suicide poging geheim houden of niet?

16-10-2021 12:43 166 berichten
Hallo, een vraagje die ik graag wil voorleggen aan jullie over een vriendin en haar gezin.
Ik heb een goede vriendin waarvan ik officieel niet weet dat er binnen haar ouderlijk gezin een maand geleden een suicide poging is gedaan. Ik ben dit ter ore gekomen (maakt nu even niet uit hoe) en ik vind het erg lastig om mee om te gaan. Het gaat om een van haar siblings. Zij komt uit een gezin van 2 ouders en 4 kinderen die nu allemaal tussen de 35 en 45 zijn. Het jongste kind heeft al van puber af aan grote borderline achtige problemen en mede om die reden is de verhouding tussen deze persoon en de rest vd oudere siblings, incl. ouders verstoord. Nu is dat dus tot een serieuze poging gekomen en ik weet dus dat niemand dat mag weten. De ouders zijn het ter ore gekomen door de partner van de getroubleerde sibling. Er volgt ook een opname bij een afkickkliniek. Maar goed, de ouders hebben het dus aan mijn vriendin, hun dochter, verteld en haar laten zweren het er met niemand over te hebben. Wat ze belooft heeft.

Ik weet nu van die poging waar ik officieel niks van hoor te weten. Ik weet dat dit erg heftig moet zijn voor mijn vriendin. Maar weet dus niet of ik haar kan vertellen dat ik het weet (moet ik ook weer uitleggen hoe). Maar ik wil er graag voor haar zijn. En hoewel ik de ouders heus wel begrijp dat ze dit binnen de familie willen houden uit respect voor hun jongste kind die geeist heeft het er met niemand over te hebben, kunnen de siblings die op de hoogte zijn (2 weten het, 2 weten het niet) het er met niemand over hebben. Ik begrijp dat niet. Dat is toch geen trauma verwerking die je jezelf noch je kind aandoet?

Maar misschien begrijpen mensen dit beter met helaas eigen ervaringen? Wat kan ik betekenen voor mijn vriendin of moet ik blijven doen alsof mijn neus bloedt?

Overigens was het afgelopen jaar het contact minimaal tussen mijn vriendin en de sib. vanwege die borderline problematiek. Daardoor werd er regelmatig vanalles en nog wat verweten en was het ronduit ongezellig met deze persoon, vanwege een ruzie stemming die er de hele tijd heerste. Dat maakte dat mijn vriendin wat afstand heeft genomen en hooguit af en toe appte. Maar dit zag ze niet aankomen, dat weet ik zeker.

Alvast bedankt voor jullie input.
Alle reacties Link kopieren
Altea schreef:
16-10-2021 14:04
Stel dat je nu niets zegt en je vriendin in de toekomst aan je vertelt dat haar sibling een zelfmoordpoging heeft gedaan. Ga je dan doen alsof je dat niet weet of zou je dan zeggen dat je het al wist?

Ik zou het in die situatie wel lastig vinden om toneel te spelen: "O echt? Wat erg, wanneer was dat dan?"
Want? Gewoon: Joh? zeggen en grote ogen op zetten. Tzt zal ze het kwijt willen en daar hoef je dan niet veel over te zeggen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Altea schreef:
16-10-2021 14:04
Stel dat je nu niets zegt en je vriendin in de toekomst aan je vertelt dat haar sibling een zelfmoordpoging heeft gedaan. Ga je dan doen alsof je dat niet weet of zou je dan zeggen dat je het al wist?

Ik zou het in die situatie wel lastig vinden om toneel te spelen: "O echt? Wat erg, wanneer was dat dan?"
Je kunt ook eerlijk zijn zonder te laten merken dat je het al wist:
"Wat vreselijk voor je. Hoe gaat het met je?"
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
16-10-2021 14:02
Die vraag is juist heel logisch. Je wéét toch dat je als je dit beroepsmatig te horen krijgt je niet met je vriendin hierover gaat praten.
Je zou eigenlijk melding moeten maken van die vpk’s die uit de school klappen.
ik vind ook dat die vpk´s zwaar in de fout zijn gegaan.

´Ik had vandaag een suïcide poging, heel heftig. En zo erg voor de familie.´ Dat is iets dat je kan delen onder collega´s.

Maar al die detail: wie er van afweet en wie niet, wie het geheim moest houden voor wie, de gezinssamenstelling enz... daar heeft toch niemand iets mee te maken.

To, als dat nogmaals gebeurt dat men zo´n dingen bespreekt, moet je die persoon onderbreken en zeggen dat jij (en eventueel anderen) die informatie niet hoeven of mogen te weten
Alle reacties Link kopieren
Is het niet zo, dat je er zelf enorm mee zit en dat projecteert op je vriendin? Als je de familie zo goed kent, raakt het jou ook persoonlijk. Kan jij er zelf met iemand over praten?
Zandblauwtjes schreef:
16-10-2021 13:49
Mijn ex man heeft onlangs een poging gedaan. Als een vriendin die daar beroepshalve achter was gekomen daar contact met mij over op zou nemen zou dat voor mij heel onveilig hebben gevoeld. Je wil toch graag geloven dat dergelijke zaken hun weg niet via de zorg naar de straat vinden. Dat je zelf grip hebt op wie het te weten komt en wie niet.

Als je vriendin er over zou willen praten kan ze daar zelf toe besluiten. De afweging of haar behoefte zwaarder weegt dan de wens van haar ouders/zus (en zo ja, wie ze dan zou willen inlichten) moet je bij haar laten.
Helemaal mee eens.
Je deelt behoorlijk veel details. Als je vriendin of een ander familielid hier leest dan is het best herkenbaar, vermoed ik. Ik zou heel die familiegeschiedenis weghalen en de details over de zus ook.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik snap best dat het je hoog zit en twijfelt hoe om te gaan met de situatie. Het is alleen niet de bedoeling geweest dat dit jou ter ore is gekomen. Dat zou ik respecteren.

Ook voel ik me plaatsvervangend ongemakkelijk over het gedetailleerde verhaal wat je hier plaatst. Voor de vraagstelling is al die extra info niet relevant en er zouden mensen zich in kunnen herkennen. Dan wil je iets stilhouden en blijkt het halve viva forum er een mening over te hebben. Voor mij wringt dat een beetje.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Je beroepsgeheim eindigt niet als je dit werk niet meer doet. Het feit dat je een klankboord was (of in welke setting het dan ook besproken is) voor je oud-collega’s is logisch en fijn voor hun, zeker in een heftige casus, maar behandel het dan ook als werk. Niet vertellen dus. Voor je oud collega’s, de familie en de patiënt allemaal beter als ik je verhaal zo lees, aangezien dat hun verzoek is. De enige die deze last moet dragen nu ben jij door je mond te houden tegen je vriendin, niet makkelijk maar als het nog wel je werk was geweest had je dit ook moeten doen.
senchagreen wijzigde dit bericht op 16-10-2021 14:43
34.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
fiepmies schreef:
16-10-2021 14:32
Je deelt behoorlijk veel details. Als je vriendin of een ander familielid hier leest dan is het best herkenbaar, vermoed ik. Ik zou heel die familiegeschiedenis weghalen en de details over de zus ook.
Dan ga je ervanuit dat de details kloppen. Ik verander altijd leeftijden, maak van een zus een broer, enzovoort. Misschien doet TO dat ook wel.
xynix schreef:
16-10-2021 14:40
Dan ga je ervanuit dat de details kloppen. Ik verander altijd leeftijden, maak van een zus een broer, enzovoort. Misschien doet TO dat ook wel.
Daar ga ik inderdaad vanuit in dit geval. Hoeft niet per se te kloppen natuurlijk maar het komt op me over alsof TO er erg mee zit en alles zo van zich heeft afgeschreven. Vandaar dat ik even waarschuw.
Alle reacties Link kopieren
En hoewel ik de ouders heus wel begrijp dat ze dit binnen de familie willen houden uit respect voor hun jongste kind die geeist heeft het er met niemand over te hebben, kunnen de siblings die op de hoogte zijn (2 weten het, 2 weten het niet) het er met niemand over hebben. Ik begrijp dat niet. Dat is toch geen trauma verwerking die je jezelf noch je kind aandoet?
Ze kunnen het er toch met elkaar en hun partner (als die er is) over hebben? Niet aan jou om te bepalen.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
16-10-2021 13:18
Ik weet vanuit beroepsperspectief dat het waar is. Meer wil ik er niet over kwijt. En dat maakt het ook lastig, omdat ik iemand anders dan in een lastig parket kan brengen als ik uit de doeken moet doen hoe ik het weet. Het is iig min of meer per ongeluk gegaan, maar door een aantal feitjes bij elkaar op te tellen, wist ik om wie het ging en dat vermoeden is bevestigd. Maar ik hoor het niet te weten. Maar ben ex vpk en heb dus ook oud collega's en vrienden die wel eens heftige dingen meemaken.
En die noemen dan ook namen en rugnummers? Netjes.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
16-10-2021 13:35
Nee, ik weet het niet via mijn werk. Ik weet het, omdat ik als ex vpk nog altijd veel meekrijg. Maar niet meer beroepshalve. Ik zal ook nooit mijn oud collega's in discrediet brengen. Het is een optelsom die ik kon maken. Wij bespreken dingen nooit met namen of andere naw gegevens. Meer als casussen.
Officieel weet je niets. Ga integer met de info om. Als je vriendin je steun en jou nodig zou hebben zou ze ook de stap naar jou toe kunnen maken, ongeacht wat haar omgeving wil. Jij wil er voor haar zijn, kent haar blijkbaar heel goed maar in een gevoelige zaak als dit is jouw steun blijkbaar geen prioriteit.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
16-10-2021 13:32
Prima hoor.
Wat ik al zei, drama.
Ook niks nieuws in dit geval.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
16-10-2021 14:51
Officieel weet je niets. Ga integer met de info om. Als je vriendin je steun en jou nodig zou hebben zou ze ook de stap naar jou toe kunnen maken, ongeacht wat haar omgeving wil. Jij wil er voor haar zijn, kent haar blijkbaar heel goed maar in een gevoelige zaak als dit is jouw steun blijkbaar geen prioriteit.
Precies. Dat heb je gewoon te respecteren en accepteren.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een beroepsgeheim dus er is geen issue. Vervolgens maak je ook nog een casus aan op het internet die niet verdwijnt ook al ga jij op anoniem.

Mooie vriendin ben jij.
Alle reacties Link kopieren
Reficul schreef:
16-10-2021 14:57
Mooie vriendin ben jij.
Nounou, dat hoeft nou ook weer niet. Zoals ik al zei: ze kan tientallen details veranderd hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niets over zeggen. Ik zou in een gesprek binnenkort wel eens informeren (beetje sturen) hoe het met haar familie gaat. Jouw vriendin kan dan zelf besluiten om er iets over te zeggen. Als zij dat niet doet is dat haar keuze en houdt jij ook je mond.

Ik heb ooit een vriend gehad, en tijdens onze verkeringstijd heeft zijn zus ook een poging gedaan. Dit moest ook binnen de familie blijven maar hij heeft het toch aan mij verteld, en ik moest uiteraard mijn mond houden. Ik heb dat tot de dag van vandaag gedaan. Maar mijn vriend vond het toen wel fijn om er met mij over te praten, in hun gezin werd het doodgezwegen. Dus ik zou afwachten of jouw vriendin hapt in het gesprek, dus laat het bij haar.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
Als jij zo zit met wat oud collega's je vertellen dan kan je beter tegen je oud collega's zeggen dat ze het onderling moeten bespreken en het niet tegen jou vertellen als ze wat heftigs meemaken. Omdat jij er vervolgens mee zit en het bij niemand kwijt kan.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
16-10-2021 15:11
Nounou, dat hoeft nou ook weer niet. Zoals ik al zei: ze kan tientallen details veranderd hebben.
Eens, ze houdt het heel erg vaag, we weten hier niet meer dan 'iemand heeft een zelfmoordpoging gedaan, het is iemand die meerderjarig is, een partner heeft en uit een gezin komt met meerdere kinderen'. Aan die details is die persoon echt niet te herleiden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
16-10-2021 15:11
Nounou, dat hoeft nou ook weer niet. Zoals ik al zei: ze kan tientallen details veranderd hebben.
Ik reageerde op de op
Alle reacties Link kopieren
Zelfs de diagnose is genoemd en welke relatie to heeft tot het gezin en de behandelaar...dit echt wel herkenbaar wanneer er niet een paar dingen zijn veranderd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Susan schreef:
16-10-2021 16:12
Eens, ze houdt het heel erg vaag, we weten hier niet meer dan 'iemand heeft een zelfmoordpoging gedaan, het is iemand die meerderjarig is, een partner heeft en uit een gezin komt met meerdere kinderen'. Aan die details is die persoon echt niet te herleiden.
Alleen al in de OP staat veel meer dan dat. Ziektebeelden, leeftijden, jarenlange ruzies. Als dat allemaal precies klopt dan herkennen die familieleden zichzelf echt wel hoor.
Alle reacties Link kopieren
Oké, daar hebben jullie gelijk in, dat staat er ook. Al denk ik nog steeds dat het onherkenbaar genoeg is, want er zijn natuurlijk genoeg mensen in die leeftijdsgroep die aan dat beeld voldoen, maar mogelijk is het handig om die details dan weg te halen. Dat is ook allemaal niet zo relevant voor de vraag of TO hier wel of niet met vriendin over moet praten. Dat het een broer of zus van haar vriendin is en dat zij er van haar ouders niet met anderen over mag praten, is eigenlijk genoeg info.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Kijk, de buurvrouw zal het door deze details misschien niet zeker weten.

Maar de familieleden zelf wel. Die herkennen het dan precies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven