Kabelspaghetti

16-10-2021 12:50 34 berichten
Misschien kan deze ook in het Thuis-forum.

Mijn partner en ik hebben inmiddels iets te veel (draadloos) oplaadbare apparaten en dus heel veel kabeltjes. Partner trekt zijn telefoon of iPad eraf en laat het kabeltje zitten. Ik ben dus constant aan het opruimen. En partner heeft een tegengestelde klacht: laat die kabels nou eens aan de stroom hangen, want ik ben constant aan het zoeken.

Ik heb Dockingstations bekeken voor het opladen van diverse apparatuur, maar vind daarin nog niet de combinatie die ik zoek. Ik durf het complete lijstje van toestellen hier niet te noemen, het is veel Apple en dan nog e-readers en koptelefoons van andere merken.

Ik vraag me af hoe jullie de kabelspaghetti wegwerken? Of de kabeltjeslogistiek in goede banen weten te leiden?
Alle reacties Link kopieren
Kabels aan het stroom is toch brandgevaarlijk?
Ik moet bekennen dat ik dat ook wel eens doe. In mijn slaapkamer zit de lader van mijn telefoon altijd in het stopcontact. Beneden hebben we een kastje naast een stopcontact waarin onze devices bij toerbeurt worden opgeladen. Stekker er wel steeds uit. Mijn dochter doet dat dan weer op haar eigen kamer. Alles is van Apple, dus uitwisselbaar.
De twee laptops hebben elk een eigen snoer, maar die gebruiken we alleen als het nodig is en zitten verder in de tas.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken vooral de klacht van je partner, eigenlijk. Ook hier 4 telefoons, smartwatches, koptelefoons, tablets en nog allerlei ander spul. Wij hebben dus 1 bijzettafel, in een hoek van de kamer naast de bank, met een stekkerblok en een grote hoeveelheid kabeltjes die daar permanent liggen. Zo blijft de kabelspagetti beperkt tot 1 hoek (nou ja, in theorie dan :roll: ) en weet je altijd waar een passend kabeltje te vinden is.
The owls are not what they seem
Ik gebruik gewoon één vast stopcontact voor het opladen en daar liggen dus ook de opladers. Hoezo moet je steeds zoeken?
Waarom haal je de kabels weg dan?
Ik laat snoertjes van telefoon meestal ook gewoon zitten. Heb ook op meerdere plekken kabeltjes.
Alle reacties Link kopieren
Een sieradendeurhanger aan de binnenkant van een deur of kast(je) voor de kabels. Het werkt alleen als je het beiden consequent terughangt natuurlijk :D
Zoiets
https://www.ikea.com/nl/nl/p/enudden-de ... -60251665/

Of

https://www.internet-homeandgarden.com/ ... 0-x-29-cm/

Edit: grotere dingen zoals koptelefoons hebben een vaste lade hier.
RikM schreef:
16-10-2021 12:57
Ik gebruik gewoon één vast stopcontact voor het opladen en daar liggen dus ook de opladers. Hoezo moet je steeds zoeken?
Ik gebruik wel meer stopcontacten, die bij m’n bed, bij m’n bureau, in de woonkamer. Soms leg ik ‘m in de keuken, etc. Gewoon waar ik ben.
Docking station vind ik niks. Dan kun je niks met je telefoon terwijl ‘ie ligt te laden.
KamilleT schreef:
16-10-2021 12:54
Kabels aan het stroom is toch brandgevaarlijk?
Gevaarlijker dan een tv, koffiezetapparaat of koelkast die altijd aan de stroom hangen?
RikM schreef:
16-10-2021 12:57
Ik gebruik gewoon één vast stopcontact voor het opladen en daar liggen dus ook de opladers. Hoezo moet je steeds zoeken?
Ik heb wel een soort van routine, maar mijn man laadt op daar waar hij is, of was.
FeeLucifer01 schreef:
16-10-2021 12:59
Waarom haal je de kabels weg dan?
Ik vind het slordig staan. En soms moeten ze weg omdat ik iets anders wil doen op die plek. Ze liggen bijvoorbeeld op het aanrecht en dat vind ik met het koken onhandig.
nimue_iparis schreef:
16-10-2021 13:06
Een sieradendeurhanger aan de binnenkant van een deur of kast(je) voor de kabels. Het werkt alleen als je het beiden consequent terughangt natuurlijk :D
Zoiets
https://www.ikea.com/nl/nl/p/enudden-de ... -60251665/

Of

https://www.internet-homeandgarden.com/ ... 0-x-29-cm/

Edit: grotere dingen zoals koptelefoons hebben een vaste lade hier.
Dat is creatief! Ik draag geen sieraden en zou dit nooit bedacht hebben.
KamilleT schreef:
16-10-2021 12:54
Kabels aan het stroom is toch brandgevaarlijk?

Dat is wel dé manier om je huis af te laten fikken ja.

Ik geloof dat de helft van alle woningbranden ontstaat door verkeerd gebruik van elektrische apparaten.
Alle reacties Link kopieren
Bron: 100%NL

Eindelijk duidelijkheid: Wat gebeurt er als we stekkers in het stopcontact laten zitten?
Menig mens heeft de gewoonte om stekkers na gebruik in het stopcontact te laten zitten. Er wordt vaak gesuggereerd dat dit gedrag nadelig is voor de energierekening. Toch zijn deze assumpties niet altijd op waarheid gebaseerd.

Delen:
Laten we beginnen met de stekker die we het vaakst vergeten uit het stopcontact te halen en ook het vaakst gebruiken: de oplader van je telefoon. De meeste mensen laden hun telefoon ’s nachts op om vervolgens overdag de oplader de hele dag in het stopcontact te laten zitten. Anderen trekken soms in een opwelling de stekker nog uit het stopcontact met een poging tot energiebesparing. Op dat gebied kunnen we je gelukkig geruststellen. Een oplader zonder telefoon eraan verbruikt zo weinig energie dat je het aan het eind van de maand helemaal niet ziet aan je energierekening.

Hoe zit dat dan precies? Een telefoonoplader wordt ook wel een ‘dom apparaat’ genoemd. Dit betekent dat er een minimale hoeveelheid stroom doorheen loopt. Ook als je telefoon aan het opladen is. Als de telefoon wordt losgekoppeld, trekt het dus geen energie meer.

Voor de levensduur van je snoer en stekker is het alleen wel nadelig. Des te vaker je de stekker in het stopcontact laat zitten, des te eerder je een nieuwe moet aanschaffen. Beter kun je de oplader ergens veilig opbergen waar je het ook niet snel kwijtraakt.

Welke stekkers moet je er dan wel uithalen?
Andere stekkers kun je er misschien beter wél uithalen. Denk bijvoorbeeld aan de stekker van je televisie op de oplader van je laptop. Deze verbruiken namelijk wel veel energie ook als het apparaat is losgekoppeld of de televisie uit is. Toch zal je ook hier niet rijk van worden. Geen probleem dus om de stekkers thuis in het stopcontact te laten zitten!
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
mevrouwiglesias schreef:
16-10-2021 13:17
Bron: 100%NL

De muziekzender als bron? :-D :-D
Kaascracker schreef:
16-10-2021 13:15
Gevaarlijker dan een tv, koffiezetapparaat of koelkast die altijd aan de stroom hangen?

Ja, want opladers/accu's e.d. worden snel warm. Meer kans op oververhitting en daardoor kortsluiting.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een dicht kastje in het tv meubel waar achter een deurtje alles lekker kan opladen. Tegen de zijkant van dit kastje (binnenkant) zitten plak haakjes waar we de snoertjes overheen hangen als ze niet in gebruik zijn. Ik vind die losse snoertjes namelijk ook heel irritant. Voorheen laadde mijn man alles op in een hoekje naast de bank op de grond en dan zat er weleens een snoertje in de stofzuiger.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
16-10-2021 13:19
Ja, want opladers/accu's e.d. worden snel warm. Meer kans op oververhitting en daardoor kortsluiting.
Ik dacht dat dat alleen gold als ook het apparaat (je telefoon en laptop) aangesloten is. Dus niet alleen de kabels.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Ik zou 2 plekken aanhouden ervoor. Wij hebben 2 stopcontacten met een blok en diverse kabeltjes. Een beneden in een hoek naast een kast en boven op de slaapkamer, maar eigenlijk ligt alles beneden aan de opladers, 5 telefoons en 4 kopteefoons en een tablet, om en om, kabels blijven mooi daar liggen vaak.
Al heeft de puber soms een kabel gegapt voor op haar kamer. Moet ik daar gaan zoeken.

Het aanrecht ect zou ik ook weghalen.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
16-10-2021 12:57
Ik gebruik gewoon één vast stopcontact voor het opladen en daar liggen dus ook de opladers. Hoezo moet je steeds zoeken?
Precies dit, de omgeving is ook redelijk brandveilig. Opladen op slaapkamer doe ik absoluut niet, oa vanwege brandveiligheid.
mevrouwiglesias schreef:
16-10-2021 13:21
Ik dacht dat dat alleen gold als ook het apparaat (je telefoon en laptop) aangesloten is. Dus niet alleen de kabels.

Ja, bij goede apparaten wel. Maar met Chinese meuk zou ik het risico niet nemen.
Wij hebben allemaal onze oplader van telefoon bij ons bed, iPad wordt ook daar opgeladen.
In de keuken hebben we een la met snoeren en daar laden we bv draadloos toetsenbord op. Na het opladen gaat de kabel weer in de la. Als iemand dat vergeet dan zeg ik er wat van.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een een soort open kastje met zulke USB laders
https://www.ikea.com/nl/nl/p/lorby-usb- ... -50360269/. Daar kunnen alle apparaten opgeladen worden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Doe al die stekkers dan in een stekkerblok waar een aan/uitknop op zit. Dan kun je de spaghetti laten zitten en geen brandgevaar als je hem uit zet ;) Zo doe ik het.
Wij hebben in de woonkamer in een kastje een bakje met alle kabeltjes en ruimen kabels daar altijd op na gebruik.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar IKEA lampen met ingebouwde draadloze lader op diverse plekken in huis staan. Voor de telefoons hebben we geen adapters en kabels meer liggen.

Voor andere apparaten (die minder vaak worden opgeladen zoals camera's, koptelefoon, tablet) heb ik aan de onderkant vanmijn bureau een stekkerblok geschroefd met daarin de adapters en bovenop het bureau heb ik een plankje met deuveltjes gemaakt waar tussen ik de kabeltjes doe (vastgeplakt aan het bureaublad met dubbelzijdig tape). De kabels vallen dan nooit achter het bureau, en als ze niet gebruik kan ik de kabels wel achter het bureau laten hangen, en blijft het stekkertje achter de deuvels hangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven