Genderneutrale aanhef

21-10-2021 14:57 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit topic is serieus bedoeld, rellen is niet nodig.

Hoe begin je een brief vandaag de dag? Geachte heer, mevrouw, welke ik altijd gebruik, lijkt niet meer te "mogen". Mijn werkgever wil dit veranderen maar weet niet goed hoe en welke aanhef het meest geschikt is.

Enkel Beste of enkel Geachte is erg raar. "Geachter heer, mevrouw, anders," is bot.
Geachte lezer is weer een beetje alsof je een blog doorstuurt.

Hoe doen jullie dit?
Alle reacties Link kopieren
In België wordt in bijna alle correspondentie alleen "Beste," (of geachte oid) gebruikt, ook als je al een paar mails heen en weer hebt gestuurd. Toen ik hier nog niet zo lang woonde vond ik dat echt vreselijk (want heel onpersoonlijk en afstandelijk), en nu eigenlijk nog steeds, maar het heeft wel echt zo z'n voordelen in sommige gevallen.
Alle reacties Link kopieren
Keesjeaap5 schreef:
21-10-2021 15:04
Het is toch een emailadres. Hoezo ben je dan geen geadresseerde? Beetje vreemde opmerking.
Wellicht ligt het aan mij maar ik associeer geadresseerde toch met een poststuk door de brievenbus. Ik zou het oprecht vreemd vinden om een mail te krijgen met deze aanhef.
Alle reacties Link kopieren
Wij versturen vaak mails naar afdelingen, dan weet je dus vooraf niet door wie het gelezen gaat worden. Ook zijn deze mensen vaak nog geen klant. Koude acquisitie zeg maar. Met name dat stuk is erg lastig.

Op het moment dat je een naam hebt is het natuurlijk gemakkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Vladimir schreef:
21-10-2021 15:38
Wellicht ligt het aan mij maar ik associeer geadresseerde toch met een poststuk door de brievenbus. Ik zou het oprecht vreemd vinden om een mail te krijgen met deze aanhef.

Ik niet. Áls ik de aanhef al lees.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aanvullede vraag hier op:
Hoe spreek je iemand gender neutraal aan?

Stel, je wil de aandacht van iemand. Bijvoorbeeld iemand die iets verliest tijdens het lopen.

Nu zeg ik "mevrouw!" of "meneer!". "mens" of "hee jij daar" vind ik zo onbeleefd klinken.
Alle reacties Link kopieren
Vladimir schreef:
21-10-2021 15:01
Lijkt me raar aangezien de meeste correspondentie via mail gaat en niet naar een adres.
ah bij mail begin ik vaak enkel met Goedemiddag, (of goedemorgen ;-) )
Alle reacties Link kopieren
slagroom-met-dip schreef:
21-10-2021 15:44
Ik heb een aanvullede vraag hier op:
Hoe spreek je iemand gender neutraal aan?

Stel, je wil de aandacht van iemand. Bijvoorbeeld iemand die iets verliest tijdens het lopen.

Nu zeg ik "mevrouw!" of "meneer!". "mens" of "hee jij daar" vind ik zo onbeleefd klinken.
Ik zeg altijd met verheven stem “sorry”. Dan heb je meestal iemands aandacht wel.
Volgens mij zijn de meest gangbare aanspreekvormen wel op het internet te vinden.
Alle reacties Link kopieren
hemke schreef:
21-10-2021 15:08
Ik leerde vroeger als aanhef,
Geachte LS,


…..,,.
En ik heb juist geleerd dat dit fout is, het is dubbelop. Het is dus of LS of geachte ....

Ik heb een secretaresseopleiding gedaan.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
21-10-2021 15:50
ah bij mail begin ik vaak enkel met Goedemiddag, (of goedemorgen ;-) )
Zo doe ik het ook.
Alle reacties Link kopieren
Minimalista schreef:
21-10-2021 15:03
Dat wat diegene van jou/het bedrijf is. Dus Beste klant, Geachte patiënt, Beste geïnteresseerde en zo verder.
Ja ik had even de post van de gemeente erbij gepakt en die doen dat zo.
Beste ....naam....
Alle reacties Link kopieren
Geachte lezer vind ik nog de meest geschikte, tenzij de situatie zich ook leent voor klant of patiënt.

Maar eigenlijk vind ik het onaangenaam onpersoonlijk. Bijna net zo onpersoonlijk als LS, dat gold altijd als noodoplossing als het écht niet anders kon. Ik wil gewoon geachte mevrouw zijn, of beste Ginevra.

Oh en geachte LS is echt gewoon fout.
Alle reacties Link kopieren
Juist de aanhef 'geachte heer, mevrouw" is toch gender neutraal?
Die aanhef laat ruimte aan de lezer m.b.t. hoe hij/zij zich aangesproken voelt.

Ik dacht dat men juist alleen wilde vermijden om heel gericht post te sturen aan "de heer" omdat diegene als heer is geboren en zich intussen vrouw voelt of is.
In dat geval kun je de plank mis slaan.

Maar, serieuze vraag: wat is er niet gender neutraal aan "geachte heer, mevrouw," ?
(of moet het nóg neutraler omdat er ook mensen zijn die zich noch man, noch vrouw voelen?)
Gebruna schreef:
21-10-2021 16:33
Juist de aanhef 'geachte heer, mevrouw" is toch gender neutraal?
Die aanhef laat ruimte aan de lezer m.b.t. hoe hij/zij zich aangesproken voelt.

Ik dacht dat men juist alleen wilde vermijden om heel gericht post te sturen aan "de heer" omdat diegene als heer is geboren en zich intussen vrouw voelt of is.
In dat geval kun je de plank mis slaan.

Maar, serieuze vraag: wat is er niet gender neutraal aan "geachte heer, mevrouw," ?
(of moet het nóg neutraler omdat er ook mensen zijn die zich noch man, noch vrouw voelen?)
Sommige mensen voelen zich geen man of vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Ik schreef altijd:

Beste mensen,

Als het een beetje informeel was.

Tot ik een keer terug kreeg als antwoord:

Best mens,


Dat is in ieder geval wel genderneutraal. ;-)
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
21-10-2021 16:33
Juist de aanhef 'geachte heer, mevrouw" is toch gender neutraal?
Die aanhef laat ruimte aan de lezer m.b.t. hoe hij/zij zich aangesproken voelt.

Ik dacht dat men juist alleen wilde vermijden om heel gericht post te sturen aan "de heer" omdat diegene als heer is geboren en zich intussen vrouw voelt of is.
In dat geval kun je de plank mis slaan.

Maar, serieuze vraag: wat is er niet gender neutraal aan "geachte heer, mevrouw," ?
(of moet het nóg neutraler omdat er ook mensen zijn die zich noch man, noch vrouw voelen?)
Ik ben het met je eens hoor, maar er is steeds meer ophef over mensen die zich geen man of vrouw voelen maar iets anders. En die beledig je dan weer door ze er niet bij te betrekken. Zelf vind ik het onzinnig maar in de tegenwoordige tijd ben je dan een heel slecht mens.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
21-10-2021 16:35
Ik schreef altijd:

Beste mensen,

Als het een beetje informeel was.

Tot ik een keer terug kreeg als antwoord:

Best mens,


Dat is in ieder geval wel genderneutraal. ;-)
:rofl: Nou, die boodschap was duidelijk dus. Maar genderneutraal is het wel :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen/goedemiddag/hallo

Hi all
Hi guys
Daar colleagues

Ik vind het wel nogal uitmaken aan wie de mail/brief gericht is hoe (in)formeel het kan.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
21-10-2021 16:35
Ik schreef altijd:

Beste mensen,

Als het een beetje informeel was.

Tot ik een keer terug kreeg als antwoord:

Best mens,


Dat is in ieder geval wel genderneutraal. ;-)
Ik heb een keer gehad dat ik een mail stuurde aan iedereen in het bedrijf en die begon met ‘Beste collega’s’.
Ik kreeg toen van de directeur terug: ‘Beste collega, ik ben niet jouw beste collega, ik heb een naam.”
MissPiglet schreef:
21-10-2021 16:41
Ik heb een keer gehad dat ik een mail stuurde aan iedereen in het bedrijf en die begon met ‘Beste collega’s’.
Ik kreeg toen van de directeur terug: ‘Beste collega, ik ben niet jouw beste collega, ik heb een naam.”
Wat onaardig zeg.
Dus je had beter je tijd (en dus van het bedrijf) kunnen verdoen en iedereen een aparte mail op naam gestuurd? Wat een afknapper, zo'n directeur.
Alle reacties Link kopieren
Als ik de naam niet wist begon ik altijd met L.S.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
hoi
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
hemke schreef:
21-10-2021 15:08
Ik leerde vroeger als aanhef,
Geachte LS,


…..,,.
Dat is dubbel op. Want het betekent Lectori Salutem én de lezer gegroet. Zoiets dus als Hallo lezer. Dus als je er nog geachte voor zet is geachte gegroete lezer of zo.
En het is ook vreselijk ouderwets!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ofwel kortweg "Beste" of "Geachte", en anders "Geachte heer, mevrouw" als het formeler moet. Meer genderneutraal dan dat moet het niet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zou het inderdaad ook van de doelgroep laten afhangen. Voor koude acquisitie kun je zelf wel een beetje inschatten of beste danwel geachte beter werkt, afhankelijk van hoe formeel het bedrijf is. En dan inderdaad lezer erachter.

Zelf doe ik ook wel eens Beste mensen van <bedrijfsnaam>, maar dat is wel erg informeel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven