suicide poging geheim houden of niet?

16-10-2021 12:43 166 berichten
Hallo, een vraagje die ik graag wil voorleggen aan jullie over een vriendin en haar gezin.
Ik heb een goede vriendin waarvan ik officieel niet weet dat er binnen haar ouderlijk gezin een maand geleden een suicide poging is gedaan. Ik ben dit ter ore gekomen (maakt nu even niet uit hoe) en ik vind het erg lastig om mee om te gaan. Het gaat om een van haar siblings. Zij komt uit een gezin van 2 ouders en 4 kinderen die nu allemaal tussen de 35 en 45 zijn. Het jongste kind heeft al van puber af aan grote borderline achtige problemen en mede om die reden is de verhouding tussen deze persoon en de rest vd oudere siblings, incl. ouders verstoord. Nu is dat dus tot een serieuze poging gekomen en ik weet dus dat niemand dat mag weten. De ouders zijn het ter ore gekomen door de partner van de getroubleerde sibling. Er volgt ook een opname bij een afkickkliniek. Maar goed, de ouders hebben het dus aan mijn vriendin, hun dochter, verteld en haar laten zweren het er met niemand over te hebben. Wat ze belooft heeft.

Ik weet nu van die poging waar ik officieel niks van hoor te weten. Ik weet dat dit erg heftig moet zijn voor mijn vriendin. Maar weet dus niet of ik haar kan vertellen dat ik het weet (moet ik ook weer uitleggen hoe). Maar ik wil er graag voor haar zijn. En hoewel ik de ouders heus wel begrijp dat ze dit binnen de familie willen houden uit respect voor hun jongste kind die geeist heeft het er met niemand over te hebben, kunnen de siblings die op de hoogte zijn (2 weten het, 2 weten het niet) het er met niemand over hebben. Ik begrijp dat niet. Dat is toch geen trauma verwerking die je jezelf noch je kind aandoet?

Maar misschien begrijpen mensen dit beter met helaas eigen ervaringen? Wat kan ik betekenen voor mijn vriendin of moet ik blijven doen alsof mijn neus bloedt?

Overigens was het afgelopen jaar het contact minimaal tussen mijn vriendin en de sib. vanwege die borderline problematiek. Daardoor werd er regelmatig vanalles en nog wat verweten en was het ronduit ongezellig met deze persoon, vanwege een ruzie stemming die er de hele tijd heerste. Dat maakte dat mijn vriendin wat afstand heeft genomen en hooguit af en toe appte. Maar dit zag ze niet aankomen, dat weet ik zeker.

Alvast bedankt voor jullie input.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
17-10-2021 09:38
Nou en? Het is nou niet dat ze de enige in het land is die dat overkomt.
Heb je de op wel gelezen?

Aantal kinderen, leeftijd kinderen, voorgeschiedenis, wie het wel en niet weet...
Als dat over jouw familie gaat, herken je dat meteen.

En zo zie je maar dat iedereen (en dus in eerste instantie de oud collega's van to) gewoon zijn mond moet houden.

To, ik stel voor dat je de mods vraagt dit topic te verwijderen.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
17-10-2021 09:49
Sowieso belachelijk en onprofessioneel om zoiets op een forum te zetten.
TO lijkt bijzondere behoefte aan aandacht te hebben.
Telt dubbel he? Eén keer aandacht op het forum en jezelf een belangrijke rol in het leven van een vriendin toedichten.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
To, heeft al aangegeven dat zij bepaalde details heeft veranderd. Beetje overdreven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
17-10-2021 10:11
To, heeft al aangegeven dat zij bepaalde details heeft veranderd. Beetje overdreven.
Dan is het helemaal raar, want er staan veel details in die voor de vraag aan het forum niet relevant zijn. Waarom zou je je vraag ‘opleuken’ met verzonnen details?
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
17-10-2021 10:19
Dan is het helemaal raar, want er staan veel details in die voor de vraag aan het forum niet relevant zijn. Waarom zou je je vraag ‘opleuken’ met verzonnen details?
Dat slaat inderdaad toch nergens op.

Dus het is 1 ouder, geen 2.
Het zijn 3 kinderen, geen 4, en ze zijn niet tussen 35 en 45 maar tussen 28 en 39.
Het is niet het jongste kind dat problemen heeft, maar juist het oudste enz ...?

Ik geloof er niks van, want waarom zou je inderdaad al die details vermelden als je ze toch moet verdraaien? What´s the point?

Als op volstond: ´Toevallig ben ik te weten gekomen dat de sibling van een vriendin een suïcide poging heeft gedaan. De familie wil het geheim houden, maar toch zou ik mijn vriendin willen steunen. Kan ik haar vertellen dat ik het weet?´

Waarom al die smeuïge details?
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
16-10-2021 21:25
Yes!
Als het slecht met je gaat, mensen vragen hoe het gaat, je zegt: goed (want je wil niet praten). Dat noem ik hypocriet.
Men zou ook kunnen zeggen: het kon beter, maar ik wil er liever niet op ingaan.
Dan ben je eerlijker dan te zeggen dat het 'goed' is.

Mijn idee.
Jouw denkproces, conclusie en oordeel is nu precies de reden waarom ik zelf niet snel zou zeggen dat het niet goed met mij gaat. Ik heb geen zin om mijzelf bloot te stellen aan dergelijke uitlatingen. Sterker nog, ik zou dat risico niet kunnen en durven nemen mocht ik in de situatie zitten dat ik op het randje van volhouden zit. Ik kies daar de mensen heel zorgvuldig voor uit, dat zou een zeer beperkt kringetje zijn. Het is nu eenmaal zo dat deze materie erg heftig is, mensen weten ook niet goed hiermee om te gaan. Wat ook heel erg begrijpelijk is, dit hoort uiteindelijk ook thuis bij een therapeut, dit is opgeleid om met dergelijke zware issues om te gaan.

Sorry dit is off topic, maar ik wilde hier toch nog even op reageren.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
16-10-2021 21:25
Yes!
Als het slecht met je gaat, mensen vragen hoe het gaat, je zegt: goed (want je wil niet praten). Dat noem ik hypocriet.
Men zou ook kunnen zeggen: het kon beter, maar ik wil er liever niet op ingaan.
Dan ben je eerlijker dan te zeggen dat het 'goed' is.

Mijn idee.

Ja ja, dus als jij willekeurig wat vraagt aan willekeurig wie dan moet diegene de waarheid vertellen, anders ben je hypocriet.

Interessante zienswijze. Alsof je verplicht zou zijn om iedereen altijd volledig en naar waarheid te woord te staan. Je staat niet onder ede hé, in vriendschappen en zelfs niet tegenover je familie.
Alle reacties Link kopieren
Whateffa schreef:
17-10-2021 11:17
Jouw denkproces, conclusie en oordeel is nu precies de reden waarom ik zelf niet snel zou zeggen dat het niet goed met mij gaat. Ik heb geen zin om mijzelf bloot te stellen aan dergelijke uitlatingen. Sterker nog, ik zou dat risico niet kunnen en durven nemen mocht ik in de situatie zitten dat ik op het randje van volhouden zit. Ik kies daar de mensen heel zorgvuldig voor uit, dat zou een zeer beperkt kringetje zijn. Het is nu eenmaal zo dat deze materie erg heftig is, mensen weten ook niet goed hiermee om te gaan. Wat ook heel erg begrijpelijk is, dit hoort uiteindelijk ook thuis bij een therapeut, dit is opgeleid om met dergelijke zware issues om te gaan.

Sorry dit is off topic, maar ik wilde hier toch nog even op reageren.
Eens hoor, ik werd er gister ook een beetje boos om, zo’n kortzichtige posts over een delicaat onderwerp. Daarnaast heeft de ervaring me geleerd dat mensen die denken recht te hebben op op jouw gevoelsleven zich ook niet laten afschepen met een ‘ik wil het er niet over hebben’, daar komen dan vaak ongevraagde adviezen en oordelen op. Zeggen dat het goed is is ter zelfbescherming en daarnaast ben je niemand verplicht een kijkje in je hoofd te laten nemen. Wat ook nog eens is: voor veel mensen is ‘hoe gaat het?’ Een beleefdheidsvraag en niet zozeer met de intentie een gedetailleerd antwoord te krijgen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
17-10-2021 11:49
Daarnaast heeft de ervaring me geleerd dat mensen die denken recht te hebben op op jouw gevoelsleven zich ook niet laten afschepen met een ‘ik wil het er niet over hebben’, daar komen dan vaak ongevraagde adviezen en oordelen op.
Ja, en bovendien zet je de roddelmachine in gang.

Bij de bakker: ´alles goed?´ ´nee, maar ik wil het er niet over hebben´.
Oud - collega: ´alles goed? ´nee, maar ik wil het er niet over hebben´

En hoppa, we zijn vertrokken:

´Zeg, weet jij wat er met x is? Ze zei dat het niet goed ging, maar wou niet zeggen wat.´
´Nee, ik weet het ook niet, tegen mij zei ze hetzelfde. Misschien iets met haar zoon/dochter/moeder... want weet je nog, vorig jaar....´

En dat dan exponentieel.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
16-10-2021 21:25
Yes!
Als het slecht met je gaat, mensen vragen hoe het gaat, je zegt: goed (want je wil niet praten). Dat noem ik hypocriet.
Men zou ook kunnen zeggen: het kon beter, maar ik wil er liever niet op ingaan.
Dan ben je eerlijker dan te zeggen dat het 'goed' is.

Mijn idee.
Ik wil hier toch even oo reageren.
Wat een kntzettend rare gedachtegang heb jij.

De afgelopen jaren heb ik een aantal heftoge dingen mee gemaakt, maar ik ken een hoop mensen en kom ook op veel plekken. Ik werd overal aangesproken.door mensen die ik ken. Vanuit hun uit beleefdheid want denk dat 9 van de 10 bekende die ik tegen kwam niet eens op een eerlijk antwoord zaten te wachten. Daarnaast deel ik niet graag mijn problemen bij de kassa van de supermarkt, langs de zijlijn van de voetbal als ik naar zoon kijk of als ik op mijn dochter wacht bij zwemles. Hoe het echt met mij gaat deel ik met de mensen die mij naast staan en er de tijd voor nemen ook naar mijn antwoord te luisteren.

Daarnaast vind ik jouw antwoord het kon beter maar wil het er niet over hebben al teveel zeggen als de buurman, een moeder van school, iemand die ik degen kom met honden uitlaten enz vraagt hoe het gaat. Dat gaat hun gewoon helemaal niet aan.

En soms.....zei ik tegen goede vrienden ook dat het goed ging. Gewoon omdat ik geen zin had erover te praten, gewoon een leuke afspraak wilde hebben ipv over mijn gevoel te praten. Ik was meer als de berg ellende die ik in die tijd mee droeg.

Jij bepaald wat in jouw ogen eerljjk is. Maar eerlijk voor wie? Voor jou die vraagt hoe het iemand gaat? Ik geloof niet dat jij in zon situatie mag bepalen wat eerlijk is.
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
17-10-2021 11:49
Eens hoor, ik werd er gister ook een beetje boos om, zo’n kortzichtige posts over een delicaat onderwerp. Daarnaast heeft de ervaring me geleerd dat mensen die denken recht te hebben op op jouw gevoelsleven zich ook niet laten afschepen met een ‘ik wil het er niet over hebben’, daar komen dan vaak ongevraagde adviezen en oordelen op. Zeggen dat het goed is is ter zelfbescherming en daarnaast ben je niemand verplicht een kijkje in je hoofd te laten nemen. Wat ook nog eens is: voor veel mensen is ‘hoe gaat het?’ Een beleefdheidsvraag en niet zozeer met de intentie een gedetailleerd antwoord te krijgen.
Dank voor je fijne reactie! Inderdaad, precies wat je zegt, het kwam wel even binnen bij mij.
Alle reacties Link kopieren
Nanouk schreef:
17-10-2021 12:27
Ik wil hier toch even oo reageren.
Wat een kntzettend rare gedachtegang heb jij.

De afgelopen jaren heb ik een aantal heftoge dingen mee gemaakt, maar ik ken een hoop mensen en kom ook op veel plekken. Ik werd overal aangesproken.door mensen die ik ken. Vanuit hun uit beleefdheid want denk dat 9 van de 10 bekende die ik tegen kwam niet eens op een eerlijk antwoord zaten te wachten. Daarnaast deel ik niet graag mijn problemen bij de kassa van de supermarkt, langs de zijlijn van de voetbal als ik naar zoon kijk of als ik op mijn dochter wacht bij zwemles. Hoe het echt met mij gaat deel ik met de mensen die mij naast staan en er de tijd voor nemen ook naar mijn antwoord te luisteren.

Daarnaast vind ik jouw antwoord het kon beter maar wil het er niet over hebben al teveel zeggen als de buurman, een moeder van school, iemand die ik degen kom met honden uitlaten enz vraagt hoe het gaat. Dat gaat hun gewoon helemaal niet aan.

En soms.....zei ik tegen goede vrienden ook dat het goed ging. Gewoon omdat ik geen zin had erover te praten, gewoon een leuke afspraak wilde hebben ipv over mijn gevoel te praten. Ik was meer als de berg ellende die ik in die tijd mee droeg.

Jij bepaald wat in jouw ogen eerljjk is. Maar eerlijk voor wie? Voor jou die vraagt hoe het iemand gaat? Ik geloof niet dat jij in zon situatie mag bepalen wat eerlijk is.
En dat precies, het is juist fijn als je zelf kunt kiezen of je wel of niet je belasting met mensen deelt. Het volhouden hangt ook vaak samen (vind ik zelf) met een soms zeer kwetsbare balans, alleen jij weet wat je wel en niet nodig hebt op dat moment.
Alle reacties Link kopieren
aliva schreef:
17-10-2021 09:59
Heb je de op wel gelezen?

Aantal kinderen, leeftijd kinderen, voorgeschiedenis, wie het wel en niet weet...
Als dat over jouw familie gaat, herken je dat meteen.
Ja, want alles wat op internet staat is waar. En je moet echt wel een bovengemiddeld IQ hebben om aantal, leeftijd enz. te kunnen aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
In dit specifieke geval had ik zeker niks gevraagd of gezegd.

Ik vind het soms wel lastig, zeker als je weet dat iemand het heel moeilijk heeft of iets naars meemaakt. Nergens iets over zeggen en doen alsof je neus bloedt is soms ook echt heel raar. En er zijn ongeveer net zoveel mensen die het juist wel fijn vinden als je naar ze vraagt. Die het heel naar vinden dat niemand iets zegt.

Maar goed, dat is als je weet wat er is. TO wordt niet geacht te weten dat er iets gebeurd is.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
.
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 17-10-2021 20:47
99.87% gewijzigd
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven