Top tips buren aanspreken op houtstook

16-10-2021 12:42 147 berichten
Het is weer zover. Het is koud, de dagen worden korter. Tijd om gezellig met z’n allen voor de open haard te zitten. Een beetje jammer alleen voor alle buren, in die dichtbebouwde woonwijk.

Momenteel is het hier buiten alsof er een huis afbrandt, qua lucht en geur. Binnen alsof we een kampvuur aan hebben gehad in de woonkamer. De slaapkamers ruiken alsof er een nachtje flink doorgepaft is. En vanuit onze woning tel ik maar liefst 6 schoorstenen van houtkachels. Geen idee wie ‘m aan hebben.

Online lees ik dat gemeenten niet mogen handhaven en een goed gesprek vaak helpt; hoe hebben jullie je buurtbewoners ertoe bewogen minder en minder vaak te stoken en meer rekening te houden met de weersomstandigheden?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
17-10-2021 14:34
Ik betwist dat ook niet hoor. Bomen worden ook gesnoeid bijvoorbeeld.
Dat maakt het nog steeds niet duurzaam circulair wat jij opperde. Met snoeihout kun je ook andere dingen doen met een langere levensduur.

En verbieden van houtstook lijkt me ook best lastig. Ik snap best dat als je ruim woont in het buitengebied en je hebt meer snoeihout dan je lief is dat je dan gebruik maakt van een houtkachel oid.

Maar in een woonwijk met kleine tuinen waar je óók nog eens je (gedroogde) hout moet kopen is al niet zo duurzaam. én overlastgevend. Daarnaast doen veel mensen zelfs dat ook dus ook niet en wordt er vanalles in en op die kachels gegooid, rookkanalen niet goed schoongemaakt of op rare plekken en niet nagedacht of mist of wind.
chienandalou wijzigde dit bericht op 17-10-2021 14:44
48.59% gewijzigd
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
boontje89 schreef:
17-10-2021 14:27
Ik ben het niet perse met je eens dat het niet duurzaam is. Wij zijn ook houtstokers. Ons gerenoveerde huis uit 1908 is voorzien van goede isolatie/zonnepanelen/een lucht/warmte pomp/een houtkachel aangesloten op de cv installatie. Wij hebben meerdere partijen over de vloer gehad voor verduurzamings-adviezen en allen raadden de houtkachel icm cv aan. In de winter is het moeilijker voor de lucht/warmte pomp om genoeg warmte te genereren. Daarbij is een oud pand soms lastig geschikt te maken (zodanig te isoleren) dat je met lage watertemperaturen genoeg kan verwarmen. Dus zomaar een oude open haard opstoken met allemaal zooi; nee dat is niet duurzaam. Maar verantwoord stoken met een installatie die daarop aangepast is kan dat wel zijn. Veel meer mensen hier in de omgeving laten bestaande haarden onbouwen naar houtkachels die de warmte goed benutten, zeker met de nieuwe energieprijzen snap ik dat heel goed. Naar mijn idee is meer onderzoek/investeren in betere filters e.d. wel nodig. Maar als mensen hier komen klagen dat het ontzettend onduurzaam is (terwijl hun eigenlijke klacht de geur/stof is) en ze vertrekken daarna wel rustig in een oude benzine auto of gaan drie keer per jaar op vliegvakantie, dan roept dat wel irritaties op.
Ik ben wel geïnteresseerd eigenlijk. Wij hebben ook een oud pand (1889) en we zijn nu wel aan het aan nadenken over iets anders dan de gasgestookte luchtverwarming, maar ik zie óveral de nadelen van. Zonnepanelen voor vloerverwarming, warmtepomp, ik heb zelfs een finoven en pelletkachel overwogen, maar werkelijk alles heeft nadelen.

Die eerste 2 zijn nu de heilige graal, maar of niet geschikt of qua productie enorm naar.
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
17-10-2021 14:36
En waar haal je je hout vandaan?
Dat is in jouw specifieke verhaal misschien redelijk duurzaam overkomt,wil niet zeggen dat in zijn algemeenheid duurzaam is. Als we allemaal op deze vorm overgaan is er binnen no time geen bos meer over. En ja een benzineauto en een vliegvakantie is ook niet duurzaam. Mag je er dan niets over zeggen? De meeste mensenin dit topic hebben het dan ook voornamelijk over de overlast die zij ervaren.
Dat zeg ik ook niet. Sterker nog… geen enkele vorm van verwarming (of koeling zoals wij dat vormgeven via apparatuur) is echt duurzaam, het brengt namelijk alles fysisch gezien naar een toestand van meer entropie. En zoals hout als iedereen erop overgaat snel opraakt… kolen en gas zijn ook niet oneindig. Echt duurzaam leven is alleen te vinden in een aantal stammen die in de amazone leven.

Maar als mensen er dus overlast van hebben, dan kunnen ze beter daarover een open gesprek aan gaan. Dat staat namelijk (gedeeltelijk) los van het duurzaamheids-probleem. En vaak verstopt men zich hier achter en leven ze zelf vervolgens totaal niet duurzaam. Dat irriteert dan weer mensen die hun best doen wel te verduurzamen en weer blind zijn voor de overlast, terwijl een goed gesprek tussen beide partijen vaak uitblijft en het verzand in een hoop verwijten en onbegrip. Daar is uiteindelijk niemand bij gebaat.
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
17-10-2021 14:39
Dat maakt het nog steeds niet duurzaam circulair wat jij opperde. Met snoeihout kun je ook andere dingen doen met een langere levensduur.
Dan voeg je er iets extra’s aantoe.
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
17-10-2021 14:39
Dat maakt het nog steeds niet duurzaam circulair wat jij opperde. Met snoeihout kun je ook andere dingen doen met een langere levensduur.

En verbieden van houtstook lijkt me ook best lastig. Ik snap best dat als je ruim woont in het buitengebied en je hebt meer snoeihout dan je lief is dat je dan gebruik maakt van een houtkachel oid.

Maar in een woonwijk met kleine tuinen waar je óók nog eens je (gedroogde) hout moet kopen is al niet zo duurzaam. én overlastgevend. Daarnaast doen veel mensen zelfs dat ook dus ook niet en wordt er vanalles in en op die kachels gegooid, rookkanalen niet goed schoongemaakt of op rare plekken en niet nagedacht of mist of wind.
Ik lees nu je aanvulling, maar dat is toch wat ik al schreef? Wat dat betreft zit ik niet de tegenstander uit te hangen ofzo. En dat zal vast aan mij liggen, maar zo lees ik het wel, dat mensen mijn posts zo ervaren.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 17-10-2021 14:49
4.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
boontje89 schreef:
17-10-2021 14:42
Dat zeg ik ook niet. Sterker nog… geen enkele vorm van verwarming (of koeling zoals wij dat vormgeven via apparatuur) is echt duurzaam, het brengt namelijk alles fysisch gezien naar een toestand van meer entropie. En zoals hout als iedereen erop overgaat snel opraakt… kolen en gas zijn ook niet oneindig. Echt duurzaam leven is alleen te vinden in een aantal stammen die in de amazone leven.

Maar als mensen er dus overlast van hebben, dan kunnen ze beter daarover een open gesprek aan gaan. Dat staat namelijk (gedeeltelijk) los van het duurzaamheids-probleem. En vaak verstopt men zich hier achter en leven ze zelf vervolgens totaal niet duurzaam. Dat irriteert dan weer mensen die hun best doen wel te verduurzamen en weer blind zijn voor de overlast, terwijl een goed gesprek tussen beide partijen vaak uitblijft en het verzand in een hoop verwijten en onbegrip. Daar is uiteindelijk niemand bij gebaat.
Nou, degene die hier begon over circulair milieu is juist degene die niet begrijpt dat mensen in woonwijken er last van hebben.

En idd: bijna alle brandstof is niet duurzaam. We hebben alleen onze bomen voor meer nodig dan alleen brandstof en het herstelt wat langzamer.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
17-10-2021 14:48
Nou, degene die hier begon over circulair milieu is juist degene die niet begrijpt dat mensen in woonwijken er last van hebben.

En idd: bijna alle brandstof is niet duurzaam. We hebben alleen onze bomen voor meer nodig dan alleen brandstof en het herstelt wat langzamer.
Jawel hoor, want dat schrijf ik gewoon letterlijk al voor ik over het circulaire begon.
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
17-10-2021 14:48
Nou, degene die hier begon over circulair milieu is juist degene die niet begrijpt dat mensen in woonwijken er last van hebben.

En idd: bijna alle brandstof is niet duurzaam. We hebben alleen onze bomen voor meer nodig dan alleen brandstof en het herstelt wat langzamer.
Dit stukje ben ik helemaal met je eens. Ik vind dus dat ALS je iets op hout stookt (al doe je het voor de sfeer), je eigenlijk wel de verantwoording moet nemen om de ontstane warmte zo goed mogelijk te benutten. Dat is voor mij denk ik meer een moreel dingetje, staat totaal los van het overlast aspect. Maar de manier waarop er vaak bij voorbaat over houtstoker wordt gepraat (generaliserend…met vingertje wijzen: totaal niet duurzaam) zonder naar specifieke omstandigheden te kijken, dat draagt gewoon niet bij aan oplossingen. Ik snap beide kampen, en ik door oplopende ergernissen kunnen mensen zich vaak niet meer inleven in de andere partij. Dat vind ik jammer, want er valt zowel sociaal als milieu-technisch gezien veel winst te behalen.
Alle reacties Link kopieren
boontje89 schreef:
17-10-2021 14:57
Dit stukje ben ik helemaal met je eens. Ik vind dus dat ALS je iets op hout stookt (al doe je het voor de sfeer), je eigenlijk wel de verantwoording moet nemen om de ontstane warmte zo goed mogelijk te benutten. Dat is voor mij denk ik meer een moreel dingetje, staat totaal los van het overlast aspect. Maar de manier waarop er vaak bij voorbaat over houtstoker wordt gepraat (generaliserend…met vingertje wijzen: totaal niet duurzaam) zonder naar specifieke omstandigheden te kijken, dat draagt gewoon niet bij aan oplossingen. Ik snap beide kampen, en ik door oplopende ergernissen kunnen mensen zich vaak niet meer inleven in de andere partij. Dat vind ik jammer, want er valt zowel sociaal als milieu-technisch gezien veel winst te behalen.
Mwa, als mensen goed en schoon stoken en rekening houden met afstand, dan zouden er ook minder mensen klagen. Je ziet de voorbeelden in dit topic voorbij komen. Die hebben weinig te maken met duurzaamheid, maar meer met overlast en gezondheidsklachten en waarbij de stokende buren hun zaakjes (wanneer, wat en hoe stook je) niet op orde hebben en niet naar argumenten van buren willen luisteren.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
17-10-2021 15:09
Mwa, als mensen goed en schoon stoken en rekening houden met afstand, dan zouden er ook minder mensen klagen. Je ziet de voorbeelden in dit topic voorbij komen. Die hebben weinig te maken met duurzaamheid, maar meer met overlast en gezondheidsklachten en waarbij de stokende buren hun zaakjes (wanneer, wat en hoe stook je) niet op orde hebben en niet naar argumenten van buren willen luisteren.
En daarom zou het goed zijn als er betere richtlijnen en regelgeving kwam. Want mensen reageren vaak bij voorbaat al boos omdat ze zich al een tijdje in stilte ergeren voor ze erover gaan praten, of ze verstoppen zich wel achter duurzaamheid maar hebben er geen kaas van gegeten. Ik wil dus ook best rekening houden met iemand die reële overlast ervaart, maar als diezelfde persoon zodra ik de deur open doe begint te tieren over hoe ik t milieu verpest ipv een normaal gesprek over de echte irritatie; dan gaat het mis. Zowel bij mij als bij sjonny met de vuurkorf. En gelukkig doet niet iedereen dit, zijn er best mensen bereid om in te zien dat het geven en nemen is in een woonwijk. Maar heel veel argumenten van buren slaan gewoon nergens op en worden dusdanig chagrijnig gebracht dat het een oplossing niet dichterbij doet komen.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
17-10-2021 14:50
Jawel hoor, want dat schrijf ik gewoon letterlijk al voor ik over het circulaire begon.
Maar wat bedoel je dan met circulair? Goed hout opstoken is nl. niet circulair. Een circulair milieu of economie betekent juist dat je zoveel mogelijk hergebruikt en zo min mogelijk afval creert.

En ik snap heel goed dat iemand het snoeihout van eigen houtwal wil opstoken, zou ik denk ik ook doen als ik zo vrij zou wonen en/of zoveel snoeihout had. Het is alleen niet circulair.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
boontje89 schreef:
17-10-2021 15:39
En daarom zou het goed zijn als er betere richtlijnen en regelgeving kwam. Want mensen reageren vaak bij voorbaat al boos omdat ze zich al een tijdje in stilte ergeren voor ze erover gaan praten, of ze verstoppen zich wel achter duurzaamheid maar hebben er geen kaas van gegeten. Ik wil dus ook best rekening houden met iemand die reële overlast ervaart, maar als diezelfde persoon zodra ik de deur open doe begint te tieren over hoe ik t milieu verpest ipv een normaal gesprek over de echte irritatie; dan gaat het mis. Zowel bij mij als bij sjonny met de vuurkorf. En gelukkig doet niet iedereen dit, zijn er best mensen bereid om in te zien dat het geven en nemen is in een woonwijk. Maar heel veel argumenten van buren slaan gewoon nergens op en worden dusdanig chagrijnig gebracht dat het een oplossing niet dichterbij doet komen.
Ik zie niet zo goed waar het geven en nemen dan ligt. Er is toch nauwelijks een compromis te bedenken?
En waarom zou je je niet dood kunnen ergeren aan milieu verpesten. Is dat geen echte irritatie?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
17-10-2021 15:54
Ik zie niet zo goed waar het geven en nemen dan ligt. Er is toch nauwelijks een compromis te bedenken?
En waarom zou je je niet dood kunnen ergeren aan milieu verpesten. Is dat geen echte irritatie?
Nou, als het echt alleen over milieu gaat hoef je niet pro actief bij de buren aan de deur te gaan staan om je buren vingerwijzend een lesje te leren. Dat zal de onderlinge verhoudingen geen goed doen.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat er ook maar weinig mensen zijn die dit doen. Dit topic gaat over overlast, gezondheidsklachten en niet goed stoken en hoe je daar op de juiste manier over met je buren in gesprek kunt gaan.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
17-10-2021 15:54
Ik zie niet zo goed waar het geven en nemen dan ligt. Er is toch nauwelijks een compromis te bedenken?
En waarom zou je je niet dood kunnen ergeren aan milieu verpesten. Is dat geen echte irritatie?
Natuurlijk mag je je daaraan ergeren, ik ben bioloog en erger me daar dagelijks aan. Maar als je dan komt klagen moet je niet komen met een argument wat nergens op slaat, en dat ligt dus net even anders voor een vuurkorf in de achtertuin dan voor een houtkachel op de cv installatie bijvoorbeeld.

En jij kan je niet indenken dat als iemand zich totaal niet met milieu bezighoud of er niet om geeft (tja… die mensen bestaan) en de buurvrouw klaagt over de stank en het fijnstof, maar diezelfde buurvrouw wil zomers geen rekening houden met anderen als ze tot laat feestjes in de tuin heeft avond na avond, dat dat enigszins kwaad bloed zet? Dat bedoel ik met geven en nemen. Als je iets van iemand vraagt wat diens genot wegneemt (want zo zien mensen het vaak), dan wordt toch min of meer verwacht dat je dat andersom soms ook op kan brengen. Wil je dat absoluut niet is de bereidheid vaak lager en krijg je onderlinge irritaties.

Aanvulling: ik ben het eens met bovenstaande dat het vaak gaat om overlast/gezondheidsklachten. Maar mijn ervaring is dat mensen dit vaak niet direct en open bespreken maar pas als de irritatie al heel hoog zijn opgelopen op een boze manier, of dat ze zich verstoppen achter het milieu. En op die manier bereik je het doel simpelweg niet.
boontje89 wijzigde dit bericht op 17-10-2021 16:13
Reden: Aanvulling
12.35% gewijzigd
Pozzebok schreef:
17-10-2021 08:26
Maar ook bij "goed" stoken is er nog steeds veel vervuiling en overlast.
Je moet ergens beginnen nietwaar?
Wees blij dat er ook mensen zijn die er wél goed mee bezig zijn. Scheelt toch weer wat.
Je glas kan halfvol of half leeg zijn :)
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
17-10-2021 14:29
Ten eerste is het dus al een feit dat er teveel gestookt wordt en ten tweede is is ‘goed stoken’ door de meeste mensen helemaal niet circulair. Bomen kappende puur om in de kachel te kunnen gooien is het tegenovergestelde van circulair, dat is juist onnodig afval creëren. Hout gebruiken voor bouw, meubels etc, dát is duurzaam en als het dan na tig jaar aan vervanging toe is kun je het opstoken circulair noemen. Maar dan moet het hout wel onbehandeld zijn al die jaren.
En dan nog steeds is het niet circulair want je doet niks met de giftige uitstoot en de as. Het grootste probleem van houtstook is dat mensen er ziek van worden. Niks gezelligs aan. Het is een sluipmoordenaar. Er zijn geen compromissen, stoppen met die onzin!
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
18-10-2021 09:04
En dan nog steeds is het niet circulair want je doet niks met de giftige uitstoot en de as. Het grootste probleem van houtstook is dat mensen er ziek van worden. Niks gezelligs aan. Het is een sluipmoordenaar. Er zijn geen compromissen, stoppen met die onzin!
De as is fantastisch voor je tuin.

En zo er in hakken helpt geen zier natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
18-10-2021 09:10
De as is fantastisch voor je tuin.

En zo er in hakken helpt geen zier natuurlijk.
Ik vertel gewoon wat de realiteit is. Als je ook een houtstoker bent kan je maar beter beseffen wat je een ander aan doet.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
18-10-2021 09:33
Ik vertel gewoon wat de realiteit is. Als je ook een houtstoker bent kan je maar beter beseffen wat je een ander aan doet.
Ik ben geen houtstoker. Als je goed leest weet ik dondersgoed wat de realiteit is.
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
18-10-2021 09:33
Ik vertel gewoon wat de realiteit is. Als je ook een houtstoker bent kan je maar beter beseffen wat je een ander aan doet.
Met zon naam neemt niemand dat argument van je aan natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
18-10-2021 09:48
Met zon naam neemt niemand dat argument van je aan natuurlijk.
Vegan zeker.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
18-10-2021 09:54
Vegan zeker.
Nee, ik weet per slot van rekening dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn.
Hoe kom ik er nou achter welk huis/ welke huizen hier overlast veroorzaken? Ik kon nu om half negen al niet de ramen open zetten vanwege rook..
Alle reacties Link kopieren
Ronja schreef:
18-10-2021 10:00
Hoe kom ik er nou achter welk huis/ welke huizen hier overlast veroorzaken? Ik kon nu om half negen al niet de ramen open zetten vanwege rook..
Waar komt viezige rook uit de schoorsteen? Dus niet wat wittige wolkjes, maar bruinig of zwart?

Of is het in een appartementencomplex? Of van die beneden-bovenhuizen?
Alle reacties Link kopieren
Positief het gesprek in gaan, zeggen dat je de gezelligheid van een haardvuur helemaal snapt en dat je zeker niet wil dat ze dit moeten missen maar of er uitzonderingen kunnen worden gemaakt bij mist of windstil weer.

Er zijn maar weinig mensen die het leuk vinden dat de buren hun iets "verbieden" maar een compromis sluiten is vaak geen probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven