuk. Ik zou niet kunnen en willen kiezen in welk te moeten wonen.
Alle reacties Link kopieren
MuyBien schreef:
16-10-2021 23:24
Wat bedoel je met een langere tijd ik verblijf
6 maanden per jaar in onze vakantie woning in zuid Europa en vind de afwisseling juist heel erg leuk. Ik zou niet kunnen en willen kiezen in welk land te moeten wonen.
Alle reacties Link kopieren
Spanje of Italië. Gezamenlijk tafelen met vrienden, eten op een terras of en koffie of wijn in de zon. In deze fase van m'n leven is iedereen getrouwd met kinderen en ik merk dat ik moeilijk nieuwe vrienden op doe en me best vaak eenzaam voel. Hier in Nederland is alles perfect geregeld alleen mis ik het sociale persoonlijk..
Alle reacties Link kopieren
Ik zal het wel romantiseren maar het samen zijn, sociale klimaat lijkt me zo heerlijk. Hier zit ik vaak meer dnad e helft vd week alleen en prop m'n weken vol met werk en zoveel mogelijk sporten om me niet alleen te voelen.
Alle reacties Link kopieren
Lattemacciato44 schreef:
17-10-2021 18:15
Spanje of Italië. Gezamenlijk tafelen met vrienden, eten op een terras of en koffie of wijn in de zon. In deze fase van m'n leven is iedereen getrouwd met kinderen en ik merk dat ik moeilijk nieuwe vrienden op doe en me best vaak eenzaam voel. Hier in Nederland is alles perfect geregeld alleen mis ik het sociale persoonlijk..
Ook daar zijn mensen van jouw leeftijd getrouwd met kinderen, hebben hun eigen afspraken, familie, werk, gezin en zullen niet altijd zin hebben in wijn in de zon. Beter focussen op hoe je hier makkelijker vrienden kan leren maken dan te vluchten naar het buitenland.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het iedereen raden om in ieder geval een tijdje in het buitenland te wonen/ werken. Ik vind het heerlijk om in een andere omgeving te zijn met nieuw werk en collega's, een beter klimaat en andere mensen. Ik heb een tijdje in Zud-Duitsland gewoond en daar was zoveel te doen en te zien. De natuur is er zoveel uitgestrekter dan in Nederland. Ik raakte er gewoon niet uitgekeken en het voelde heel vaak alsof ik op vakantie was.
Nu woon ik in Zuid-Frankrijk en hier vind ik het wat lastiger om een sociaal netwerk op te bouwen omdat mijn Franks nog niet zo goed is en de Fransen spreken niet zo goed Engels als wij Nederlanders. Maar verder vind ik het heerlijk hier. De zon schijnt het grootste deel van het jaar, de omgeving is fantastisch en ook hier voelt het vaak alsof ik op vakantie ben. Het was vandaag gewoon strandweer!
De bureaucratie hier is wel een stuk groter dan in Nederland en dat vind ik soms wel lastig, maar je went eraan. Gewoon rekening mee houden dat je meer tijd kwijt bent om dingen te regelen en dat niet alles online kan, zoals in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
@Eurus ja daar zit zeker wat in. Ik ben mbo geschoold en als ik nog ooit naar Australië of Canada wil voor een workingholdayvisa kan dit tot m'n 30e vandaar dat ik nu evt naar zo 'n land wil. Lijkt me interessant om eens te zien hoe het ergens anders gaat. Het liefste zou ik uiteindelijk settelen in Zuid Europa maar moet er wel rond kunnen komen en wat je zegt overal zijn mensen druk met een gezin. Ben niet zo goed in vriendschappen denk ik, doe m'n uiterste best maar 't wil niet zo vlotten waardoor ik aan mezelf twijfel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een paar keer buiten Nederland geweest voor langere tijd. Niet zo'n groot netwerk thuis, een beetje "ach, wat valt er te verliezen" mentaliteit.
Wezen backpacken in Australië. Was erg gaaf, telkens weer andere jongeren om mee op te trekken en veel van het land zien.
Vrijwilligerswerk in westafrika. Echt tussen de mensen, thuis behoorlijk geromantiseerd qua samenhorigheid, cultuur, diepere banden qua familie. Viel tegen, ik kon niet goed leven in zo'n andere cultuur. Het was zo'n groot verschil met met mijn behoorlijk cognitief gestelde mindset.

Daarna niet genoeg geleerd en weer onder het mom van wat valt er te verliezen naar Frankrijk voor vrijwilligerswerk. Heerlijk, platteland, hoofd leeg maken (/vluchten)
Liefde tegen gekomen, geëmigreerd, huisje/boompje/beestje. Bleek erg moeizaam tussen te komen. Door de taal, maar ook doordat men zo is ingesteld op familie aangelegenheden dat er niet zoveel ruimte is voor nieuwe vriendschappen. Nu zat ik ook wel erg landelijk, misschien scheelt dat.
Uiteindelijk van de roze wolk afgevallen, terug naar Nederland en hier super gelukkig met de rijkdom van Nederland :biggrin:
Conclusie: mooie ervaringen, maar uiteindelijk moet je het zelf doen.
Alle reacties Link kopieren
Appeltaartmetrozijn schreef:
17-10-2021 18:43
Ik ben een paar keer buiten Nederland geweest voor langere tijd. Niet zo'n groot netwerk thuis, een beetje "ach, wat valt er te verliezen" mentaliteit.
Wezen backpacken in Australië. Was erg gaaf, telkens weer andere jongeren om mee op te trekken en veel van het land zien.
Vrijwilligerswerk in westafrika. Echt tussen de mensen, thuis behoorlijk geromantiseerd qua samenhorigheid, cultuur, diepere banden qua familie. Viel tegen, ik kon niet goed leven in zo'n andere cultuur. Het was zo'n groot verschil met met mijn behoorlijk cognitief gestelde mindset.

Daarna niet genoeg geleerd en weer onder het mom van wat valt er te verliezen naar Frankrijk voor vrijwilligerswerk. Heerlijk, platteland, hoofd leeg maken (/vluchten)
Liefde tegen gekomen, geëmigreerd, huisje/boompje/beestje. Bleek erg moeizaam tussen te komen. Door de taal, maar ook doordat men zo is ingesteld op familie aangelegenheden dat er niet zoveel ruimte is voor nieuwe vriendschappen. Nu zat ik ook wel erg landelijk, misschien scheelt dat.
Uiteindelijk van de roze wolk afgevallen, terug naar Nederland en hier super gelukkig met de rijkdom van Nederland :biggrin:
Conclusie: mooie ervaringen, maar uiteindelijk moet je het zelf doen.


Mooi verslag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven