Meegaan in de fantasiewereld van een kleuter

19-10-2021 22:11 33 berichten
Onze kleuter heeft nogal veel fantasie. Ik niet. Ik vind het nogal een opgave om mij in te leven en erin mee te gaan.
Vooral omdat hij altijd veel aandacht wil. Sommige dagen gaan prima, andere kostte veel energie, maakt de lontjes korter en weinig zin om mee te doen met fantasiespel nummer zoveel. Er komt zoveel decibel, drukte en gestoei bij kijken en blijkbaar kan ik dat slecht hebben.

Probleem ligt bij mij, ik weet als ik me er wat meer aan overgeef dat het gezelliger wordt. Daarnaast is het juist mooi dat hij zoveel fantasie heeft. Ik vind dat ik wat meer mijn best moet doen voor hem.

Tips?
Alle reacties Link kopieren
Hij wil dus ook IN het fantasiesspel de controle houden (je schrijft nu alsof het twee losse dingen zijn) Kan je uitvinden wat zijn behoefte is, bij het zoeken naar die controle?

Hij wil graag luid spelen en dat kap je af. Zijn er ook momenten dat hij wel luid mag zijn? Even lekker stampen en gillen
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof hij veel behoefte heeft aan autonomie. Kan je dat meer bieden op andere vlakken dan spelen? Denk aan: wat hij aan wil, welke weg jullie lopen naar de speeltuin, wat hij op brood wil etc? En het liefst nog eens extra uitvergroten dat hij dat zo goed al zelf kan bepalen!

Hier nog wat voorbeelden van fantasiespel met veel regie:
https://kiind.nl/powergames-kind-controle/
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
20-10-2021 22:07
Het klinkt alsof hij veel behoefte heeft aan autonomie. Kan je dat meer bieden op andere vlakken dan spelen? Denk aan: wat hij aan wil, welke weg jullie lopen naar de speeltuin, wat hij op brood wil etc? En het liefst nog eens extra uitvergroten dat hij dat zo goed al zelf kan bepalen!

Hier nog wat voorbeelden van fantasiespel met veel regie:
https://kiind.nl/powergames-kind-controle/

Wat een leuke link! Volgens mij doen wij nu onbewust zoiets (Power game) voor het slapen gaan. Kind GIERT het uit, wat hebben wij een dolle pret. Maar sinds we dit doen slaapt hij echt zoveel beter dan eerst! We kunnen het haast niet geloven. En het is nog super gezellig ook.
Potjepindakaas schreef:
20-10-2021 10:46
Ik lees interessante dingen. Bedankt voor de reacties.

Het zijn denk ik verschillende dingen die samenkomen bij met name de fantasiespelletjes.
Hij is druk en wordt hierin zeker begrensd. Dat betekent ook, dat er gevoelsmatig de hele dag geroepen wordt; we hebben buren, gebruik je zachte stem, als je wil gooien mag je dit zachte balletje gebruiken etc.
Wanneer we thuis zijn wil hij zeg 90% van de tijd die fantasiespelletjes doen. Dat wil hij altijd samen. Dat betekent natuurlijk niet dat we dat ook doen. We proberen juist zoveel mogelijk ook huishoudelijk bezig te zijn of met op te starten en hem dan alleen verder te laten spelen.
Vervolgens gaat er als wij niet mee spelen veel tijd zitten in het zo positief mogelijk corrigeren van het wilde gedrag wat er bij komt kijken.
Als we dan meespelen worden er vooral orders uitgedeeld, verandert iedere minuut het spel en doen we het vaak niet zoals hij bedoelt. Dat maakt het ook wat lastig om ons echt aan zijn spel over te geven.
De opmerking van rustige fantasiespelletjes is heel terecht, maar hij wil zoveel grip op het spel houden dat we het niet goed gestuurd krijgen.

Ik 'verplicht' hem regelmatig om even af te wisselen naar puzzelen, knutselen, spelletje of voorlezen. Dat gaat redelijk, maar het liefst heeft hij volle regie en als ik dan wat stuur raakt hij regelmatig geïrriteerd en dan vliegt er wat door de lucht.

Er lopen dus inderdaad wat dingen door elkaar.
Nu proberen we ons dus over te geven aan zijn behoefte aan regie en zijn behoefte aan de fantasiespelletjes en dat gaat gewoon moeizaam.
Ik zelf blijf ook heen en weer hoppen tussen we doen iets niet goed, wat is dat nou en hoe kunnen we het veranderen en tussen dit is nou eenmaal hoe hij is de weg van de minste weerstand is wellicht het gemakkelijkste.
Nu was mijn gedachte dus, als ik nou meer snap van zijn spel, misschien wordt zijn behoefte aan aandacht dan beter vervult en heeft dat een positieve invloed op de rest? Of is dat een gekke gedachte

Het is een ontzettend leuk kind uiteraard, bovenstaand klinkt zo negatief.
Misschien denk ik veel te simpel, maar kun je met hem de afspraak maken, dat dergelijk spelletjes alleen buiten (op een plek waar wat meer herrie geen overlast geeft) gespeeld worden?

Af en toe (maar niet altijd) een kind autonomie geven helpt natuurlijk altijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook niet altijd energie of zin om met mijn kinderen de hele tijd te spelen. Mijn oudste zoon speelt veel met kinderen uit de buurt en mag er alleen op uit. Hij is net 6.

Ik weet niet of hij in de buurt veel speelvriendjes heeft? Toen zoon nog op de kleuterschool zat appte ik ook wel eens een moeder van school in de vakanties bijvoorbeeld of hun kind bij ons mocht spelen of andersom.
Die link is zeker interessant! Misschien kan ik dat wel een beetje toe passen als hij in het spel een beetje uit de bocht vliegt. Ik ga eens kijken hoe dat gaat.

Bedankt in ieder geval voor de reacties. Sommige dingen lijken heel voor de hand liggend, maar die gebeuren ook zeker. Zoals afspraken maken, even een moment waarop er wel wild gespeeld mag worden, naar buiten. Ook veel contact met vriendjes, maar dat vindt hij zo gezellig dat hij gerust vraagt als ik hem ergens ophaal of we nu met iemand anders kunnen gaan spelen.. een beetje gênant ook.
Alle reacties Link kopieren
Echt, vind je dat gênant? Waarom dan? Op die leeftijd is nog maar weinig gênant toch?
Ik zou zeggen: ‘vond je het samen spelen zó leuk? Wat heerlijk vent!’

Overigens is het idee van power play wel wat je het niet een beetje doet maar all the way gaat. Ik vind het het makkelijkste bij buitenspelen/wandelen: ‘deze dag mag jij beslissen welke kant we opgaan. Ik ben echt benieuwd wat je gaat kiezen voor ons zeg!’
En dat dan lekker een uur doen ofzo.
Ik heb nooit geweten dat het powerplay heette, maar mijn kinderen af en toe bewust even zeggenschap geven, doe ik vrij vaak. Wel binnen grenzen hoor, want totale zeggenschap is vaak onmogelijk.

Of begrijp ik het principe verkeerd? Ik vond het artikel uit de link vrij onduidelijk.

Ik denk zelf aan dingen als:
-kind een kast met veilige dingen leeg laten halen
-kranten laten verscheuren
-kind de weg laten kiezen in het park (die vind ik zo logisch dat ik er niet eens aan dacht)
-kind onder toezicht iets laten doen waarvan kind denkt dat het niet mag

Of zit ik er nu totaal naast?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven