Hoeveel overbieden bij een nieuwbouwhuis?

20-10-2021 18:28 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag hoor ik jullie mening. De situatie is als volgt: de v.o.n. prijs van een woning is €440.000. Gelegen in het oosten van het land.
Moet je bij nieuwbouw vergelijkbaar overbieden als bij bestaande bouw?
8 tot 10% bovenop de vraagprijs bij bestaande bouw ben je zo kwijt als ik zo hoor maar overbieden op nieuwbouw is nieuw voor mij.

Wie heeft hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
20-10-2021 20:16
Dat haal ik niet echt uit die link die is geplaatst. Ik denk dat TO beter info kan inwinnen bij een deskundige ter plekke.
????

Ik denk dat je op de verkeerde post reageert. Mijn post was meer in zijn algemeenheid bedoeld. De huidige excessen op de woningmarkt zijn schandalig. Er had allang ingegrepen moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
20-10-2021 20:20
????

Ik denk dat je op de verkeerde post reageert. Mijn post was meer in zijn algemeenheid bedoeld. De huidige excessen op de woningmarkt zijn schandalig. Er had allang ingegrepen moeten worden.
Jij reageerde met ‘ondertussen schijnbaar wel’ (=overbieden bij nieuwbouw). Ik ging uit dat je dat schreef na het lezen van dezelfde link. Vandaar dat ik weer op jou reageerde.
Nee heb je, ja kun je krijgen
PlayingTheAngel schreef:
20-10-2021 18:58
Bizar, ben ik zo dom dat ik zeg, als we allemaal gewoon beslissen dat we niet meer gaan overbieden, dan gaan de prijzen omlaag?
We laten ons allemaal ophitsen en het wordt alleen maar erger. In veel gevallen is de noodzaak tot verhuizen niet enorm, dus waarom je zo laten uitkleden??
Bij de meeste mensen die ik nu ken die een huis kopen is er toch wel enige noodzaak om te verhuizen.

Je kunt wel een kartel willen vormen, maar het is toch gewoon een kwestie van vraag en aanbod. En is er is te weinig aanbod.
Alle reacties Link kopieren
ClaudiaGwendolyn schreef:
20-10-2021 19:31
Wij moesten bij de inschrijving aangeven hoeveel we voor het huis wilde betalen. Ze gaven aan wat ze er minimaal en maximaal voor willen helpen. Naar aanleiding van die gegevens zouden ze de vraagprijs bepalen.
Bezopen gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
20-10-2021 19:06
Toen wij ons huis jaren geleden verkochten, mocht je niet eens kopers tegen elkaar laten opbieden. Als je je huis voor het hoogste bod wilde verkopen dan ging dat nog netjes met een openbare veiling.

Wat mij betreft zou de overheid moeten ingrijpen nu de woningmarkt helemaal uit de hand loopt. Als er tegen elkaar opgeboden moet worden, dan zou dat volledig in de openheid moeten gebeuren, dus bijvoorbeeld weer die veiling instellen. Zelfwoonplicht voor woningen beneden bijvoorbeeld een half miljoen invoeren. Bij nieuwbouwprojecten van betaalbare woningen voor starters een anti-speculatiebeding invoeren. Als je bijvoorbeeld je huis binnen 5 jaar wilt verkopen dan krijg je daar niet meer voor dan je aankoopprijs + eventuele inflatiecorrectie. Je moet je huis dan terugverkopen aan een beheersmaatschappij die het huis weer te koop stelt voor nieuwe starters. Nu worden starterswoningen binnen no-time voor het dubbele verkocht. Helaas dan niet meer aan nieuwe starters.
Goed plan.
Behalve zelfwoonverplichting beneden half miljoen. Ik huur nu een leuk appartement wat geen half miljoen waard is. De verhuurder bezit diverse panden en verhuurt appartementen voor heel redelijke huurprijzen en zorgt er ook goed voor. Dit soort verhuurder moet je kunnen behouden.
Ik stel voor om maximale forfaitaire bedragen in te voeren voor verhuur.
Alle reacties Link kopieren
Als iedereen die al een huis heeft nu eens een paar maanden stopt met de idioterie van overbieden. Lukt het niet voor de normale prijs, dan verhuis je niet. Moet je kijken hoe snel het dan weer normaal wordt. Ik krijg toch echt het idee dat veel mensen zich gek laten maken en "moeten" verhuizen. Vrijwel iedereen die met de huidige prijzen een huis kan kopen heeft al een huis, anders kan je het helemaal niet betalen. Gewoon even rust op de plaats en dan eens kijken wat er gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
20-10-2021 20:12
Oosten van Nederland… kan mij niet voorstellen dat in Gelderland en Overijssel zo’n toestanden zijn als in de Randstad. Toch?
Oh jawel hoor, en dat is niet recent.
Drie jaar geleden (denk ik, de markt was in eens weer aan het aantrekken) werden er hier een paar nieuwe bouwprojecten gelanceerd. Bij de eerste was het gewoon vrij op naam, bij het infopunt van het tweede project werd al gezegd; jaaaa... dit zijn in principe de vraagprijzen, maar als iemand meer bied dan krijgt deze voorrang, want diegene kan het blijkbaar financieren.
Kromme beredenering, waar ik de makelaar op wees. En aangegeven dat het wel netjes is om aan te geven dat men moet bieden als ze in aanmerking wilden komen...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties. Het is helaas echt bieden vanaf de v.o.n. prijs. Ik twijfel of het handig is om een makelaar in te schakelen.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
20-10-2021 21:29
Oh jawel hoor, en dat is niet recent.
Drie jaar geleden (denk ik, de markt was in eens weer aan het aantrekken) werden er hier een paar nieuwe bouwprojecten gelanceerd. Bij de eerste was het gewoon vrij op naam, bij het infopunt van het tweede project werd al gezegd; jaaaa... dit zijn in principe de vraagprijzen, maar als iemand meer bied dan krijgt deze voorrang, want diegene kan het blijkbaar financieren.
Kromme beredenering, waar ik de makelaar op wees. En aangegeven dat het wel netjes is om aan te geven dat men moet bieden als ze in aanmerking wilden komen...
Echt waar gaat het naartoe. Als die markt weer instort… half land aan de bedelstaf.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Bianca131313 schreef:
20-10-2021 21:46
Dank voor jullie reacties. Het is helaas echt bieden vanaf de v.o.n. prijs. Ik twijfel of het handig is om een makelaar in te schakelen.
Kijk naar je maandlasten en biedt wat je kan betalen. Laat je niet gek maken door de markt.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
20-10-2021 21:51
Echt waar gaat het naartoe. Als die markt weer instort… half land aan de bedelstaf.
Nou ja, zolang je niet verhuisd is het geen drama. Zolang de rente niet te veel stijgt.

Maar je hebt gelijk hoor.
Je hebt maar 2-3 serieuze problemen nodig om op kort termijn in de goot te belanden. (Nou ja, bij wijze van spreken. Ziek en geen werk, dan gaat het best hard. Terwijl je met niet ziek en wel werk ook niet betekent dat je op kort termijn een huis hebt.)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor het de laatste tijd steeds vaker dat je naast dat je moet aangeven dat je geinteresseerd ben, ook je overbieding moet doen. Een beetje zoals in de bestaande markt.

Vriendin van mij heeft 15k overboden op een nieuwbouwwoning (koopsom 700.000 euro) ingeloot voor deze woning maar nu heeft ze al tig berichten gehad dat de oplevering verschuift omdat de materialen schaars zijn. Ook zijn ze ook al van hout gewijzigd omdat de houtsoort die zij hadden uitgekozen er niet meer is. Dus het was of duurder hout en dus nog meer kwijt zijn of overstappen naar een goedkopere houtsoort.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
20-10-2021 20:20
????

Ik denk dat je op de verkeerde post reageert. Mijn post was meer in zijn algemeenheid bedoeld. De huidige excessen op de woningmarkt zijn schandalig. Er had allang ingegrepen moeten worden.
De VVD vaart prima bij deze crisis. De armen blijven arm en de rijken worden steeds rijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven