Top tips buren aanspreken op houtstook

16-10-2021 12:42 147 berichten
Het is weer zover. Het is koud, de dagen worden korter. Tijd om gezellig met z’n allen voor de open haard te zitten. Een beetje jammer alleen voor alle buren, in die dichtbebouwde woonwijk.

Momenteel is het hier buiten alsof er een huis afbrandt, qua lucht en geur. Binnen alsof we een kampvuur aan hebben gehad in de woonkamer. De slaapkamers ruiken alsof er een nachtje flink doorgepaft is. En vanuit onze woning tel ik maar liefst 6 schoorstenen van houtkachels. Geen idee wie ‘m aan hebben.

Online lees ik dat gemeenten niet mogen handhaven en een goed gesprek vaak helpt; hoe hebben jullie je buurtbewoners ertoe bewogen minder en minder vaak te stoken en meer rekening te houden met de weersomstandigheden?
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
16-10-2021 17:39
Dat is nu toch al een keer of 12 uitgelegd?
Nou nee. Dan gaat het dus om stokers die gekke dingen op de kachel smijten. Of er wordt gezegd dat het naar een fikkende wasmachine ruikt. Dat is vertellen, niet uitleggen.
Mevrouw75 schreef:
16-10-2021 17:37
Ja sorry hoor, maar normaal houtvuur in een kachel ruikt niet naar een brandend huis.
En het probleem is dus dat een flink deel van de houtkachelbezitters niet weet (of niet wil weten) hoe je een normaal houtvuurtje stookt.

En dan heb je ook nog mensen die een houtkachel kopen om te besparen op de kosten van de vuilstort. Mijn zwager was er zo eentje. Tegen dat soort idioten is echt geen kruid gewassen hoor, dus ik snap die weerstand tegen houtstook wel. Al vind ik net als jij een goed gestookt houtvuurtje alleen maar gezellig ruiken.
Mevrouw75 schreef:
16-10-2021 17:37
Ja sorry hoor, maar normaal houtvuur in een kachel ruikt niet naar een brandend huis.
Kom gerust eens langs! Ik woon niet voor niets buitenwijk van een kleine stad buiten de randstad. En het zal aan mij liggen, maar ik ruik binnen geen verschil tussen een grote brand laatst in de omgeving en de houtkachels nu van verschillende mensen in de wijk.

En ik vind goed gestookt ook lekker ruiken, maar dat is niet dit.
Alle reacties Link kopieren
Ronja schreef:
16-10-2021 17:45
Kom gerust eens langs! Ik woon niet voor niets buitenwijk van een kleine stad buiten de randstad. En het zal aan mij liggen, maar ik ruik binnen geen verschil tussen een grote brand laatst in de omgeving en de houtkachels nu van verschillende mensen in de wijk.

En ik vind goed gestookt ook lekker ruiken, maar dat is niet dit.
Oh maar dat betwist ik ook niet hoor.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
16-10-2021 17:44
En het probleem is dus dat een flink deel van de houtkachelbezitters niet weet (of niet wil weten) hoe je een normaal houtvuurtje stookt.

En dan heb je ook nog mensen die een houtkachel kopen om te besparen op de kosten van de vuilstort. Mijn zwager was er zo eentje. Tegen dat soort idioten is echt geen kruid gewassen hoor, dus ik snap die weerstand tegen houtstook wel. Al vind ik net als jij een goed gestookt houtvuurtje alleen maar gezellig ruiken.
Om de buurman van mijn zus te quoten: “Het heet niet voor niets een allesbrander hè?!”

Oh ja dan is het natuurlijk volkomen normaal om gebeitste schuttingdelen op te stoken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
16-10-2021 14:58
Wat vind je er lastig aan? Houtstook veroorzaakt meer fijnstof dan een snelweg. Dat je ouders normaal geen overlast veroorzaken betekent niet dat ze dus hun kankerverwekkende rook gerust kunnen verspreiden. Overigens zou ik, als kind, me ook zorgen maken over mijn ouders. De hoeveelheid fijnstof in huis is ook ziekmakend als je een (open) haard hebt.
Omdat het gewoon heerlijk is om af en toe de haard aan te hebben.
Maar wat ik hoor is inderdaad het beste alleen bij windstil, goed droog hout (essenhout). Ik maak me geen zorgen over de hoeveelheid fijnstof, dat ding staat niet continu aan en de deurtjes kunnen ook dicht.
En echt buitenspeelweer is het niet als ie aanstaat.
De hele dag door stoken dat vind ik ook wat anders. Maar ik denk niet dat er in de avond mensen echt last van hebben.

Ik heb een familielid met een vuurkorf in zijn mancave, daar maak ik me meer zorgen over. Er zit weliswaar een soort schoorsteen maar de hoeveelheid fijnstof is enorm.
Lady*Voldemort schreef:
16-10-2021 17:24
Zo'n buurman heb ik.

Gisteren nog: dochter had een vuurkorfje en daar heel braaf openhaardhout voor gekocht, en haar vriend (die padvinder is) had daar een keurig vuurtje van gebouwd. En niks geen stank of walm hoor. Totdat de buurman erbij kwam, en er in al zijn enthousiasme ouwe Bruynzeel keukenkastjes en overtollig laminaat op begon te gooien. Ik dacht dat ik dood ging, en dan zat ik nog niet eens buiten :cry:

En toen riep die padvinder niet even 'Ho, stop!'?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk wel dat een open haard wat minder overlast geeft dan een houtkachel. Ook omdat de mensen met een haard er misschien wat serieuzer mee omgaan.
Alle reacties Link kopieren
Flamingo schreef:
16-10-2021 17:55
Ik denk wel dat een open haard wat minder overlast geeft dan een houtkachel. Ook omdat de mensen met een haard er misschien wat serieuzer mee omgaan.
Die snap ik dan weer niet.
RikM schreef:
16-10-2021 17:54
En toen riep die padvinder niet even 'Ho, stop!'?
Niet iedereen is even assertief als jij, helaas.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
16-10-2021 18:04
Niet iedereen is even assertief als jij, helaas.
En niet iedereen wil ruzie en gedoe met zijn toekomstige schoonvader.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
lemoos2 schreef:
16-10-2021 17:49
Om de buurman van mijn zus te quoten: “Het heet niet voor niets een allesbrander hè?!”

Oh ja dan is het natuurlijk volkomen normaal om gebeitste schuttingdelen op te stoken.
Dat soort lui ja.

Kan de gemeente nog zo hard roepen dat een goed gesprek heel goed helpt, maar met sommige mensen valt gewoon geen enkel gesprek te voeren dus laat staan een goed gesprek. Maar ik snap die gemeente wel hoor, die wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Alle reacties Link kopieren
Flamingo schreef:
16-10-2021 13:38
Mijn ouders veroorzaken bijvoorbeeld 0.0 overlast
Hoe weet je dit?
Wissewis schreef:
16-10-2021 18:05
En niet iedereen wil ruzie en gedoe met zijn toekomstige schoonvader.
Huh? Wat weet jij dat ik niet weet?
Alle reacties Link kopieren
Flamingo schreef:
16-10-2021 17:55
Ik denk wel dat een open haard wat minder overlast geeft dan een houtkachel. Ook omdat de mensen met een haard er misschien wat serieuzer mee omgaan.
Nee het is juist omgekeerd, omdat de verbranding bij een open haard minder efficiënt is komen schadelijke stoffen en stank vrij.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
16-10-2021 18:01
Die snap ik dan weer niet.
Ik de k er niet dat er mensen zijn met een open haard die daar meuk ingooien of slecht hout gebruiken. Want een haard is wel een beetje voor de liefhebber naar mijn idee.
Flamingo schreef:
16-10-2021 19:14
Ik de k er niet dat er mensen zijn met een open haard die daar meuk ingooien of slecht hout gebruiken. Want een haard is wel een beetje voor de liefhebber naar mijn idee.
Jouw idee is ook maar een idee he.

Het is dat wij geen open haard hebben, maar zouden we die hebben zou ik mijn zoon gerust in staat zien om daar ouwe kranten in te verbranden of zo. Gewoon omdat het kan.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
16-10-2021 19:16
Jouw idee is ook maar een idee he.

Het is dat wij geen open haard hebben, maar zouden we die hebben zou ik mijn zoon gerust in staat zien om daar ouwe kranten in te verbranden of zo. Gewoon omdat het kan.
Zoiets. Een haard gooi je ook heel makkelijk dingen op.

Ik denk dan ook dat het precies andersom is. Maar ik denk bij kachel aan zo’n apparaat dat wij hebben, ontworpen om zo efficiënt (en dus zo zuinig/milieuvriendelijk) mogelijk te branden, een speksteenkachel, of een mooi ontworpen ding die mensen in huis hebben om speciaal te stoken. Mijn moeder heeft een haard omdat dat ding nou eenmaal in het huis was. Wij de kachel ook trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in een gemeente waar hè betaalt per afvallediging. Dus je raadt het al…we stoken het gewoon op . Echt zo bizar.
Familielid van mij kocht een huis, met een allesbrander pontificaal in de woonkamer. Kreeg van de verkoper de tip om straks, als de baby er was, ook aan de allesbrander te denken, want zij hadden hun luiers altijd zonder problemen op die wijze weggestookt.
Zolang zulke mensen bestaan, blijft er overlast.
Alle reacties Link kopieren
Hier bij ons in de wijk zijn ook veel houtkachels, je merkt er niet altijd wat van, maar er wordt juist met “ongezellig” mistig weer veel gestookt en op die dagen ruik je het wel heel erg. De meeste mensen hier in de buurt lijken zich er ook niet echt van bewust te zijn dat ze beter niet kunnen stoken bij windstil of mistig weer.
We hebben zelf trouwens ook een houtkachel, maar sinds ik een oproepje in de Nextdoor app van een buurtgenote las, die aangaf heel erge problemen met haar astma te hebben door al het stoken, zijn we wel bewust een stuk minder gaan stoken, nog maar 2 a 3x per jaar. Daar kwam ook nog bij dat een van de buren een flinke schoorsteenbrand kreeg, ondanks jaarlijks laten vegen, toen zaten we opeens ook niet meer zo onbezorgd bij de kachel. Toen ik daarna ook nog eens in een artikel las hoe slecht het voor onszelf was, zijn we er maar helemaal mee gestopt, ach ja spaart ook weer een jaarlijks bezoek van de schoorsteenveger uit. 🤷🏼‍♀️

https://www.theguardian.com/environment ... tudy-finds
"Who would've thought it?"
Babette2017 schreef:
16-10-2021 14:00
Ik wist niet eens dat dit een ding was! Wij hebben geen open haard of hout kachel oid, maar ik vind het heeerlijk om die geur buiten te ruiken. En al helemaal als ik in bed lig. Heeft voor mij iets gemoedelijks.
Met de opkomende gas en energieprijzen zal het wel vaker voorkomen vrees ik voor TO. Vervelend als het op je longen slaat.
Ja, vind ik ook. Maar voor de mensen die er last van hebben is het echt niet fijn.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
16-10-2021 16:38
Ik (niet de poster, maar ik reageer toch) vind het in principe best ingewikkeld dat houtstook, toch een soort oerbron, niet zou mogen maar snelwegen gewoon bijna ongebreideld uitgebreid kunnen worden.
Houtstook is erger dan een snelweg.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Flamingo schreef:
16-10-2021 17:55
Ik denk wel dat een open haard wat minder overlast geeft dan een houtkachel. Ook omdat de mensen met een haard er misschien wat serieuzer mee omgaan.
Integendeel. Een open haard stoken geeft meer schadelijke stoffen in je huis dan een kamer vol sigarettenrook. Naar buiten toe geeft het ook meer overlast. Open haard is de allerslechtste houtstoker.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
16-10-2021 23:03
Houtstook is erger dan een snelweg.
Dat ligt er helemaal aan hoe je die 2 vergelijkt en wat je van die 2 vergelijkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven