Top tips buren aanspreken op houtstook

16-10-2021 12:42 147 berichten
Het is weer zover. Het is koud, de dagen worden korter. Tijd om gezellig met z’n allen voor de open haard te zitten. Een beetje jammer alleen voor alle buren, in die dichtbebouwde woonwijk.

Momenteel is het hier buiten alsof er een huis afbrandt, qua lucht en geur. Binnen alsof we een kampvuur aan hebben gehad in de woonkamer. De slaapkamers ruiken alsof er een nachtje flink doorgepaft is. En vanuit onze woning tel ik maar liefst 6 schoorstenen van houtkachels. Geen idee wie ‘m aan hebben.

Online lees ik dat gemeenten niet mogen handhaven en een goed gesprek vaak helpt; hoe hebben jullie je buurtbewoners ertoe bewogen minder en minder vaak te stoken en meer rekening te houden met de weersomstandigheden?
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
18-10-2021 09:04
En dan nog steeds is het niet circulair want je doet niks met de giftige uitstoot en de as. Het grootste probleem van houtstook is dat mensen er ziek van worden. Niks gezelligs aan. Het is een sluipmoordenaar. Er zijn geen compromissen, stoppen met die onzin!
Met een goede, moderne (speksteen)kachel met eventueel een elektrofilter kan je wel degelijk goed stoken. 90-95% van het fijnstof en de giftige gassen komen dan niet meer in de buitenlucht terecht.
Leyawiin schreef:
18-10-2021 10:12
Met een goede, moderne (speksteen)kachel met eventueel een elektrofilter kan je wel degelijk goed stoken. 90-95% van het fijnstof en de giftige gassen komen dan niet meer in de buitenlucht terecht.
Een fijnstoffilter is zeker een goede verbetering, maar aan de CO2-uitstoot verandert het natuurlijk niets. En het is natuurljk een vrij prijzige aanschaf. Misschien als het verplicht gesteld wordt dat meer mensen hier aan beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is wel dat een "goed gesprek" met een stoker al snel veel gaat lijken op een gesprek met een vaccinweigeraar. De feiten spreken tegen houtstook en voor vaccineren. Stokers en anti-vaccers grijpen dan maar naar argumenten als "mijn vrijheid" en hun recht om hun leven in te richten zoals ze dat zelf willen. En de ander moet dat respecteren en niet zeuren.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
18-10-2021 16:18
Een fijnstoffilter is zeker een goede verbetering, maar aan de CO2-uitstoot verandert het natuurlijk niets. En het is natuurljk een vrij prijzige aanschaf. Misschien als het verplicht gesteld wordt dat meer mensen hier aan beginnen.
Met een speksteenkachel verbrand je heel weinig hout. En als je dan alleen je gesnoeide hout in de kachel gebruikt heb je net zoveel co2 uitstoot als dat het in de tuin ligt te rotten. (En minder dan als je het laat afvoeren via de groen kliko of takkendag en ergens anders op de composthoop laat wegrotten/verbranden).

Probleem is dus nog steeds dat er meer hout verstookt wordt dan er groeit (en dus co2 opneemt). Daarnaast komen er andere giftige stoffen vrij bij verbranding, ook als je kookt bijvoorbeeld gebeurt dat (en ik heb geen enkel idee wat die filters uit de rook filteren).
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 18-10-2021 17:57
18.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
18-10-2021 16:18
Een fijnstoffilter is zeker een goede verbetering, maar aan de CO2-uitstoot verandert het natuurlijk niets. En het is natuurljk een vrij prijzige aanschaf. Misschien als het verplicht gesteld wordt dat meer mensen hier aan beginnen.
Hout als brandstof is CO2 -neutraal. De hoeveelheid CO2 die bij de verbranding van hout wordt uitgestoten, is gelijk aan de hoeveelheid CO2 die de boom tijdens zijn groei uit de lucht heeft opgenomen. Als de boom niet tot brandhout was verwerkt, maar gewoon in het bos was vergaan, zou exact dezelfde hoeveelheid CO2 weer aan de lucht zijn afgegeven als bij verbranding.
Mevrouw75 schreef:
18-10-2021 10:05
Waar komt viezige rook uit de schoorsteen? Dus niet wat wittige wolkjes, maar bruinig of zwart?

Of is het in een appartementencomplex? Of van die beneden-bovenhuizen?
Want alleen zwarte rook geeft overlast? Ik heb inmiddels 1 zwarte en 1 grijzige ontdekt.
Alle reacties Link kopieren
Ronja schreef:
18-10-2021 18:05
Want alleen zwarte rook geeft overlast? Ik heb inmiddels 1 zwarte en 1 grijzige ontdekt.
Wel zoals je in de op beschrijft. Wit, luchtig grijs ruikt naar houtstook (of het ruikt niet, dan is het damp van de gasketel) bruin, zwart donkergrijs naar verbrand huis.
Alle reacties Link kopieren
Leyawiin schreef:
18-10-2021 10:12
Met een goede, moderne (speksteen)kachel met eventueel een elektrofilter kan je wel degelijk goed stoken. 90-95% van het fijnstof en de giftige gassen komen dan niet meer in de buitenlucht terecht.
Het is schoner dan een open haard maar er is nog steeds schadelijke uitstoot. En als iedereen gaat stoken op zo’n speksteenkachel dan zijn we alsnog de klos. In de rook van één sigaret zitten, is beter dan in de rook van een sigaar zitten. Maar in een kroeg zitten waar iedereen één sigaret rookt is gewoon heel erg ongezond en onprettig.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
sophie_emma schreef:
18-10-2021 16:29
Mijn ervaring is wel dat een "goed gesprek" met een stoker al snel veel gaat lijken op een gesprek met een vaccinweigeraar. De feiten spreken tegen houtstook en voor vaccineren. Stokers en anti-vaccers grijpen dan maar naar argumenten als "mijn vrijheid" en hun recht om hun leven in te richten zoals ze dat zelf willen. En de ander moet dat respecteren en niet zeuren.
Ja. Ook een leuke parallel: in de discussie over wapenbezit in de USA zie je dezelfde argumenten terug.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
18-10-2021 10:00
Nee, ik weet per slot van rekening dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn.
Ik hoef geen vliegen.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
18-10-2021 18:24
Ja. Ook een leuke parallel: in de discussie over wapenbezit in de USA zie je dezelfde argumenten terug.
Het argument vrijheid zie ik hier nou net niet.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
18-10-2021 18:21
Wel zoals je in de op beschrijft. Wit, luchtig grijs ruikt naar houtstook (of het ruikt niet, dan is het damp van de gasketel) bruin, zwart donkergrijs naar verbrand huis.

Witte/grijze, donkere of zwarte rookgassen duiden op niet volledige verbranding en leveren een signaal op dat er stookhinder optreedt of opgetreden is. Bij donkergrijze of zwarte rook kan de controleur zich afvragen of de juiste brandstoffen worden gebruikt: is er sprake van bewerkt of te vochtig hout of (mee)verbranding van afvalstoffen?
Witte of grijze rook bevat hoogstwaarschijnlijk vocht/water, hetgeen wijst op verbranding van te vochtig hout. Er komen dan ook schadelijke bestanddelen mee. Deze kleuren komen overeen met matige verbranding uit tabel 6.18.
Donkere of zwarte rook bevat hoogstwaarschijnlijk onverbrande deeltjes zoals stof, black carbon, polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK, met name benzo(a)pyreen (BaP)). Deze kleuren komen overeen met slechte verbranding uit tabel 6.18.
Zwarte rook duidt op zeer slechte verbranding of verbranding van afval of bewerkt hout.

https://stab.nl/wp-content/uploads/2019 ... r-2019.pdf

Al deze vormen kunnen geuren. Witte rook is vaak verbranden van te nat hout, dat ruikt echt niet prettig. Naast dat slechte verbranding natuurlijk schadelijk is.

Alleen kleurloze rook geeft aan dat er ‘goed’ gestookt wordt en geeft minste overlast.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Thanks Chienandalou! Het gaat mij niet in eerste plaats om de geur ook, maar meer om de klachten die zoon en ik ervan krijgen. Ik las ook dat er wel gehandhaaft mag/ kan worden op foute dingen verbranden. Of niet schoon hout.
Mevrouw75 schreef:
18-10-2021 17:51
Met een speksteenkachel verbrand je heel weinig hout. En als je dan alleen je gesnoeide hout in de kachel gebruikt heb je net zoveel co2 uitstoot als dat het in de tuin ligt te rotten. (En minder dan als je het laat afvoeren via de groen kliko of takkendag en ergens anders op de composthoop laat wegrotten/verbranden).

Probleem is dus nog steeds dat er meer hout verstookt wordt dan er groeit (en dus co2 opneemt). Daarnaast komen er andere giftige stoffen vrij bij verbranding, ook als je kookt bijvoorbeeld gebeurt dat (en ik heb geen enkel idee wat die filters uit de rook filteren).
Maar ik ken maar weinig mensen die hun snoeihout opstoken. Het moet lang drogen en brandt niet lang, dus je moet constant bijvullen.

Overigens komt er bij koken natuurlijk ook gewoon fijnstof vrij. En een paar keer per jaar onder goede weersomstandigheden stoken levert niet zo heel veel overlast op. Maar elke dag stoken betekent ook dat je met windstil weer of met mist stookt en dat levert dan wel weer overlast op.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
18-10-2021 19:50
Maar ik ken maar weinig mensen die hun snoeihout opstoken. Het moet lang drogen en brandt niet lang, dus je moet constant bijvullen.

Overigens komt er bij koken natuurlijk ook gewoon fijnstof vrij. En een paar keer per jaar onder goede weersomstandigheden stoken levert niet zo heel veel overlast op. Maar elke dag stoken betekent ook dat je met windstil weer of met mist stookt en dat levert dan wel weer overlast op.
In een speksteenkachel stook je geen snoeihout, maar goede kwaliteit goed gedroogd hout. Die kachels branden daarmee zo efficiënt dat er amper rook uit de afvoer komt.
Alle reacties Link kopieren
Leyawiin schreef:
18-10-2021 19:57
In een speksteenkachel stook je geen snoeihout, maar goede kwaliteit goed gedroogd hout. Die kachels branden daarmee zo efficiënt dat er amper rook uit de afvoer komt.
Als je geïnteresseerd bent, kun je dit lezen:
https://solar.lowtechmagazine.com/nl/20 ... XjEnjJs

Hakhout, beetje zoals knotwilgen, de boom gaat niet dood, maar levert wel ‘snoeihout’ en is perfect te branden. Gecombineerd met een speksteenkachel of finoven/Zweedse of Deense kachel ideaal als je uit eigen tuin stookt.

(En ook snoeihout moet je natuurlijk goed laten drogen).
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
18-10-2021 20:09
Als je geïnteresseerd bent, kun je dit lezen:
https://solar.lowtechmagazine.com/nl/20 ... XjEnjJs

Hakhout, beetje zoals knotwilgen, de boom gaat niet dood, maar levert wel ‘snoeihout’ en is perfect te branden. Gecombineerd met een speksteenkachel of finoven/Zweedse of Deense kachel ideaal als je uit eigen tuin stookt.

(En ook snoeihout moet je natuurlijk goed laten drogen).
Dat kan inderdaad, wij hebben zelfs enkele wilgen voor dit doel staan, maar dat heet hier enkel hakhout. Snoeihout is hier meer algemeen, wat je van je struiken in je tuin haalt en zo, en dat is over het algemeen niet geschikt.
Alle reacties Link kopieren
Leyawiin schreef:
18-10-2021 20:28
Dat kan inderdaad, wij hebben zelfs enkele wilgen voor dit doel staan, maar dat heet hier enkel hakhout. Snoeihout is hier meer algemeen, wat je van je struiken in je tuin haalt en zo, en dat is over het algemeen niet geschikt.
Oh, ja, dat is dan een spraakverwarring. Ik heb een wilg en een moerbei (en andere fruitbomen en een notenboom) en die snoei ik. Om maar even in de termen te gebruiken.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 18-10-2021 20:45
15.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij stoken ook echt vaak de haard (cv draait erop) maar hebben wel een dure kachel met naverbranding gekocht.
Sinds dien vinden de buren het wel te doen.
En ach, ik heb dan weer geen auto en buren rijden 45000 km per jaar....dat geeft ook veel fijnstof.
mieke1966 schreef:
18-10-2021 20:38
Wij stoken ook echt vaak de haard (cv draait erop) maar hebben wel een dure kachel met naverbranding gekocht.
Sinds dien vinden de buren het wel te doen.
En ach, ik heb dan weer geen auto en buren rijden 45000 km per jaar....dat geeft ook veel fijnstof.
Dat vind ik niet zo’n goed argument… misschien voor het algemeen belang, maar als buren heb je daar weinig aan ;) En het een hoef je niet met het ander te compenseren wat mij betreft…
Alle reacties Link kopieren
Schoorsteenvegers kunnen het werk niet aan.
https://nos.nl/artikel/2402339-hout-als ... ruk-gewoon

Vanochtend op de radio werd ook verteld dat mensen massaal een houtkachel kopen en de schoorsteen geschikt maken voor houtstook. Die investeringen wegen niet op tegen de stijging van gasprijzen. Daarnaast verwacht ik dat er strengere eisen komen de komende jaren, dus of het nu zo'n slimme investering is. Het is wel gezellig.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
20-10-2021 10:25
Schoorsteenvegers kunnen het werk niet aan.
https://nos.nl/artikel/2402339-hout-als ... ruk-gewoon

Vanochtend op de radio werd ook verteld dat mensen massaal een houtkachel kopen en de schoorsteen geschikt maken voor houtstook. Die investeringen wegen niet op tegen de stijging van gasprijzen. Daarnaast verwacht ik dat er strengere eisen komen de komende jaren, dus of het nu zo'n slimme investering is. Het is wel gezellig.
Mijn schoorsteenveger is al tot ruim na nieuwjaar volgeboekt, normaal kunnen ze binnen de twee weken wel langskomen. Ze zijn in dat bedrijf dan ook bezig met nieuwe krachten opleiden omdat ze het werk niet meer aankunnen.
Brandhout is hier ook bijna niet meer te krijgen per pallet, enkel kleine ( en veel duurdere ) verpakkingen. Helaas zie ik hier steeds vaker stapels afvalhout en geïmpregneerde palletten liggen met ‘gratis brandhout’ op, en die zijn altijd binnen de kortste keren weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven